Telia nekar fel

Permalänk
Medlem

Telia nekar fel

Hej,

Igår var jag i kontakt med Telia kring ett erbjudande de skickade till mig om att samla mina streamingtjänster hos dem för ett lägre månadspris än om man hade haft alla tjänster separat.

Jag, eftersom Netflix ingår i denna tjänst, ringer till Telia för att säkerställa att detta erbjudande även gäller för mig som har ett tillagt konto i mitt abonnemang (+50kr/mån).

Personen på Telia springer då iväg i 10 minuter för att undersöka detta, kommer tillbaka och säger "jo, det ingår ett konto till utöver ditt egna". Jag säger då att min fråga är besvarad och jag är OK med att genomföra ett köp på denna tjänst.

Senare under eftermiddagen när aktiveringslänkarna kommer så visar det sig att säljaren har gett mig felaktig information; detta ingår inte alls i tjänsten. Att ta detta erbjudandet från Telia tar till och med bort möjligheten att lägga till fler konton i sitt abonnemang helt och hållet.

Jag ringer då Telia igen och påpekar detta, som säger att det stämmer, varpå jag får frågan "hur vill du göra?". Vadå hur vill jag göra? Jag vill ha mitt erbjudande som jag fick av säljaren, för utöver detta med Netflix så gynnar ju fortfarande erbjudandet mig som kund. Jag ber då om en kompensation för detta istället och får till svar att denna avdelning har stängt för dagen, så jag får återkomma idag.

Kort och gott så ringer jag idag och blir mäkta förbannad när de helt plötsligt säger "nej, vi kommer inte erbjuda kompenation. Du kan få nyttja din ångerrätt".

De yrkar alltså på att jag skall få nyttja min lagstadgade rätt att ångra köpet istället för att ge mig en femtiolapp i kompensation för att de ljög för att få mig att beställa tjänsten.

Vad säger ni, Sweclockers. Har Telia rätt? Borde jag gå tillväga på ett annat sätt?

Permalänk
Medlem

Jag tycker förstås att Telia borde leverera precis det dom har sålt till dig.

Sen kan jag också tycka att energin kan spenderas bättre på att fixa Netflix, Youtube Premium och liknande billigare via annat land och på så vis spara mer än 50kr/mån, samtidigt som man slipper krångla med Telia, stå i kö och bli förbannad på inkompetenta människor.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Telia är ett skojarbolag som vägrar stå för när de gör fel.
Men tyvärr är det betydligt enklare att ge upp och gå vidare med sitt liv än att försöka få rätt mot dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vad står de i ditt avtal? Säljare vill sälja och de säljer gärna något som inte ens existerar.
Till och med i min soffa satt en säljare och ljög mig rätt i ansiktet, däremot så skrevs avtalet med vissa detaljer i alla fall, vilket ledde till att jag fick ett abonnemang som inte existerade tills jag kunde säga upp.

Finns det inte på papper så är du rökt, du har skrivit på och godkänt, sen kan du lägga en anmälan hos Telia att säljaren ljugit och dragit skam över företaget, så får de avgöra vad de gör med individen.

Permalänk
Hedersmedlem

Rent formellt har du rätt. Du har ingått ett avtal med Telia och de ska givetvis leverera vad de avtalat med dig. Om det visar sig att de inte kan leverera vad de lovat så har du rätt att göra ett täckningsköp, och Telia ska då ersätta dig med mellanskillnaden av vad du hade betalt hos dom, och vad du faktiskt behöver betala för att då det ni avtalat om.

I det här fallet så borde det rimligen innebära att Telia ska ersätta dig för kostnaden av ett extra Netflixabonnemang (förmodligen får fristående från det du får från Telia), i alla fall under den bindningstid avtalet avser. Efter bindningstiden så är ju Telia så klart fria att säga upp dig som kund. Den information du fått av kundtjänsten bör rimligen anses vara en del av avtalet, muntliga avtal är giltiga.

Finns det ingen bindningstid så kan ju Telia själva säga upp abonnemanget om de inte kan leverera tjänsten och därmed slippa undan ansvar för mer än någon månad eller så.

Så har jag förstått det i alla fall. Men nu är jag bara lekman i frågan, du kan ju kolla med konsumentvägledaren i din kommun för att se om du får samma svar.

Oavsett - lycka till med att rätt i praktiken. ARN kommer inte plocka upp ärendet då det är för litet. Du kan eventuellt dra det som ett småmål (förenklat tvistemål) inför tingsrätten. Det kan bli väldigt svårt för dig att bevisa vad som avtalats om du bara fått informationen per telefon, så om du inte har det skriftligt eller som en inspelning blir det nog helt omöjligt för dig att bevisa något. Jag hade bara gjort det om du hade råd att bränna några tusenlappar ifall det visar sig att tingsrätten inte går på din linje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Rent formellt har du rätt. Du har ingått ett avtal med Telia och de ska givetvis leverera vad de avtalat med dig. Om det visar sig att de inte kan leverera vad de lovat så har du rätt att göra ett täckningsköp, och Telia ska då ersätta dig med mellanskillnaden av vad du hade betalt hos dom, och vad du faktiskt behöver betala för att då det ni avtalat om.

I det här fallet så borde det rimligen innebära att Telia ska ersätta dig för kostnaden av ett extra Netflixabonnemang (förmodligen får fristående från det du får från Telia), i alla fall under den bindningstid avtalet avser. Efter bindningstiden så är ju Telia så klart fria att säga upp dig som kund. Den information du fått av kundtjänsten bör rimligen anses vara en del av avtalet, muntliga avtal är giltiga.

Finns det ingen bindningstid så kan ju Telia själva säga upp abonnemanget om de inte kan leverera tjänsten och därmed slippa undan ansvar för mer än någon månad eller så.

Så har jag förstått det i alla fall. Men nu är jag bara lekman i frågan, du kan ju kolla med konsumentvägledaren i din kommun för att se om du får samma svar.

Oavsett - lycka till med att rätt i praktiken. ARN kommer inte plocka upp ärendet då det är för litet. Du kan eventuellt dra det som ett småmål (förenklat tvistemål) inför tingsrätten. Det kan bli väldigt svårt för dig att bevisa vad som avtalats om du bara fått informationen per telefon, så om du inte har det skriftligt eller som en inspelning blir det nog helt omöjligt för dig att bevisa något. Jag hade bara gjort det om du hade råd att bränna några tusenlappar ifall det visar sig att tingsrätten inte går på din linje.

Kunde inte sagt det bättre själv, var på väg att skriva mer eller mindre detsamma, om än sämre formulerat.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Rent formellt har du rätt. Du har ingått ett avtal med Telia och de ska givetvis leverera vad de avtalat med dig. Om det visar sig att de inte kan leverera vad de lovat så har du rätt att göra ett täckningsköp, och Telia ska då ersätta dig med mellanskillnaden av vad du hade betalt hos dom, och vad du faktiskt behöver betala för att då det ni avtalat om.

I det här fallet så borde det rimligen innebära att Telia ska ersätta dig för kostnaden av ett extra Netflixabonnemang (förmodligen får fristående från det du får från Telia), i alla fall under den bindningstid avtalet avser. Efter bindningstiden så är ju Telia så klart fria att säga upp dig som kund. Den information du fått av kundtjänsten bör rimligen anses vara en del av avtalet, muntliga avtal är giltiga.

Finns det ingen bindningstid så kan ju Telia själva säga upp abonnemanget om de inte kan leverera tjänsten och därmed slippa undan ansvar för mer än någon månad eller så.

Så har jag förstått det i alla fall. Men nu är jag bara lekman i frågan, du kan ju kolla med konsumentvägledaren i din kommun för att se om du får samma svar.

Oavsett - lycka till med att rätt i praktiken. ARN kommer inte plocka upp ärendet då det är för litet. Du kan eventuellt dra det som ett småmål (förenklat tvistemål) inför tingsrätten. Det kan bli väldigt svårt för dig att bevisa vad som avtalats om du bara fått informationen per telefon, så om du inte har det skriftligt eller som en inspelning blir det nog helt omöjligt för dig att bevisa något. Jag hade bara gjort det om du hade råd att bränna några tusenlappar ifall det visar sig att tingsrätten inte går på din linje.

Jo, det är så här jag förstår lagen också efter många år inom bransch som använder konsumentköplag och distanshandelslag. Problemet är väl att de totalnekar detta och går på "du kan nyttja ångerrätt".

Så, så länge de står på sig om detta så blir det ju ARN som man får vända sig till och det har jag inte ork för.

EDIT: Jag tog till med hårdhandskarna i nytt samtal, denna gång med någon som verkade förstå konsumentköplagen. Jag fick rätt i praktik och blir kompenserad (inte med det jag hade velat ha kanske) 50kr i månaden (totalt 600kr).

Permalänk
Medlem

Kort och gott så ringer jag idag och blir mäkta förbannad när de helt plötsligt säger "nej, vi kommer inte erbjuda kompenation. Du kan få nyttja din ångerrätt".

Vilka kottar. 😂 Det är ju som när en myndighet säger:
-"Du har rätt att överklaga vårt beslut" aka de vill inte komma till föga och efterge det de har lovat. :/ 😑

Be om allt detta skriftligt. Alltså be Felia att uttala sig skriftligt så att du kan överklaga Den sk#t de anför munt light. 😂

Överklaga sedan hos ARN. LYCKA TILL Du gode konsument med Felias konstiga argument. 😂 😂
.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Då du ingick ett avtal så borde ju samtalet spelats in.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25