Intel halverar priset med "Cascade Lake-X" – 18 kärnor för under 1 000 dollar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon132576:

Stödjer Intels CPUer ens ECC om man inte har en Xeon? De brukar ju vara svinglada i att artificiellt dela upp sina proppar i olika prissegment genom att med flit stänga av funktioner eller till och med enstaka instruktioner, och ECC är ju en klassisk sådan grej man skulle kunna ta ut proffs-priser för - vilket blir nästan 100% vinst såklart...

Officiellt stödjer varken S- eller X-serien ECC. Möjligen kanske det "fungerar ändå", men om du verkligen behöver ECC skulle du då lita på en plattform som saknar officiellt ECC stöd (och därmed saknar validering)?

Low-end Xeon serien som motsvarar S-serien kallas Xeon E 22xx just nu. Xeon E 2288G är i praktiken en i9-9900K med ECC stöd, skiljer mindre än 500 kr mellan dessa två.

Finns även en Xeon serien som motsvarar HEDT, Xeon W 32xx är den som motsvarar nuvarande i9-9xxxX. SweClockers har faktiskt en artikel om Xeon W 3200.

Verkar skilja ~$150-$200 upp till motsvarande Xeon-modell. Då får man två minneskanaler till, maximal mängd RAM ökar från 256 GB till 1 TB, självklart med ECC stöd. Antal PCIe går upp till 64 st. Så lite mer än samma modell med ECC, men knappast något 100 % påslag i pris.

Är bl.a. existensen av Xeon W som får mig att lite undra: vem är den tänkta köparen för HEDT?
De flesta klarar sig utmärkt med konsumentmodellerna, de som har mer professionella krav borde väl kanske mer gå på Xeon W?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tror de flesta nog köpte amd pga priset, speciellt 6 och 8 core då intels dåvarande cpuer med samma kärn antal var riktigt dyra. Vassaste cpun när ryzen 1000 serien släpptes var väll intels 4 kärniga 7700?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men 7700K var billigare än 1800X och rätt mycket vassare i spel, så gamers hade inte direkt priset som fokus, men fanns väl såklart de som tänkte att det nog tar sig med fler kärnor så de ille framtidssäkra. Men om man inte "spelade Cinebench" så hade man inget att vinna prestanda eller prismässigt på att köpa Ryzen framför 7700K vid lansering. Så en hel del av köpen var för att stödja konkurrens, i olika varianter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det kostar nog närapå exakt lika mycket som de gjorde innan.

De tjänar nog ändå fortfarande goda pengar på processorerna.

18 kärnor processorn ser lockande ut, men det känns ju dumt att köpa en 14nm processor för tio tusen nu när den tekniken drar sin sista suck.

Å andra sidan kan du vara säker på att tillverkningsprocessen är mycket mogen, vilket ev. kan vara till nytta vid överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det kostar nog närapå exakt lika mycket som de gjorde innan.

De tjänar nog ändå fortfarande goda pengar på processorerna.

18 kärnor processorn ser lockande ut, men det känns ju dumt att köpa en 14nm processor för tio tusen nu när den tekniken drar sin sista suck.

Spelar det någon roll mer än på pappret , ingen märker nog skilldnad på skulle jag tro om man överklocka så drar allt ström så, se hur bra 7nm klockar för tillfället då den processen är nyare prata vi inte några jätte kliv, stock på min 7980xe är 2,6ghz och kör den på 4,6 över alla kärnor under 1,2v , så det är bara ett pappers argument om ni frågar mig precis som pci 4,0 , när något som nyttjar det fullt ut är det ingen som sitter på en sån bräda ändå

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det kan jag hålla med om men inte när den troliga marginalen har legat på 700-900%

Vad är det för marginaler ni pratar om? Vad själva kretstillverkningen kostar kontra butikpris? Det är ju nästintill irrelevant siffra. Samma gäller inläggen kring deras enorma vinst, rent krasst så kan de ju ha lägre marginaler än AMD trots större vinst bara de säljer tillräckligt mycket mer.

Med det sagt är inte Intels marginaler direkt dåliga, deras gross margin ligger runt 60%, AMD:s ligger på 40% dock har Intel mycket enterprise försäljning som har väldigt höga marginaler. Det är ju dock inte ovanligt att ha en hög gross margin inom företag där man har mycket utgifter som inte är kopplade till tillverkningen (R&D etc). Deras net profit margin ligger på ca 25%.

Skrivet av Yoshman:

Är bl.a. existensen av Xeon W som får mig att lite undra: vem är den tänkta köparen för HEDT?
De flesta klarar sig utmärkt med konsumentmodellerna, de som har mer professionella krav borde väl kanske mer gå på Xeon W?

Detta har jag också funderat över, Xeon W var verkligen en produkt som saknades på marknaden. Då man i många workstation scenarion var låst till att betala väldigt mycket pengar för en lågt klockad xeon för att få en ordentlig maskin eller behövde lite mer trådar, dock så tappade man i många fall mycket prestanda kontra en konsument CPU pga äldre arkitektur och mycket lägre klockfrekvener. Och inga OEM:er erbjöd X-serien. Här passade Xeon-W perfekt, men vart hamnar då X-serien? Blir väl en ren krytbygge plattform, frågan är hur stor den marknaden är....

Permalänk
Medlem

Kanske blir att köpa en eller två artonkärniga till jobbet då! Smidigt att bara kunna byta ut från 7000-serien utan knussel.

Men hemma lär jag vänta lite.. Saknar riktigt anledningen att gå för fler kärnor annat än att det är kul.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ett företag som inte utvecklas avvecklas. Att tro att pengarna ett företag tjänar läggs på hög någonstans är lite samma samma kategori som att tro att mängden pengar är konstant, så att ingen kan tjäna något utan att ta det från någon annan. Jag orkar inte förklara ekonomi på den grundläggande nivån för någon som redan bestämt sig för att "Joakim Von Anka"-nidbilden är objektiv sanning.

Jag kanske har fel, men när jag läser ”nettoinkomst” så tolkar jag det som att utvecklingskostnader är inräknat i det begreppet?

Att döma av ditt inlägg kan jag inte direkt påstå att du verkar vara så objektiv, om vi nu ska kasta skit mot varandra som ett gäng småbarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag kanske har fel, men när jag läser ”nettoinkomst” så tolkar jag det som att utvecklingskostnader är inräknat i det begreppet?

Ett företags nettovärde baseras inte på deras likvida medel, utan på marknadsvärdet av deras samlade tillgångar minus deras skulder. I marknadsvärdet ingår t.ex. immateriella tillgångar, vilket sannolikt är bland de allra största posterna av Intels nettovärde. När någon redovisar att "Bill Gates är värd femtioelva fumpiljoner" så innebär det på samma sätt inte att han sitter på en pyramid av guld, utan att de samlade tillgångarna beräknas vara värda så mycket just nu. De skulle inte ens kunna sälja dem och få ihop de pengarna, eftersom värdet skulle raseras av att de la ut dem till försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Sidan finns inte ens eller har raderats

Fungerar för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot

Oavsett kan vi alla kollektivt ta varandra i hand och glädjas åt att Intel slaktar priset och satsar på mer värde för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Sidan finns inte ens eller har raderats

jo om du trycker företag så finns den , trycker man privat så finns den inte

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Oavsett kan vi alla kollektivt ta varandra i hand och glädjas åt att Intel slaktar priset och satsar på mer värde för pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Förbaskad bra sagt, blir lite mycket pajj här annas

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktiv

Galet nice! Team Blue!

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Nä, X-serien har en "Deep Learning Cache". Vad du är ute efter är en "Game Cache" som är något helt annat!

Lite mer seriöst... X-serien presterar sämre än S-serien (Intels "vanliga" konsumentlinje där bl.a. 9900K ingår), en stor orsak är just cache-designen.

X-serien är en konsumentanpassning av Skylake SP som används i Xeon. Fram till Broadwell var Xeon (och därmed E-serien som HEDT kallades då) egentligen samma sak som S-serien, fast med fler kärnor.

I Skylake SP delade Intel upp sina CPUer i två huvudspår. Bärbara och stationära desktops bygger vidare på "gamla" designen medan Skylake SP helt optimerades för servers.

En effekt av detta är att Skylake SP/X-serien går att skala till fler kärnor och de är mer effektiva på problem av typen: du har många sinsemellan oberoende problem som hanteras samtidigt (parallellt). Tänk hantera många klienter i en server samtidigt.

S-serien är primärt fokuserad på interaktiv användning (som i praktiken är helt beror av enkeltrådprestanda) samt problem likt spel som har viss skalning med CPU-kärnor, men inte alls är av typen "många sinsemellan oberoende problem". D.v.s. de är optimerade på att lösa ett problem, t.ex. genom att slänga på mer kärnor. För att det ska fungera optimalt är det viktigaste låg kostnad för synkronisering mellan kärnor, mindre viktigt att kunna få in extremt många kärnor.

Av en vetenskapsman, men för vanligt folk. Mycket bra förklarat.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

GPUer är redan "multicore" sedan många år nuförtiden. "Multicore" i samma betydelse som CPUer är inte aktuellt, då databehandlingen skiljer såpass mellan vad en CPU och en GPU gör. Närmast man kommer denna betydelse skulle ju vara SLI/CF, och där finns det massor av problem som gör att den tekniken är på utfasning.

Det där stämmer inte riktigt med SLI/CF-tekniken. Jag läste att någon av parterna eller andra arbetade på att göra en felfri variant av SLI/CF utan latenser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

men om du verkligen behöver ECC skulle du då lita på en plattform som saknar officiellt ECC stöd (och därmed saknar validering)?

Åh, nej. Absolut inte. Jag har inte heller ECC-minne till min 7900X, men har ändå inga problem. Har till och med kört rowhammer-test och den klarade pärsen felfritt i 3600MT, med dubbla DIMM per minneskanal. Sedan gör jag ju inga proffsjobb på min burk, är bara datorentusiast, så ECC känns överdrivet. Särskilt om det kostar sju tusen plus mums för en DIMM som dessutom klockar lägre än mina nuvarande...

Citat:

Är bl.a. existensen av Xeon W som får mig att lite undra: vem är den tänkta köparen för HEDT?

Xeon är väl iofs inte olåst, väl? X-serien är ju helt upplåst och tillåter en jäkla massa fepplande med alla möjliga inställningar. Fattar inte vad hälften ens är till för i UEFI setup:en.

Skrivet av Dinkefing:

Det där stämmer inte riktigt med SLI/CF-tekniken. Jag läste att någon av parterna eller andra arbetade på att göra en felfri variant av SLI/CF utan latenser.

Nuvarande SLI/CF som bygger på att skicka alternerande bildrutor till olika GPUer är definitivt på utgående, särskilt för AMD, som helt verkar ha slutat optimera spel för traditionell CF. Du har ju annars DirectX 12 multiadaptor-stöd för multipla GPUer (till och med från olika tillverkare) redan nu, som ger ett mer grundläggande stöd för att fördela jobb mellan GPUer, men då krävs en hel del extra-arbete från speltillverkaren också, och extremt lite konsumentmjukvara stödjer DX12 multiadapter... Känner bara till två titlar på rak arm, 3DMark och det där sci-fi-strategispelet vaddetnuheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, men 7700K var billigare än 1800X och rätt mycket vassare i spel, så gamers hade inte direkt priset som fokus, men fanns väl såklart de som tänkte att det nog tar sig med fler kärnor så de ille framtidssäkra. Men om man inte "spelade Cinebench" så hade man inget att vinna prestanda eller prismässigt på att köpa Ryzen framför 7700K vid lansering. Så en hel del av köpen var för att stödja konkurrens, i olika varianter.

Jag tror det är väldigt få som stödköpt 1800x över 7700k för spel. Jag tror det är mer folk som använd datorn till lite av varje som valt 1800x.
Däremot 1600x vs 7600k.
1600x var ett betydligt mer framtidssäkert val som nu har sprungit om 7600k rejält. Ryzen 5 serien har alltid varit väldigt bra prestanda för pengen ända sedan de lanserades. 7 serien har varit lite väl overkill i antalet trådar fram tills nyligen för enbart gaming.
7600k är tom omsprungen av min 10 år gamla cpu jag köpt på ebay för någon hundring i många fall.
4/4 är på tok för lite 2019.

Väldigt få människor väljer att göra ett stödköp. Man väljer det bästa valet för sina behov och sin budget.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur de senare prollarna klarar större minnesmängder?

Har 32GB (4x8GB DDR3 1866 MHz i Quad Channel) i min nuvarande men tänkte mig upp till 128GB i nya systemet. Det nämns att 2900 minnen stöds med en modul per minneskanal, är detta sant eller fungerar det "oftast" bra ändå?

Vilka minnesfrekvenser kan man vänta sig om man kör 4x32GB?
Går det att komma över 3000 MHz eller kanske närmare 4000 MHz?

Permalänk
Medlem

@Triton242: Står att det är registrerad ecc, konsumentkorten vill ha unbuffered.

Jag har nåt vagt minne av att det inte finns nån spec. för unbuffered ECC med högre frekvenser än 2666Mhz och att det därmed inte finns några snabbare till salu. Kiselkretsarna som sitter på är ju dock kapabla till högre hastigheter, men det ska tydligen totalt saknas binning, så det är ett kisellotteri utan like att få minnen som klarar i närheten av vad icke-ECC minnena gör.

Edit: Glömde helt att jag var i en Intel-tråd efter att ha jiddrat med ECC @ Ryzen i flera dagar. Intels nyare HEDT brukar klara både Reg. & Unbuffered.

Permalänk
Medlem

@tvelander: Det är väl en svårighet i att bygga systemet, inget argument mot själva tekniken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

@Triton242: Står att det är registrerad ecc, konsumentkorten vill ha unbuffered.

Jag har nåt vagt minne av att det inte finns nån spec. för unbuffered ECC med högre frekvenser än 2666Mhz och att det därmed inte finns några snabbare till salu. Kiselkretsarna som sitter på är ju dock kapabla till högre hastigheter, men det ska tydligen totalt saknas binning, så det är ett kisellotteri utan like att få minnen som klarar i närheten av vad icke-ECC minnena gör.

Edit: Glömde helt att jag var i en Intel-tråd efter att ha jiddrat med ECC @ Ryzen i flera dagar. Intels nyare HEDT brukar klara både Reg. & Unbuffered.

Lungt.
Jag blev bara lite prisfundersam över vad 128gig ecc ram eller icke ecc ram skulle kosta i säga 4stickors utförande.
Detta då priset på CPUer må rasa men priset på ramminne av den mängden ändå blir en slant.
Priset på ett komplett system kanske därför inte går ner så mycket även om det är halvering av just en produkt i själva systemet.
Men som sagt det visade sig att priset ändå inte var så blodigt som jag trodde. Hade räknat med ett gäng tusen mer per krets, men så har ju priset på ram fallit ganska mycket senaste året.

Permalänk
Medlem

Hur ska de kunna sälja av den gamla serien när alla vet prisnivån på den nya serien?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

Hur ska de kunna sälja av den gamla serien när alla vet prisnivån på den nya serien?

Ännu värre för dem som köpte processorn senaste dagar. Blir många retur? Inte ofta Intel sänker sina priser så drastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, men 7700K var billigare än 1800X och rätt mycket vassare i spel, så gamers hade inte direkt priset som fokus, men fanns väl såklart de som tänkte att det nog tar sig med fler kärnor så de ille framtidssäkra. Men om man inte "spelade Cinebench" så hade man inget att vinna prestanda eller prismässigt på att köpa Ryzen framför 7700K vid lansering. Så en hel del av köpen var för att stödja konkurrens, i olika varianter.

Ja gamers hade inget att hämta men idag börjar man se spel som nyttjar allt fler kärnor och trådar.
Körde breakpoint betan och den tuggade på 10 trådar. Min gamla 2500k blev utbytt mot min gamla 1700 igår i "kompis datorn". Polaren körde breakpoint i hela 18 fps. Ett gammalt 7970 men med allt på low och 720p utan större skillnad så insåg vi att 2500k i 4.2ghz helt enkelt inte pallade mer. Ska bli kul och se vad 1700 i 3.9ghz klarar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ett företag som inte utvecklas avvecklas. Att tro att pengarna ett företag tjänar läggs på hög någonstans är lite samma samma kategori som att tro att mängden pengar är konstant, så att ingen kan tjäna något utan att ta det från någon annan. Jag orkar inte förklara ekonomi på den grundläggande nivån för någon som redan bestämt sig för att "Joakim Von Anka"-nidbilden är objektiv sanning.

Mer realistiskt kan man säga att "ett företag i en konkurrensmarknad som inte utveclas avvecklas", annars skulle vi nog ha sett 6 kärnor på vanliga konsumentsidan tidigare av intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Någon som vet hur de senare prollarna klarar större minnesmängder?

Har 32GB (4x8GB DDR3 1866 MHz i Quad Channel) i min nuvarande men tänkte mig upp till 128GB i nya systemet. Det nämns att 2900 minnen stöds med en modul per minneskanal, är detta sant eller fungerar det "oftast" bra ändå?

Vilka minnesfrekvenser kan man vänta sig om man kör 4x32GB?
Går det att komma över 3000 MHz eller kanske närmare 4000 MHz?

Så länge du du kär 4 moduler funkar det upp mot 400mhz idag och blir nog ännu bättre med dom nya, 8 moduler vet jag inte aldrig använt det men det är bara aktivera XMP funkar out of the box so to say med intel kör, 3600 med 7980xe utan problem

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av thu:

@tvelander: Det är väl en svårighet i att bygga systemet, inget argument mot själva tekniken?

Det är som bygga vanlig PC faktiskt oftast lättare för du har native kylar fäste på socketen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@tvelander: Du skriver att det inte är att rekommendera ECC för att det är jobbigt med kompabiliteten. Jag svarar att det väl inte är ett argument mot tekniken utan att det bara gör att man får anstränga sig lite mer med bygget. Du svarar att det är lättare att bygga för att ECC-minnen (antar du snackar om dem eftersom du skriver att det inte är vanlig pc) har möjlighet att fästa kylflänsar?

Va?
Vanliga minnen kommer väl oftare med flänsar?
Vad har flänsarna med kompabilitet att göra?
Tappade du bort dig i konversationen? Missuppfattar jag helt galet?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av thu:

@tvelander: Du skriver att det inte är att rekommendera ECC för att det är jobbigt med kompabiliteten. Jag svarar att det väl inte är ett argument mot tekniken utan att det bara gör att man får anstränga sig lite mer med bygget. Du svarar att det är lättare att bygga för att ECC-minnen (antar du snackar om dem eftersom du skriver att det inte är vanlig pc) har möjlighet att fästa kylflänsar?

Va?
Vanliga minnen kommer väl oftare med flänsar?
Vad har flänsarna med kompabilitet att göra?
Tappade du bort dig i konversationen? Missuppfattar jag helt galet?

Jag pratar inte om minnen jag pratar om X299 bygga rent fysiskt.

X299 har skit stöd för ECC och funkar skit.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Mer realistiskt kan man säga att "ett företag i en konkurrensmarknad som inte utveclas avvecklas", annars skulle vi nog ha sett 6 kärnor på vanliga konsumentsidan tidigare av intel.

Det finns ju en vanlig fantasi om att "Intel kan ta vad dom vill" bara för att alternativen är svaga, men det stämmer ju väldigt dåligt om man inte utgår från att gemene man har obegränsade resurser att avsätta för datorer. Det som sannolikt händer är att marknaden och utvecklingen mattas av i takt med att kunderna blir allt mer ovilliga att byta ut sina system mot snarlika, snarare än att folk avstår från andra saker för att köpa en ny dator som prestandamässigt är lik den förra.

Det är ett Moment 22, om ingen har hårdvaran så är det ingen idé att utveckla mjukvaran... och att man skulle börja "ge bort" extra kärnor till folk som inte ser någon poäng att betala för dem är nog ingen vidare affärsmässig idé, framförallt inte när konkurrentens multicore-produkter till synes är sämre för ungefär samma pris.