Intel halverar priset med "Cascade Lake-X" – 18 kärnor för under 1 000 dollar

Permalänk
Melding Plague

Intel halverar priset med "Cascade Lake-X" – 18 kärnor för under 1 000 dollar

Spänningen stiger när kärnornas krig eskalerar. Två år efter AMD:s lansering av Ryzen Threadripper kapar Intel priserna rejält med Cascade Lake-X, som lanseras senare under hösten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

New 18 core here i come, blir nog en ny över min 7980xe nest pga hw fixes för spectre mm

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Avstängd

Några år försent.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Prisnivån gör att det kliar väldigt mycket i fingrarna.
För min del är det den 12kärniga varianten som lockar mest.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att priserna som angavs var styckpris vid köp av 1000st (SwedenVirre)?
Tycker det ser ut så också i sliden då det står "USD 1k" över kolumnen med pris

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av sweisdapro:

Är det inte så att priserna som angavs var styckpris vid köp av 1000st (SwedenVirre)?
Tycker det ser ut så också i sliden då det står "USD 1k" över kolumnen med pris

Ja, jo, fast det är också de facto rekommenderat pris när Intel skriver så. Det är ett listpris som bland annat distributörer har att förhålla sig till och de köper in i stora volymer. Jag förstår inte varför Intel envisas med att skriva ut den här detaljen i sina officiella presentationer som riktar sig mot entusiaster, det skapar förvirring varje gång någon lägger märke till det.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Snusfri

Kommer bli en 10980XE med 128GB ram i vinter som ny ws/gaming burk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tror det är nu Intel börjar använda sin stridskassa. Att processorerna nu kostar hälften har ju knappast med att de är hälften så dyra att göra utan snarare att Intel tagit rejäla marginaler tidigare och har råd att skära ner på dem för att möta AMD. Det är bra med konkurrens! <3

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kör dom med lödd IHS på dessa?

Permalänk
Medlem

Detta är, för mig, bevis på att Intel i flera år har tagit överpris på sina processorer.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MarkSix:

Kör dom med lödd IHS på dessa?

Ja nog 100% chans

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tBiorrith:

Detta är, för mig, bevis på att Intel i flera år har tagit överpris på sina processorer.

Dom har velat tjäna massa pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det är nu Intel börjar använda sin stridskassa. Att processorerna nu kostar hälften har ju knappast med att de är hälften så dyra att göra utan snarare att Intel tagit rejäla marginaler tidigare och har råd att skära ner på dem för att möta AMD. Det är bra med konkurrens! <3

Det kostar nog närapå exakt lika mycket som de gjorde innan.

De tjänar nog ändå fortfarande goda pengar på processorerna.

18 kärnor processorn ser lockande ut, men det känns ju dumt att köpa en 14nm processor för tio tusen nu när den tekniken drar sin sista suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Ja, jo, fast det är också de facto rekommenderat pris när Intel skriver så. Det är ett listpris som bland annat distributörer har att förhålla sig till och de köper in i stora volymer. Jag förstår inte varför Intel envisas med att skriva ut den här detaljen i sina officiella presentationer som riktar sig mot entusiaster, det skapar förvirring varje gång någon lägger märke till det.

Klistrar in denna här också angående siffrorna Intel släpper mot konsument:

Citat:

Recommended Customer Price (RCP) is pricing guidance only for Intel products. Prices are for direct Intel customers, typically represent 1,000-unit purchase quantities, and are subject to change without notice. Prices may vary for other package types and shipment quantities. If sold in bulk, price represents individual unit. Listing of RCP does not constitute a formal pricing offer from Intel. RCP values can vary due to tariffs.

Att leveratörer av olika prylar släpper ut sina MSRP/rekommenderade priser är för att potentiella kunder ska ha något att förhålla sig till, sen kanske det inte alltid är tydligt att det handlar om just rekommenderade priser när de presenteras i andra och tredje hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det är nu Intel börjar använda sin stridskassa. Att processorerna nu kostar hälften har ju knappast med att de är hälften så dyra att göra utan snarare att Intel tagit rejäla marginaler tidigare och har råd att skära ner på dem för att möta AMD. Det är bra med konkurrens! <3

Det är nästan som att marknadsekonomi fungerar, d.v.s. att det i slutänden är kunderna som sätter priset. Med tanke på att Intel uppenbarligen lyckats tjäna pengar på sina produkter tidigare så hade de rätt pris, då...

Kan du ge ett skäl till att prisdumpa sina egna produkter om man redan säljer allt man tillverkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Det kostar nog närapå exakt lika mycket som de gjorde innan.

De tjänar nog ändå fortfarande goda pengar på processorerna.

18 kärnor processorn ser lockande ut, men det känns ju dumt att köpa en 14nm processor för tio tusen nu när den tekniken drar sin sista suck.

Skrivet av Sveklockarn:

Det är nästan som att marknadsekonomi fungerar, d.v.s. att det i slutänden är kunderna som sätter priset. Med tanke på att Intel uppenbarligen lyckats tjäna pengar på sina produkter tidigare så hade de rätt pris, då...

Kan du ge ett skäl till att prisdumpa sina egna produkter om man redan säljer allt man tillverkar?

Ja, marginalerna har väl gått ner från "äckligt bra" till "bra", vilket de absolut har råd med. Jag tror de skulle ha råd att sälja dem till +-0 också men de är inte i ett läge där de behöver göra det, Hela grejen visar ju bara att det har varit brist på konkurrens. För konkurrerar man bara med sig själv och det alltså saknas vettiga alternativ så är man ju ur ett vinstsyfte dum om man inte tar extremt bra betalt för sina grejer.

Men nu har AMD produkter som kan möta dem, så de måste sänka priserna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Sveklockarn:

Att leveratörer av olika prylar släpper ut sina MSRP/rekommenderade priser är för att potentiella kunder ska ha något att förhålla sig till, sen kanske det inte alltid är tydligt att det handlar om just rekommenderade priser när de presenteras i andra och tredje hand.

Absolut! Vad gäller processorer från AMD och Intel brukar dock de rekommenderade priserna även vara vad som gäller i handeln, eller i "andra och tredje hand" om man så vill. USD omvandlat till SEK + 25% moms brukar ge en väldigt bra bild av vad man får betala i svenska butiker.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

"Extreme CPUs or 'X's are for the Enthusiast, Complex Mathematics, or Graphics Rendering users not Gamers or Everyday users."

*Taget från Forumet i Toms hardware*

Mao ingen prissänkning som vi vanliga dödliga har någon nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kommer bli en 10980XE med 128GB ram i vinter som ny ws/gaming burk.

Skickades från m.sweclockers.com

7700kr +moms för en 64gig ECC PC3000 sticka. Inte så farligt ändå

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Triton242:

7700kr +moms för en 64gig ECC PC3000 sticka. Inte så farligt ändå

Kör ECC över dom CPUs är ej rek tbh

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av eniac64:

"Extreme CPUs or 'X's are for the Enthusiast, Complex Mathematics, or Graphics Rendering users not Gamers or Everyday users."

*Taget från Forumet i Toms hardware*

Mao ingen prissänkning som vi vanliga dödliga har någon nytta av.

Varför skulle folk inte kunna köpa X299 och en 10 core /12 core för spela?

Kommer ju kosta exakt som Z390

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Blir nog en sådan här istället för 3950x om de inte dyker upp snart.

Permalänk
Medlem

Har absolut inte råd med en sån prolle just nu, men jävlar vad det känns bra med konkurrens mellan AMD och Intel. För knappt ett par år sen var i5-linjen bara 4c/4t, men nu är det 6c/6t, och AMD har flera 6c/12t alternativ till samma pris. Nu får man hoppas på samma utveckling i GPU segmentet...

Permalänk
Medlem

Tackar hjärtligt AMD för detta.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av iknight:

Har absolut inte råd med en sån prolle just nu, men jävlar vad det känns bra med konkurrens mellan AMD och Intel. För knappt ett par år sen var i5-linjen bara 4c/4t, men nu är det 6c/6t, och AMD har flera 6c/12t alternativ till samma pris. Nu får man hoppas på samma utveckling i GPU segmentet...

Kommer inte hända något på GPU-marknaden såvida de inte börjar köra multicore GPU's på samma substrat. Jag tror det kommer men det kommer dröja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

7700kr +moms för en 64gig ECC PC3000 sticka. Inte så farligt ändå

3000MHz? Eller 3750MHz PC30000?
Vart hittar du högfrekventare ECC-minnen?

Skrivet av tvelander:

Kör ECC över dom CPUs är ej rek tbh

Varför inte? Beror väl på ändamål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Har absolut inte råd med en sån prolle just nu, men jävlar vad det känns bra med konkurrens mellan AMD och Intel. För knappt ett par år sen var i5-linjen bara 4c/4t, men nu är det 6c/6t, och AMD har flera 6c/12t alternativ till samma pris. Nu får man hoppas på samma utveckling i GPU segmentet...

Skrivet av Dinkefing:

Kommer inte hända något på GPU-marknaden såvida de inte börjar köra multicore GPU's på samma substrat. Jag tror det kommer men det kommer dröja.

Utvecklingen går betydligt snabbare på GPU-sidan än på CPU-sidan.
Bara att kolla på tester, jämför en 5 år gammal cpu med en 5 år gammal gpu, utvecklingen på processorerna är inget att vara stolt över. Visst, det blir mer och mer kärnor. Men det spelar ingen större roll för vanliga desktop users.

Permalänk

@sweisdapro: yes det är vid köp av 1000 ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

3000MHz? Eller 3750MHz PC30000?
Vart hittar du högfrekventare ECC-minnen?

Varför inte? Beror väl på ändamål?

Dustin, men var bara en snabb titta så det kanske är något som inte stämmer.

https://www.dustin.se/product/5011151083/truddr4

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av thu:

3000MHz? Eller 3750MHz PC30000?
Vart hittar du högfrekventare ECC-minnen?

Varför inte? Beror väl på ändamål?

För att det är rätt mycket gamble från moderkorts sidan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240