Permalänk
Medlem

@Anonym_El_Fantast:
Jag rekommenderar ett Logitech Z-5500 eller Z-906. Det går att få för runt 1000-1300kr begagnat. Det är billigare än att försöka komplettera ditt befintliga system, och det kommer låta bättre. Du sparar pengar och slipper ful-meck.

Z-906 är ett nyare system, men Z-5500 har större bas (10" mot 8") och kanske passar dig bättre.
Båda systemen kan spela rejält med bas dock. Nej, det är inte som ett 5.1 paket med receiver och högtalare.
Men ett Logitech system kostar en bråkdel av ett fullstort system och kommer säkerligen att göra dig nöjd!

Denna snubben säljer ett Z-5500 snorbilligt i Göteborg
https://www.blocket.se/goteborg/QLN_one__Cambridge_Audio__Log...

Finns dessutom flera stycken på Facebook Marketplace i Göteborg om du kan få päronen att skjutsa dig.
https://www.facebook.com/marketplace/106688029361428/search/?...
https://www.facebook.com/marketplace/106688029361428/search/?...

Permalänk
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Just nu så funderar jag på något sådant. https://mobil.blocket.se/annons/alvsborg/hemmabiopaket_ljud/8... Jag frågade om jag kunde få det lite billigare om jag skippade subben. Annars säljer jag den vidare, men jag tänkte ersätta den med https://www.discoworld.se/se_p/h%C3%B8jttalere/bundkasser/sub...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag får som sagt inte plats med golvare, men vad tycker ni om enheterna ovan? Jag är inte kräsen med ljud i subben annat än att det låter högt.😏

Permalänk
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Jag får som sagt inte plats med golvare, men vad tycker ni om enheterna ovan? Jag är inte kräsen med ljud i subben annat än att det låter högt.😏

Om du kör på dom mindre högtalarna borde du ha den matchande subben.

Den stora basen du länkade kan vara svår att matcha mot dom små högtalarna tyvärr.

Sen är det ju antagligen så, att den låga prislappen betyder att omfattande kompromisser har gjorts.

När det gäller pa-subbar kan du räkna med att någonstans runt 3-4000 börjar dom låta ok. Runt 10.000 börjar dom låta högt också. Ja, och sen bär det iväg såklart..

Men som sagt, jag tror basen du länkat spelar bas ganska bra, men det blir nog ett glapp kring 100-150hz ca, och där har du mycket tryck som du riskerar att missa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Jag får som sagt inte plats med golvare, men vad tycker ni om enheterna ovan? Jag är inte kräsen med ljud i subben annat än att det låter högt.😏

Om du vill att de ska låta högt så är de Cerwin Vega du ska ha.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Om du kör på dom mindre högtalarna borde du ha den matchande subben.

Den stora basen du länkade kan vara svår att matcha mot dom små högtalarna tyvärr.

Sen är det ju antagligen så, att den låga prislappen betyder att omfattande kompromisser har gjorts.

När det gäller pa-subbar kan du räkna med att någonstans runt 3-4000 börjar dom låta ok. Runt 10.000 börjar dom låta högt också. Ja, och sen bär det iväg såklart..

Men som sagt, jag tror basen du länkat spelar bas ganska bra, men det blir nog ett glapp kring 100-150hz ca, och där har du mycket tryck som du riskerar att missa.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det en så stor förlust? Hörs inte den effekten i annan hertz istället.

Permalänk
Permalänk

@Anonym_El_Fantast: Det är ju omöjligt att veta i förväg tyvärr, men jag tror det kan bli svårt att få ett balanserat ljud.

Det går ju såklart att testa, men risken är stor att det blir en besvikelse.

Jag tror att du måste välja väg här.

Med en begränsad budget tror jag det blir svårt att pricka in både 5.1-ljud och stora högtalare.

En mix riskerar ge en sämre upplevelse.

Canont MX-systemet var populärt på sin tid. Det var många som var väldigt nöjda med det, vilket man kunde läsa om på minhembio.com bl.a. Fanns i flera varianter. Det är ett relativt säkert kort när det gäller 5.1, men det är klart att basen som ingår inte är den största. Man får dock samtidigt tänka på att den var konstruerad för att fungera i ett normalt vardagsrum, så kapaciteten bör rimligtvis räcka till i ett mindre rum.

Med det sagt, om du verkligen är ute efter extremt kraftigt bastryck bör du nog börja med ett par bra fronthögtalare och komplettera med en subwoofer om det behövs. Det blir lättare att integrera helt enkelt.

Kitet som en medlem här kunde sälja tror jag är helt ok, men där blir du lite mer låst eftersom basen och frontarna är tänkta att spela med varandra. Du kan alltid byta ut basen till en aktiv längre fram, men är det frontarna du vill byta så kommer du inte ha så mycket nytta av basen.

Som sagt, fundera på vilken väg du vill gå så är risken för dåliga kompromisser mindre.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Du verkar leta efter det som ligger lågt i pris. Jag vill påstå att du ska titta på begagnade högtalare i så fall.
Men, ja, dubbla åttor bör integrera bättre.

Men, i kitet från blocket fanns det ju med en bas redan?
Kanske inte extremt kraftig, men personligen tror jag den skulle fungera bra!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Du verkar leta efter det som ligger lågt i pris. Jag vill påstå att du ska titta på begagnade högtalare i så fall.
Men, ja, dubbla åttor bör integrera bättre.

Men, i kitet från blocket fanns det ju med en bas redan?
Kanske inte extremt kraftig, men personligen tror jag den skulle fungera bra!

Hon som sålde den gick med på att ta det 350kr billigare ifall man slapp subben.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Anonym_El_Fantast: åk hem till någon och provlyssna Logitech Z906 innan du börjar plocka ihop en dyr hifi anläggning.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Läser blandade omdömen om Soavoserien. Högtalarna i serien verkar vara balanserade. Subben verkar låta bra me. Ha lite dåligt med ork.

Har inte hört den själv. Men, den skulle nog gå att matcha hyggligt mot canton-högtalarna samtidigt som den nog är lite kraftigare än cantonsubben.

Men, återigen, fumdera först på om du ska satsa på 5.1 eller lägga krutet på något kraftigare högtalare.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Varför 5.1 när du lyssnar på mycket musik? Stereomusik ska avlyssnas i just stereo. 5.1 har man till sånt som återger just den kanalerna som t.ex film och vissa spel.

Satsar man på tvåkanaligt ljud får man mycket mera för pengarna, framför allt begagnat. Två bokhyllehögtalare, en liten sub och en vanlig stereoförstärkare så har du bra mycket bättre ljud än vad alla Logitech-system ger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av beyondthemind:

Varför 5.1 när du lyssnar på mycket musik? Stereomusik ska avlyssnas i just stereo. 5.1 har man till sånt som återger just den kanalerna som t.ex film och vissa spel.

Satsar man på tvåkanaligt ljud får man mycket mera för pengarna, framför allt begagnat. Två bokhyllehögtalare, en liten sub och en vanlig stereoförstärkare så har du bra mycket bättre ljud än vad alla Logitech-system ger.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men jag tittar ~40% på film! 5.1 är något jag värderar högt.

Permalänk

Hej! Jag har varit och tittat på högtalare lite till men med rådet om starka frontar i bakhuvudet, nu har jag hittat några som skulle passa 5.0 system https://mobil.blocket.se/annons/alvsborg/genexxa_surround_pak... Och vad som enligt mig ser ut som ett passande slusteg https://www.hifi-tower.co.uk/HiFi-TV/HiFi-Systems/Hifi-Amplif... Råd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har haft ett par genexxa själv för 1000 år sedan. Inget mästerverk men visst gick det att spela ganska högt med dom. Till dess att dom dog dvs.
Det är inte så bra komponenter i dom, men det kanske får bli nästa steg?

Förstärkaren däremot... Finns det någon särskild anledning till att gräva fram en karaokeförstärkare av ett udda märke istället för att hitta en begagnad onkyo, denon eller liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Hej! Jag har varit och tittat på högtalare lite till men med rådet om starka frontar i bakhuvudet, nu har jag hittat några som skulle passa 5.0 system https://mobil.blocket.se/annons/alvsborg/genexxa_surround_pak... Och vad som enligt mig ser ut som ett passande slusteg https://www.hifi-tower.co.uk/HiFi-TV/HiFi-Systems/Hifi-Amplif... Råd?

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är 10 år gamla budgethögtalare. Omg de har dubbla 10" tänker du säkert. Men nej, det är ingen djup tung bas, du kommer att behöva en seperat sub till. Källa: Jag har haft just de 5.0 högtalarsystemet.
Högtalarna är stora och otympliga med klen bas. Det är slöseri med plats helt enkelt. Och varför tittar du på en kareoko förstärkare???
Idag har jag en 1000kr soundbar med trådad sub, i barnens rum, och ljudet är bättre i den. Med mer bas.

Jag säger det återigen, provlyssna Logitech Z906. De har inga problem att fylla ditt tonårsrum med bas.
Jag har/hade samma kriterier på datorljud som du, dvs surround och bra med bas. Jag har haft de högtalarna som du tittar på och jag har sålt det igen.
För 1500kr kan du köpa Z906 begagnat. De har mer bas, djupare bas och bättre ljud. Det tar mindre plats, är snyggare och är lättare att koppla in. Ska du absolut ha en riktig fullfjädrad 5.1 anläggning får du räkna med att lägga minst 7000kr om du ska ha vettiga grejer. Var inte dumsnål, det är bara dyrare i längden.

Permalänk
Medlem

@Anonym_El_Fantast: hade hållit mig borta från Kina sidor som den du länkade och köpt beggad förstärkare istället.

Är rent skräp dom säljer

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Har haft ett par genexxa själv för 1000 år sedan. Inget mästerverk men visst gick det att spela ganska högt med dom. Till dess att dom dog dvs.
Det är inte så bra komponenter i dom, men det kanske får bli nästa steg?

Förstärkaren däremot... Finns det någon särskild anledning till att gräva fram en karaokeförstärkare av ett udda märke istället för att hitta en begagnad onkyo, denon eller liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

På de kändare märkena kunde jag inte hitta någon med mer watt i frontarna, går det att ställa in vart watten ska gå?

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Det där är 10 år gamla budgethögtalare. Omg de har dubbla 10" tänker du säkert. Men nej, det är ingen djup tung bas, du kommer att behöva en seperat sub till. Källa: Jag har haft just de 5.0 högtalarsystemet.
Högtalarna är stora och otympliga med klen bas. Det är slöseri med plats helt enkelt. Och varför tittar du på en kareoko förstärkare???
Idag har jag en 1000kr soundbar med trådad sub, i barnens rum, och ljudet är bättre i den. Med mer bas.

Jag säger det återigen, provlyssna Logitech Z906. De har inga problem att fylla ditt tonårsrum med bas.
Jag har/hade samma kriterier på datorljud som du, dvs surround och bra mec bas. Jag har haft de högtalarna som du tittar på och jag har sålt det igen.
För 1500kr kan du köpa Z906 begagnat. De har mer bas, djupare bas och bättre ljud. Det tar mindre plats, är snyggare och är lättare att koppla in. Ska du absolut ha en riktig fullfjädrad 5.1 anläggning får du räkna med att lägga minst 7000kr om du ska ha vettiga grejer. Var inte dumsnål, det är bara dyrare i längden.

Vad är det som felar? Två 10” på varje högtalare och 300 watt rms var, hur kan det bli fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Vad är det som felar? Två 10” på varje högtalare och 300 watt rms var, hur kan det bli fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Stirra dig inte blind på wattantalet.

Mer är inte alltid bättre.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Jag vet hur logitech z906 systemet låter och tycker att det är lite smått mesigt. Harn ni tips på något som har surround och bra bas, hur det än fås.(Via 5.0 5.1 etc)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Jag vet hur logitech z906 systemet låter och tycker att det är lite smått mesigt. Harn ni tips på något som har surround och bra bas, hur det än fås.(Via 5.0 5.1 etc)

Skickades från m.sweclockers.com

Varför måste du ha surround ljud? börja med en bra stereo anläggning och bygg utifrån det.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Jag har hittat ett ställe där jag får plats med större frontar om de inte är högre än 110cm. Lite högre kan de nog vara kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

Varför måste du ha surround ljud? börja med en bra stereo anläggning och bygg utifrån det.

Jag har letat en del på frontar men jag vet inte vart jag ska leta, jag söker något på google och klickar på shopping.😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Vad är det som felar? Två 10” på varje högtalare och 300 watt rms var, hur kan det bli fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du måste ha ett en enda parameter att ytterst förenklat välja efter så skulle det vara vikten, absolut inget under 20 kilo men helst över 30 kilo.
Ska du kolla på effektsiffror så måste du förstå hur de är mätta för det finns många sätt att mäta och de billiga märken mäter upp och de bättre mäter korrekt eller ner sina prylar så utan att förstå mätmetoden är effektsiffror ganska intetsägande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Min pappa har två golvare på nästan 200 watt rms vardera och varje golvare har en 10”. Det systemet låter otroligt kraftfullt fästän golvarna är över trettio år gamla. Recievern är en onkyo tx-600 någonting... väldigt vanlig är den i alla fall. Nu har ni kanske lite perspektiv på vad jag tycker låter bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du måste fundera lite över vad det är som gör att en produkt blir billig eller dyr.
En väldigt speciell produkt som säljs i litet antal kan bli dyr pga hög utvecklingskostnad, medan en standardprodukt kan göras ganska billig.
Men, det finns ju gränser, t.ex. kan man snåla på komponenter, delningsfilter kan vara dåliga, högtalarkoner likaså. Klena magneter med dålig konkontroll som följd. Lågt xmax, klena högtalarkorgar och koner som ger resonanser osv.

Kan ändå tycka att genexxorna jag hade gick att spela på, men inte så mycket mer än så. Hyggligt tryck men inget finlir. Men, när man började bli nöjd med trycket var det på gränsen alltså, och dom dog tyvärr. Jag misstänker dock att det berodde på att förstärkaren var för klen.

Det är lite åt det hållet du går nu. Visst. Det står att den ger många watt, men hur är det med strömförsörjningen? Där finns möjlighet att snåla..

Försök hitta gamla mätningar av typen "powercube". Där ser du hur strömkapaciteten är vid olika belastningar.

Min gamla Onkyo 906 har en ringkärnetransformator på 1kw. Kostade omkring 20.000 ny. Låg en på hifitorget nyss för 2500. Över din budget så jag tipsade inte om den, men du förstår kanske vad jag menar med att man får vad man betalar för...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Anonym_El_Fantast:

Min pappa har två golvare på nästan 200 watt rms vardera och varje golvare har en 10”. Det systemet låter otroligt kraftfullt fästän golvarna är över trettio år gamla. Recievern är en onkyo tx-600 någonting... väldigt vanlig är den i alla fall. Nu har ni kanske lite perspektiv på vad jag tycker låter bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessa ligger fortfarqande ute https://hifitorget.se/visa_annons.php/xl_fidelity_pg_1200_677...
Jag tror som sagt fortfarande att det är en näst intill perfekt högtalare för dig vad gäller ljud, de låter bra och kan spela väldigt starkt för väldigt lite pengar (både som nya och framförallt nu som begagnade) de låter klart bättre än Cerwin Vega, XL Fidelity är ungefär som en tämligen korrekt hifihögtalare men med överdimensionerad bas och den lilla 1200 an och den största 1800 är de modeller som låter bäst, 1800 är allra bäst men eftersom den har 18" basar så är den stor på riktigt och inte bara stor...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Du måste fundera lite över vad det är som gör att en produkt blir billig eller dyr.
En väldigt speciell produkt som säljs i litet antal kan bli dyr pga hög utvecklingskostnad, medan en standardprodukt kan göras ganska billig.
Men, det finns ju gränser, t.ex. kan man snåla på komponenter, delningsfilter kan vara dåliga, högtalarkoner likaså. Klena magneter med dålig konkontroll som följd. Lågt xmax, klena högtalarkorgar och koner som ger resonanser osv.

Kan ändå tycka att genexxorna jag hade gick att spela på, men inte så mycket mer än så. Hyggligt tryck men inget finlir. Men, när man började bli nöjd med trycket var det på gränsen alltså, och dom dog tyvärr. Jag misstänker dock att det berodde på att förstärkaren var för klen.

Det är lite åt det hållet du går nu. Visst. Det står att den ger många watt, men hur är det med strömförsörjningen? Där finns möjlighet att snåla..

Försök hitta gamla mätningar av typen "powercube". Där ser du hur strömkapaciteten är vid olika belastningar.

Min gamla Onkyo 906 har en ringkärnetransformator på 1kw. Kostade omkring 20.000 ny. Låg en på hifitorget nyss för 2500. Över din budget så jag tipsade inte om den, men du förstår kanske vad jag menar med att man får vad man betalar för...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte speciellt kräsen med tanke på detta ”finlir”. Kan de spela ett gott tryck så räcker det ett tag, sen kan jag lägga till en mindre sub i systemet ifall jag tycker de lägre hertzen är klena. Jag vet också att jag får det jag betalar för, men jag är inte beredd att lägga mer pengar på detta.