Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Sneglade lite på kaffebryggare som maler bönorna ex Melitta Aroma Fresh.

Håller sig hela kaffeböner i en maskin hur länge som helst? Jag dricker ju ganska sällan kaffe så jag brukar frysa in mitt malda kaffe vilket visat sig fungera utmärkt. Men detta kanske jag kan slippa om jag köper en maskin som också maler bönorna?

Hur länge som helst, nej. Men markant längre än malt. Annars är det väl rimligt att stoppa i några dagars behov i maskinen i taget och förvara resten mörkt i sin förpackning alt. i frysen. Det sistnämnda är overkill i min erfarenhet.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår så är det av yttersta vikt att bönerna är nymalda för vissa typer av kaffedrycker så som Expresso? Hur är det egentligen med vanligt filter kaffe? Är det fortfarande en väldigt stor skillnad?

Brukar man köra fristående kvarn? Eller håller en kvarn i regel lika länge som själva kaffebryggaren?

Jag har drucket kaffe ute på restauranger där man har finare maskiner(än de som annars återfinns på företag). Här får man ofta ett kaffe som har ett lager ljusbrunt skum på toppen och själva kaffet i sig är tjockare. De e som om man fått med väldigt finmalt kaffe i koppen, det finns dock aldrig någon sump? Kan man få sådant kaffe på något vis hemma? Är det kanske kapslar som gäller då?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

Jo det bekräftar ju mina observationer om oblekta filter; att de sätter en inte så god smak på kaffet. Intressant också att de, om man går efter bilderna, har testat på just Moccamaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Brukar man köra fristående kvarn? Eller håller en kvarn i regel lika länge som själva kaffebryggaren?

Det beror rimligen på ett antal faktorer. En inbyggd kvarn leder till enklare handhavande när man vill ha en kopp. Brygger man ibland vanligt kaffe, ibland espresso och ibland kokkaffe är väl en fristående vettigare? De håller säkert bra om kvalitén är god men en bra fristående håller troligen längre då de iaf borde ha lägre komplexitet.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vad jag förstår så är det av yttersta vikt att bönerna är nymalda för vissa typer av kaffedrycker så som Expresso? Hur är det egentligen med vanligt filter kaffe? Är det fortfarande en väldigt stor skillnad?

Sätt näsan i en påse med malt kaffe två veckor efter att den är öppnad, jämför sedan med näsan i nymalt kaffe. Det kan måhända vara placebo men personligen tycker jag det är stor skillnad och jag upplever också att det återspeglas i smaken.

Om inte annat är det bra förspel till själva brygden att mala bönorna och känna kaffedofterna sprida sig...

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Relik 📜

Har en Philips Grind & Brew HD7766/00 som jag köpte på Black Friday för ett par år sedan. För den som inte orkar klicka, en sådan variant med bönbehållare och inbyggd kvarn.

Rätt nöjd, perfekt kompromiss för mig som gillar gott kaffe men inte är kaffenörd. Får alltid nymalet, och har såpass bra ruljans på bönorna att de aldrig blir gamla. Går även att köra med färdigmalet såklart, om det behövs.

Nackdel är främst att "sluttningen" i behållaren är för flack, i kombination med att springan ned till kvarnen är aningen trång. Bönorna fastnar alltså lite då och då, därför måste man vara lite redo för att röra runt så de rasslar ned igen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Intressant också att de, om man går efter bilderna, har testat på just Moccamaster.

Inte så märkligt egentligen, det är en väldigt hypad bryggare och istället för att ha en drös olika designer så har Moccamaster valt att behålla retro designen. Lite som Kitchenaid som också delvis säljer på sitt retro utseende i modern tappning.

Sen verkar ju resultatet för färdigt kaffe inte skilja så så värst mellan bryggare vilket gör att man såklart inte kan gå fel med en Moccamaster merän möjligen ekonomiskt

På tal om Moccamaster, den jag hade hemma på test erbjöd de till och med 10 års garanti, det är imponerande, bara 5 år är mycket det! Men jag pratade med en bekant, de hade en Moccamaster som slutande fungera efter 1 år, kalklampan lyste och inget vatten kom, dessutom hade strömknappen hoppat ur. Ägaren är tekniskt lagd och hade skött maskinen efter alla konstens regler. Gick det på deras garanti? Nej, givetvis inte, hade kalklampan börjat lysa gällde inte garantin. Låter galet men man kan ju förstå att om de lämnar 100%-ig 10 års garanti så blir det inte många maskiner sålda tillslut

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

AHA! se vad jag hittade i Melittas manual :

"Vi rekommenderar att man använder 6 g kaffe
per stor kopp."

Deras stora koppar är 1.25, så det betyder 12 g till en mugg på 2.5 dl, nu börjar det närma sig de 8-10 gram jag tar Så gör jag 2 koppar 5 dl så blir det 22 gram, d.v.s enligt mitt recept tar jag 20 g så det är endast 1 gram mindre per kopp. Vad jag vill ha sagt är att jag kanske ändå inte är helt off med receptet Sen är det såklart en smaksak, det är ju vanligt att folk vill ha starkt kaffe, vissa blandar mjölk i, andra bara gillar starkt kaffe och då är säkert 28-30 gram till 2 koppar bra.

Jag vägde om mitt kaffemått från IKEA, det är 8 gram istället för 7.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det påverkar smaken på vattnet. Det är inte samma sak att ha i askorbinsyra som att filtrera bort kloret. Jag gör inget av dessa, bara en observation.

- "Tillsammans med Henrik Sandén, kaffeinköpare och tidigare svensk mästare i kaffeprovning".

Skrivet av Neon:

Inte så märkligt egentligen, det är en väldigt hypad bryggare och istället för att ha en drös olika designer så har Moccamaster valt att behålla retro designen. Lite som Kitchenaid som också delvis säljer på sitt retro utseende i modern tappning.

Sen verkar ju resultatet för färdigt kaffe inte skilja så så värst mellan bryggare vilket gör att man såklart inte kan gå fel med en Moccamaster merän möjligen ekonomiskt

På tal om Moccamaster, den jag hade hemma på test erbjöd de till och med 10 års garanti, det är imponerande, bara 5 år är mycket det! Men jag pratade med en bekant, de hade en Moccamaster som slutande fungera efter 1 år, kalklampan lyste och inget vatten kom, dessutom hade strömknappen hoppat ur. Ägaren är tekniskt lagd och hade skött maskinen efter alla konstens regler. Gick det på deras garanti? Nej, givetvis inte, hade kalklampan börjat lysa gällde inte garantin. Låter galet men man kan ju förstå att om de lämnar 100%-ig 10 års garanti så blir det inte många maskiner sålda tillslut

Jag har själv en Moccamaster som jag har haft i 7 år nu och den är som helt ny i skicket. Känner många som har haft moccamaster i många år och de bara tuffar på. Kvaliteten är överlag mycket bra, jag tror din bekanta hade otur med sitt exemplar helt enkelt.

Man får tänka på att "hypen" har en anledning. Själva bryggaren i en moccamaster är gjord i koppar och är på en helt annan klass mot klassiska kaffebryggare som har en mycket svagare värmare som inte får upp vattnet i rätt temperatur och som sällan är koppar. Maskinen i sig är också monterad för hand i Nederländerna och har en rejäl konstruktion med mycket metall så jag tycker helt klart att priset är helt i linje med vad man får.

Moccamaster element:

Ett standard värmeelement från en Electrolux:

Det finns ju såklart bra bryggare som har liknande värmeelement av hög klass men detta är ett exempel på vanliga standardbryggare kontra en Moccamaster och varför de kostar mycket mer också.

Permalänk
Medlem

Percolatorn pajade, en vecka efter pajade Tassimon ( vilket kvittar då alla de bra smakerna har försvunnit ).

Kör press tills jag hittar något nytt, Moccamaster är inget för mig, gillar inte smaken alls och alla jag känner har en sådan...

Eller så kör alla av dem skitkaffe i bryggaren men vill inte lägga ner 1500kr för att testa, gissar på att det är svårt att returnera använda bryggare.

Permalänk
Medlem

Har en dylik.

Vatten kokare

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
1st Dell 30" + 2st Dell 20" på surfmaskinen, ocz systemdisk, 2x2tb
Origen chassie till HTPC:n med ocz systemdisk, 3x2tb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K
Infinity fantast och nästan lika glad i Audio Research

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Jag har själv en Moccamaster som jag har haft i 7 år nu och den är som helt ny i skicket. Känner många som har haft moccamaster i många år och de bara tuffar på. Kvaliteten är överlag mycket bra, jag tror din bekanta hade otur med sitt exemplar helt enkelt.

Det låter troligt men det bevisar ändå var deras garanti egentligen går för.

Skrivet av Schiznit:

Man får tänka på att "hypen" har en anledning. Själva bryggaren i en moccamaster är gjord i koppar och är på en helt annan klass mot klassiska kaffebryggare som har en mycket svagare värmare som inte får upp vattnet i rätt temperatur och som sällan är koppar. Maskinen i sig är också monterad för hand i Nederländerna och har en rejäl konstruktion med mycket metall så jag tycker helt klart att priset är helt i linje med vad man får.

Det finns ju såklart bra bryggare som har liknande värmeelement av hög klass men detta är ett exempel på vanliga standardbryggare kontra en Moccamaster och varför de kostar mycket mer också.

Nja, menar du verkligen att det skulle vara så svårt att värma upp vatten till rätt temp med dagens teknik? Ärligt talat tror jag inte det krävs särskild dyr elektronik just för att uppnå värme. Jag är övertygade om att det där med dubbla värmeelement och koppar är mycket snack, lite verkstad som man brukar säga.

Nu vet jag inte vad som sitter i de bryggare jag testat men vi kan då inte märka någon avgörande skillnad på någon av bryggarna faktiskt och då brukar jag ändå vara ganska petig.

Förövrigt Kitchenaid är också hypat märke för sin retro design, de var säkert ledande en gång i tiden, idag? nja det finns helt klart kandidater som de flesta skulle ge högre omdömen.

Skulle kunna tänka mig att Moccamaster lever på sin hype, hade folk köpt något annat billigare hade de med största sannolikhet insett att det blir inte bättre kaffe i en Moccamaster(de e vad som skett i min krets). Visst de är handbyggda i metall och har enligt de själva lång garanti men vad ger det om inte garantin täcker det mest grundläggande? Nja, jag tror man hade kommit bra mycket längre rent resultatmässigt genom att köpa en "standard" bryggare och sen köpt till en kaffekvarn(ex wilfa wscg-2) så att man kunde ha nymalt kaffe, det sägs göra stor skillnad. Får se om jag får möjlighet att även testa det =D

Givetvis får man inte glömma att i slutändan pratar vi om smak, både när det gäller resultat, utseende och känsla och som vanligt med saker som baseras på smak så finns det inget rätt eller fel(mer eller mindre ).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kör en Jura E8. Gör perfekt kaffe med många alternativ. Många rengöringsprogram också Är supernöjd med den!

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Nja, menar du verkligen att det skulle vara så svårt att värma upp vatten till rätt temp med dagens teknik? Ärligt talat tror jag inte det krävs särskild dyr elektronik just för att uppnå värme. Jag är övertygade om att det där med dubbla värmeelement och koppar är mycket snack, lite verkstad som man brukar säga.

Det är inte svårt, men det kostar mer pengar än en kinesisk, massproducerad värmare av billigt material. Att ett kraftigare element ger snabbare bryggtid är ju inget konstigt men sen gäller det att hålla temperaturen inom ett visst temperaturspann för att det ska smaka bra. Man kan ju undra varför det finns så många produkter som lätt hade kunnat förbättras med småpengar men så är det. Titta bara på bilar och bromsrör i stål istället för koppar som inte rostar. Det kanske handlar om 50:- för tillverkaren så hade det aldrig varit ett problem att rören rostar men man sparar de kronorna istället. Varför väljer man en knapp till tex Nintendo switch joy-cons som går sönder lätt när man kunnat spendera 10:- till och få en bra knapp som håller? Det är bland annat såna val som skiljer mellan olika tillverkare och det sker hela tiden "dumma" val av komponenter.

Skrivet av Neon:

Förövrigt Kitchenaid är också hypat märke för sin retro design, de var säkert ledande en gång i tiden, idag? nja det finns helt klart kandidater som de flesta skulle ge högre omdömen.

Kitchen aid är 80% design och 20% funktion. Det är produkter som verkligen lever på sin hype. Moccamaster har ett bra rykte tack vare lång tid i branschen och hög kvalitet som de allra flesta kan vittna om.

Skrivet av Neon:

Visst de är handbyggda i metall och har enligt de själva lång garanti men vad ger det om inte garantin täcker det mest grundläggande?

Du köper väl allt möjligt som har bara 1 eller 2 års garanti men du tar för givet att den håller längre såklart. Köper du en ny tv för 25000 med 1 års garanti och den går sönder efter 13 månader skulle du väl som de flesta gå i taket? Men tillverkaren har ju faktiskt bara garanterat att den håller i 1 år. Moccamaster ger 10 år garanti med villkor (som alla märken gör) men jag har aldrig hört om någon vars maskin har gått sönder. Då känner jag ändå minst 7-8 personer förutom mig som äger en MM. Jag förlitar mig inte på garantin på saker då den i stort sett alltid är för kort. Det är ju dock trevligt att man har något skydd alls kvar än ingenting alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Det låter troligt men det bevisar ändå var deras garanti egentligen går för.

Nja, menar du verkligen att det skulle vara så svårt att värma upp vatten till rätt temp med dagens teknik? Ärligt talat tror jag inte det krävs särskild dyr elektronik just för att uppnå värme. Jag är övertygade om att det där med dubbla värmeelement och koppar är mycket snack, lite verkstad som man brukar säga.

Nja, det finns många bryggare som inte når upp till lämplig temperatur så uppenbarligen är det inte så enkelt. Samtidigt klagar ju en del på att Moccamaster ger aningen för hög temp, och andra billigare (om än inte jättebilliga) klarar ju rätt temp så jag vet inte. Men en stor fördel med deras kvalitetskomponenter är ju att bryggaren är sjukt snabb.

Citat:

Nu vet jag inte vad som sitter i de bryggare jag testat men vi kan då inte märka någon avgörande skillnad på någon av bryggarna faktiskt och då brukar jag ändå vara ganska petig.

Förövrigt Kitchenaid är också hypat märke för sin retro design, de var säkert ledande en gång i tiden, idag? nja det finns helt klart kandidater som de flesta skulle ge högre omdömen.

Nja jag tycker jämförelsen haltar lite. Kitchen Aid lever mycket på sin snygga design, och de är ju snygga även om jag tycker många av färgerna är hemska. En Kitchen Aid apparat är vanligtvis rätt bra på vad den ska göra, men priset motiveras inte riktigt av funktionen utan av designen. Samma kvalitet från något "fulare" märke kostar oftast typ hälften. Moccamaster har inte snygg design även om den är retro, den ser bara ut som kaffebryggare såg ut på sjuttiotalet för de var då de kom och de har helt enkelt inte ändrat designen nämnvärt. Man kan visserligen säga samma sak om Kitchen Aid då de också har haft samma design sedan starten, men de kom på tjugo-trettiotalet och har alltså en snyggare design med dagens ögon. Det är väl också därför som Kitchen Aid utstrålar kvalitet, för produkter på trettiotalet gjorde det, och Moccamaster inte ger så gott kvalitetsintryck egentligen med blank billig plast och enkla plåt- och plastkonstruktioner, som det mesta på sjuttiotalet.

Citat:

Skulle kunna tänka mig att Moccamaster lever på sin hype, hade folk köpt något annat billigare hade de med största sannolikhet insett att det blir inte bättre kaffe i en Moccamaster(de e vad som skett i min krets). Visst de är handbyggda i metall och har enligt de själva lång garanti men vad ger det om inte garantin täcker det mest grundläggande? Nja, jag tror man hade kommit bra mycket längre rent resultatmässigt genom att köpa en "standard" bryggare och sen köpt till en kaffekvarn(ex wilfa wscg-2) så att man kunde ha nymalt kaffe, det sägs göra stor skillnad. Får se om jag får möjlighet att även testa det =D

Kanske hade en del varit nöjda med något skit från Jula eller så, men knappast alla. Självklart har det med hype att göra också, men det är ju så marknaden fungerar liksom. På åttiotalet köpte "alla" Bodums Presso-kannor för att de var hypade och folk tyckte om kaffet de gav, men det fanns ju massvis av Presso-kannor och Bodum slog på grund av designen. Sen skulle "alla" ha en espressomaskin av något italienskt märke på nittiotalet och det var mycket snack om att billigare maskiner inte klarade rätt tryck och så. Trots det gillade jag min billiga espressomaskin och tyckte den gav tillräckligt bra kaffe för en tusenlapp istället för att lägga fem tusen på någon lyxpryl.

Citat:

Givetvis får man inte glömma att i slutändan pratar vi om smak, både när det gäller resultat, utseende och känsla och som vanligt med saker som baseras på smak så finns det inget rätt eller fel(mer eller mindre ).

Absolut.

Permalänk
Skrivet av Schiznit:

Jag skulle tro att det påverkar smaken på vattnet. Det är inte samma sak att ha i askorbinsyra som att filtrera bort kloret. Jag gör inget av dessa, bara en observation.

- "Tillsammans med Henrik Sandén, kaffeinköpare och tidigare svensk mästare i kaffeprovning".

Jag har själv en Moccamaster som jag har haft i 7 år nu och den är som helt ny i skicket. Känner många som har haft moccamaster i många år och de bara tuffar på. Kvaliteten är överlag mycket bra, jag tror din bekanta hade otur med sitt exemplar helt enkelt.

Man får tänka på att "hypen" har en anledning. Själva bryggaren i en moccamaster är gjord i koppar och är på en helt annan klass mot klassiska kaffebryggare som har en mycket svagare värmare som inte får upp vattnet i rätt temperatur och som sällan är koppar. Maskinen i sig är också monterad för hand i Nederländerna och har en rejäl konstruktion med mycket metall så jag tycker helt klart att priset är helt i linje med vad man får.

Moccamaster element:
https://i.imgur.com/znCjyhE.jpg

Ett standard värmeelement från en Electrolux:
https://i.imgur.com/lG3ZOti.png

Det finns ju såklart bra bryggare som har liknande värmeelement av hög klass men detta är ett exempel på vanliga standardbryggare kontra en Moccamaster och varför de kostar mycket mer också.

Har själv en Moccamaster och det jag gillar med den är att det går så fort att brygga. Det är värt mycket på morgonen!

Pratade med en kille som äger en butik som säljer köksutrustning. Han sa att det faktiskt skiljer i kvalitet mellan olika FÄRGER på bryggaren. De roliga färgerna på Moccamaster ska man alltså undvika, och köra svart eller silver.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Kör en Jura E8. Gör perfekt kaffe med många alternativ. Många rengöringsprogram också Är supernöjd med den!

https://www.jselect.com/media/catalog/product/cache/1/image/650x650/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/8/e8.1.jpg

Ser fin ut, hur länge har du haft den? Man är ju lite skeptisk till sådana maskiner i långa loppet. Vet ju på jobbet så är de där titt som tätt o pillar med kaffemaskinen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Det är inte svårt, men det kostar mer pengar än en kinesisk, massproducerad värmare av billigt material. Att ett kraftigare element ger snabbare bryggtid är ju inget konstigt men sen gäller det att hålla...

Jag kan inte tro något annat än att optimal temperatur precis som optimalt antal böner / deciliter och storleken på malen kaffe är i slutändan en smaksak oavsett vad experterna säger. Vi har uppenbarligen kört med en bryggare som underpresterar när det kommer till temperatur, trotts det är det flera som berömt kaffet Det är först nu när vi jämför sida vid sida som vi märker en stor skillnad, värt att tillägga att trotts det vill vi inte påstå att slutliga resultatet smakar sämre än övriga bryggare

Experterna menar att värmeelementet i bryggare degraderar över åren så det hade varit intressant att höra vad man har för temp i en 10 år gammal Moccamaster. Det jag kan konstatera är att Moccamaster procuderar helt klart varmast kaffe av de jag testat, då hade ändå 1 av de andra bryggarna också ECBC certifiering. Personligen anser jag att det var på tok gör varmt vilket vad jag förstår en del andra håller med om.

Skrivet av Schiznit:

Kitchen aid är 80% design och 20% funktion. Det är produkter som verkligen lever på sin hype. Moccamaster har ett bra rykte tack vare lång tid i branschen och hög kvalitet som de allra flesta kan vittna om.

Jo, den kostar 4 gånger så då ska också kvalitén vara bra mycket bättre annars är det ett direkt dåligt köp Men utan att ha haft tid att sätta mig in i Moccamasters garanti program än så får jag uppfattningen av att den egentligen har ganska dålig teckning. Någon här som faktiskt använt garantin efter 3-4 år?

Skrivet av Schiznit:

Du köper väl allt möjligt som har bara 1 eller 2 års garanti men du tar för givet att den håller längre såklart. Moccamaster ger 10 år garanti med villkor (som alla märken gör) men jag har aldrig hört om någon vars maskin har gått sönder. Då känner jag ändå minst 7-8 personer förutom mig som äger en MM. Jag förlitar mig inte på garantin på saker då den i stort sett alltid är för kort. Det är ju dock trevligt att man har något skydd alls kvar än ingenting alls.

Vad jag förväntar mig beror helt på vad det är jag köper, vissa grejer förväntar jag mig att de klarar precis garanti tiden. En kaffekokare för 500 kr räknar jag kanske 2-3 år på, d.v.s det som Melitta ger men precis som du säger så håller även kokare i denna klass i regel mycket längre uppenbarligen

Vi rör oss uppenbarligen i olika kretsar, det är väldigt få i mina krets som kör Moccamaster, men flera av dem har haft sådana Jag brukar inte själv dra mig för att lägga till lite extra för att få något som jag känner är bättre. Men i detta känner jag inte att Moccamaster är bättre, räknar jag in priset så är det snarare tvärtom.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Har själv en Moccamaster och det jag gillar med den är att det går så fort att brygga. Det är värt mycket på morgonen!

Det finns mycket billigare bryggare som brygger mer eller mindre lika snabbt.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Pratade med en kille som äger en butik som säljer köksutrustning. Han sa att det faktiskt skiljer i kvalitet mellan olika FÄRGER på bryggaren. De roliga färgerna på Moccamaster ska man alltså undvika, och köra svart eller silver.

Det där låter ju minst sagt märkligt. Det borde vara samma delar som sitter i bryggarna. Men visst, de kanske gör som Kitchen aid, de har ju också en hel del modeller som är minst sagt undermåliga.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag anser att mitt test är slutfört och det finns ett par saker att tillägga.

Tidtagningen var inte helt rättvis, Moccamaster har ett rör ner i kannan vilket gör att man inte tydligt ser när allt vatten passerat ner genom filtret. Min tidtagning var baserad på att vattnet var slut i vattenbehållaren och kaffet i kannan låg så gott som stilla. Utan att göra en exakt jämförelse så skulle jag säga att Melitta excellent 5.0(inställd på normal hastighet) ligger på liknande tid som Moccamaster.

Även om vi anade skillnader i det första testat så gick det inte att återproducera. Totalt så producerar samtliga bryggare så gott som identisk smak med givet recept. Vi upplevde dock en något mindre kaffedoft från Moccamaster och en minimal metallisk\teknisk smak, båda dessa kan såklart bero på att bryggaren var ny. Kaffet från Moccamaster höll en markant högre temperatur än övriga.

Vi valde bort Moccamaster av följande anledningar
- Hög temperatur på kaffe
- Metallisk\Teknisk hint i smaken
- Priset
- Tvivelaktig garanti

Vi valde bort Melitta excellent 5.0 av följande anledning
- Priset

Vi valde Melitta Look av förljande anledningar
+ Producerar mer eller mindre identiskt resultat med de dyrare bryggarna, kanske till och med något rundare i smaken
+ Få lösa delar
+ Enklast av dem alla att rengöra och ladda om
+ Priset
+ Valde i slutändan Melita Look Timer som ser mer påkostad ut
+ Passar bättre dels i vårt moderna kök men också i hörnet där vi har bryggaren
+ Ger utrymme att köpa en fin kaffekvarn som vi tror gör större skillnad på smaken

Visst finns nackdelar med vårt val, det är en billigare bryggare så den kanske inte håller lika länge som den förra Vi får helt enkelt se om några år, men vet ju aldrig kanske blir valet något helt annat nästa gång

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av DeadMeat1234:

Sätt näsan i en påse med malt kaffe två veckor efter att den är öppnad, jämför sedan med näsan i nymalt kaffe. Det kan måhända vara placebo men personligen tycker jag det är stor skillnad och jag upplever också att det återspeglas i smaken.

Om inte annat är det bra förspel till själva brygden att mala bönorna och känna kaffedofterna sprida sig...

Jag är precis som dig där.
Man brukar säga att en stor del av smaken sitter i lukten så det är väl en rimlig förklaring

Permalänk

Jura J9 TFT som gnetar på efter många år. En gedigen kvalitet med många olika varianter på kaffe. Bra med ett knapptryck när man inte dricker mängder av kaffe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Bara jag som dricker kaffe hemma. Så blir inte många koppar.
Så gick ifrån kaffebryggare till presskaffe. Maler bönorna själv.
Vilket gott kaffe det blir! Lukten, smaken. Men blir mer tillbehör..
Kaffepress + Kaffekvarn + termos.
Termos för kaffepressen håller inte värmen. Använder den när det kommer besök.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Moccamaster element:
https://i.imgur.com/znCjyhE.jpg

Ett standard värmeelement från en Electrolux:
https://i.imgur.com/lG3ZOti.png

Det finns ju såklart bra bryggare som har liknande värmeelement av hög klass men detta är ett exempel på vanliga standardbryggare kontra en Moccamaster och varför de kostar mycket mer också.

Melita Excellent 5.0 har tydligen samma uppvärmning med kopparspole, den kostar dock endast 900 kr.

Här kan man se mer i detalj hur uppvärmningen ser ut :

Det som slaget mig är att det står vatten kvar i bryggaren trotts att den anser sig färdig? Undra om detta påverkar smaken om man brygger, låt säga 1 gång i månaden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag brygger i regel 2-3 koppar, d.v.s en mugg kaffe. Problemet med detta är att vattnet rinner igenom för snabbt som i sin tur kan resultera i svagt kaffe. De flesta finare bryggare jag tittat på har en lösning på detta, i Melittas manual står följande :

När du brygger mindre mängd kaffe kan ofta smaken
inte utvecklas helt på grund av den korta bryggtiden.
Din Excellent 5.0 låter dig förlänga bryggtiden, för att
få full kaffesmak även med små mängder kaffe. Om du
vill brygga färre än 6 koppar

Det är då en knapp man aktiverar läget med.

I Moccamasters manual hittar man följande :

Bryggning av små portioner kaffe (1-2 koppar) blir bäst genom
att starta maskinen på full effekt på värmeplattan så att denna
värms upp medan kaffe och vatten fylls på. Detta gör att kaffet
håller sig varmare.

Menar man att kaffet fortsätter att tillagas i kannan? Och isåfall, hur lång tid ska man vänta?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kan svara på några saker samtidigt...

Skrivet av Neon:

Det låter troligt men det bevisar ändå var deras garanti egentligen går för.

Egentligen inte, kalklampan indikerar ju att maskinen inte avkalkats som den ska, detta kan i långa loppet leda till skador.
Så att de inte täcker en maskin med kalklampan tänd, är inte konstigt i sig.

Dock kan det ju vara så att maskinen har något fel av en annan natur som i sin tur tänt lampan. Tar för givet att den är regelbundet avkalkad?

Dock är den relativt lätt att plocka isär och felsöka om man nu är tekniskt lagd.

Skrivet av Neon:

Jag brygger i regel 2-3 koppar, d.v.s en mugg kaffe. Problemet med detta är att vattnet rinner igenom för snabbt som i sin tur kan resultera i svagt kaffe. De flesta finare bryggare jag tittat på har en lösning på detta, i Melittas manual står följande :

När du brygger mindre mängd kaffe kan ofta smaken
inte utvecklas helt på grund av den korta bryggtiden.
Din Excellent 5.0 låter dig förlänga bryggtiden, för att
få full kaffesmak även med små mängder kaffe. Om du
vill brygga färre än 6 koppar

Det är då en knapp man aktiverar läget med.

I Moccamasters manual hittar man följande :

Bryggning av små portioner kaffe (1-2 koppar) blir bäst genom
att starta maskinen på full effekt på värmeplattan så att denna
värms upp medan kaffe och vatten fylls på. Detta gör att kaffet
håller sig varmare.

Menar man att kaffet fortsätter att tillagas i kannan? Och isåfall, hur lång tid ska man vänta?

Vad melitta gör vet jag inte, så kan inte svara på det tyvärr. Troligen reducerat genomflöde för längre bryggtid. Det är klart när det är klart.

Vad Technivorm menar är att den första mängden kaffe som trillar ner i kannan avger sin värme för att värma upp själva kannan.
När man brygger mycket så värms det redan kalle kaffet upp av 4-6 koppar till med hett kaffe som trillar ner och blandar ut.
När man brygger lite så kommer det lilla kaffe som trillar ner spendera sin värme på att värma upp kannan och då står då med en pytt fisljummet mindre gott kaffe, därav är det en fördel att 'förvärma'/kickstarta värmen i kannan lite som angivet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Siemens EQ9, tyst kaffemaskin som gör gott kaffe. Smidigt då det enbart är jag som dricker kaffe hemma.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ser fin ut, hur länge har du haft den? Man är ju lite skeptisk till sådana maskiner i långa loppet. Vet ju på jobbet så är de där titt som tätt o pillar med kaffemaskinen.

Jag har haft den sen Blackfriday förra året så inte långt ifrån ett år nu. Den rullar på fint än så länge och har inte märkt några konstigheter.

Jag tror eftersom den har så bra fokus på "hålla rent" så kommer den vara fräsch mycket längre.

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB