Gigabyte gör Aorus Extreme-moderkort med styrkretsen X570 utan fläkt

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte gör Aorus Extreme-moderkort med styrkretsen X570 utan fläkt

Redaktionen återvänder till Gigabytes monter på Computex, då det uppdagats att deras moderkort i flaggskeppsklassen med styrkretsen X570 är det enda på marknaden som kyls utan fläkt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd att det lär kosta som två stycken i mellanklass/prestanda-segmentet.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Ja varför inte? Folk verkar ju helt hysteriskt upprörda över det här med fläkten, så det är klart att då är det smart att göra en modell utan fläkt och ta rejält betalt för den. Lite märkligt att inte fler tillverkare gjort samma sak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

1 moderkort utan fläkt, kostar 5000+.

Trist att det är så pass "dåligt" att det krävs aktiv kylning eller EXTREM passiv kylning, tillbaka till stenåldern typ.

Permalänk
Medlem

Fläkt eller inte. Har min burk på golvet så några 6k för ett mobo lär inte behövas... Men visst känns det lite retro med behov av fläkt över styrkretsen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ja varför inte? Folk verkar ju helt hysteriskt upprörda över det här med fläkten, så det är klart att då är det smart att göra en modell utan fläkt och ta rejält betalt för den. Lite märkligt att inte fler tillverkare gjort samma sak.

Hehe nu kommer folk bli hysteriskt upprörda över priset istället

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Synd att den kommer vara såpass dyr.

Den ser riktigt snygg ut och att den ej har någon fläkt är rätt så skönt. Men sen så får man iofs vänta på flera reviews för att se hur det egentligen blir med alla fläktar.

Oron med fläkt är nog mest om den går sönder, känns ju tveksamt att man skulle kunna byta ut den själv på ett enkelt sätt?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Att representanter på samma företag sprider, ja om att det finns en fläkt och nej om att det inte är en fläkt i.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Fläkt eller inte. Har min burk på golvet så några 6k för ett mobo lär inte behövas... Men visst känns det lite retro med behov av fläkt över styrkretsen!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, PCI-E 4.0 känns verkligen retro!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, PCI-E 4.0 känns verkligen retro!

Haha. Ja, det gick att tolka så...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Haha. Ja, det gick att tolka så...

Skickades från m.sweclockers.com

Vi ska nog inte vara för snabba att döma ut AMD's chipset-design här. Det kan ju bli så att även Intel's chipset måste ha fläkt när de väl får stöd för 4.0 Chipset behöver ju vara robusta som fan själv så det är inte så troligt att de tillverkar dem på 10nm, om de nu inte vill ta den dåliga yielden bara för att kunna säga att deras inte kräver fläkt. Det blir lite "Genesis does what Nintendon't" över det hela.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vi ska nog inte vara för snabba att döma ut AMD's chipset-design här. Det kan ju bli så att även Intel's chipset måste ha fläkt när de väl får stöd för 4.0 Chipset behöver ju vara robusta som fan själv så det är inte så troligt att de tillverkar dem på 10nm, om de nu inte vill ta den dåliga yielden bara för att kunna säga att deras inte kräver fläkt. Det blir lite "Genesis does what Nintendon't" över det hela.

X570 ska visst ha ett TDP värde på 11w.

Jag har liggandes ett gammalt Intel x48 moderkort från Gigabyte. Den kretsen hade ett TDP värde på 26,5w. Det moderkortet är kylt helt passivt med bara kylflänsar och heatpipes.

Att x570 skulle kräva aktiv kylning är 100% bullshit. Det är endast ett designbeslut från tillverkarna så att de antingen inte behöver lägga lite mera pengar på bra kylflänsar (fläktar är billigare) men mera troligt så att de inte behöver "förstöra" sin "sleek stealth fighter" design med vettiga kylflänsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

X570 ska visst ha ett TDP värde på 11w.

Jag har liggandes ett gammalt Intel x48 moderkort från Gigabyte. Den kretsen hade ett TDP värde på 26,5w. Det moderkortet är kylt helt passivt med bara kylflänsar och heatpipes.

Att x570 skulle kräva aktiv kylning är 100% bullshit. Det är endast ett designbeslut från tillverkarna så att de antingen inte behöver lägga lite mera pengar på bra kylflänsar (fläktar är billigare) men mera troligt så att de inte behöver "förstöra" sin "sleek stealth fighter" design med vettiga kylflänsar.

TDP är väl ett slags medelvärde av värme som måste ledas bort? Kan ju vara så att det finns scenarion där passiv kylning inte räcker så de tar det säkra före det osäkra? Under normala omständigheter så behövs knappt ens kylfläns skulle jag tro, och jag tror heller inte de satt dit en fläkt för att de vill. Det är en rörlig komponent med en begränsad livslängd så missnöjet bland kunderna lär visa sig när fläktarna börjar ge upp. Så den huvudvärken hade de nog sluppit om det bara gått.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

TDP är väl ett slags medelvärde av värme som måste ledas bort? Kan ju vara så att det finns scenarion där passiv kylning inte räcker så de tar det säkra före det osäkra? Under normala omständigheter så behövs knappt ens kylfläns skulle jag tro, och jag tror heller inte de satt dit en fläkt för att de vill. Det är en rörlig komponent med en begränsad livslängd så missnöjet bland kunderna lär visa sig när fläktarna börjar ge upp. Så den huvudvärken hade de nog sluppit om det bara gått.

Nej lyssna på Hg. Han vet bättre än ingenjörerna som jobbar med detta som heltidssyssla. /s

Det enda kortet som inte har en fläkt har en enorm värmeledningslösning. Men allt är en konspiration!

Permalänk
Medlem

Fläktlöst

TAKE MY MONEY!!

(Ändå skönt att ha någon form av motiv att köpa en värsting modell, svårt att rättfärdiga för sig själv annars)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

PCI-e mot GPU ligger i CPU, det är bara om du belastar med massa USB och hårddiskar som den semi passivt kylda kommer att röra på sig. SÅ KORTFATTAT endast när du belastar mer än vad en 470X klarar av kommer fläkten röra på sig.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

kanske detta gör att man får se återkomsten av snygga vattenblock till moderkort, har varit lite klent med det på senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Nej lyssna på Hg. Han vet bättre än ingenjörerna som jobbar med detta som heltidssyssla. /s

Det enda kortet som inte har en fläkt har en enorm värmeledningslösning. Men allt är en konspiration!

Ja, du har nog rätt. "Ingenjör" liksom. Vad är det? Är det ett riktigt yrke ens? Hörs ju på namnet "ingen jör". De gör alltså inget på dagarna utan glider mest omkring och killgissar, och sen vet man ju att de tycker det är fräsigt med fläktar och sån't. De har det på allt bara för att de tycker det ser snyggt ut. En gång såg jag en tjej som opererat bort huvudet och satt dit en fläkt istället. Hon måste vart såndär ingenjör. Jävla låtsasyrke alltså!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Självklart är det skitsnack att X570 chipset skulle kräva en fläkt. Det har ju Gigabyte bevisat med detta moderkort. Fläkten sitter där för att det är en billig lösning men chipset går att kyla passivt.

Den här videon sammanfattar mina tankar kring chipsetfläktarna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

TDP är väl ett slags medelvärde av värme som måste ledas bort? Kan ju vara så att det finns scenarion där passiv kylning inte räcker så de tar det säkra före det osäkra? Under normala omständigheter så behövs knappt ens kylfläns skulle jag tro, och jag tror heller inte de satt dit en fläkt för att de vill. Det är en rörlig komponent med en begränsad livslängd så missnöjet bland kunderna lär visa sig när fläktarna börjar ge upp. Så den huvudvärken hade de nog sluppit om det bara gått.

Visst kan ett chip gå över TDP värdet i specifika scenarier och under kort tid, men inte med så våldsamt mycket eftersom TDP bestämmer hur mycket energi kyllösningen måste klara av att transportera bort.

Skrivet av Flygplanet:

Nej lyssna på Hg. Han vet bättre än ingenjörerna som jobbar med detta som heltidssyssla. /s

Det enda kortet som inte har en fläkt har en enorm värmeledningslösning. Men allt är en konspiration!

Det faktum att det finns ett high-end moderkort utan fläkt bekräftar ju bara det jag säger. Går det att göra ett high-end moderkort som är enbart passivt kyld så går det självklart att göra alla moderkort passivt kylda (ITX kan vara undantag pga. begränsat utrymme för större kyllösningar). Det är med andra ord ett designval att ha en fläkt.

Permalänk
Inaktiv

Nu vet vi anledningen till dessa fläktar. Om ni kollar på Sweclockers sammanfattning av X570 så säger de att det är AMD som har sagt att fläkten ska sitta där. Det förklarar varför nästan varenda moderkort har den. Cred till Gigabyte och ASRock som vågar bryta mot AMDs uppmaning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Visst kan ett chip gå över TDP värdet i specifika scenarier och under kort tid, men inte med så våldsamt mycket eftersom TDP bestämmer hur mycket energi kyllösningen måste klara av att transportera bort.

Det faktum att det finns ett high-end moderkort utan fläkt bekräftar ju bara det jag säger. Går det att göra ett high-end moderkort som är enbart passivt kyld så går det självklart att göra alla moderkort passivt kylda (ITX kan vara undantag pga. begränsat utrymme för större kyllösningar). Det är med andra ord ett designval att ha en fläkt.

Ja, men designvalet är bevisligen mellan en fläkt och en mastodontisk bit som dessutom kopplar ihop med andra värmeavledningslösningar. Detta är knappast något standardutförande utanför dyraste high-end korten. Du får det att låta som designvalet står mellan fläkt eller ingenting.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Då alla moderkort med X570 har aktiv kylning förutom ett undrar jag om det visats några tredjepartslösningar med aktiv eller passiv kylning som är bättre än de moderkortstillverkarna levererar med moderkorten? Är det ens möjligt att byta ut kylningen på moderkorten om någon skulle få för sig att tillverka en bättre tredjepartskylare?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

@Flygplanet: En "mastodontisk bit" med värmeledningsrör var precis det som var det normala för ca 5-10 år sedan. Jag hade t.ex. detta moderkortet

Det kostade inte mera då än vad ett normalt mellanklass moderkort kostar idag, typ 200€ eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem

Vettigaste dom hade kunnat göra om fläkten är ett måste är att inte baka in den utan göra den utbytbar. Jag köper hellre ett fult men praktiskt kort än ett snyggt och opraktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Nej lyssna på Hg. Han vet bättre än ingenjörerna som jobbar med detta som heltidssyssla. /s

Det enda kortet som inte har en fläkt har en enorm värmeledningslösning. Men allt är en konspiration!

Otroligt naivt att tro att det bara är ingenjörerna som bestämmer hur saker och ting ska se ut.

Ingenjören: Det går att lösa med lite större kylflänsar a lá 2010
Chef: Är det inte billigare med fläktar?
Ingenjören: Jo, men....
Chef: Lägg på fläktarna då.
Ingenjören: ....
PR/Marknad: Vi kan ju sätta fläktarna på de billigare versionerna och sätta flänsarna på de dyrare. Ytterligare ett säljargument för premium-segmentet
Chefen: Briljant!
Ingenjören: ....

Kan ju säga att jag arbetat i liknande brancher med just produktutveckling och liknande diskussioner är inte alls onormalt. Man väljer medvetet bort bättre lösningar för de billigare för att skapa kostnadseffektivitet och segmentering.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja varför inte? Folk verkar ju helt hysteriskt upprörda över det här med fläkten, så det är klart att då är det smart att göra en modell utan fläkt och ta rejält betalt för den. Lite märkligt att inte fler tillverkare gjort samma sak.

Kan ju ha och göra med hur de historiskt sett betett sig. Alltså högljutt och gick sönder fort.

Skrivet av Ozzed:

Ja, du har nog rätt. "Ingenjör" liksom. Vad är det? Är det ett riktigt yrke ens? Hörs ju på namnet "ingen jör". De gör alltså inget på dagarna utan glider mest omkring och killgissar, och sen vet man ju att de tycker det är fräsigt med fläktar och sån't. De har det på allt bara för att de tycker det ser snyggt ut. En gång såg jag en tjej som opererat bort huvudet och satt dit en fläkt istället. Hon måste vart såndär ingenjör. Jävla låtsasyrke alltså!

Ingenjör är en titel. Inte ett yrke i sig. Finns ju t.ex. platsannonser som söker "Bildelsingejör" till verkstäder.. alltså bilmekaniker.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Kan ju ha och göra med hur de historiskt sett betett sig. Alltså högljutt och gick sönder fort.

Ja, men... Folk måste väl kunna förstå att saker utvecklas? Ta de första SSD:erna t. ex med den där värdelösa Jmicron-controllern och inget TRIM-stöd. Helt annat än vad en SSD är idag och folk köper ändå SSD utan att få skrämselhicka över hur de "brukade" bete sig. Fläktar har också utvecklats en hel del och vad det verkar så är det ju semi-passiv drift som gäller så den kommer ju inte ens vara igång särskillt ofta, så jag tycker kritiken är obefogad.

Citat:

Ingenjör är en titel. Inte ett yrke i sig. Finns ju t.ex. platsannonser som söker "Bildelsingejör" till verkstäder.. alltså bilmekaniker.

Hela sista delen du citerade var ett skämt från min sida. Ledsen om det inte gick fram

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, men... Folk måste väl kunna förstå att saker utvecklas? Ta de första SSD:erna t. ex med den där värdelösa Jmicron-controllern och inget TRIM-stöd. Helt annat än vad en SSD är idag och folk köper ändå SSD utan att få skrämselhicka över hur de "brukade" bete sig. Fläktar har också utvecklats en hel del och vad det verkar så är det ju semi-passiv drift som gäller så den kommer ju inte ens vara igång särskillt ofta, så jag tycker kritiken är obefogad.

Hela sista delen du citerade var ett skämt från min sida. Ledsen om det inte gick fram

Vem sa att jag var seriös? Problemet med små fläktar är att de måste gå i så höga varv för att kyla. Du kommer inte ifrån detta faktum oberoende hur välutvecklade fläktarna är. Detta sliter på kullager.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vem sa att jag var seriös? Problemet med små fläktar är att de måste gå i så höga varv för att kyla. Du kommer inte ifrån detta faktum oberoende hur välutvecklade fläktarna är. Detta sliter på kullager.

Ja det är sant att i absoluta tal så måste en liten fläkt snurra fortare än en stor fläkt för att nå samma kylförmåga, men nu är det ju inga jättemängder värme som skall bort så förhoppningsvis slipper man vinandet från helvetet, och slitaget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.