Permalänk
Medlem

Dremel och aluminium

Har ett matx chassi i aluminium på väg hem från Kina som är för litet har jag upptäckt då jag köpte nytt grafikkort utan att titta måtten.. så jag har planer på att kapa bort fronten och förlänga chassit så allt får plats plus bättre luftflöde. Funkar det med diamantskivor till dremel på aluminium eller måste jag köpa nya skivor?

Permalänk
Avstängd

Vad tror du själv? Tror du Aluminium är starkare än diamantskivor, Även om dom är små.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@Ploxxan: Bör fungera bra, skillnaden är att det är mjukare än stål, kan löna sig att vara försiktigare med skärningen av just den anledningen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta något som skär lite mer. Dvs vanlig kapskiva och sänka hastigheten... Aluminium smälter och fyller gärna upp kapskivan!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxizor:

Jag skulle ta något som skär lite mer. Dvs vanlig kapskiva och sänka hastigheten... Aluminium smälter och fyller gärna upp kapskivan!

Borde vara för kort skärtid för att få aluminiumet att hinna smälta. Jag skar i min aluminium platta med diamatskivor på min dremmel 3000 utan prboem

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera. Ta det lugnt och försiktigt bara. Har kapat en del aluminium med Dremel, dock inga chassin men det lär inte vara någon skillnad.

Men gör det för guds skull innan du sätter i komponenterna. Jag läste för några år sedan om någon framtida nobelpristagare som kapade chassit efter att alla komponenter var monterade, med resultatet att grafikkortsfläkten (och alla andra fläktar och komponenter) blev full av metallspån.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Borde vara för kort skärtid för att få aluminiumet att hinna smälta. Jag skar i min aluminium platta med diamatskivor på min dremmel 3000 utan prboem

Aluminium kan "kladda" även utan att smälta, men det går bra att köra aluminium med i princip vilka trissor som helst, bara man tar det lugnt och inte trycker på för mycket

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ska fungera bra med vanlig metalklinga aluminium är mjuk kan kladda tänderna i klingan.. lite rödsprit bruka hjälpa som smörjmedel.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att kapa aluminium med bågfil när jag kan. Dremel när jag inte kommer åt på annat sätt.
Ibland tar jag av sågbladet och monterar ihop med sågbladet inuti ett hål, ibland med sågkanten inåt.
Fila eller slipa lite på kanterna efterråt för att få bort metallspån som kan sitta kvar i kanten.

Diamantskiva kan funka, men kör på låg hastighet! De kan skadas om de blir för varma. Det gäller förresten borrar och bits också.

Skrivet av MH25:

Men gör det för guds skull innan du sätter i komponenterna. Jag läste för några år sedan om någon framtida nobelpristagare som kapade chassit efter att alla komponenter var monterade, med resultatet att grafikkortsfläkten (och alla andra fläktar och komponenter) blev full av metallspån.

Den populäre dator-youtube:aren BitWit kapade sin Fractal Design Node 202 med komponenterna kvar i... Det fick mig att tappa all respekt för honom.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Borde vara för kort skärtid för att få aluminiumet att hinna smälta. Jag skar i min aluminium platta med diamatskivor på min dremmel 3000 utan prboem

Hej,
Vet inte hur tjockt/tunt detta är men allmänt problem med Alu, men om TS har Diamant så börja testa med det

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Sötast

Köp en flaska t-röd och använd detta när du skär aluminium.
Detta gör att aluminiumet ej kladdar eller sätter sig, du får även finare skärytor.
[fd plåtslagare]

Samma gäller för all form av bearbetning av alu, t.ex borrning och dyl!