Permalänk
Medlem

Skjuta ner drönare?

Finns det någon mojäng som kan störa ut drönare?
Det finns en som flyger runt över vårat område en hel del och det skulle vara lite roligt att få den att störta.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det låter ju som ett roligt mål för ett simpelt luftgevär Det kan nog gå åt några askar innan du träffar, men sedan kan du ju ta värvning som prickskytt som bonus!

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Vad är det med drönaren som stör dig? Personligen ser jag ingen stor skillnad i att skjuta ner någons drönare och att slå sönder deras bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisism8:

Vad är det med drönaren som stör dig? Personligen ser jag ingen stor skillnad i att skjuta ner någons drönare och att slå sönder deras bil.

Om grannen kör runt med bilen i din trädgård i nån timma eller två så är det nog befogat att slå sönder den också.

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du skjuter med ett kulvapen i riktning snett uppåt kan projektilen orsaka skada på mycket långt håll.

Hagel är att rekommendera 😉

(se nu lite ironi i inlägget)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Det låter ju som ett roligt mål för ett simpelt luftgevär Det kan nog gå åt några askar innan du träffar, men sedan kan du ju ta värvning som prickskytt som bonus!

För att inte tala om åtalen som kan följa, låter som en bra idé...

On Topic, saker som är starka nog att slå ut signalerna på något avstånd tvivlar jag starkt faller inom vad som är lagligt. Inte påläst exakt om vad som gäller för störningsutrustning i Sverige men vet att många länder inte tolererar det alls, men att bygga en kräver en del kunskap men är långt från omöjligt.
Principiellt behöver du ju bara något som sänder på samma frekvens för att börja påverka deras sändning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Vad är det med drönaren som stör dig? Personligen ser jag ingen stor skillnad i att skjuta ner någons drönare och att slå sönder deras bil.

Jag förstår TS till fullo, hade inte varit imponerad av om någon fluktade med drönare över min privata tomt ständigt och jämt. Precis som jag skulle ryta ifrån om det sprang folk och glodde in mellan buskarna.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Om grannen kör runt med bilen i din trädgård i nån timma eller två så är det nog befogat att slå sönder den också.

Nej det är det inte, att något annan gör fel ger dig inte befogenheter att göra fel du med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

För att inte tala om åtalen som kan följa, låter som en bra idé...

On Topic, saker som är starka nog att slå ut signalerna på något avstånd tvivlar jag starkt faller inom vad som är lagligt. Inte påläst exakt om vad som gäller för störningsutrustning i Sverige men vet att många länder inte tolererar det alls, men att bygga en kräver en del kunskap men är långt från omöjligt.
Principiellt behöver du ju bara något som sänder på samma frekvens för att börja påverka deras sändning.

Skickades från m.sweclockers.com

Men säg att man skulle råka ha en Micro som gått sönder så den "sänder" med öppen lucka med en kilowatt mot drönaren, särskilt om man kunde rikta matlagningsstrålen. Frågan är hur elektroniken skulle må av det..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Finns det någon mojäng som kan störa ut drönare?
Det finns en som flyger runt över vårat område en hel del och det skulle vara lite roligt att få den att störta.

var beredd på att blir polisanmält då.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd

Lagligt vet jag inte, men i realiteten kommer jag att göra som Leif G W Persson om någon flyger med kamera över min gård...
Givetvis skall den tas ur med korrekta ceremonier, hängas på mörning med tallris, styckas enligt franskt schema och anrättas fint sedan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men säg att man skulle råka ha en Micro som gått sönder så den "sänder" med öppen lucka med en kilowatt mot drönaren, särskilt om man kunde rikta matlagningsstrålen. Frågan är hur elektroniken skulle må av det..

Är det ett enstaka tillfälle tror jag ingen reagerar, om grannarnas wifi, telefoner etc slutar fungera ofta kan det tillslut bli så att någon gör en mätning. Skulle det vara så att de misstänker att du gjort något medvetet så är de ganska hårda på det, skulle gissa en ganska tung böteslapp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns förslag på att man ska tillåta skyddsvakter att skjuta ner drönare.
Bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Såg ett inlägg i min lokala grannsamverkansgrupp på FB där en man var rejält upprörd över att en drönare flög över hans tomt när hans minderåriga dotter låg och solade vid poolen. Tror det blev polisanmälan men inget hände så klart, då finns det allt goda skäl att försöka få ner den på backen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns förslag på att man ska tillåta skyddsvakter att skjuta ner drönare.
Bra.

Inte så konstigt då de vaktar skyddsobjekt och drönare kan ses som spionverksamhet eller på andra sätt äventyra säkerheten av objektet.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Vad är det med drönaren som stör dig? Personligen ser jag ingen stor skillnad i att skjuta ner någons drönare och att slå sönder deras bil.

Till skillnad från en bil kan drönare filma dig genom fönstren, man vill väl inte bli filmad när man "um um um" eller byter om? 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Om grannen kör runt med bilen i din trädgård i nån timma eller två så är det nog befogat att slå sönder den också.

Case closed

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

För att inte tala om åtalen som kan följa, låter som en bra idé...

On Topic, saker som är starka nog att slå ut signalerna på något avstånd tvivlar jag starkt faller inom vad som är lagligt. Inte påläst exakt om vad som gäller för störningsutrustning i Sverige men vet att många länder inte tolererar det alls, men att bygga en kräver en del kunskap men är långt från omöjligt.
Principiellt behöver du ju bara något som sänder på samma frekvens för att börja påverka deras sändning.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ferrat:

Nej det är det inte, att något annan gör fel ger dig inte befogenheter att göra fel du med.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske borde leva som du lär innan du predikar för andra, och ja jag följer tråden främst för att jag själv är intresserad utav konceptet "störning"

Permalänk
Medlem

Sen måste ju killen med drönaren kunna bevisa vem det var som tog ned drönaren. Är nog inte det enklaste.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Medlem

Du kanske ska prata med personen som äger drönaren ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

@Oskar80: Va, prata?? Vi är svenskar

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §8 (brott)*

Nej man får inte skjuta ner eller störa ut drönare, kontakta polisen eller transportstyrelsen.

Citat:

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...