Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av mrvision:

Visst, visst aeropresss hit och annan dyr utrustning dit men till det i särklass det viktigaste...

Vad har ni för kaffebönor???

Låter som en egen tråd! Startar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Bezzera

En sådan har jag. Smidigt med värmeväxlare så jag kan skumma mjölk och brygga espresso samtidigt.

Bönorna mals med en Bezzera kvarn med koniska malskivor.

Just nu ligger det espressohouse bönor i kvarnen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem

Moccamaster och en Dedica EC685. Manuell liten kvarn som inte fick vara med på bild.

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Oj, precis min stil (kaffe för en person, enkel apparat), sugen på att prova en "Överst" för SEK99 : )

Det tycker jag absolut du ska göra, ett annat plus är ju att man slipper köpa kaffefilter. Kanske blir något mindre sump om man kör med kaffefilter men är man inte känslig för lite sump så kan man köra utan

Visa signatur

HP 550-256no| A10-8750 | R7 360
Nokia 6.1 2018 | 128GB Samsung

Permalänk
Medlem

Siemens EQ5 för det dagliga. När det vankas storkok drar jag fram min Siemens Porsche Design gen 1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk
Medlem

Kaffe? Nej du tack. Bara te, riktigt, osmaksatt (dvs oparfymerat/inga aromer) och bara som det är utan mjölk eller socker.

Misstänker att jag är supersmakare, kaffe doftar gott men är något så fruktansvärt beskt och eländigt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Moderator
Testpilot

En Jura Impreza F8 och den gör fantastiskt kaffe! Man kan göra Cappuccino och Latte och grejer men jag gör vanligtvis en slät kopp kaffe och med rätt bönor är det utsökt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

En Jura Impreza F8 och den gör fantastiskt kaffe! Man kan göra Cappuccino och Latte och grejer men jag gör vanligtvis en slät kopp kaffe och med rätt bönor är det utsökt.

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter också med en Jura, fast min modell heter A1. Ganska simpel i designen, men kaffet är gött som fan.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en trevlig kapselmaskin

@andreas_dock: Har den nån automatisk "bryggfunktion" eller är det manuell start och stopp av bryggningen?
Den kapselmaskin jag har (Dolce Gusto) har bara en liten spak för start och stopp så jag har typ fått prova mig fram med ett stoppur för att se hur många sekunder bryggning som passar mig
Är inget fan av sånt. Borde nästan vara lag på att kapselmaskiner ska kunna ha en inprogrammeringsbar funktion där man får välja styrka/antal sekunder eller ml/cl.

Är det gott kaffe? finns det fortfarande pods kvar? Tänkte eftersom de slutade sälja den modellen.
Det kanske har kommit nya Löfbergs lila kapselmaskiner?

Permalänk
Medlem

Har en Melitta termosbryggare. ca 5 år gammal. Älskar den.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Brygger mitt dagliga kaffe i en Chemex, för att den helt enkelt är överlägsen när man vill njuta av äkta fin-kaffe!
Ska jag brygga till många gäster plockar jag fram moccamastern.
Och slutligen har jag en franskpress, som jag bara använder ibland. Kul med lite variation!

Permalänk
Entusiast

Jag brukade ha en någorlunda avancerad Electrolux EKAM 300 med inbyggd kaffekvarn och timer. Dessvärre var den väldigt högljudd vid uppstart så de där idylliska morgnarna med färdigbryggt kaffe jag visualiserade blev mer som militärövningar när den drog igång! Därtill tog ett bra tag att mala bönorna som i slutändan inte blev finmalda nog för min smak...

Den sålde jag och köpte istället en något tråkigare men ack så praktisk Melitta Look 4.0 Therm. Paradnumret är precis som namnet antyder en kanna som också agerar thermos, vilket är riktigt bekvämt när man inte vill springa fram och tillbaka till bryggaren under längre pass vid datorn t.e.x! Utöver det brygger den nästan lika snabbt som en Moccamaster och kaffet blir helt klart varmt nog för min smak!

Kort och gott en prisvärd bryggare för mitt bruk! Under majoriteten av veckan får man ju ändå sin "fix" via kaffeautomaterna på arbetsplatsen. Det kaffet är definitivt inte i samma klass som hemmabryggt, men gratis är gott!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/kaffemaskin-kaffe/kaf... har en såndär, riktigt gott kaffe lite kallt men ändå gott

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

För det dagliga kaffet kör vi med en Moccamaster Techni vorm.
Sen när man vill ha lite mer avancerat så har vi en kaffekvarn och espressomaskin att köra latte mm i.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Någon Moccamaster. Helst Arvid Nordqvist grandia i behållaren.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Kör på en Wilfa CCM-1500S. Borstat stål/silverfärgad.
Påminner om Moccamasters bryggare men 100x snyggare.
Fungerar bra på att göra gott kaffe, lätt att få rätt mängd osv.
Enda nackdelen är väl manuellt droppstopp och man kan glömma lägga tillbaka "armen" vattnet kommer ur, så det kommer utanför bryggaren(hänt mig fåtal ggr xD).

Lite sugen på espressobryggare i form av Delonghi men lite dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du nöjd med denna? Såg den finns på mediamarkt för 699:-
Kör just nu med kaffepress, men är sjukt jobbigt att göra , när det kommer folk på besök som dricker kaffe som vatten...

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av robie76:

@andreas_dock: Har den nån automatisk "bryggfunktion" eller är det manuell start och stopp av bryggningen?
Den kapselmaskin jag har (Dolce Gusto) har bara en liten spak för start och stopp så jag har typ fått prova mig fram med ett stoppur för att se hur många sekunder bryggning som passar mig
Är inget fan av sånt. Borde nästan vara lag på att kapselmaskiner ska kunna ha en inprogrammeringsbar funktion där man får välja styrka/antal sekunder eller ml/cl.

Är det gott kaffe? finns det fortfarande pods kvar? Tänkte eftersom de slutade sälja den modellen.
Det kanske har kommit nya Löfbergs lila kapselmaskiner?

Du har två storlekar på koppar att välja, den ena är för espresso och den andra vanligt kaffe.
Skillnaden emellan dem, förutom storleken på koppen, är att trycket vid bryggningen utav espresso är betydligt högre än vid vanligt bryggkaffe.

Det är förinställda presets utav mängden kaffe/espresso den gör, och vill men ändra dem så håller man in knappen till önskad mängd - sedan är maskinen omprogrammerad till att alltid göra den storleken
(Funkar även om den blivit strömlös etc då den tydligen har minne)

Jag tycker kaffet är jättegott, och jag brukar ha en mängd olika kapslar med olika smak-karaktärer.
På morgonen vill jag tex. ha mildare kaffe medans på kvällen eller efter en middag vill jag ha något med mer riv i!

Kapslarna/podsen sälja fortfarande utav Löfbergs Lila själva, men även i de flesta matvarubutiker såsom COOP, ICA mm. (då märket på själva systemet är Caffiltay)

Jag köper mina kapslar annars på https://www.kaffekapslen.se där priserna varit något lägre (märk dock, väldigt liten skillnad ibland) men framförallt utbudet är större. Märken jag inte kan få tag på annars här i Sverige (?) säljs där

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

En Philips elbryggare och en nespresso.

Philipsen går att ställa in brygghastighet. Gör mycket gott kaffe om man ska brygga flera koppar.

Nespresson är bra för en snabb kopp kaffe till mig själv. Tycker att podsen är för små så man ofta får ta två.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

https://i.imgur.com/9Rx0uBe.jpg?1

Moccamaster och en Dedica EC685. Manuell liten kvarn som inte fick vara med på bild.

Jag har typ exakt samma setup! En annan modell av Moccamastern och en röd variant av Dedica, men annars samma. Gillar du Dedican? Jag (som är utbildad barista och som har jobbat med det länge) tycker att det saknar lite... omf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Kaffe? Nej du tack. Bara te, riktigt, osmaksatt (dvs oparfymerat/inga aromer) och bara som det är utan mjölk eller socker.

Misstänker att jag är supersmakare, kaffe doftar gott men är något så fruktansvärt beskt och eländigt.

Prova mindre mängd kaffe i bryggningen och sen finns det en del andra smaker i olika bönor och rostningsmetod.
Brukar ibland byta till ljusrostade bönor och då får man inte lika stor beska i kaffet. Finns även gröna bönor som är orostade dock inget jag har provat.

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Moccamaster! Köpt på SweClockers! 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

"Varför är alla så frälst över Moccamaster? Jag har haft en sådan och tyckte inte den bryggde bättre eller sämre kaffe än vilken annan "duglig" bryggare som helst. Jag hade dessutom inte den allra billigaste. Vattnet rinner bara genom filtret precis som på alla andra maskiner.. Jag har gått över till perkulator och presskanna och tycker kaffet blir betydligt bättre!"

För att Moccamaster håller i evigheter, har haft en över 20 år nu ! NO PROBLEMS AT ALL !

Permalänk

Melitta Excellent 3.0 har varit min trotjänare i flera år, saknar finesser som timer och sådant men den automatiska avstängningen är inte dum.
Kör alltid på Melittas egna filter men kaffet varierar, dock oftast Zoegas eller Arvid Nordquist.

Permalänk
Hedersmedlem

En Melitta Easy från stora coop för 199:-

Den ska liksom droppa kokat vatten ner i ett filter, det finns inte rum för så mycket raketforskning där, även om många gärna betalar som om det gjorde det.

Har jag tid för bättre smak så plockar jag fram kvarnen (Hario Skerton), bönorna (lokala bageriets mörkrost) och franskpressen(40kr på dollarstore).

Investera i en bra kvarn med keramiska skivor så att den maler jämnt och framförallt nyrostade bönor, det kommer göra hela skillnaden.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Moccamaster deluxe, och med det menar jag allt förutom kalkvarning, har du inte koll på det ska du inte dricka massiva mängder kaffe, grafitgrå. Underbart gott kaffe och snabbt går det!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Standard hemmabryggare (Moccamaster): bästa vanliga kaffebryggaren som jag testat än så länge

Extra hemmamaskin för espresso (Lelit Kate): ska kunna göra bra espresso men har inte fått ordning på det alls ännu, tyvärr.

Portabelt (Wacaco Nanopresso + Barista kit): ok espresso, rätt smidig

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiitzzz:

Jag har typ exakt samma setup! En annan modell av Moccamastern och en röd variant av Dedica, men annars samma. Gillar du Dedican? Jag (som är utbildad barista och som har jobbat med det länge) tycker att det saknar lite... omf.

Är nybörjare på det här med espresso och är väl inte helt betagen av dess förträfflighet.. "fel" 1a tycker jag nog är att den trycksatta filtret för en dubbelshot är alldeles för litet. Beställde faktiskt ett icke trycksatt som ska vara större igår. Sen är det lite meckigt med min manuella kvarn också.

Är nyfiken på om jag kan få till en tillräckligt fin malningsgrad för det nya filtret och om det kan förhöja upplevelsen något. Som många påpekat är ju fräscha bönor viktigt och det är lite eftersatt hemma hos mig eftersom jag dricker espresso relativt sällan.

Permalänk
Medlem

Moccamaster såklart!
Varför de är så uppskattade?
För att de förr var enda konsumentbryggarna som levererade hög temperatur på vattnet och gjorde bra kaffe. Nu är det nog inget konkurrenterna inte gör lika bra skulle jag gissa.
Enkel design, utbytbara delar, lätt att rengöra. Håller i en evighet. Brygger snabbt.
Snygga är de också.

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Vad heter dessa? Min farmor hade en sådan

Perculator

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dieseltobbe:

Det tycker jag absolut du ska göra, ett annat plus är ju att man slipper köpa kaffefilter. Kanske blir något mindre sump om man kör med kaffefilter men är man inte känslig för lite sump så kan man köra utan

Trevligt, har kört några gånger med en turkisk kanna på spisen, rätt så annorlunda och "bredare" smak än med Aeron eller ens mocabryggaren samt en hel del sump innan man lär sig dricka samt vänta med att hälla..så tror inte jag skulle störas av just sump med en sån där : )

(Om det fanns någon press-makare som kunde få till kaffe som en spis-mocabryggare så skulle det känns kul..är nog omöjligt men 6minuter på spisplatta på max repeterat känns inte helt bra i tider med eskalerande energikostnader)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)