Amd Ryzen bygge startar men dör direkt. tacksam för hjälp!

Permalänk

Amd Ryzen bygge startar men dör direkt. tacksam för hjälp!

Hej!
jag har nyss byggt ihop en dator med Amd ryzen. Det här är mitt andra moderkort ifrån inet då det blev förra blev defekt. fick en qcode på första moderkortet. har inte fått någon på det här.

det som är nytt är cpu,ram och moderkort. Det andra har jag haft sedan tidigare i en annan dator.

nu när jag ska starta datorn så snurrar fläktarna och dator lyser i max 1 sekund och sedan dör den... har kollat så alla kablar sitter och så allt sitter som det ska. ramminnena sitter på 1 och 3 platsen.

startar den inte idag så ringer jag inet imorgon.. är trött på amd..

specs:
Lagringsamsung 970 evo m2 500 gb
ModerkortAsus Crosshair vii hero x470
Cpu Amd Ryzen 2700x
Grafikkort Asus strix Gtx 1080
Psu Corsair RM750x
Minnen G-skill Flare x 3200 mhz cl14 (dom är inte med på qvl listan men hade ingen om en sådan listan innan jag köpte dem..)
Chassi Fractal Design Define C
cpu kylare Be quiet dark rock pro 4

tacksam för hjälp!

mvh

markus

Permalänk
Medlem

@RevovleIT: Ram-minerna ska väl sitta på 2 och 4 , titta i det som ingen tittar i, manualen

Permalänk

Jag hade ett liknande problem när jag byggde en dator med en Ryzen 2700X. Moderkortets BIOS var för gammalt så det kände inte igen 2700X. Som tur var så kunde jag låna en äldre version av Ryzen CPU och på så sätt installera det senaste BIOS för mitt moderkort. Då fungerade det med 2700X.

När jag går in på ASUS hemsida så ser jag att första versionen av BIOS är daterat 2018-03-02. Har du den version av BIOS så är risken stor att ditt moderkort inte känner igen 2700X.

Permalänk

@anton studs: har provat att bytat plats på minnen men blir ingen skillnad tyvärr :/

Permalänk

@Lille_Skutt: Aha, men jag har x470 så det borde väll funka?

Permalänk
Medlem

Det kan röra sig om något som kortsluter.

Dubbelkolla att distanserna sitter på rätt ställen.

Koppla bort allt som inte oundgängligen behövs från moderkortet,
tex USB-kablarna till chassits frontkontakter.
Alla diskar, mm.
allt usb-anslutet, inkl tangentbord och mus.

Prova också med en RAM-sticka i taget i de olika minnesplatserna.

EDIT:
ASUS information om bios versioner är lite otydlig,
men eftersom alla ryzen cpuer stöds from bios ver 05.09,
och det inte finns någon cpu som stöds av tidigare versioner,
så borde det vara lugnt.

(När du får igång datorn stabilt,
bör du ändå överväga att uppgradera bios,
ser ut att ha kommit en del nyttiga förbättringar)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

@FatherOfThree: så jag kan koppla bort alla kablar som går till frontpanelen? har ju start knapp på moderkortet. något kanske har åkt löst i frontpanelen när jag har flyttat datorn och nu kortsluter det, det funkade ju förut i det chassit. typ någon dag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RevovleIT:

@FatherOfThree: så jag kan koppla bort alla kablar som går till frontpanelen? har ju start knapp på moderkortet. något kanske har åkt löst i frontpanelen när jag har flyttat datorn och nu kortsluter det, det funkade ju förut i det chassit. typ någon dag...

Ja, koppla loss allt.
Genom att systematiskt gå igenom, och utesluta alla möjliga (och omöjliga) felorsaker en i taget, så hittar man till slut orsaken. (Oftast)

En ansats är att börja testa det som är enklast/billigast först.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

@FatherOfThree: nu har jag provat kopplat bort allt i frontplanelen och även chassi fläktarna , ingen skillnad :/

Permalänk
Medlem

@RevovleIT:

Hade du haft igång datorn ett par dagar innan det blev så här?
Har du testat att byta ut komponenter mot nya?

Verkar ha åkt på något liknande med mina nya asus/ryzen komponenter.

Permalänk
Medlem

@RevovleIT: hade liknande problem själv med ett intel system och det visade sig vara en död ram-sticka

Permalänk
Medlem

Testa ta ur och i allting, Cpu / Minnen osv, sedan starta datorn utanför chassit Fungerar det inte då så är kanske något defekt..

Kan ju även vara Nätaggregatet, något som kanske glappar i det? Är det modulärt kan du ju ta ur och i allting ur båda håll där.

Permalänk
Skrivet av Lille_Skutt:

Jag hade ett liknande problem när jag byggde en dator med en Ryzen 2700X. Moderkortets BIOS var för gammalt så det kände inte igen 2700X. Som tur var så kunde jag låna en äldre version av Ryzen CPU och på så sätt installera det senaste BIOS för mitt moderkort. Då fungerade det med 2700X.

När jag går in på ASUS hemsida så ser jag att första versionen av BIOS är daterat 2018-03-02. Har du den version av BIOS så är risken stor att ditt moderkort inte känner igen 2700X.

Det är fel, alla cpuer stöds från bios version 0509 förutom 2st athlon cpuer, X470 lanserades ihop med ryzen 2xxx serien

Länk till kortet på asus hemsida: https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-CROSSHAIR-VII-HERO/H...

säker på att det inte var x370 du kollade på?

till TS:

Stoppa in ramen i rätt portar, för mig det skall vara 2 och 4, (kolla gärna manualen.)

Annars kan det vara så att det är minnena som gör att det inte startar pga dem inte finns med på listan.

Kolla om du kan starta med 1 och 1 minne i alla portarna för och se så inte en port eller minne är dåligt också.

EDIT:

läste i manualen: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_CROSSHAIR...

där säger den att minnen skall sitta i A2 och B2, så sätt dem i rätt portar!

kör du bara 1 ram skall den sitta i A2

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk

@Lottet: Har inte fått igång systemet innan, fick svar av inet support att koden var att moderkortet inte kände igen cpun, så har monterat om den utan resultat.. har lämnat tillbaka allting nu och har skrivit i felanmälan att jag vill skaffa i9+mobo och andra ram, kan du beskriva dit problem lite tydligare?

Permalänk

Tack för alla svar! har provat allt som går, har ett rm750x nättag så det är modulärt, har provat 1 sticka, bytt plats på dom, monterat om cpun, kollat så ingen pin är böjd, monterat ihop datorn utanför chassit, även provat nätagget på en annan dator utan resultat... har lämnat tillbaka cpu, mobo och ram nu och väntar vad supporten säger, har skrivit i felanmälan att jag gärna vill köpa en i9+mobo och andra ram ist.

Permalänk
Medlem

@RevovleIT:

Jag fick skicka tillbaka sakerna, hade testat allt och lite till. Monterat ner och upp ett par gånger.
Problemet jag hade var att jag inte kunde boota eller inte ens komma in i bios. Enligt Q-Leds på moderkortet checka den OK på CPU och DRAM men blinka endast till på VGA och sedan repeat.
Efter en nedmontering fastnade den på DRAM och sedan efter tag samma som ovan.

Hade mitt igång ett par dagar innan det dog, känns som det antingen var CPU eller RAM som spöka men hade inget att byta ut mot och testa. Får se vad de säger på supporten jag med.