PCI Express 6.0 fastställs 2021 – dubblar bandbredden till 128 GB/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Mja, säg inte det. Med DX12 så kommer det väl till användning om man vill köra med flera kort?

Troligtvis inte, ett 2080Ti tappar ~10% om man kör det i PCIe 3.0 x4, så med PCIe 4.0 bör inte bandbredden vara något problem med flera kort i den klassen.
Något som skulle kunna ändras dock är kanske att man med bandbredden som kommer finnas På PCIe 6.0 kan separera GPUn från Videominnet (inte troligt, men en intressant tanke); ett kort med GPU och ett kort med Videominne, så man själv kan bestämma vad man behöver, och vad man behöver uppgradera

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Enterprise har redan nämnts men även big science och military driver på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cyklonen:

Handlar det om att de här insticksprocessorerna behöver ha tillgång till samma minne som processorn? För annars känns det som en mycket enklare lösning att bara stoppa mer minne direkt i kretsen.

Och vidare förstår jag inte riktigt varför såna här extremt nischade system inte custom-byggs med allt integrerat på ett helt annat sätt än dagens färdiga lösningar. Det måste vara oerhört liten skara kunder det handlar om. Några få forskare på universitet och teknikföretag. Vem mer?

CXL handlar specifikt om att instickskort ska få en s.k. cache-koherent vy av CPU-minne. När man har detta är det långt mycket enklare att skriva program som utnyttja sådana externa kretsar. En stor anledning att det är lite av en nisch idag är just avsaknad av en cache-koherent minnesvy.

En CPU är användbar då den kan användas för i princip vad som helst. Men precis som alla jack-of-all-trades är den inte speciellt snabb om man tittar på varje specifikt område.

Två aktuellt sådana exempel är

  • Ett RTX2060 drar rätt jämt i ray-tracing med en CPU-baserad server som kostar mer än tjugo gånger så mycket

  • När Premier Pro fick stöd för Intel Quick Sync resulterade det i att t.ex. i7-7700K i praktiken utförde en rad uppgifter snabbare än HEDT modellerna

Båda är exempel på hur brutalt mycket snabbare (och energieffektivare) kisel som dedicerats för en relativt small uppgift är jämfört med att göra samma sak i programvara.

Finns flera områden som kommer göra entré även i konsumentledet, utnyttjande av maskininlärning är nog det mest aktuella exemplet. Visst kan man använda SSE/AVX till detta, men redan idag är smarta mobiler i praktiken snabbare på detta än de snabbaste x86 CPUerna då mobilernas systemkretsar har dedicerat kisel för uppgiften (mobilerna har ungefär vad RTX-korten har i form av Tensor-cores).

CXL+riktig snabb PCIe ger åter igen PC fördelen med högre flexibilitet jämfört med integrerade systemkretsar. Du kan välja vilka fall som är viktiga för just dig. Du då skaffa instickskort som accelererar de fall du bryr dig om.

På kort sikt är det självklart datacenter som driver på detta. Där används redan FPGA och ASIC i allt större grad, men för tillfället kan man inte utnyttja dessa till sin fulla potential p.g.a. bristande kapacitet och funktion i kommunikationen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

[li]Ett RTX2060 drar rätt jämt i ray-tracing med en CPU-baserad server som kostar mer än tjugo gånger så mycket[/li]

Hmm, mitt 2080 Ti är ungefär 5-6 gånger snabbare än min 8600K i blender. Så dina siffror låter lite underliga, men det finns ju många olika 3D-program, så det kan förstås se olika ut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Tyvärr så det är i en marknadsekonomi. Man ska få betalt för alla utvecklingsstegen så du kan aldrig köpa den bästa tekniken. Bara den sämsta som folk fortfarande vill betala för. I en resursbaserad ekonomi däremot, då hade du fått bästa möjliga så fort det var möjligt!

Varför skulle man försöka implementera snabbare PCIe för konsumenter när de inte behöver det?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cyklonen:

Hmm, mitt 2080 Ti är ungefär 5-6 gånger snabbare än min 8600K i blender. Så dina siffror låter lite underliga, men det finns ju många olika 3D-program, så det kan förstås se olika ut.

Den siffran förutsätter ju att RT-kärnorna använda, vilket inte är fallet i Blender (men Nvidia har numera gjort OPTIX tillgänglig under en licens som är OK för projekt som Blender, så kanske dyker upp stöd i framtiden) men väl i flera kommersiella program.

Vad du kan testa idag är: ställ ditt 2080 Ti mot din 8600K i Tensor-Flow eller PyTorch (båda CUDA-optimerade ramverk för maskininlärning som kan utnyttja tensor-kärnorna), då får du ett litet smakprov på vilket lyft som är att vänta. Då är ändå Tensor-kärnorna inte super-specieliserade, finns kisel som är klart med fokuserade på specifika områden inom maskininlärning och det ger självklart ännu större vinst.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skewgen:

Var väldigt lite behov under en stor del av dessa år. Nu finns det diskar som snabbt kan fylla bandbredden och därav viktigt att PCI-E standarden hänger med.

Tyvärr är resonemang som att det inte funnits behov roten till problemet som håller tillbaka utveckling.

Behovet av snabbare teknik har alltid funnits och kommer alltid finnas där.

Ny snabbare teknik skapar innovation och nya användningsområden vi tidigare inte hade en aning om. Då pratar jag om att denna nya teknik ska vara tillgänglig för massorna till vettiga pengar, inte bara sitta i svindyra HPE komponenter.

Bara en sådan enkel sak som att AMD helt galet utökar antalet kärnor i processorer för massorna skapar en massiv förändring på datormarknaden. Din dator kommer nu för första gången att kunna bli ett riktigt högpresterande multifunktions verktyg som tidigare bara var reserverat för dem med riktigt feta plånböcker.

Intel höll tillbaka hela konsumentmarknaden med att säga att vanliga användare och gamers inte behövde mer än fyra kärnor. Intel ville hålla sig till fyra kärnor för med varje nod krympning 32nm-22nm-14nm ökade deras förtjänster massivt, samtidigt som de höjde priserna, när de inte hade konkurrens från AMD. Däremot fortsatte de att utveckla server processorer i rasande takt med fler och fler kärnor.

Intel har gjort mer skada än nytta de senaste åren och det visar nu AMD klart och tydligt med att bara springa cirklar runt intel's processorer.

Det finns inget som heter att vi inte har behov av utveckling på teknikmarknaden, utveckling är det som driver teknikmarknaden och skapar nya möjligheter.

Eller kanske ska vi säga som Charles H. Duell, Commissioner of US patent office in 1899.

Mr. Deull's most famous attributed utterance is that "everything that can be invented has been invented."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Tyvärr är resonemang som att det inte funnits behov roten till problemet som håller tillbaka utveckling.

Behovet av snabbare teknik har alltid funnits och kommer alltid finnas där.

Ny snabbare teknik skapar innovation och nya användningsområden vi tidigare inte hade en aning om. Då pratar jag om att denna nya teknik ska vara tillgänglig för massorna till vettiga pengar, inte bara sitta i svindyra HPE komponenter.

Bara en sådan enkel sak som att AMD helt galet utökar antalet kärnor i processorer för massorna skapar en massiv förändring på datormarknaden. Din dator kommer nu för första gången att kunna bli ett riktigt högpresterande multifunktions verktyg som tidigare bara var reserverat för dem med riktigt feta plånböcker.

Intel höll tillbaka hela konsumentmarknaden med att säga att vanliga användare och gamers inte behövde mer än fyra kärnor. Intel ville hålla sig till fyra kärnor för med varje nod krympning 32nm-22nm-14nm ökade deras förtjänster massivt, samtidigt som de höjde priserna, när de inte hade konkurrens från AMD. Däremot fortsatte de att utveckla server processorer i rasande takt med fler och fler kärnor.

Intel har gjort mer skada än nytta de senaste åren och det visar nu AMD klart och tydligt med att bara springa cirklar runt intel's processorer.

Det finns inget som heter att vi inte har behov av utveckling på teknikmarknaden, utveckling är det som driver teknikmarknaden och skapar nya möjligheter.

Eller kanske ska vi säga som Charles H. Duell, Commissioner of US patent office in 1899.

Mr. Deull's most famous attributed utterance is that "everything that can be invented has been invented."

Fast det har inte funnits mycket som använt hela bandbredden för PCIe 3.0. Samtidigt ser vi vilka kompromisser som krävs för att implementera PCIe 4.0 med aktiva fläktar. De SSD enheter som lanseras använder också bara lite mer än maxkapaciteten på 3.0 också.

Hade det varit helt kostnadsfritt och utan problem att lägga till version 4 tidigare och kanske 5 redan nu så hade det gjorts. Det är helt enkelt bra selling points.

Vet inte vad det är för inbillning folk har att man sitter och håller på tekniken. Har man verkligen ett så förenklat och naivt synsätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Till vad och när kan detta rent konkret komma oss vanliga användare till nytta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Det är väldigt bra med utveckling av det här slaget. Vore ju gött om det gällde processorer också

En gigantisk fördel är att det kommer gå åt färre banor för samma ändamål vilket är kanon då det på vissa moderkort är snålt med banor, så ju mer kräm i varje bana desto bättre tycker jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väldigt bra med utveckling av det här slaget. Vore ju gött om det gällde processorer också

En gigantisk fördel är att det kommer gå åt färre banor för samma ändamål vilket är kanon då det på vissa moderkort är snålt med banor, så ju mer kräm i varje bana desto bättre tycker jag

Stämmer det? Det är väl 16 banor till första platsen oavsett? Tror inte man kan dra om dem till annat bara för att kapaciteten ökat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Tyvärr är resonemang som att det inte funnits behov roten till problemet som håller tillbaka utveckling.

Behovet av snabbare teknik har alltid funnits och kommer alltid finnas där.

Ny snabbare teknik skapar innovation och nya användningsområden vi tidigare inte hade en aning om. Då pratar jag om att denna nya teknik ska vara tillgänglig för massorna till vettiga pengar, inte bara sitta i svindyra HPE komponenter.

Bara en sådan enkel sak som att AMD helt galet utökar antalet kärnor i processorer för massorna skapar en massiv förändring på datormarknaden. Din dator kommer nu för första gången att kunna bli ett riktigt högpresterande multifunktions verktyg som tidigare bara var reserverat för dem med riktigt feta plånböcker.

Intel höll tillbaka hela konsumentmarknaden med att säga att vanliga användare och gamers inte behövde mer än fyra kärnor. Intel ville hålla sig till fyra kärnor för med varje nod krympning 32nm-22nm-14nm ökade deras förtjänster massivt, samtidigt som de höjde priserna, när de inte hade konkurrens från AMD. Däremot fortsatte de att utveckla server processorer i rasande takt med fler och fler kärnor.

Intel har gjort mer skada än nytta de senaste åren och det visar nu AMD klart och tydligt med att bara springa cirklar runt intel's processorer.

Det finns inget som heter att vi inte har behov av utveckling på teknikmarknaden, utveckling är det som driver teknikmarknaden och skapar nya möjligheter.

Eller kanske ska vi säga som Charles H. Duell, Commissioner of US patent office in 1899.

Mr. Deull's most famous attributed utterance is that "everything that can be invented has been invented."

Ja jag håller med, men det jag menar är att innan någon ser behovet så händer det ingenting. Jag tror att det är den snabbare lagringen med SSD tekniken (som till slut började maxa SATA och flyttas till PCI-e för att sedan ganska snabbt fylla ut denna) som gjort att vi nu ser en snabb utveckling. Man fokuserar ofta på att utveckla den långsammaste delen i kedjan, denna har inte varit PCI-e 3.0 förrän absolut nu i slutet (förutom i väldigt speciella tillämpningar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Stämmer det? Det är väl 16 banor till första platsen oavsett? Tror inte man kan dra om dem till annat bara för att kapaciteten ökat.

Finns moderkort där man kan välja att köra första pcie i x8 och använda resten av banorna till m.2 SSD. Asus har det på vissa tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Finns moderkort där man kan välja att köra första pcie i x8 och använda resten av banorna till m.2 SSD. Asus har det på vissa tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock är GPU (eller annat kort man stoppat in) då begränsat till 8 lanes av sin PCIe version; ex ett 2080 Ti i det scenariot skulle då ha 8 lanes med PCIe 3.0 bandbredd

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Stämmer det? Det är väl 16 banor till första platsen oavsett? Tror inte man kan dra om dem till annat bara för att kapaciteten ökat.

Det där stämmer inte ens på de flesta av dagens mobos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Finns moderkort där man kan välja att köra första pcie i x8 och använda resten av banorna till m.2 SSD. Asus har det på vissa tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, jag har alltid tolkat det som att det är hastigheten som är 8x i stället för 16x, men på samma antal banor. För att den totala kapaciteten för dataskyffling var begränsad, så för att få mer över på andra håll, behövde hastigheten sänkas där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Stämmer det? Det är väl 16 banor till första platsen oavsett? Tror inte man kan dra om dem till annat bara för att kapaciteten ökat.

Till grafikkortsplatsen har du ju traditionellt haft 16 banor ja. Men det kommer ta rätt lång tid innan 16 banors PCI-e 6.0 är mättat så vi kanske får se grafikkort med 4 eller 8 banor ett tag så att de andra banorna kan användas till t. ex blixtsnabb monsterlagring iställwr, Jag vet inte men det vore coolt

Eller att du snart kan ha 10Gbit/s ethernet över en ensam bana. Det tycker jag är riktigt nice och det sparar plats

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Tyvärr så det är i en marknadsekonomi. Man ska få betalt för alla utvecklingsstegen så du kan aldrig köpa den bästa tekniken. Bara den sämsta som folk fortfarande vill betala för. I en resursbaserad ekonomi däremot, då hade du fått bästa möjliga så fort det var möjligt!

Menar du att en resursbaserad ekonomi skulle vara bättre än den nuvarande?

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Till grafikkortsplatsen har du ju traditionellt haft 16 banor ja. Men det kommer ta rätt lång tid innan 16 banors PCI-e 6.0 är mättat så vi kanske får se grafikkort med 4 eller 8 banor ett tag så att de andra banorna kan användas till t. ex blixtsnabb monsterlagring iställwr, Jag vet inte men det vore coolt

Eller att du snart kan ha 10Gbit/s ethernet över en ensam bana. Det tycker jag är riktigt nice och det sparar plats

Jag skulle tippa på att dedikerade ramminnen försvinner och ram delas med lagringsdisken då bandbredden är fullt tillräckligt på pci-e 5/6.

Kanske tom. Grafikkortets minne tas från lagringen i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jag skulle tippa på att dedikerade ramminnen försvinner och ram delas med lagringsdisken då bandbredden är fullt tillräckligt på pci-e 5/6.

Kanske tom. Grafikkortets minne tas från lagringen i framtiden.

Det beror någ på om de får ner latenserna mycket mer i så fall. Latensen beror ju också till viss del på hur långt ifrån processorn PCI-E enheten sitter monterad. För RAM så ligger latenserna i bästa fall på ~55ns, medans för PCI-E så är det ökat med en faktor 10, så idag skulle det nog inte funka men lyckas de få ner latenserna i framtiden så finns ingen anledning att ha separat RAM.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det beror någ på om de får ner latenserna mycket mer i så fall. Latensen beror ju också till viss del på hur långt ifrån processorn PCI-E enheten sitter monterad. För RAM så ligger latenserna i bästa fall på ~55ns, medans för PCI-E så är det ökat med en faktor 10, så idag skulle det nog inte funka men lyckas de få ner latenserna i framtiden så finns ingen anledning att ha separat RAM.

Ja det är sant ☺️.
Vi får se vad Amds nya ledningsbanor ger på pci-e 4.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror någ på om de får ner latenserna mycket mer i så fall. Latensen beror ju också till viss del på hur långt ifrån processorn PCI-E enheten sitter monterad. För RAM så ligger latenserna i bästa fall på ~55ns, medans för PCI-E så är det ökat med en faktor 10, så idag skulle det nog inte funka men lyckas de få ner latenserna i framtiden så finns ingen anledning att ha separat RAM.

Just avstånd lär inte spela så stor roll för latensen. Säg att signalerna färdas i ~66% ljusets hastighet i koppar, har för mig att det är däromkring. Det skulle betyda att latensen pga avståndet mellan CPU och RAM (säg 20 cm för att ta i lite) är omkring (20 cm)/(0.66c) = ganska exakt 1 nanosekund.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Just avstånd lär inte spela så stor roll för latensen. Säg att signalerna färdas i ~66% ljusets hastighet i koppar, har för mig att det är däromkring. Det skulle betyda att latensen pga avståndet mellan CPU och RAM (säg 20 cm för att ta i lite) är omkring (20 cm)/(0.66c) = ganska exakt 1 nanosekund.

Fast du får ta det faktiska avståndet gånger antalet kopparlager i själva PCB'n, och det brukar vara 4-8 beriende på kvalitet. Ju fler lager desto bättre isolering och därför bättre signalkvalitet, men avståndet som signalen då måste färdas ökar också.

Om det inte hade spelat någon roll var komponenterna var placerade så hade det ju varit mycket mer praktiskt att ha RAM i kanten på moderkortet, men då latenser och signalkvalitet faktiskt påverkas av avståndet så vill man ha RAM, som är latenskänsligt, så nära CPU'n som praktiskt är möjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Fast du får ta det faktiska avståndet gånger antalet kopparlager i själva PCB'n, och det brukar vara 4-8 beriende på kvalitet. Ju fler lager desto bättre isolering och därför bättre signalkvalitet, men avståndet som signalen då måste färdas ökar också.

Om det inte hade spelat någon roll var komponenterna var placerade så hade det ju varit mycket mer praktiskt att ha RAM i kanten på moderkortet, men då latenser och signalkvalitet faktiskt påverkas av avståndet så vill man ha RAM, som är latenskänsligt, så nära CPU'n som praktiskt är möjligt.

Eh, varför skulle man multiplicera med antal kopparlager? En ledningsbana går ju inte fram och tillbaka avståndet flera gånger. En del av ledningsbanorna går på ett lager, ett gäng andra på ett annat lager, osv. Avståndet skiljer ju inte baserat på vilket lager, utöver den minimala skillnad som blir av en via.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Eh, varför skulle man multiplicera med antal kopparlager? En ledningsbana går ju inte fram och tillbaka avståndet flera gånger. En del av ledningsbanorna går på ett lager, ett gäng andra på ett annat lager, osv. Avståndet skiljer ju inte baserat på vilket lager, utöver den minimala skillnad som blir av en via.

Om du använder vissa lager som isolering, vilket är vanligt för att undvika crosstalk mellan signaler, så blir tradeoffen att varje signal får en längre sträcka att färdas. Men det är klart att det inte är alla som använder olika lager på det sättet. Här står lite mer. Har dock inte lyckats hitta siffror på ledningslängder och sådant men det är större än "fågelvägen". https://superuser.com/questions/1021421/how-does-physical-dis...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Om du använder vissa lager som isolering, vilket är vanligt för att undvika crosstalk mellan signaler, så blir tradeoffen att varje signal får en längre sträcka att färdas. Men det är klart att det inte är alla som använder olika lager på det sättet. Här står lite mer. Har dock inte lyckats hitta siffror på ledningslängder och sådant men det är större än "fågelvägen". https://superuser.com/questions/1021421/how-does-physical-dis...

Tycker inte den svarar på så mycket heller
OP där har ju fel iom att 10 cm faktiskt spelar roll för en L1-cache, där 1 ns gör nämnvärd skillnad i prestanda.

Även om man har vissa kopparlager som referensplan så blir ju dock inte avståndet längre. Det blir fortfarande att det signalen går ner genom pinnen i sockeln, till rätt kopparlager, sedan bort till DIMM-slot och upp på samma vis. Kanske att den behöver gå genom en via eller två på vägen för att routingen ska funka, men det lägger ju bara till avståndet mellan lagrena, så under 1 mm.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tycker inte den svarar på så mycket heller
OP där har ju fel iom att 10 cm faktiskt spelar roll för en L1-cache, där 1 ns gör nämnvärd skillnad i prestanda.

Även om man har vissa kopparlager som referensplan så blir ju dock inte avståndet längre. Det blir fortfarande att det signalen går ner genom pinnen i sockeln, till rätt kopparlager, sedan bort till DIMM-slot och upp på samma vis. Kanske att den behöver gå genom en via eller två på vägen för att routingen ska funka, men det lägger ju bara till avståndet mellan lagrena, så under 1 mm.

Ja det har du rätt i. Måste vara något annat då som gör att det är högre latens över PCI-E, och det kan ju mycket väl gå att designa bort om avståndet till CPU inte är avgörande för latensen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Här kommer årets avslöjande.
PCI express 7.0 kommer dubbla bandbredden till 512GB/s

och när jag ändå håller på
PCI epxress 8.0 kommer dubbla bandbredden till 1TB/s

Kom ihåg vart ni läste det först

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Till grafikkortsplatsen har du ju traditionellt haft 16 banor ja. Men det kommer ta rätt lång tid innan 16 banors PCI-e 6.0 är mättat så vi kanske får se grafikkort med 4 eller 8 banor ett tag så att de andra banorna kan användas till t. ex blixtsnabb monsterlagring iställwr, Jag vet inte men det vore coolt

Eller att du snart kan ha 10Gbit/s ethernet över en ensam bana. Det tycker jag är riktigt nice och det sparar plats

Intels z390 chipset kör denna setup:
Intel’s 9th generation Core CPUs feature 16 PCIe lanes, which are dedicated to the x16/x8 slots for GPUs or PCIe-slot SSDs. All other PCIe devices share the Z390 chipset’s 24 lanes.

Någon som har info på vad Amd ska leverera på X570?

Jag som är lite efter kanske

Skrivet av e3henri:

Här kommer årets avslöjande.
PCI express 7.0 kommer dubbla bandbredden till 512GB/s

och när jag ändå håller på
PCI epxress 8.0 kommer dubbla bandbredden till 1TB/s

Kom ihåg vart ni läste det först

Jag köper det för en Dollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Någon som har info på vad Amd ska leverera på X570?

Ryzen har 20 PCIe 3.0/4.0 från processorn, 16 till PCIe-portar samt 4 till M.2 och/eller SATA-portar. X570 kommer ha 16 PCIe 4.0, medan äldre styrkretsar endast har 8 PCIe 2.0 (ja 2.0, inte 3.0).