Permalänk

Uppgradera eller inte

i oktober 2016 uppgraderade jag min dator med nya delar. Frågan är om det är värt att uppgradera igen.

Hur länge kan dessa delar fortfarande köras innan det blir prestandaproblem.

Spelen jag kör just nu är Hitman 2 och GTA 5 som funkar bra på högsta grafiken.

En annan aspekt är ju att jag får mer för delarna nu begagnade än när de passerat bäst före datum

Det jag tänkte uppgradera om så behövs är Moderkort processor minne och grafikkort.

Delarna jag har nu är ASUS 970 Pro Gaming/Aura, Socket-AM3+

Moderkort, ATX, DDR3, 970+SB950, 3xPCIe-x16, SLI/CFX, M.2, USB 3.1, SupremeFX, 970 PRO GAMING/AURA
HyperX Fury DDR3 1866MHz 8GB

4x4GB 1866MHz (PC3-14900) DDR3 CL10, Svart, Art. nr: 812856 / Tillverkarens artikelnummer:: HX318C10FBK2/8
AMD FX-8350 Black Edition Processor ,,, alltså 16 gb ram

Socket-AM3+, 8-Core 4.0GHz, 16MB, 125W, 32nm, inkl. Wraith kylare,

Kingston SSDNow UV400 120GB 2.5" SSD OEM + 2 ssd till och 1 TB hårddisk

Sapphire Radeon RX480 8 GB DDR5

Permalänk
Medlem

@Evil Easy: Det kan definitivt vara tid att byta ut eftersom du fortfarande sitter på ett bulldozer system. Tror att den snart kommer vara för klen att köra dom nya tyngre titlarna på marknaden. Hur mycket tror du att du kan lägga på datorn?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog väntat på AMD's nya cpus till sommaren

Permalänk

kan det här vara något eller kanske bättre att vänta något halvår

inget grafikkort visserligen men de går o byta när som

https://www.komplett.se/product/1007144/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Easy:

En annan aspekt är ju att jag får mer för delarna nu begagnade än när de passerat bäst före datum

Men å andra sida får du mer prestanda för pengarna om du väntar till kommande generationer.

Om spelen flyter på bra i de inställningar du vill ha känns det dumt att uppgradera. Uppgraderar du i onödan blir det som att du slänger pengarna på ≈ingenting. Visst, har du pengar som bränner i fickan och inget annat att göra av dom så är datorkomponenter förstås perfekt att lägga dom på. Eller du kanske vill ha min swish?

Permalänk

risken finns ju att dom delar jag köper är utgångna den dagen jag vill spela ett mer krävande spel. jag väntar nog.