SweClockers guide till TV-modeller från 2018

Permalänk
Melding Plague

SweClockers guide till TV-modeller från 2018

Greppa skillnaden mellan OLED och LCD och hur tillverkarna betecknar sina modeller. SweClockers kartlägger marknadens 2018-TV-modeller under utförsäljningen 2019

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hype för Blackfriday! Fan vad det ska köpas dricka

Permalänk
Inaktiv

Jag är nyfiken på finesser. Jag hade en slags tv (Samsung Smart Signage) https://www.samsung.com/se/business/smart-signage/professiona...
Där jag kunde koppla denna till en server och sedan strömma material. Från denna server hade jag dessutom full kontroll över tvn och kunde gör mer än vad som användaren framför kunde, man kunde se vad som visades, få upp en fjärrkontroll och sedan styrning på djupet.
Jag kunde även splittra skärmen, så att olika delar visade olika saker etc..

En sådan presentationsvisare funderar jag på att skaffa hemma, om den har RF mottagare ser jag lite som om ens lägenhet har uttag för modemuppringt internet.
Typ en sån här i 4k skulle jag vilja ha, men jag tror ej den kommer reas ut:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/digital-signage/LH5...
*edit*
Dessa extrema finesser går mer och mer åt till vanliga tvapparater då de har en riktig kraftig cpu plus bra operativsystem, så det finns folk som bygger om helt vanliga tvapparater till att bli grymma maskiner för presentera information.

Permalänk
Medlem

Funderar på om man ska köpa OLED till nästa år eller vänta till Samsung lanserar QD OLED 2020 och se vad det blir av det.

Decisions decisions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Hype för Blackfriday! Fan vad det ska köpas dricka

Är det inte müsli som gäller?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Som PC-monitor är jag överförtjust i Q9FN (65", men 55" lär ha samma prestandaspec?) .
Blir inga inbränningar och en enorm ljusstyrka. Bra möjligheter till kalibrering. Freesync.

"Problemet" är att man i praktiken behöver växla manuellt mellan 4K HDR 60Hz med subsampling, eller 4K HDR 24p RGB, 1440p freesynk osv. Jag har ännu inte hittat det helt smärtfria sättet att göra detta. Och ibland ballar det ur för att en kombination inte stöds av tvn (svart bild, men åh så svart!)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Köpte min TV förra BlackFriday.
Blev en Philips 55PUS8602. SUPER NÖJD!
Fast ville ha en 65"... men fick inte för tanten.... jaja

Vågade inte köpa OLED förra året efter som det var så nytt, är ju fortfarande ganska nytt.
Men priserna blir ju bättre nu Bästa dagen att köpa TV.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Bildexpert 📺

Genomgången av Panasonics modeller kommer efter helgen!

Permalänk
Medlem

Blir en Sony igen. Rörelsehantering är det viktigaste för mig och även nyanserna nära svart och Sony gör båda bäst. Tyvärr då i toppklass, men smakar det så kostar det...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: du som har bra mycket bättre inflytande och kontakter i branschen än en vanlig dödlig sweclockare.
Skulle inte du under veckan som går kunna ta reda på vilka av de tillverkare som kör med OLED kommer uppdatera 2018 års modeller med VRR (Variable Refresh Rate / Freesync).. Pls pls pls.. Är inställd på en LG C8 i år men vore trist om VRR kommer i nästa års modeller medan årets inte uppdateras likt Samsung gjorde tidigare i år.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Genomgången av Panasonics modeller kommer efter helgen!

Va skönt tänkte nyss ifrågasätta var världens bästa Oled tog vägen hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Grymt bra, Tack!

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Kör en Sony XF9005 och kan klart rekommendera den, 120Hz 1080p är riktigt gött och även HDR funkar i detta läge och 4K HDR 12bit 60Hz är gött det med. Jag valde själv bort oled pga inbränning och den rätt kassa full vitt till full svart latensen som jag sett på varenda oled. Förvånansvärt låg input lag på denna också så spelar man en del är de ett bra köp. HDR ifrån PC är dock inte helt problemfritt i alla lägen, du lär ha rätt drivare till nvidia kort och spel lär ha rätt patch osv osv, det känns i dagsläget jävligt beta. Konsoller har inte alls detta problem med HDR.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på marknaden som kan tipsa på en modell/modeller att hålla koll på?

Har redan en LG oled 55 i vardagsrummet och ska köpa en till sovrummet, minst 43" max 55" och runt 5k klassen. Finns säkert mycket men det kanske är någon som sticker ut som kan tänkas prissänkas. Man vill ju ha most bang for the buck.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Sökt ganska flitigt på nätet efter om skillnaden mellan gamla 2016 KS7005 och Q9FN. Det enda jag hittat är att de bygger på samma teknik med Q-prickar och att KS då ligger på en något för hög ljusstyrka i HDR-läge som påverkar färgerna men löses med att sänka ljuset.

Självklart förstår jag att det är skillnad men undrar om man som lekman får någon wao-känsla och inte bara: - jaha, det blev ju aningen bättre... tror jag. Alltså ungefär som du skriver att skillnaden är mellan 2016 och 2018 års OLED.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Om det är någon som råkar se ett passande Black Friday erbjudande. Min flickvän söker en bra TV. Samsung/LG mellan 40"-50". Gärna i ca 5K prisklassen.

Permalänk
Medlem

Hur stor är risken att man råkar ut för en "riktig" inbränning på en OLED-TV då? Kan det uppstå under "normalt användande"? Det känns ju trist om man köper en tv för 25k sen glömmer man TV:n på när man åker iväg över helgen och kommer tillbaka med en TV-logga som blir kvar permanent.

Permalänk
Medlem

Ser någon en OLED på 50" så skrik.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Jag har haft PJ nu i flera år, en PJ som är mer riktad åt budget (10kkr) men som har bra prestyanda, mycket tack vare att jag har gjort ett mediarum med matta mörka väggar, golv osv. Nästyan fri för reflektioner och kan totalt mörklägga. Då funkar det ju. Jag har 106 tum.
Tänker köpa mig TV och har slagit mig till ro att storleken får gå ned en smula. Ser på Samsung sina alternativer i 75" med NU8005 eller NU7105 som närmaste mål.

Frågan min är: Hellre 65" och LG Oled än någon av dessa Samsung 75"? Kommer sitta ca 2 meter från skärmen (sitter i dag 4 meter från 106"). Blir som för de flesta andra mycket serier från hårddisk eller Netflix osv, men självklart en hel del BD och med 4K och HDR blir det nog det när möjligheten bjuds. Vad hade du valt? Storlek eller Oled?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Anmärkningsvärt är att 65" OLED är betydligt dyrare än 55 vilket är väldigt synd.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Bildexpert 📺

@marcusOCZ: Flyttar du från 106-tum på 4 meter till 65 tum på 2 meter kommer 65-tummaren att ta upp en större del av synfältet jämfört projektorn.

Permalänk
Medlem

Morsan har installerat fiber vilket gör att tjock-tv’n från 90-talet ryker. Hade hittat en liten Samsung NU7-serie åt henne. Den här artikeln kom fan så sjukt perfekt så du anar inte!!!

Nu ska jag bara få henne att inse att man KAN beställa en TV från webben så jag kan hitta någon bra deal nästa vecka.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Hur stor är risken att man råkar ut för en "riktig" inbränning på en OLED-TV då? Kan det uppstå under "normalt användande"? Det känns ju trist om man köper en tv för 25k sen glömmer man TV:n på när man åker iväg över helgen och kommer tillbaka med en TV-logga som blir kvar permanent.

Tv,n stänger av sig efter 4 timmar, samt om man ex kollar netflix och pausar så går den i skärmsläckare efter 2 minuter typ.
Måste klanta sig och spela Csgo i 16 timmar i sträck eller enbart kolla på samma kanal så man får nån logga.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Störst är bäst.

Kommer hålla ögonen på Samsungs 82-tummare, QE82Q6FNAT och UE82NU8005, förhoppningsvis sänker de Q6an igen, 25k rabatt på en årsmodell är ju löjligt mycket och får en att tänka till om vilka sjuka vinstmarginaler de måste ha.

Permalänk

Jag tänkte skaffa en 65" sony xf9 till mitt nya boende
Finns bra proffs-reviews av tv-apparater som den här gurun gör på tuben: https://www.youtube.com/watch?v=iLDxEE9Wwng&t=653s

65" xf9 uppe i 20k nu men har varit nere till 16k i mitten av oktober..

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem

Lika bra som alltid Thomas!

Är galet sugen på en SONY KD-49XF9005. Kan max ha 50" hemma, såg denna jämte en OLED och tappade hakan hur bra den var! Bakbelyst LCD, like the good old days!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tuomi:

Skulle inte du under veckan som går kunna ta reda på vilka av de tillverkare som kör med OLED kommer uppdatera 2018 års modeller med VRR (Variable Refresh Rate / Freesync)..

Inget inflytande eller hemliga kontakter, tyvärr.

Min gissning: Ingen kommer uppdatera för VRR. Hårdvaran är antagligen för gammal och de som har nyare hårdvara är Sony med AF9 och ZF9. Men Sony är ofta konservativa med sådana ändringar. Samsung ligger något senare i uppdateringscykeln plus brukar kunna smyga in med sådana här funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Tv,n stänger av sig efter 4 timmar, samt om man ex kollar netflix och pausar så går den i skärmsläckare efter 2 minuter typ.
Måste klanta sig och spela Csgo i 16 timmar i sträck eller enbart kolla på samma kanal så man får nån logga.

Antar att den stänger sig efter 4 timmar om inget händer, eller? Ibland kan man ju kötta igenom massa avsnitt en kväll med Kodi och sedan somna. Vet du hur det kommer fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Lika bra som alltid Thomas!

Är galet sugen på en SONY KD-49XF9005. Kan max ha 50" hemma, såg denna jämte en OLED och tappade hakan hur bra den var! Bakbelyst LCD, like the good old days!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är den jag kör med, har en riktigt bra bild och på köpet slipper man va nojjig över inbränning, just att den kan både boosta och dimma lokalt gör en hel del för bilden och just riktig bakbelysning är klart värt att satsa på om man vill köra LCD, fald som det kallas är klart underskattat, edge lit local dimming kommer inte i närheten.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag tar jättegärna emot lite tips från användare här nu till Black Friday! Kommer använda min TV mest till PS4 Pro så vill gärna ha en 4K TV, och är bra sugen på OLED. Vad borde jag tänkta på? HDR funktion lär ju vara trevligt då PS4:an har stöd för att visa det, right?

Visa signatur