Permalänk

Räcker 500 GB?

Vi ska köpa en ny disk till sonens dator eftersom han idag sitter med en väldigt gammal och slö mekanisk disk. Vi har spanat in Samsung 860 evo 500 GB. Men nu blev jag osäker på om det räcker?

För två veckor sedan gjorde vi en ren installation av Windows 10 - ändå har han nu bara 584 GB ledigt på hans nuvarande 1 TB-disk. Han har ju ett gäng spel han installerat. Kollar man programmmapparna (Program och Program (x86) så tar dessa tillsammans ca 260 GB. Windows tar ju bara 16 GB. Vad tusan är det som tar upp all space?

Iof så står det också att 584 GB är ledigt av 930 GB. Är det formateringen som tar 70 GB av disken? Är det samma med en SSD-disk?

Permalänk
Medlem

Spel tar upp bra mycket mer än vad de gjorde förr. Inte ovanligt att de tar upp närmare 80GB.

Om ni har en slö lina så skall ni köra på 1TB, annars fungerar en 500GB med den mekaniska för att lagra filer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Du kan tanka programmet "Windirstat" så får du bra koll vad det är som tar upp utrymme.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

av 1Tb disk tar partitionen minst 60-70gb av utrummet så ja något förlorar man. ja windows 10 tar inte så mycket jag köpte en 120gb ssd för just det o jag fick ut 114gb av den och efter installationen fick jag kvar 94gb. största spelet jag har är Quantum break 148gb massivt spel allså

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

av 1Tb disk tar partitionen minst 60-70gb av utrummet så ja något förlorar man. ja windows 10 tar inte så mycket jag köpte en 120gb ssd för just det o jag fick ut 114gb av den och efter installationen fick jag kvar 94gb. största spelet jag har är Quantum break 148gb massivt spel allså

Nej, det är att tillverkarna räknar BAS10 och operativet Bas2.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Spel tar upp bra mycket mer än vad de gjorde förr. Inte ovanligt att de tar upp närmare 80GB.

Om ni har en slö lina så skall ni köra på 1TB, annars fungerar en 500GB med den mekaniska för att lagra filer.

Jag vet inte vad som räknas som slö lina. Jag körde "bredbandskollen" på sonens dator nu och vi får 267 Mbit/s ned och 290 Mbit/s upp.
Men hur menar du lagra filer? Kan man installera spelfilerna på slö-disken och spela spelen från SSD-disken? För mycket andra filer har han inte. Det är typ bilder, men den mappen tar 71 MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Jag vet inte vad som räknas som slö lina. Jag körde "bredbandskollen" på sonens dator nu och vi får 267 Mbit/s ned och 290 Mbit/s upp.
Men hur menar du lagra filer? Kan man installera spelfilerna på slö-disken och spela spelen från SSD-disken? För mycket andra filer har han inte. Det är typ bilder, men den mappen tar 71 MB

Ah, jag tänkte om det var så att han tankade filmer osv.
Spel går utmärkt att ha på en mekanisk disk, det enda som händer att det tar längre tid att ladda spelet.
Prestandamässigt får du ut samma FPS.

Så han kan lägga spel han inte lirar så ofta på den mekaniska där laddtiderna inte spelar någon större roll.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Ah, jag tänkte om det var så att han tankade filmer osv.
Spel går utmärkt att ha på en mekanisk disk, det enda som händer att det tar längre tid att ladda spelet.
Prestandamässigt får du ut samma FPS.

Så han kan lägga spel han inte lirar så ofta på den mekaniska där laddtiderna inte spelar någon större roll.

Ok, men med ladda - menar du då starta spelet eller även laddtider under spelets gång - typ ladda in nya världar osv? Vet inte hur det funkar - skriver inte spelet till mappen där det är installerat? Eller blir det temp-filer på OS-disken (och att det då blir på SSD-disken)?

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle valt en 250Gb ssd till operativsystemet och minst 2Tb mekanisk till spel mm

Permalänk
Medlem

Jag kör på 500GB ssd till min, fungerar fint. Det kan ju variera lite från person till person. Men köper du en 500GB ssd och senare märker att det inte räcker till är det inte värre än att du kompletterar med en till hårddisk.

860 evo får 465GB att nyttja i windows. Det blir lite olika för de mäter på olika sätt, gibibyte och gigabyte.
Så 500GB=465GiB

Du kan använda den här sidan till att omvandla mellan gigabyte och gibibyte så ser du hur mycket windows kommer att visa https://wintelguy.com/gb2gib.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok, men med ladda - menar du då starta spelet eller även laddtider under spelets gång - typ ladda in nya världar osv? Vet inte hur det funkar - skriver inte spelet till mappen där det är installerat? Eller blir det temp-filer på OS-disken (och att det då blir på SSD-disken)?

Att ladda spelet och sedan att ladda nya världar.

Skrivet av anon298854:

Jag skulle valt en 250Gb ssd till operativsystemet och minst 2Tb mekanisk till spel mm

Otroligt dum idé då många spel som sagt tar upp närmare 100GB.
Black Ops 4 tex tar upp 85 GB för mig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Att ladda spelet och sedan att ladda nya världar.

Otroligt dum idé då många spel som sagt tar upp närmare 100GB.
Black Ops 4 tex tar upp 85 GB för mig.

Ok, men vill man då inte ha spelen på SSD också? Vet att grabben stör sig på vissa spel som har lång laddtid.
Kanske att man kan installera de på SSD:n och andra på slödisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok, men vill man då inte ha spelen på SSD också? Vet att grabben stör sig på vissa spel som har lång laddtid.
Kanske att man kan installera de på SSD:n och andra på slödisken.

Det jag menade.

Lägg spelen han lirar ofta på SSDn, och de som han kör lite då och då eller vill testa en stund på den mekaniska.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Det jag menade.

Lägg spelen han lirar ofta på SSDn, och de som han kör lite då och då eller vill testa en stund på den mekaniska.

Ok. Jag frågade om laddatiden nu. Han sa "jag är alltid den som kommer in sist när vi kör". Är det hårddisken eller linan som spelar roll där? Kanske båda - men med tanke på den uppkoppling vi har (som jag skrev ovan).

Han påstår också att de spel han har installerade nu är de han spelar - ganska ofta - och att alla har slö laddtid. Och det känns ju som på gränsen att han klarar sig med 500 GB då eftersom han bara har 584 av 930 ledigt..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok. Jag frågade om laddatiden nu. Han sa "jag är alltid den som kommer in sist när vi kör". Är det hårddisken eller linan som spelar roll där? Kanske båda - men med tanke på den uppkoppling vi har (som jag skrev ovan).

Mycket som spelar roll där. Du får gärna berätta hur resten av datorn ser ut. Processor, grafikkort, ram-minne osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Ok. Jag frågade om laddatiden nu. Han sa "jag är alltid den som kommer in sist när vi kör". Är det hårddisken eller linan som spelar roll där? Kanske båda - men med tanke på den uppkoppling vi har (som jag skrev ovan).

Han påstår också att de spel han har installerade nu är de han spelar - ganska ofta - och att alla har slö laddtid. Och det känns ju som på gränsen att han klarar sig med 500 GB då eftersom han bara har 584 av 930 ledigt..?

Garanterat hårddisken. En SSD laddar väl ~3-4 gånger snabbare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Mycket som spelar roll där. Du får gärna berätta hur resten av datorn ser ut. Processor, grafikkort, ram-minne osv.

MSI Z370-A PRO
Intel Core i3 8100 3.6 GHz 6MB
Gigabyte GeForce RTX 2060 OC
Ballistix Sport LT 16GB Grey 2666Mhz
Samsung 27" Bildskärm CJG5

Permalänk
Medlem

500GB räcker gott och väl om man inte ska ha tio spel samtidigt.
Använd den gamla för media, filmer låter och annat som tar plats men inte behöver en snabb disk.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Vi ska köpa en ny disk till sonens dator eftersom han idag sitter med en väldigt gammal och slö mekanisk disk. Vi har spanat in Samsung 860 evo 500 GB. Men nu blev jag osäker på om det räcker?

För två veckor sedan gjorde vi en ren installation av Windows 10 - ändå har han nu bara 584 GB ledigt på hans nuvarande 1 TB-disk. Han har ju ett gäng spel han installerat. Kollar man programmmapparna (Program och Program (x86) så tar dessa tillsammans ca 260 GB. Windows tar ju bara 16 GB. Vad tusan är det som tar upp all space?

Iof så står det också att 584 GB är ledigt av 930 GB. Är det formateringen som tar 70 GB av disken? Är det samma med en SSD-disk?

Fixa en SSD och installera operativsystem där. Sen spel han lirar aktivt installeras på SSDn. Spel som kvittar lite, och som han lirar sällan kan ni installera på den gamla HDDn.

Så jag gör. Har en 250gb SSD dom de aktiva spelen får vara på. När jag lägger ner ett spel avinstallerar jag oftast bara. Sen spel jag lirar sporadiskt ligger på min 1TB HDD.

Alternativt kör ni allt på en ev ny SSD helt enkelt. Ni har snabbt internet, så om ngt måste tas bort för att ge plats åt ett annat spel laddas det ned snabbt ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Fixa en SSD och installera operativsystem där. Sen spel han lirar aktivt installeras på SSDn. Spel som kvittar lite, och som han lirar sällan kan ni installera på den gamla HDDn.

Så jag gör. Har en 250gb SSD dom de aktiva spelen får vara på. När jag lägger ner ett spel avinstallerar jag oftast bara. Sen spel jag lirar sporadiskt ligger på min 1TB HDD.

Alternativt kör ni allt på en ev ny SSD helt enkelt. Ni har snabbt internet, så om ngt måste tas bort för att ge plats åt ett annat spel laddas det ned snabbt ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, vi drar och köper en 500 GB nu. Det får räcka
Han har ju flera spel installerade nu, men när jag frågade så är det bara ca 4 st han spelar aktivt nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Att ladda spelet och sedan att ladda nya världar.

Otroligt dum idé då många spel som sagt tar upp närmare 100GB.
Black Ops 4 tex tar upp 85 GB för mig.

@Lodisen

Läste du vad jag skrev?
Windows på en 250Gb ssd och installera spelen mm på en mekanisk disk med storlek minst 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Lodisen

Läste du vad jag skrev?
Windows på en 250Gb ssd och installera spelen mm på en mekanisk disk med storlek minst 2Tb

prisskillnaden är rätt så liten mellan 250GB och 500GB.
Ladda spel from en mekanisk går väl bra, men det är trevligare ju fler spel som går in på ssdn.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Min 4T externa disk är bara 3,7 T! (Lite besviken)
Disk /dev/sda: 3.7 TiB, 4000787029504 bytes, 7814037167 sectors

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Min 4T externa disk är bara 3,7 T! (Lite besviken)
Disk /dev/sda: 3.7 TiB, 4000787029504 bytes, 7814037167 sectors

Av vilken anledning är du besviken på de? Hårddisktillverkarna räknar 1MB som 1000KB medans Microsoft räknar 1MB som 1024KB. Hur man än vrider på de så förlorar man alltid 7% av hårddiskens kapacitet i Windows.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Och 4000787029504 byte är väldigt nära 4TB, du har ju tom. fått 787029504 byte till utöver - med andra ord du har fått det du köpt och en smula lite till.

Och räkna decimalt har lagringsfolket alltid gjort - sedan typ slutet av 50-talet - påhitt att 1024 skulle vara samma sak som 'kilo' och 'Mega' är samma sak som 1048576 är ett senare påhitt bland datorfolket... hade även MS börja skriva KiB, MiB etc. istället för KB, MB som de flesta andra OS mer eller mindre har gjort (även om det inte är heltäckande ännu) etc. så skulle mycket av den här trasslet vara över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Min 4T externa disk är bara 3,7 T! (Lite besviken)
Disk /dev/sda: 3.7 TiB, 4000787029504 bytes, 7814037167 sectors

Ta 4×1 000^(4)÷(1 024^(4)) så får du 3,6379788070917...
Windows visar tebibyte, varför skriver de inte TiB för att vara tydliga kan man undra, och varför windows och hårddisktillverkarna använder olika prefix är också märkligt.

Märkligt att den avrundar till 3,7 för dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vi köpte i alla fall en 500 GB till grabben igår och jäklar vilken skillnad. Från att det tog 1,40 min att starta Windows till att det tar 15 sekunder. Jag tror också att disken han hade var extremt gammal och slö. Han fick den av en kompis till mig som haft den i ett serverrack på jobbet.

Permalänk
Medlem

Är NTFS-filsystemet åldrad och använd (och blivit fragmenterad som NTFS väldigt lätt blir) så blir en snurrdisk extraslö med faktor flera gånger än vid en nyligen gjort installation.

NTFS är så fientlig mot snurrdiskar att om inte SSD hade kommit som de gjorde så hade MS varit tvungna att göra något åt sin filsystem - då det finns många exempel från främst open source-sidan som visar att det går bra att göra filsystem som inte 'åldras' (läs fragmenteras) trots intensiv användande och behåller sin hastighet ganska lika över tiden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Lodisen

Läste du vad jag skrev?
Windows på en 250Gb ssd och installera spelen mm på en mekanisk disk med storlek minst 2Tb

Det där är bara riktigt dumsnålt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

Det där är bara riktigt dumsnålt.

Beror egentligen helt på vilken ekonomi och budget man har!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.