SweClockers guide till TV-modeller från 2018

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa denna LG OLED65C8 för min PS4 Pro.

Bra enligt denna review: https://www.gamesradar.com/what-is-the-best-lg-4k-tv-for-gami...

Har någon andra konsol TV tips??

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

@Kaine_Uro: Bara thumbnailen visar ju att han inte tar sig själv seriöst.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

@improwise: Nu handlar det som sagt om en tv i 55” för under 10 000kr där OLEDs rent historiskt ej befunnit sig. Bedömningen är baserad på faktiska resultat, före såväl som efter bildkalibrering (C6, VideoForge Pro). Rent subjektivt föredrar jag personligen Panasonics OLED men det var inte vad som diskuterades.

Ah, inser nu att jag läste ditt inlägg lite slarvigt och nog feltolkade vad du menade. My bad. Nu gissar jag dock att just just LGs utbud av high end LCDer kanske är sämre än andra tillverkares iom dom väl primärt satsar på OLED (inom TV) för lite mer high end. Dvs att bencha mot just LGs LCDer när det gäller optimal LCD kvalité kanske blir lite missvisande.

Permalänk
Medlem

@improwise: Local dimming på LGs LCD-TVs brukar inte beskrivas som bra, men det är bra paneler i övrigt. Sonys utbud brukar jämföras med Samsungs där, när det gäller FALD-modellerna. De flesta IPS-paneler i TVs är nog LGs, men tillverkare kan fortfarande para ihop dem med olika typer av bakbelysning och teknik i övrigt. Recensenter klassar väl dock bara X900F som "decent" när det gäller local dimming, men det är ju inte heller Sonys värsta modell med VA-panel. Bör väl i.a.f. inte vara på nivån att man behöver stänga av funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Köpte SJ9 tidigare i år, ett ordentligt surroundsystem är bättre men för mig var smidigheten hos en soundsbar med Dolby Atmos viktigare då vi har busiga katter. Mycket bra ljud och inget att anmärka på för min del, bra bas. Mest kört korta demovideoklipp med just Dolby Atmos och det är en häftig upplevelse. SJ9 har kostat betydligt mer tidigare och därför givet köp när jag köpte ny TV.

Ja. Lägger man 15TKR på en TV känns det väl "rimligt" att köpa ett ljudsystem för några tusenlappar då det är halva upplevelsen.. Svårt att förklara det för tjejen bara...

Permalänk
Skrivet av Ludric:

Blir personligen galen av att se zonerna lysa upp av undertexterna. Föredrar nästan att inte ha någon local dimming alls framför det. Nästa TV blir utan tvekan en OLED för min del just på grund av detta.

Är det så störande? Kan man stänga av local dimming och vad har det för nackdel? Märks det i andra sammanhang förutom när det lyser up av undertexter?

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Är det så störande? Kan man stänga av local dimming och vad har det för nackdel? Märks det i andra sammanhang förutom när det lyser up av undertexter?

OT: Din sig är härligt 2003.

Ja man kan stänga av local dimming, det är egentligen ingen nackdel på SDR-material men HDR är ju beroende av att kunna få upp ljusstyrkan. Man kan normalt ställa in olika nivåer av local dimming också, "medel" eller "låg" kan uppfattas mindre störande, men allt sånt skiljer sig från modell till modell. Kan givetvis vara trevligt till SDR också, och ge dig högre kontrast, mörkare svarta o.s.v. Nackdelar är ju bloom och att mörka partier kan tappa detaljer, och att du behöver mörkt i rummet för att få de riktiga fördelarna.

Permalänk
Medlem

Black friday tråd och allt jag ser är 5 sidor om hur bra olika tv är.
Trodde i min enfald att det fanns andra trådar för sånt.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Black friday tråd och allt jag ser är 5 sidor om hur bra olika tv är.
Trodde i min enfald att det fanns andra trådar för sånt.

Länkar till kampanjprodukter/erbjudanden brukar de köra i en egen tråd. Hade du väntat dig tips här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Länkar till kampanjprodukter/erbjudanden brukar de köra i en egen tråd. Hade du väntat dig tips här?

O nej, jag hade verkligen förväntat mig en diskussion om enbart en sorts produkt.
Absolut.
Speciellt när det inte redan finns andra trådar som etx: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1535538-qled-vs-oled-k...
Jag är asnöjd!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

O nej, jag hade verkligen förväntat mig en diskussion om enbart en sorts produkt.
Absolut.
Speciellt när det inte redan finns andra trådar som etx: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1535538-qled-vs-oled-k...
Jag är asnöjd!

Sweclockers postar en egen artikel och tråd för tips och erbjudanden varje år!

Kollade du på videon, läste du artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sweclockers postar en egen artikel och tråd för tips och erbjudanden varje år!

Kollade du på videon, läste du artikeln?

Sorry, missade helt att detta var tråden för diskussioner om tv apparater only, mitt fel.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Blir en Sony igen. Rörelsehantering är det viktigaste för mig och även nyanserna nära svart och Sony gör båda bäst. Tyvärr då i toppklass, men smakar det så kostar det...

"Allt med Sony klistrat på är bäst" - Fredag

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

@Laxpudding: du som har bra mycket bättre inflytande och kontakter i branschen än en vanlig dödlig sweclockare.
Skulle inte du under veckan som går kunna ta reda på vilka av de tillverkare som kör med OLED kommer uppdatera 2018 års modeller med VRR (Variable Refresh Rate / Freesync).. Pls pls pls.. Är inställd på en LG C8 i år men vore trist om VRR kommer i nästa års modeller medan årets inte uppdateras likt Samsung gjorde tidigare i år.

Detta vore drömmen (oavsett varumärke); OLED med VRR!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Är det så störande? Kan man stänga av local dimming och vad har det för nackdel? Märks det i andra sammanhang förutom när det lyser up av undertexter?

Personligen stör jag skiten ur mig. Förstör en hel film. Om det går att stänga av local dimming beror nog på modell. Det går att göra på min LG iallafall. Fördel med att stänga av är att "gloriaeffekten" kring undertexter försvinner i mörka scener. Nackdelen är givetvis att svärtan blir väldigt mycket sämre, då bakgrundsbelysning en är på konstant.

Aldrig tänkt på det i andra sammanhang än undertexter. Problemet är att om man ser en film eller serie med undertexter kommer det högst troligen vara scener där det är svart kring undertexterna och då lyser zonen upp som en julgran.

Youtube-klippey i inlägget jag citerade visade hur gloriaeffekten ser ut på Sony XF9 och är typ så det ser ut på min LG också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta har skrivits tidigare, men trots det måste det få upprepas:
Jag tycker att @Laxpudding gjort ett fantastiskt jobb i denna guide. Precis en sådan här guide jag önskar den dag jag går till affären för att köpa TV, eller vara behjälplig i ämnet till någon annan.

Alla tummar upp till alla berörda som varit med i framtagandet.

Dessvärre blir det inget TV-köp i år. Får sitta kvar med min Philips mellanklass-TV från 2014 en liten stund till. Verkligen inget köp jag kan rekommendera till någon annan.

En liknande guide för projektorer kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Sökt ganska flitigt på nätet efter om skillnaden mellan gamla 2016 KS7005 och Q9FN. Det enda jag hittat är att de bygger på samma teknik med Q-prickar och att KS då ligger på en något för hög ljusstyrka i HDR-läge som påverkar färgerna men löses med att sänka ljuset.

Självklart förstår jag att det är skillnad men undrar om man som lekman får någon wao-känsla och inte bara: - jaha, det blev ju aningen bättre... tror jag. Alltså ungefär som du skriver att skillnaden är mellan 2016 och 2018 års OLED.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-ks8000-vs-sam...

Stora skillnaden ligger i att Q9FN är bakbelyst där belysningen även är indelad i ett rätt stort antal zoner vilket möjliggör sk local dimming. Det ger avsevärt större precision i ljusstyrningen vilket innebär en bild bättre kontrast och djupsvärta. Extra tydligt i ett lite mörkare rum. KS7 är kantbelyst med långt sämre precision.

I ett ljusare rum kan man även märka att Q9FN har ett ännu bättre reflexfilter (även om KS7:ans fortfarande har ett förhållandevis bra dito). Q9FN påverkas mindre av lampor och sol, mao.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-ks8000-vs-sam...

Stora skillnaden ligger i att Q9FN är bakbelyst där belysningen även är indelad i ett rätt stort antal zoner vilket möjliggör sk local dimming. Det ger avsevärt större precision i ljusstyrningen vilket innebär en bild bättre kontrast och djupsvärta. Extra tydligt i ett lite mörkare rum. KS7 är kantbelyst med långt sämre precision.

I ett ljusare rum kan man även märka att Q9FN har ett ännu bättre reflexfilter (även om KS7:ans fortfarande har ett förhållandevis bra dito). Q9FN påverkas mindre av lampor och sol, mao.

Skickades från m.sweclockers.com

Äntligen vet man lite mer. Är en sådan som streamar (och KODI) film/serier bara i mörkt rum på grund av att få rätt känsla. Kanske idé att fundera på en Q9FN eller LG OLED. Lite tvekande till OLED då jag 80% använder min TV till PC, surf och video redigering. Spelar inte mycket för tillfället. Linjär TV har jag inte ens inkopplat.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kaine_Uro: Om vi bortser från att Quantum Apotheosis tuttbild till videon och han konsekvent anser att alla andra ljuger och är köpta (såklart) så finns det direkta sakfel. Samt då exempel på samma typ av vinklingar han anklagar alla andra för. Han nämner givetvis endast ena sidan av myntet. Vilket ju iofs är symptomatiskt för någon som har en agenda snarare än att de vill bidra med upplysning... Hur som helst:

Black Crush på OLED: har jag tagit upp i forumet många gånger. Och det är alltså i slutändan en fråga om hur du ställer Brightness-reglaget och hör till det mest grundläggande ABC för hur man ställer in bilden. Jag har en guide till detta ämne i signaturen. Föreslaget att växla Black Level: High/low är helt felaktigt då detta är ett reglage för att matcha signaler mellan dator- videonivåer, något som nämnda guide tar upp. För övrigt främst ett problem hos LG:s och Philips OLED, inte hos Sony och Panasonic.

Ryckigare bild på OLED pga av låg responstid: Ja, öppet för diskussion för det har olika effekt beroende på situation. Det som nämns i videon är knappast denna diskussion i sin helhet, utan enbart den situation där en OLED har som sämst förutsättningar.

ABL: Automatic Brightness Limiter där TV:n ändrar ljusstyrka baserat på bildens innehåll. Ett grundbeteende i alla ljusventilbaserade lösningar, vilket också inkluderar alla LCD:er med local dimming. Varierar också med hur TV:n är inställd, så det är inte ett specifikt OLED-problem. För OLED yttrar sig ABL som tydligast i den exemplifierade situationen med ljus bild. Majoriteten LCD visar samma beteende vid mörk bild och dämpar bilden extra mycket med syfte att dölja den ljusa svärtan i bilden.

Permanent inbränning på OLED: Ja, du kan få det. Men samma argument i videon som säger att du får det, att det är olika mellan exemplar, olika användning etc. är lika starka argument för att du inte drabbas av permanent inbränning.

Finns många synvinklar och aspekter som gör en TV bättre eller sämre. Eller som jag föredrar att se det: Det handlar inte om "bästa TV:n" – det handlar om att hitta den rätta TV:n som matchar de krav du ställer och som har de nackdelar du kan leva med.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Är det så störande? Kan man stänga av local dimming och vad har det för nackdel? Märks det i andra sammanhang förutom när det lyser up av undertexter?

De flesta LCD:er har någon form av dimming-funktion du inte kan stänga av. Eller som med Samsung där man döljer det i service-menyn. Det märks i alla sammanhang beroende på hur dimming-funktionen är programmerad, materialet man tittar på samt hur TV:n är inställd. En felinställd TV kan får detta att synas tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inget inflytande eller hemliga kontakter, tyvärr.

Min gissning: Ingen kommer uppdatera för VRR. Hårdvaran är antagligen för gammal och de som har nyare hårdvara är Sony med AF9 och ZF9. Men Sony är ofta konservativa med sådana ändringar. Samsung ligger något senare i uppdateringscykeln plus brukar kunna smyga in med sådana här funktioner.

Tror du att vi under nästa år kommer kunna ha chansen att se en lansering av någon TV med OLED som har VRR (och gärna HDR också)?

(Detta är vad ja väntar på för att ersätta min nu nästa tio år gamla 65" plasma.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zarlor:

En liknande guide för projektorer kanske?

Tack!

Projektorer är enkelt. Eller toksvårt.

(1) En "enkel" situation är att gå all in på rummet, ljusdämpning, svart tyg på väggar och kvalitetsduk samt siktar på erkända toppmodeller från exempelvis Epson, Sony och JVC som är hyfsat enkla att få jämförda i Sverige. Det som kostar månagslöner (årslöner?) men som också blir mest biokänsla.

(2) Enkel duk och en enkel modell med DLP-teknik från Benq, Optoma med många fler. Där det går 13 på dussinet och det verkar vara samma byggen rakt igenom. Skaffa Ikea tupplur där det ska vara, det vill säga framför fönstret. Njut av stor bild. Fungerar på kanske en månadslön.

Så allt är en fråga var man vill placera sig mellan (1) och (2)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av martinot:

Tror du att vi under nästa år kommer kunna ha chansen att se en lansering av någon TV med OLED som har VRR (och gärna HDR också)?

HDR har alla OLED:s sedan 2016.

VRR lär säkert dyka upp, men det återstår att se för lanseringarna 2019. VRR är mest en fråga om att implementera funktioner i kretsuppsättningar, såvida det nu inte finns något tekniskt hinder för just OLED-panelerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Kaine_Uro: Om vi bortser från att Quantum Apotheosis tuttbild till videon och han konsekvent anser att alla andra ljuger och är köpta (såklart) så finns det direkta sakfel. Samt då exempel på samma typ av vinklingar han anklagar alla andra för. Han nämner givetvis endast ena sidan av myntet. Vilket ju iofs är symptomatiskt för någon som har en agenda snarare än att de vill bidra med upplysning... Hur som helst:

Black Crush på OLED: har jag tagit upp i forumet många gånger. Och det är alltså i slutändan en fråga om hur du ställer Brightness-reglaget och hör till det mest grundläggande ABC för hur man ställer in bilden. Jag har en guide till detta ämne i signaturen. Föreslaget att växla Black Level: High/low är helt felaktigt då detta är ett reglage för att matcha signaler mellan dator- videonivåer, något som nämnda guide tar upp. För övrigt främst ett problem hos LG:s och Philips OLED, inte hos Sony och Panasonic.

Ryckigare bild på OLED pga av låg responstid: Ja, öppet för diskussion för det har olika effekt beroende på situation. Det som nämns i videon är knappast denna diskussion i sin helhet, utan enbart den situation där en OLED har som sämst förutsättningar.

ABL: Automatic Brightness Limiter där TV:n ändrar ljusstyrka baserat på bildens innehåll. Ett grundbeteende i alla ljusventilbaserade lösningar, vilket också inkluderar alla LCD:er med local dimming. Varierar också med hur TV:n är inställd, så det är inte ett specifikt OLED-problem. För OLED yttrar sig ABL som tydligast i den exemplifierade situationen med ljus bild. Majoriteten LCD visar samma beteende vid mörk bild och dämpar bilden extra mycket med syfte att dölja den ljusa svärtan i bilden.

Permanent inbränning på OLED: Ja, du kan få det. Men samma argument i videon som säger att du får det, att det är olika mellan exemplar, olika användning etc. är lika starka argument för att du inte drabbas av permanent inbränning.

Finns många synvinklar och aspekter som gör en TV bättre eller sämre. Eller som jag föredrar att se det: Det handlar inte om "bästa TV:n" – det handlar om att hitta den rätta TV:n som matchar de krav du ställer och som har de nackdelar du kan leva med.

Black crush är inte enbart en fråga om hur du ställer in TV'n, 2016-2017 års LG hade rätt grova problem att hålla en rak gamma kurva i absoluta botten och information som låg väldigt nära 0 svärta klipptes om man inte medvetet hissade gamman överlag för en i snitt för ljus bild eller kontrade det med 0-10% reglagen, detta spekulerar en del om att man gjort för att dölja eftersläpet som skedde på panelerna på just helt mörkt innehåll till nästan helt mörkt och tillbaka, rörelseskärpan var inte direkt helylle vid dessa mörka partier efter man justerat upp gamman till den punkt att nära noll innehåll faktiskt visas. Detta har även noterats på en rad OLED paneler på mobiltelefoner, den senaste i raden som hade rätt extrema problem med dessa övergångar var den stora pixel 2, just väldigt mörka delar av bilden som sedan övergår i lila eller blå toner fick extrema eftersläpningar, så extrema att vid scrollning av bild/text trycks delar av bilden som var mycket mörk ihop. Om du vill se hur vissa oled reagerar på mörkt innehåll i bilden kan du söka på "Black smear"

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tellus82:

Black crush är inte enbart en fråga om hur du ställer in TV'n, 2016-2017 års LG hade rätt grova problem att hålla en rak gamma kurva i absoluta botten [...]

Det är alltid en fråga om hur du ställer in TV:n. För någonstans måste man alltid göra kompromisser eftersom det inte existerar någon perfekt teknik. Och särskilt nära svart har alla problem i någon form.

Alla TV-apparater har problem som yttrar sig i olika situationer. Alla produkter har därför situationer där du kommer att finna fel. Detta som tas upp är inte ett allmänt problem med just OLED, utan ett särskilt problem för främst LG:s produkter.

Jag har gått igenom det här: #17555979

Kanske borde göra en egen artikel om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är alltid en fråga om hur du ställer in TV:n. För någonstans måste man alltid göra kompromisser eftersom det inte existerar någon perfekt teknik. Och särskilt nära svart har alla problem i någon form.

Alla TV-apparater har problem som yttrar sig i olika situationer. Alla produkter har därför situationer där du kommer att finna fel. Detta som tas upp är inte ett allmänt problem med just OLED, utan ett särskilt problem för främst LG:s produkter.

Jag har gått igenom det här: #17555979

Kanske borde göra en egen artikel om det.

Missförstå mig rätt, du kan kringå denna från början feljustering men problemet med just dessa LG oled paneler då uppvisar är just eftersläpningarna, det är vad jag menar att det handlar inte enbart om bara feljusteringen...

Edit: att det sedan inte finns en teknik som är perfekt i alla avseenden håller jag helt med om, man får helt enkelt välja vad man själv kan leva med i fråga om brister, många verkar dock vara av uppfattningen att OLED helt saknar brister vilket är lite synd då den absolut inte gör det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Komplett har denna på rea:
https://www.komplett.se/product/993786/tv-ljud-bild/tv-video/...

Något att ha eller är det bättre att köpa oled? Ska användas till tv och filmtittande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Något att ha eller är det bättre att köpa oled?

Har du provat att läsa artikeln?

Hurvida det är bättre för dig att köpa en oled (toppklass) istället för en mellanklass IPS LCD är förvrigt rätt svårt för nån annan än dig att svara på. Men vill du göra nån form av genomtänkt köp så är steg 1 vilken klass resp teknik som är tillräckligt bra för dina krav och din ekonomi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Har du provat att läsa artikeln?

Hurvida det är bättre för dig att köpa en oled (toppklass) istället för en mellanklass IPS LCD är förvrigt rätt svårt för nån annan än dig att svara på. Men vill du göra nån form av genomtänkt köp så är steg 1 vilken klass resp teknik som är tillräckligt bra för dina krav och din ekonomi.
Skickades från m.sweclockers.com

Det var ett ganska lat och stressat inlägg från min sida. Det är ett bra resonemang du lägger fram. Begäret är ju att ha något nytt och ”bättre”. Just nu har jag en Panasonic plasma som gör jobbet. Egentligen duger ju den gott och väl. Philips tvn är större, 4K och strömsnålare. Är 13k värt den uppgradering...får fundera lite på det. Har ju en vecka på mig!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tellus82:

Missförstå mig rätt, du kan kringå denna från början feljustering men problemet med just dessa LG oled paneler då uppvisar är just eftersläpningarna, det är vad jag menar att det handlar inte enbart om bara feljusteringen...

Fast vem påstår och bevisar att LG medvetet gör fel i bilden för att dölja problem? Du skriver tidigare att "...detta spekulerar en del om..." vilket är just vad det handlar om, spekulationer som särskilt på forum tenderar att bli till konspirationer. Att det är eftersläp på en mobiltelefon med OLED säger ingenting om hur en TV beter sig.

Svaret till varför det är problem är rimligen så mycket enklare än så: det finns inte tillräckligt mycket kvalitetskontroll. Toleranserna är för breda vilket gör att bättre och sämre panelexemplar slinker igenom. Men också att det beslutas om tekniska lösningar som ger problem, men kanske inte de problem tillverkaren först insåg är ett problem. Därför blir resultatet i slutändan alltid en fråga om vilka kompromisser man tar med varje produkter. Och OLED kräver sin kompromiss, OLED från tillverkare A, B och C kräver i sin tur varsin kompromiss. Ner på en nivå för varje exemplar.

Och precis samma sak för varje LCD men i än högre grad därför att där finns det ännu fler variationer på olika paneler och local dimming-lösningar med tillhörande algoritmer där varje tillverkare gör sin sak.

Jag har i alla fall kalibrerat tillräckligt många LG OLED:s för att veta att Brightness-reglage och gamma-hantering nära svart är över hela kartan. Ingen LG OLEDs är den andra lik. Beroende på var jag lägger kompromissen har brightness-reglaget landat mellan 54 till 62. Därför att det är så stor skillnad på exemplaren.