Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Så du föredrar melittas kvalitet?

Är väl egentligen fel tråd, men har du testat något annat vatten än kranvatten som fungerar bra? Testat någon flaska vatten som blivit över men inte samma nivå som vissa kranvatten

Skrivet av REWplayFF:

Har du inte bra/gott vatten kan du ha hur dyr bryggare som helst. Skit in - skit ut. Så enkelt är det.

Skrivet av REWplayFF:

Visst har vi generellt bra kranvatten i Sverige, men som Jimmy skriver, "det smakar definitivt inte likadant". Det var det jag syftade på. Inte att vi har mer eller mindre odrickbart vatten. Kaffe har ju diskuterats över en kopp kaffe, och flera vittnar om att kaffet smakar godare/bättre på vissa platser än andra. Just pga vattnet.

Det kan ju skilja lite på vad som ingår förutom vattnet så prova med ett vattenfilter.
Det kan också vara rätt stor skillnad på hur gamla ledningar påverkar framförallt lukten av vattnet, finns det nån typ av påväxt i ledningarna så kan det påverka mycket lokalt och det kan också bli stor skillnad om man spolar nån liter innan man tar vattnet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju skilja lite på vad som ingår förutom vattnet så prova med ett vattenfilter.
Det kan också vara rätt stor skillnad på hur gamla ledningar påverkar framförallt lukten av vattnet, finns det nån typ av påväxt i ledningarna så kan det påverka mycket lokalt och det kan också bli stor skillnad om man spolar nån liter innan man tar vattnet.

Absolut. Det är mycket som påverkar vårat kranvatten. Jättenöjd med kranvattnet där jag bor. Här dricks det kranvatten året runt. Aldrig på flaska tex. Vatten på flaska i Sverige är rena vansinnet tycker jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av REWplayFF:

Absolut. Det är mycket som påverkar vårat kranvatten. Jättenöjd med kranvattnet där jag bor. Här dricks det kranvatten året runt. Aldrig på flaska tex. Vatten på flaska i Sverige är rena vansinnet tycker jag.

Ja det har ju t.om sålts en del flaskvatten som innehållit så mycket "skit" att de bedömt som otjänliga när man testat dem efter de regler som finns för kranvatten.
Har faktiskt sett nått företag som sålde vatten och kaffe tillsammans men det blev ju en ganska oekonomisk produkt, typ köpa en tetra vatten och en liten påse kaffe som räckte till just den vattenmängden.
Det finns ju å andra sidan de som säljer mineraltillsatser som man häller i destillerat vatten för att göra optimerat kaffevatten.....
https://thirdwavewater.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

En bryggning genomfördes samtidigt på maskinerna med följande recept :

- 20 g Arvid Nordqvist Eco Solid (d.v.s strax över 2 1/2 kaffemått á 7-8 gram).
- 5 dl (Mugg(2.5) x 2)
- Melita 1/4 vitt filter

Ambitiöst att testa sådär men det blir fel när du väljer den där doseringen. Grunden för dosering av kaffe är 6 gram per deciliter vatten. Du borde alltså haft 30 g kaffe till 5 dl vatten. Eftersom MM brygger snabbare får du ett blaskigare kaffe då du doserat så lågt. Men visst, om du gillar kaffet från Melittan med din dosering så kör på den - blir ju billigast om du klarar dig med låg dosering...

En annan reflektion, ditt kaffe blir beskt när det svalnar. Det beror på att värmen döljer beskan och att kaffebryggare som brygger med låg temp eller för lång tid kan ge mer beska. Sedan påverkar själva kaffesorten också - mitt standardkaffe, Buena Vista från Johan & Nyström, smakar gott även när det svalnat ner mot 50 grader. Finns i ingen obehaglig beska i det kaffet.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Ambitiöst att testa sådär men det blir fel när du väljer den där doseringen. Grunden för dosering av kaffe är 6 gram per deciliter vatten. Du borde alltså haft 30 g kaffe till 5 dl vatten. Eftersom MM brygger snabbare får du ett blaskigare kaffe då du doserat så lågt. Men visst, om du gillar kaffet från Melittan med din dosering så kör på den - blir ju billigast om du klarar dig med låg dosering...

Precis som jag skrev i min tidigare post så säger paketet till Arvid Nordqvist Eco Solid 7 gram per 1,25 dl. Det borde betyda 5,6 gram per dl och därmed totalt 28 gram till 5 dl vatten. Och som jag skrev så är detta givetvis ett recept jag provat vid en bjudning och större delen av gästerna inkl jag själv ansåg att det var på tok gör starkt(en del valde att spä ut ). Första tanken är såklart att det beror på den äldre kaffebryggaren men när jag förklarade receptet jag använde för gästerna så ansåg de att det var på tok för mycket vilket för mig del gjorde att jag avfärdade den idén.

Jag förstår dock hur du tänker och även om jag egentligen inte ansåg att någon av kopparna blev svaga så ska jag köra ett test på 28 gram till 5 dl.

Skrivet av [SH]:

En annan reflektion, ditt kaffe blir beskt när det svalnar. Det beror på att värmen döljer beskan och att kaffebryggare som brygger med låg temp eller för lång tid kan ge mer beska. Sedan påverkar själva kaffesorten också - mitt standardkaffe, Buena Vista från Johan & Nyström, smakar gott även när det svalnat ner mot 50 grader. Finns i ingen obehaglig beska i det kaffet.

Jag är relativt ny kaffedrickare så jag har egentligen bara utvärdet ett fåtal, 4 olika Arvid Nordqvist, Zoegas Skånerost och Classic Gevalia. Arvid Nordqvist Solid är den som jag uppfattar har lägst beskhet oavsett temperatur men alla blir beska när de blir kalla(rums temperatur). Jag ska hålla ett öga ute efter Buena Vista =D

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att när jag byggde kaffe till gästerna med receptet på paketet så blev det alltså 20 kaffemått á 7 gram till 10 koppar(stora). Den generella inställningen bland folk verkar snarare vara 10 kaffemått + 2 till kannan, d.v.s totalt 12-13 mått till 10 koppar och efter lite tester får jag hålla med, men så är jag inte så värst mycket för starkt kaffe häller. Även om en del gäster bland i mjölk så dricker jag mitt alltid svart utan några tillägg.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Perkulator.
Kör zoegas i den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Maler bönor i en Wilfa WSCG-2 (bästa kvarnen jag sett utanför de rejäla på kaféer).

Sen en vanlig bodum press (har flera för olika mängder, gillar att göra i en liten när jag bara ska dricka själv).

Permalänk
Medlem

Kitchenaid Personal Coffee Maker - (perfekt för 2 personer). Använder en liten termos från biltema istället för skitmuggen som följer med. Har sparat mig många kronor på att brygga "rätt mängd" kaffe samt slipper kaffefilter.
Jag kör även med en kvarn Wilfa WSCG-2 då man vill "lyxa" till det lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Eftersom MM brygger snabbare får du ett blaskigare kaffe då du doserat så lågt.

Ser att Melita Excellence 5 har en funktion för när man brygger kaffe med mindre antal koppar(mindre än 6 koppar). Så här säger man i manualen :

3.2. Bästa smak för små mängder kaffe
När du brygger mindre mängd kaffe kan ofta smaken
inte utvecklas helt på grund av den korta bryggtiden.
Din Excellent 5.0 låter dig förlänga bryggtiden, för att
få full kaffesmak även med små mängder kaffe. Om du
vill brygga färre än 6 koppar

Det låter som att det stämmer ganska bra överens med mitt test. D.v.s den snabbaste kokaren hade minst fyllighet i smaken. Denna fyllighet lär ta igen sig när man brygger full kanna och då riskerar de andra få med smak som kan vara oönskad(inget jag märkt av än dock på den äldre maskinen som var långsammast). Sen kan man säkert laborera fram och tillbaka med receptet för att få till det ändå.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Då har jag gjort ett andra test, nu är den gamla bytt mot en Melita Excellent 5 Deluxe.

Receptet är per önskemål ändrad så 28 gram till 5 dl vatten. Så här ser mängden ut i kaffebryggarna :

Bryggtiden denna gången ser ut såhär :

Moccamaster : 3:30
Melita Look : 4:50 (klart snabbare än förra gången)
Melita Excelent 4:30

Precis som jag misstänkte så blev detta på tog för starkt för min smak. Det var extremt svårt att smaka någon som helst skillnad på de olika bryggarna, beskheten tog över totalt. Det jag uppmärksammade var att en var något rundare i smaken vilket visade sig vara Excelent men det var marginellt. Efter som Moccamaster fortfarande var klart varmast av dem så gissade jag rätt på denna medan de andra 2 gissade jag fel på.

Moccamaster : 76 grader
Melita Look : 70 grader
Melita Excelent 74 grader

Värt att lägga till här är att enligt manualen på Excelent så ska man använda ett speciellt program när man kör under 6 koppar som då gör bryggningen något långsammare. I mitt fall bryggde jag 2 muggar vilket är samma som 4 koppar och därför aktiverade jag funktionen.

När det gäller byggkvalité på Excellent så får jag säga att jag är imponerad, den känns gedigen även om mycket är plast. Den borstade metallen lite var stans höjer helt klart känslan. Kannan är dessutom riktigt härlig att hålla i och trevlig att hälla ur. Moccamaster känns som ett skämt i jämförelse(åter igen enligt min smak). Lysdioden i vattenbehållaren känns helt onödig men är det deluxe så är det.

Just nu gillar jag Excellent mest, men det är egentligen främst på grund av konstruktion och hur den är att hantera.

Jag ska försöka trycka in ett 3dje och sista test imorgon med den mängd bönder som jag själv föredrar. Men jag är ganska säker på att det står mellan de 2 Melita bryggarna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det har ju t.om sålts en del flaskvatten som innehållit så mycket "skit" att de bedömt som otjänliga när man testat dem efter de regler som finns för kranvatten.
Har faktiskt sett nått företag som sålde vatten och kaffe tillsammans men det blev ju en ganska oekonomisk produkt, typ köpa en tetra vatten och en liten påse kaffe som räckte till just den vattenmängden.
Det finns ju å andra sidan de som säljer mineraltillsatser som man häller i destillerat vatten för att göra optimerat kaffevatten.....
https://thirdwavewater.com/

Det där låter som en bluff. Ungefär som mirakelsprayen för tunnhåriga på slutet av 80-talet början 90.
"Allows coffee to breathe" stinker bull lång väg. Har du testat förresten? Mirakelkaffevattnet alltså?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av REWplayFF:

Det där låter som en bluff. Ungefär som mirakelsprayen för tunnhåriga på slutet av 80-talet början 90.
"Allows coffee to breathe" stinker bull lång väg. Har du testat förresten? Mirakelkaffevattnet alltså?

Nej har inte testat men vet att det är skillnad på vanligt vatten, att köpa destillerat vatten och tillsätta salter ger ju dessutom ett horribelt pris på vattnet så det är inte intressant för mig.

Däremot så är det ju intressant med bryggning för man behöver ju testa sig fram till hur allt fungerar tillsammans om det ska bli den godaste smaken.
vattenkvaliten, bryggaren, kaffet filtret och mängden man brygger påverkar ju alla smakaen och ändrar man på nått av dem så måste man ofta även justera nått annat för att det också ska bli bra, tex så påverkar ju mängden man brygger och filtret bryggtiden och det påverkar ju då i sin tur temperaturen osv...

När jag bryggde kaffe ofta i "bryggare" så lärde jag mig exakt hur den kombinationen av variabler fungerade, tex vilken mängd kaffe man skulle göra per bryggning för mer eller mindre mängd gjorde stor smakskillnad även om proportionerna mellan kaffe och vatten var konstant, vägde kaffet med en balansvåg som styrdes utav både kaffe och vatten, man hällde i nått av dem först och sedan det andra tills vågen visade på 0 och fick på så sätt alltid samma proportioner som de man justerade in vågen för, ville man ändra proportionerna så fick man skruva på vågen så man flyttade skalan, mycket enkelt system för att alltid få rätt proportioner utan att behöva fundera på vanliga mått.

Men man märkte att kaffet ändrade smak om man ändrade bryggmängden, säg +-2 dl vatten så reagerade man på att det tydligt smakade olika troligen för att det då påverkade bryggtiden/temperaturen om man inte ändrade nått annat för att kompensera det.

Det är inte så enkelt att trimma in allt optimalt så när man väl får till en kombination som funkar så kör man på den utan att ändra nått.
Ändrar man en ingående parameter tar det ett antal bryggningar med olika småändringar på de andra parametrarna tills man hittat rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej har inte testat men vet att det är skillnad på vanligt vatten, att köpa destillerat vatten och tillsätta salter ger ju dessutom ett horribelt pris på vattnet så det är inte intressant för mig.

Däremot så är det ju intressant med bryggning för man behöver ju testa sig fram till hur allt fungerar tillsammans om det ska bli den godaste smaken.
vattenkvaliten, bryggaren, kaffet filtret och mängden man brygger påverkar ju alla smakaen och ändrar man på nått av dem så måste man ofta även justera nått annat för att det också ska bli bra, tex så påverkar ju mängden man brygger och filtret bryggtiden och det påverkar ju då i sin tur temperaturen osv...

När jag bryggde kaffe ofta i "bryggare" så lärde jag mig exakt hur den kombinationen av variabler fungerade, tex vilken mängd kaffe man skulle göra per bryggning för mer eller mindre mängd gjorde stor smakskillnad även om proportionerna mellan kaffe och vatten var konstant, vägde kaffet med en balansvåg som styrdes utav både kaffe och vatten, man hällde i nått av dem först och sedan det andra tills vågen visade på 0 och fick på så sätt alltid samma proportioner som de man justerade in vågen för, ville man ändra proportionerna så fick man skruva på vågen så man flyttade skalan, mycket enkelt system för att alltid få rätt proportioner utan att behöva fundera på vanliga mått.

Men man märkte att kaffet ändrade smak om man ändrade bryggmängden, säg +-2 dl vatten så reagerade man på att det tydligt smakade olika troligen för att det då påverkade bryggtiden/temperaturen om man inte ändrade nått annat för att kompensera det.

Det är inte så enkelt att trimma in allt optimalt så när man väl får till en kombination som funkar så kör man på den utan att ändra nått.
Ändrar man en ingående parameter tar det ett antal bryggningar med olika småändringar på de andra parametrarna tills man hittat rätt.

Är du en kaffeentusiast? På den här millimeternivån har jag aldrig befunnit mig och kommer säkerligen aldrig göra, men man vet aldrig.
Själv är jag en höftskjutare, kanske därför man ibland får till en kopp som smakar bättre än det vanligtvis gör. För det händer emellanåt, att man reagerar över hur jäkla gott kaffet smakar. Brygger jag sex koppar eller mer kastar jag alltid i nån extra skopa kaffe. Höftskjutare som sagt...
Kul med folk som grottar ner sig i saker och ting, i det här fallet "det perfekta kaffet" och göra det perfekta kaffet vid varje bryggning.

Permalänk
Medlem

Kör med en Moccamaster som nu är 12 år gammal, riktigt stabil bryggare. Kört igenom reningsmedel ett par gånger men annars har den varit underhållsfri och gör fortfarande bra kaffe, men jag är inte en kräsen typ när det gäller kaffe.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av REWplayFF:

Är du en kaffeentusiast? På den här millimeternivån har jag aldrig befunnit mig och kommer säkerligen aldrig göra, men man vet aldrig.
Själv är jag en höftskjutare, kanske därför man ibland får till en kopp som smakar bättre än det vanligtvis gör. För det händer emellanåt, att man reagerar över hur jäkla gott kaffet smakar. Brygger jag sex koppar eller mer kastar jag alltid i nån extra skopa kaffe. Höftskjutare som sagt...
Kul med folk som grottar ner sig i saker och ting, i det här fallet "det perfekta kaffet" och göra det perfekta kaffet vid varje bryggning.

Nja, jag har bryggt en del men det godaste kaffet jag smakat var ångkokat, det gjordes på kokmalet kaffe med ett ångspett i ett storkök. det är ju snarlikt espresso men det var ju inget finmalet kaffe eller nått direkt övertryck utan bara en stor gryta som det sprutades in ånga i för att koka kaffe, det är väl en metod som inte alls går att använda om man gör "lite kaffe" men ska man göra typ 20 liter i taget så blir det oerhört bra om personalen är duktig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är på jakt efter en "kombi"-bryggare, dvs en som kan göra både vanligt brygg kaffe + tar pods. Verkar väldigt sällsynt tyvärr, de enda jag sett är Krups XP2240 (utgått), Philips senseo switch 3-in-1 (skitful) och nån modell från DeLonghi. Konceptet känns oerhört smidigt men utbudet verkar snålt som sagt. Nån som vet fler? (Prisklass -2000)

Permalänk
Medlem

Spiskokat vatten i melitta 102 tratt på termos alt. Kalitta Wave på mugg/kopp. Kokar så gott kaffe som kaffet i sig kan förmå.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Har nu gjort sista testet med mitt standard recept. Resultatet denna gången är att de i stort smakar lika dant men det finns små, små skillnader. Moccamaster har en teknisk\metalisk svag bismak jag inte gillar och något beskare, det är dock marginellt. Melitta maskinerna producerar mer eller mindre identiskt kaffe.

Stötte på en bekant som haft både Mellitabryggarna och även testat Moccamaster och han hade precis samma åsikt som mig De kör idag en Look.

Jag tvivlar inte på att Moccamaster är en kaffebryggare som kan hålla många år vilket den generösa garantin också talar för. I längden är det fullt möjligt att priset egentligen inte är högre än övriga kandidater. Men läser man runt på nätet så finns det givetvis inga garantier att den håller i över 5 år. Troligen är Moccamaster något bättre på att brygga till större sällskap med tanke på att den är klart snabbast av dem alla och håller en avsevärt högre temp.

Jag vill tro att kaffebryggare generellt håller väldigt länge så länge man sköter dem, den förra noname jag hade har jag säkert haft i närmare 15 år.

På grund av priset, storleken, pillet med flera lösa delar och den marginella bismaken så avstår jag från Moccamaster.

Valet mellan de 2 Mellita är dock svårare.

Melitta Excellent 5.0
+ Något högra kvalités känsla
+ Ser exklusivare ut
+ Enklare att fylla på vatten
+ Skönt handtag på kannan
- Svårare kanna att rengöra
- Hantaget på kannan är inte fäst i nederkant vilket ger en osäker känsla.
- 2 Program att välja mellan beroende på antal koppar. Kan tyckas att flexibilitet är bra men det blir också mer att hålla koll på.
- Inte den bästa formen för platsen där vi ska ha den

Melitta Look Select
+ Lågt pris
+ Skönt handtag
+ Enkel att rengöra
+ Få lösa delar
+ Kompakt design som passar bra i hörnet där vi ska ha den
- Lägre kvalités känsla
- Inte riktigt lika smidig kanna att sätta på plats
- Något lägre temperatur på uppvärmningen
- Inställning för styrka, precis som för Excelent så kan man se det som en fördel men flexibiltet innebär också mer att hålla koll på. Här är det dock solklart att alltid ha den ställd på max så inte fullt så stort minus.
- Långsammast men det är marginellt

Det luter just nu åt Melitta Look Select.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Vi har som jag skrivit tidigare i tråden en Cuisinart med timer, ett måste! den har tyvärr börjat läcka efter 5 års trogen tjänst, så nu är det beställt en Melitta - Aroma Elegance Therm Deluxe Timer! *check* och termosbryggare är nice när man har sovmorgon och inte vill dricka bränt byggjobbarkaffe.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Har en Moccamaster KBT741.
Det är en modell med termoskanna och det gillar jag.
Hela bryggaren känns gedigen så vill man ha något som håller länge så kan jag verkligen rekommendera den.
Har haft den i 5-6 år och den känns fortfarande som ny, rengörs genomgående 4-5 ggr per år.

Angående smaken så smakar det riktigt gott, maler bönor separat med en liten kvarn (tror det är Philips).
Hade säkert smakat lika bra med en del andra bryggare är jag övertygad om

Permalänk
Medlem

Självklart spelar kaffet roll men vattnet spelar mer roll än många tror och bryggare i samma klass spelar i princip ingen roll. Mitt tips är att altid använda kolfilter för vatten till kaffe, sitter i alla bra helautomatiska espressomaskiner av en anledning. Oavsett hur bra vatten vi har så har det bla klor tillsatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Självklart spelar kaffet roll men vattnet spelar mer roll än många tror och bryggare i samma klass spelar i princip ingen roll. Mitt tips är att altid använda kolfilter för vatten till kaffe, sitter i alla bra helautomatiska espressomaskiner av en anledning. Oavsett hur bra vatten vi har så har det bla klor tillsatt.

Som lätt tas bort med askorbinsyra.

Permalänk
Medlem

Jag använder Aeropress.

Permalänk
Medlem

Tycker kapslar är smidigast, blev en Sjöstrand Coffee för att den var snygg och kaffet/kapslarna är sympatiska.

Permalänk
Medlem

Man säger att blir kaffet beskt så har man gjort något fel. Grejen är att jag uppfattar så gott som allt hemmabryggt kaffe som beskt men så är jag också ganska ny kaffedrickare.

Hur hanterar ni detta? Eller anser ni kanske att det är en del av smaken?

Jag har märkt att man kan komma runt den genom att ta en "kaffekaka" till kaffet, då försvinner det så gott som helst, troligen på grund av sockret. Andra menar på att beskhet beror på hård vatten(som många kommuner verkar ha) och för att komma runt det har jag sett förslag på citronsyra eller vinäger i vattnet. Även någon förslag på några korn salt efter bryggning? Någon som testat?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

Har någon miniatyrbryggare från typ Rusta. Dricker inte kaffe, men det kan vara bra att ha till om man ska göra [PK-ORD]chokladbollar[/PK-ORD].

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Man säger att blir kaffet beskt så har man gjort något fel. Grejen är att jag uppfattar så gott som allt hemmabryggt kaffe som beskt men så är jag också ganska ny kaffedrickare.

Hur hanterar ni detta? Eller anser ni kanske att det är en del av smaken?

Jag har märkt att man kan komma runt den genom att ta en "kaffekaka" till kaffet, då försvinner det så gott som helst, troligen på grund av sockret. Andra menar på att beskhet beror på hård vatten(som många kommuner verkar ha) och för att komma runt det har jag sett förslag på citronsyra eller vinäger i vattnet. Även någon förslag på några korn salt efter bryggning? Någon som testat?

Salt ändrade smaken lite, men inte till det bättre i mina ögon. Ett husmorsknep jag hört är att ha i äggskal i filtret för att minska beskan, men har inte testat själv. Däremot har jag fått tipset att ha i lite socker i kaffet, alltså i filtret med det malda kaffet. Tydligen gör man så i Brasilien bland annat. Där kände jag skillnad men jag tyckte bara det smakade som kaffe med socker i.

Å andra sidan tycker jag inte beskheten är ett så stort problem. Däremot för hög syra, inte gott.

Permalänk
Medlem

Sneglade lite på kaffebryggare som maler bönorna ex Melitta Aroma Fresh.

Håller sig hela kaffeböner i en maskin hur länge som helst? Jag dricker ju ganska sällan kaffe så jag brukar frysa in mitt malda kaffe vilket visat sig fungera utmärkt. Men detta kanske jag kan slippa om jag köper en maskin som också maler bönorna?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide