Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Kör en Jura E8. Gör perfekt kaffe med många alternativ. Många rengöringsprogram också Är supernöjd med den!

https://www.jselect.com/media/catalog/product/cache/1/image/650x650/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/8/e8.1.jpg

Kör exakt samma fast i annan färg, mycket nöjd

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Äger ingen maskin och dricker inte kaffe. Dock kör vi pulverkaffe vid besök eller bak av chokladbollar

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Äger ingen maskin och dricker inte kaffe. Dock kör vi pulverkaffe vid besök eller bak av chokladbollar

Auuugh!
Fast. OK då. Ett steg upp hade varit en liten presskanna, bönor, och en handjagad kaffekvarn. Det är rätt mysigt att sitta och mala sitt eget kaffe och känna doften av de nymalda bönorna.

Själv kör jag mest med en stor italiensk espressobryggare om ser ut som instrumentpanelen på en rysk u-båt från andra världskriger med spakar, rattar, kranar, lampor och vipp-strömbrytare.
Har samma koll som kaptenen på U-137.

Permalänk
Medlem

Jag har en Wilfa Svart Precision WSP-2A. Otroligt nöjd med denna bryggaren då den gör fantastiskt kaffe, brygger snabbt och har löstagbar vattenbehållare, sen är den dessutom snygg!

Wilfa Svart Precision WSP-2A

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Melitta Barista T helautomatisk espressomaskin.

Fick ersätta min gamla EQ.5 från Siemens som valde att lägga av efter fyra år.

Supergott kaffe utan bitterhet i eftersmaken samt tjockt och krämigt mjölkskum. Kör med Röd eko mjölk 3%. Två fack för olika sorters bönor. Kör mörkrost i det ena och espresso i det andra.

Kan varmt rekommendera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Auuugh!
Fast. OK då. Ett steg upp hade varit en liten presskanna, bönor, och en handjagad kaffekvarn. Det är rätt mysigt att sitta och mala sitt eget kaffe och känna doften av de nymalda bönorna.

Själv kör jag mest med en stor italiensk espressobryggare om ser ut som instrumentpanelen på en rysk u-båt från andra världskriger med spakar, rattar, kranar, lampor och vipp-strömbrytare.
Har samma koll som kaptenen på U-137.

Nu måste vi få en bild! Eller ännu bättre ett filmklipp där någon i bakgrunden ropar något i stil med "One-third trim, niner ze-ro, ze-ro feet, two degree up bubble! Dive dive dive!" och du börjar göra en espresso genom alla dessa spakar rattar och vippar

Själv har vi en helt vanlig mocca master, men vi köper oftast hela bönor och maler själva! (Med elektrisk kvarn inför varje kokning)

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Moccamaster KB952AO

Blir gott och bäst av allt är att den brygger sjukt snabbt.
Ladda på kvällen, tryck igång på morgonen och du hinner knappt gå på muggen innan det är klart!

Permalänk

Efter att ha haft flera "premiumbryggare" som har gett upp efter mindre än 5 år så fick det bli en Moccamaster KBGC982AO Matt Black.

Nej, den gör inte godare kaffe än andra bryggare med ordentligt värmeelement, men 10 års garanti är nice..Och Mattsvart är ju för en som gillar dödsmetall den enda färgen

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har en kaffepanna och den gör godast kaffe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Ledsen att behöva säga det men...kaffebryggare är för noobs. Själv kör man AeroPress!

https://www.youtube.com/watch?v=pmjPjZZRhNQ

PS. Hipstern i videon är inte jag.

Permalänk
Hjälpsam

Vattenkokare bryggtratt, rakt ned i en termos eller ibland bara en mugg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hade en vanlig mellanklass kaffekokare som kastade in handduken för några veckor sedan, skaffade en Perkulator istället och vi är verkligen supernöjda

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Bosch Styline TKA8013.
Införskaffad 2013 och brygger fortfarande lika gott kaffe! Även ett plus att den har en 2h värmehållare som håller en perfekt temp!

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

En svart wilfa svart presisjon, otroligt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Bosch Styline TKA8013.
Införskaffad 2013 och brygger fortfarande lika gott kaffe! Även ett plus att den har en 2h värmehållare som håller en perfekt temp!

Ganska säker på att det är i grunden samma maskin som Wilfa Svart Precision WSP-2A men med lite annan yttre design. Allmänt omtyckta bryggare, har dock läst en del klagomål på att de ger upp efter par år, men gör det ex man har inte det så lär det vara en ypperlig bryggare

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Ledsen att behöva säga det men...kaffebryggare är för noobs. Själv kör man AeroPress!

https://www.youtube.com/watch?v=pmjPjZZRhNQ

PS. Hipstern i videon är inte jag.

Aeropress gör gott kaffe men det är för meckigt i mina ögon. Och att brygga en kopp i taget funkar inte, det märkte jag när jag försökte köra med bara en espressomaskin. Sen tycker jag inte riktigt att kaffet är så överlägset som en del verkar tycka. Men, hipstercred får man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Hade en vanlig mellanklass kaffekokare som kastade in handduken för några veckor sedan, skaffade en Perkulator istället och vi är verkligen supernöjda

Intressant produkt

Hur upplever du kaffet? Och hur är den att rengöra?

Det verkar som den har inbyggt filter? Hur grovt är det? Vet att när man köper kaffe på vissa ute ställe så är kaffet lite "tjockare", vad jag förstår så innebär det att de använt ett metallfilter som är grövre, d.v.s den släpper igenom mer banor i kaffet(dock ingen sump).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kör på Ikeas drip-brewer i glas med metallfilter (200kr; https://www.ikea.com/se/sv/p/hoegmodig-kaffebryggare-foer-dro..., samt en gammal elektrisk bönkvarn (500kr-isch?) som jag kan ställa in grovleken på bönmalet på
Marginellt mer arbete än en vanlig elektrisk kaffebryggare, men känns på något sätt fräschare iom att allt diskas mellan bryggningar på ett noggrannare vis än vad man kan göra med en elektrisk bryggare.
Kombinera detta med nyrostade bönor från det lokala rosteriet så kan man få sjukt gott kaffe för en väldigt liten peng. Kan varmt rekommenderas!

Nackdelen är väll framförallt att det tar lite tid att brygga större volymer kaffe (läs: >4 koppar ungefär), och att när kaffet väl är bryggt så kyls det ganska snabbt i själva kannan såvida man inte dricker det direkt eller för över det till en termos. Kontors-kaffet från automat har också nu blivit närpå odrickbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ledsen att behöva säga det men...kaffebryggare är för noobs. Själv kör man AeroPress!

https://www.youtube.com/watch?v=pmjPjZZRhNQ

PS. Hipstern i videon är inte jag.

Ja, det där verkar vara väldigt inne bland de som intresserar sig för kaffe! Inte så dyr häller

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kaffebryggare??? En annan kör snabbkaffe Ica basik

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

En helautomatisk Siemens espressomaskin (som vi brukar köra Zoegas bönor i), den billigaste varianten de hade för kanske 7-10 år sedan eller när det nu var jag köpte den.

Den gör riktigt bra kaffe, men låter som ett väldigt ansträngt tröskverk av plast som kan haverera vilken sekund som helst, och kvarnen går tungt och det luktar bränd elmotor.

Kommer inte byta ut den förrän den verkligen havererar. Har väntat i några år på det men den vägrar gå sönder.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Aeropress. Bra bang for the bucks. Bra kaffe till bra pris. Oslagbar kombo.

Permalänk
Medlem

En budget Melitta så jag skäms lite för jag är en kaffe knarkare. Får väl ta mig i kragen och investera i något bättre!

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Medlem

Har alltid haft en MoccaMaster vilket jag varit mycket nöjd med. Svårt att ändra koncept om man är nöjd.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Ni som maler kaffe själv, har ni kört en sida vid sida jämförelse?

Köpte en Wilfa WSCG-2 kvarn samt omalda och färdigmalda banor av samma märke och modell av kaffe. Det tog ett tag att hitta rätt inställning på kvarnen men trotts det kan jag inte tycka att det var en så mycket bättre smak på kaffet? Iallafall inte så att det är värt det extra jobbet.

Efter som alla jag pratat med säger att det finns en klar skillnad så är kanske inte mitt smaksinne för kaffe så utvecklat än, är trotts allt ganska ny kaffedrickare

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugster:

En budget Melitta så jag skäms lite för jag är en kaffe knarkare. Får väl ta mig i kragen och investera i något bättre!

Ingen att skämmas för, hade nyligen en shoot out som man kan se tidigare i denna tråden där jag faktiskt valde att gå med en Melitta och då var ändå en finare Moccamaster med i testet som av någon ugrundlig anledning anses vara någon form av riktmärke för kaffebryggare.

Har dessutom flera bekanta som haft Moccamaster men gått över till billigare Melitta maskiner.

Grejen är att övervägande maskiner verkar producera samma resultat så länge som det är samma typ av kaffe och samma recept.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ledsen att behöva säga det men...kaffebryggare är för noobs. Själv kör man AeroPress!

https://www.youtube.com/watch?v=pmjPjZZRhNQ

PS. Hipstern i videon är inte jag.

Snacka om att du har tålamod innan jobbet.

Handmala kaffet, förvärma vatten, koppen, filter, och alla delar.

Sedan i 2 omgångar röra om och vänta sedan pressa igenom kaffet, säkert jättegott men skulle inte ha orken när man är morgontrött innan kroppen vaknat helt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Moccamaster och en kvarn av bättre kvalite. Riktigt gött kaffe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Moccamster

@Poptart: Kaffe er såå viktig, men ikke mer enn 5 kopper pr. dag for meg.Og det merke jeg har teste ut av mange typer kaffe og ble en VINNER er; Blå Java(Coop) ren smak! Blå Java har sin opprinnelse fra Indonesia.Navnet kommer av bønnenes blålige farge.Kaffen er av vaskede arabicabønner,som gir en ekstra ren og fin smak.Og da må man ha en BRA kaffetrakter fra Moccamaster 741,74/AO som har riktig temp.og riktig tid.Så må man ikke glemme å skylle papirfilteret i VARMT vann 2-3 ganger før kaffen legges oppi,så da er man klar for gaming.

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen från en kapselmaskin till en DeLonghi Magnifica S espressomaskin.

Mycket smarrigt kaffe och billigare samt lättare köpa påsar med bönor i stället för kapslarna som tar en massa plats och slösar resurser med all plast.