Gigabyte gör Aorus Extreme-moderkort med styrkretsen X570 utan fläkt

Permalänk
Medlem

bara jag som tycker våra sweclockers grabbar i Taipei ser lite halvslitna ut nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolesen:

bara jag som tycker våra sweclockers grabbar i Taipei ser lite halvslitna ut nu?

Det beror troligtvis på det öronbedövande ljudet från alla moderkort med fläktar där, sånt kan bli slitsamt efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

PCI-e mot GPU ligger i CPU, det är bara om du belastar med massa USB och hårddiskar som den semi passivt kylda kommer att röra på sig. SÅ KORTFATTAT endast när du belastar mer än vad en 470X klarar av kommer fläkten röra på sig.

Verkar som många inte läst/förstått detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

@Flygplanet: En "mastodontisk bit" med värmeledningsrör var precis det som var det normala för ca 5-10 år sedan. Jag hade t.ex. detta moderkortet

https://images.anandtech.com/reviews/chipsets/intel/x48-preview/board1-s.jpg

Det kostade inte mera då än vad ett normalt mellanklass moderkort kostar idag, typ 200€ eller nåt sånt.

Som inte är i närheten av lika påkostad som lösningen i artikeln.

Permalänk
Medlem

Är inte denna hysteri över fläkten lite överdriven?

Den kanske inte ens kommer spinna under vanliga förhållanden i typiska pc konfigurationer. Men den måste vara med för dem som kör mera extrema konfigurationer. som t.ex pci 4.0 nvme i raid utöver allt annat, cpu, gpu, sata osv osv.

Samma komponenter som du kör i ett x470 som du sedan överför till ett x570 borde väl inte dra mera på x570s chipset jämfört med vad de gjorde på x470? Eller ?

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Är inte denna hysteri över fläkten lite överdriven?

Den kanske inte ens kommer spinna under vanliga förhållanden i typiska pc konfigurationer. Men den måste vara med för dem som kör mera extrema konfigurationer. som t.ex pci 4.0 nvme i raid utöver allt annat, cpu, gpu, sata osv osv.

Samma komponenter som du kör i ett x470 som du sedan överför till ett x570 borde väl inte dra mera på x570s chipset jämfört med vad de gjorde på x470? Eller ?

Umgefär vad man hört ja. Det är de mer extrema sakerna som supersnabbs SSD's i RAID osv som kan få kretsen att behlva jobba lite.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Får se om nån kyltillverkare, typ Noctua lanserar Chipset-kylare. Kommer ihåg att jag köpte en Zalman-kylare till ett gammalt moderkort jag hade en gång i tiden, dock kom den i vägen för grafikkortet så man fick böja flänsarna.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av hg:

@Flygplanet: En "mastodontisk bit" med värmeledningsrör var precis det som var det normala för ca 5-10 år sedan. Jag hade t.ex. detta moderkortet

https://images.anandtech.com/reviews/chipsets/intel/x48-preview/board1-s.jpg

Det kostade inte mera då än vad ett normalt mellanklass moderkort kostar idag, typ 200€ eller nåt sånt.

Vet inte om detta eller kortet i topic är snyggast. 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mer än en moderkortstillverkare har sagt att deras chipsetfläktar håller hög kvalitet samt att de är lätta att byta ut om problem trots allt skulle uppstå, samma tillverkare sa också att eventuellt trasiga chipsetfläktar ersätts kostnadsfritt, interfacet är en vanlig liten 4 pin connector, alltså ej lödning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Är inte denna hysteri över fläkten lite överdriven?

Du har ju ändå varit med ett tag, vi är många som har så mycket dåliga erfarenheter av chipset-fläktar att vi får PTSD flashbacks av tanken på att återgå till att ha det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Du har ju ändå varit med ett tag, vi är många som har så mycket dåliga erfarenheter av chipset-fläktar att vi får PTSD flashbacks av tanken på att återgå till att ha det...

Jag förstår absolut oron, och har själv sneglat på lite bättre x470 kort som alternativ. Men det jag menar är dels är det modernare fläktar med bättre kullager, och vissa om inte alla kommer ha semi passiv kylning, så att fläktarna drar på endast efter viss temperatur.

Det jag hoppas på är att man med ett väl ventilerat chassi, och typiska komponenter, aldrig eller sällan kommer komma upp i nivåer att den behöver aktiveras. Med typiska komponenter menar jag Cpu, 1 Gpu, 1 nvme, 1-2 sata diskar. Om inte denna konfiguration kräver fläkt på x470 så ser jag inte varför den bör kräva det på x570. Då måste energieffektiviteten på x570 chipset försämrats avsevärt.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Jag förstår absolut oron, och har själv sneglat på lite bättre x470 kort som alternativ. Men det jag menar är dels är det modernare fläktar med bättre kullager, och vissa om inte alla kommer ha semi passiv kylning, så att fläktarna drar på endast efter viss temperatur.

Det jag hoppas på är att man med ett väl ventilerat chassi, och typiska komponenter, aldrig eller sällan kommer komma upp i nivåer att den behöver aktiveras. Med typiska komponenter menar jag Cpu, 1 Gpu, 1 nvme, 1-2 sata diskar. Om inte denna konfiguration kräver fläkt på x470 så ser jag inte varför den bör kräva det på x570. Då måste energieffektiviteten på x570 chipset försämrats avsevärt.

Det är ju lite därför folk blir så irriterade på att alla moderkort har fläkt istället för en bättre passiv lösning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är ju lite därför folk blir så irriterade på att alla moderkort har fläkt istället för en bättre passiv lösning...

Jag är helt med i den gruppen. Försöker vara lite optimist här

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av nyllet83:

@JonasT: Då alla moderkort med X570 har aktiv kylning förutom ett undrar jag om det visats några tredjepartslösningar med aktiv eller passiv kylning som är bättre än de moderkortstillverkarna levererar med moderkorten? Är det ens möjligt att byta ut kylningen på moderkorten om någon skulle få för sig att tillverka en bättre tredjepartskylare?

Det var inget vi såg på mässan, men kan definitivt tänka mig att det kan komma att finnas en marknad för det framöver!