Dött batteri = seg dator?

Permalänk
Medlem

Dött batteri = seg dator?

Min Macbook Air 13" (mid 2012) har tappat i princip allt batteri. Måste ha strömadaptern i hela tiden för att den överhuvudtaget ska starta. Problemet är inte det, utan att den blivit så fruktansvärt seg. Kan segheten bero på att det inte längre finns batteristyrka i datorn eller beror det på annat?

Permalänk
Medlem

Är det så illa att den inte ens känner av att ett batteri sitter i?
Vet att min gamla macbook hade så att utan batteri så klockar den ner till halva cpu kraften eller något liknande. Skulle tro att det är samma fenomen på alla macbooks, och kanke tom gör så även om batteri finns i, om det är så dåligt att det inte tar laddning.

Edit: Efter lite googlande så framgår det att ac-adaptern för macbooks är underspeccad för vad som krävs när max power behövs och därför behöver batteriet för att ta denna "extra" kraft som behövs, när det behövs. Därför halveras klockfrekvensen om batteri inte klarar det.
Usel design av apple helt klart.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Är det så illa att den inte ens känner av att ett batteri sitter i?
Vet att min gamla macbook hade så att utan batteri så klockar den ner till halva cpu kraften eller något liknande. Skulle tro att det är samma fenomen på alla macbooks, och kanke tom gör så även om batteri finns i, om det är så dåligt att det inte tar laddning.

Ja så illa är det... Det står att det inte finns något batteri tillgängligt.

Permalänk
Medlem

@maskeradmannen:
Kan du dela med dig av länken där du läste detta, låter intressant.

Jag har inte hört talas om att adaptern är så underdimensionerad så den inte orkar driva datorn med max cpu hastighet, däremot så kan det ju vara så att den inte klarar att att ge full laddning och max kraft samtidigt, känner den inte av batteriet så BORDE (med betoning på borde, jag vet inte säkert) det inte vara några problem då den inte behöver ett batteri att ladda.

Sen hade det varit intressant att få batteristatus men då din dator inte har någon kontakt med batteriet så blir det svårt. Och det i sig låter faktiskt som det då är något rejält fel på batteriet.
Din dator är ju från 2012 men kommer ju ändå funka i ett par år till, lägg en tusing och få batteriet bytt. Är det trasigt så bör du ju verkligen göra det då trasiga litium batterier låter lite riskabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Sen hade det varit intressant att få batteristatus men då din dator inte har någon kontakt med batteriet så blir det svårt. Och det i sig låter faktiskt som det då är något rejält fel på batteriet.
Din dator är ju från 2012 men kommer ju ändå funka i ett par år till, lägg en tusing och få batteriet bytt. Är det trasigt så bör du ju verkligen göra det då trasiga litium batterier låter lite riskabelt.

Jag har läst ett antal trådar och kollat lite videos och det verkar som att CPUn klockas ner rejält om batteriet är dött/dåligt vilket resulterar i att datorn blir seg. Mitt batteri har gnällt på att det behöver bytas ut väldigt länge så att det nu inte har någon kontakt med datorn är nog inget konstigt. Det är 100% dött helt enkelt... Tror jag provar med att få batteriet utbytt. Tack för inputs!

Permalänk
Medlem

@Bosseh:

Bra info, lär uppskattas av många som ramlar in på tråden med liknande problem.

Ett byte på ett Apple servicecenter går loss på runt 1300, mitt tips är att INTE försöka spara en hundring och lämna in den på Olofs städ och IT-fix.
Apples batterier brukar vara av bra kvalitet, så det är värt någon hundring extra.

Permalänk
Medlem

@reverend benny Hittade inga officiella källor som bekräftade detta utan det baserades på antaganden i många trådar runt om på nätet. Att den är underdimensionerad kanske dock inte stämmer.
Googlade vidare lite då även jag blev nyfiken, och det visar sig att allt funkar som det ska med windows installerat, och någon hade även hittat en "fix" för en äldre macbook pro, som involverade utbyte av några kext-filer och terminal. Däremot verkade sleep mode försvinna osv, så den verkar inte vara 100%.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Intressant att det funkar med Windows.
Är det så att även batteriet som är helt dött i OSX dyker upp i Windows om man kör dual boot?
Vad jag fått lära mig så brukar ju laddning och batteri övervakas av något management chip, så det borde ju inte diffa på OS, men vem vet.
Och det är kanske skillnad på övervakning av batteri och nyttjande av batteri i ett OS då det finns många batterisparande funktioner integrerade i själva OS.