Vad händer med extra hårddisk vid återställning?

Permalänk
Medlem

Vad händer med extra hårddisk vid återställning?

Jag hade tänkt återställa Windows på min PC och rensa allt som finns på hårddisken. Jag har dock två hårddiskar i min dator, och undrar vad som kommer ske med den andra? Återställs enbart den hårddisk som mitt OS är installerat på? Har ingen extern hårddisk tyvärr så det är lite krångligt att överföra de filer jag vill spara någon annanstans annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennil93:

Jag hade tänkt återställa Windows på min PC och rensa allt som finns på hårddisken. Jag har dock två hårddiskar i min dator, och undrar vad som kommer ske med den andra? Återställs enbart den hårddisk som mitt OS är installerat på? Har ingen extern hårddisk tyvärr så det är lite krångligt att överföra de filer jag vill spara någon annanstans annars.

Osäker, men om du vill behålla filerna - varför inte koppla ur den andra hårddisken innan du återställer datorn?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Osäker, men om du vill behålla filerna - varför inte koppla ur den andra hårddisken innan du återställer datorn?

Ja, det kanske är smidigast. Tänkte bara att det är onödigt om det ändå behålls allting

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennil93:

Jag hade tänkt återställa Windows på min PC och rensa allt som finns på hårddisken. Jag har dock två hårddiskar i min dator, och undrar vad som kommer ske med den andra? Återställs enbart den hårddisk som mitt OS är installerat på? Har ingen extern hårddisk tyvärr så det är lite krångligt att överföra de filer jag vill spara någon annanstans annars.

Om du inte formaterar den disken som du vill spara filer på så händer ingenting med den.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennil93:

Jag hade tänkt återställa Windows på min PC och rensa allt som finns på hårddisken. Jag har dock två hårddiskar i min dator, och undrar vad som kommer ske med den andra? Återställs enbart den hårddisk som mitt OS är installerat på? Har ingen extern hårddisk tyvärr så det är lite krångligt att överföra de filer jag vill spara någon annanstans annars.

Ingenting händer med de andra om du inte väljer, men vill du vara helt hundra på att inte råka blåsa en av de två andra är det bara att koppla loss kabeln, sen tillbaka när det är klart

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Ingenting händer med de andra om du inte väljer, men vill du vara helt hundra på att inte råka blåsa en av de två andra är det bara att koppla loss kabeln, sen tillbaka när det är klart

Det här gick ju inte vidare bra nu.. Gjorde precis detta, och när jag försökte starta upp datorn igen säger den att den inte hittar operativsystemet (har två hårddiskar på 1TB respective 320GB, helt hundra på att mitt OS ligger på den större och jag kopplade ur den mindre).

Hursomhelst, tänker att det är ju konstigt men enkelt att fixa, så kopplar tillbaka den mindre hårddisken igen. Samma problem, OS hittas ej och jag får ett meddelande att jag behöver sätta I skivan för mitt OS för att reparera.

Letar upp skivan, och försöker öppna upp CD-läsaren. Den piper två gånger som vanligt innan den öppnas och sedan händer inget mer. Så nu kan jag inte sätta in skivan heller.

Fel på fel på fel här, det här gick ju verkligen inte som planerat. Vad gör jag nu? Någon som vet hur jag kan få CD-läsaren att fungera igen? Har aldrig varit något problem innan men nu har jag inte rört datorn på ca två år då jag bott utomlands och nyligen flyttat tillbaka till Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En god regel vid större meck och OS-operationer - gör alltid full backup på alla filer till en stor (8TB) extern USB-disk och sedan lägga undan _innan_ man skrider till verket... oavsett om man senare rycker ur sladdar till disk etc. under uppgradering/installation - skit kan hända!!, så enkelt är det.

Tycker du det tar tid att göra den där förbaskade backuppen! - det är inget i känsla jämförelse med den stunden du kallsvettigt inser att alla dina filer är borta för alltid för att du startade installationen mot fel disk och det börja formatera om allt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennil93:

Det här gick ju inte vidare bra nu.. Gjorde precis detta, och när jag försökte starta upp datorn igen säger den att den inte hittar operativsystemet (har två hårddiskar på 1TB respective 320GB, helt hundra på att mitt OS ligger på den större och jag kopplade ur den mindre).

Hursomhelst, tänker att det är ju konstigt men enkelt att fixa, så kopplar tillbaka den mindre hårddisken igen. Samma problem, OS hittas ej och jag får ett meddelande att jag behöver sätta I skivan för mitt OS för att reparera.

Letar upp skivan, och försöker öppna upp CD-läsaren. Den piper två gånger som vanligt innan den öppnas och sedan händer inget mer. Så nu kan jag inte sätta in skivan heller.

Fel på fel på fel här, det här gick ju verkligen inte som planerat. Vad gör jag nu? Någon som vet hur jag kan få CD-läsaren att fungera igen? Har aldrig varit något problem innan men nu har jag inte rört datorn på ca två år då jag bott utomlands och nyligen flyttat tillbaka till Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Nåt har ju gått snett, ska absolut inte vara så. Fungerar annars hur bra som helst att göra som jag skrev, själv gjort det.
Kolla bios boot order att cd finns med att börja med.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till en annan dator? Då hade jag testat installera med usb, har alltid varit smidigare än cd för mig.

Syns hårddisken i bios? Står den med i listan över boot-enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennil93:

Det här gick ju inte vidare bra nu.. Gjorde precis detta, och när jag försökte starta upp datorn igen säger den att den inte hittar operativsystemet (har två hårddiskar på 1TB respective 320GB, helt hundra på att mitt OS ligger på den större och jag kopplade ur den mindre).

Hursomhelst, tänker att det är ju konstigt men enkelt att fixa, så kopplar tillbaka den mindre hårddisken igen. Samma problem, OS hittas ej och jag får ett meddelande att jag behöver sätta I skivan för mitt OS för att reparera.

Letar upp skivan, och försöker öppna upp CD-läsaren. Den piper två gånger som vanligt innan den öppnas och sedan händer inget mer. Så nu kan jag inte sätta in skivan heller.

Fel på fel på fel här, det här gick ju verkligen inte som planerat. Vad gör jag nu? Någon som vet hur jag kan få CD-läsaren att fungera igen? Har aldrig varit något problem innan men nu har jag inte rört datorn på ca två år då jag bott utomlands och nyligen flyttat tillbaka till Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Just nu behöver du antagligen kopplat in disken igen och välja i bios välja vilken disk datorn ska starta från. Vissa behövde välja en av sina lagrings diskar.

Antagligen hade du flera disken kopplad när du för länge sedan installerade Windows. USB/DVD lägger/använder då något på andra disken som Windows behöver för att starta. Kan också ta längre tid att starta datorn. Därför ska man bara ha 1 disk kopplad medans DVD/USB installerar Windows. Helst passa på att ta bort alla partitioner på Windows disken och låta DVD/USB automatisk skapa ny, formatera mm när man trycker nästa för att fortsätta installera.

Du har inte råkat komma åt något annat i datorn som nu glappar?
Ta loss och sätta tillbaka om du misstänker något. Det har fixat många fel trots att man aldrig såg eller kände något fel.

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats lösa det, strömkabeln på ena hårddisken (den med OS på) hade gått paj tydligen, så när jag drog ut den andra måste det ha rört den tillräckligt för att den inte längre var kopplad till hårddisken. När jag upptäckte detta satte jag en annan strömkabel i den och kopplade in båda hårddiskarna, problemet då var att jag på något sätt lyckades blanda ihop två av de övriga kablarna (som kopplar via moderkortet) och satte in de tvärsemot vad de satt innan.. Nu har jag bytt tillbaka så nu fungerar datorn som innan.

Det finns en lärdom här, börja inte pilla runt i datorn efter grov jetlag och alldeles för lite sömn.

Nu är det bara det andra problemet som verkar vara helt fristående från detta som återstår, nämligen att jag inte kan mata ut CD-läsaren av någon anledning. Skapar en ny tråd i rätt del av forumet för detta istället. Tack för hjälpen allihop, skönt att det löste sig!