SSD funkar inte som den ska

Permalänk
Medlem

SSD funkar inte som den ska

Hej,
Har nyligen fått problem med en SSD(850 evo 1TB) i min dator, när jag laddar ner spel från steam så avbryts det efter några gigabyte och så säger steam att det är "diskskrvningsfel". Om jag installerar spelen till en annan disk i datorn funkar det klockrent och ja, jag har nog med utrymme(165GB ledigt). Prövade även installera Star Citizen för att se om det hade med Steam att göra men även där så avbröts nedladdningen helt plötsligt. Sen så när jag testade spelet så märkte jag att hakade upp sig i 5-10 sekunder med jämna mellanrum vilket får mig att tro att SSDn inte läser som den ska heller. Har också felsökt i windows samt kollat samsung magician utan något spår av vad som är fel. Ska även tilläggas att SSDn har funkar felfritt i drygt två år fram tills för några dagar sedan.
Frågan är nu vad det kan vara som är fel? är det SSDn som håller på att ge upp? Tror ni en omformatering kan lösa problemet?
Tacksam för svar!
MVH

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem

@Larszon: Låter ju som disken inte är riktigt frisk, om en formatering löser problemet eller inte är svårt att svara på, du får helt enkelt testa.

Permalänk
Medlem

Testa en Secure Erase på den. Om inte det hjälper så behövs den nog bytas ut.
Secure Erase går att göra i en del BIOS. Ditt är nog för gammalt så då behövs programvara.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

@Larszon Att felet sker när du laddar ner, är ju tecken på att disken inte skriver data korrekt. Detta kan vara disken, styrkortet i moderkortet, eller SATA kabeln. Alla 3 kan göra detta symptomet.

Ta hem Crystal Disk Info, förstora upp så man ser alla rader och ta en skärmdump.
Du kan ladda upp den gratis till forumbilder.se eller postimage.org tex, och länka in den här.
Det programmet kan läsa av SMART status på disken, disken egen diagnostik, men vi kan hjälpa dig tolka den. Med den kan man ser lite mer om den har problem.

Du bör också leta och titta på ev kvitto om du har problem, för de har trots allt 5 års garanti. Är den bråkig ska du ju få den utbytt, inte bara lappa ihop den.

Permalänk
Medlem

Efter en massa googlande så hittade jag en lösning till skrivandet, tydligen var jag tvungen att sätta datorn i High Performance-läget för förhindra att SATA-portarna inaktiveras, de ska egentligen bara göra det när disken inte används men verkar som att den har gjort det ändå under användning. Kollade loggboken och de error som har/haft är: "Disk Event ID 154: "The IO Operation failed due to a hardware error"" och "Event ID 129 - storahci resetting raidport0". Den första har nu försvunnit och kan nu skriva saker till SSDn som det ska men den håller fortfarande på att haka upp sig i spel med jämna mellanrum och så kommer den andra felkoden upp(129). Tror ni att det kan funka att byta SATA-port? Tänkte för alla andra diskar verkar ju funka klockrent, kan ju vara SATA-porten som bråkar kanske? Tack för alla svar

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larszon:

Tror ni att det kan funka att byta SATA-port? Tänkte för alla andra diskar verkar ju funka klockrent, kan ju vara SATA-porten som bråkar kanske?

Testa, man vet aldrig sådant förrän man har testat.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Dessa diskar är nog inte drabbade men vissa av Samsungs tidigare diskar hade det, 840 evo bland annat.
Läshastigheten blev så låg ibland på data som lagrats länge och inte rörts så att datorerna nästan hängde sig.
Det kunde man lösa genom att refresha hela disken med t ex diskfresh (stäng av read only).
Har du inget kritiskt på disken så kan du köra en repa med det bara för att kolla.
http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larszon:

Efter en massa googlande så hittade jag en lösning till skrivandet, tydligen var jag tvungen att sätta datorn i High Performance-läget för förhindra att SATA-portarna inaktiveras, de ska egentligen bara göra det när disken inte används men verkar som att den har gjort det ändå under användning. Kollade loggboken och de error som har/haft är: "Disk Event ID 154: "The IO Operation failed due to a hardware error"" och "Event ID 129 - storahci resetting raidport0". Den första har nu försvunnit och kan nu skriva saker till SSDn som det ska men den håller fortfarande på att haka upp sig i spel med jämna mellanrum och så kommer den andra felkoden upp(129). Tror ni att det kan funka att byta SATA-port? Tänkte för alla andra diskar verkar ju funka klockrent, kan ju vara SATA-porten som bråkar kanske? Tack för alla svar

Som jag sa ovan, både disk, SATA port och SATA kabel kan orsaka detta. Kan vara så enkelt som dålig kontakt i kabeln (oxid). Byt port, byt kabel testa på. Jag gav dig råd ovan på hur man kan titta på diskens diagnostik också.

Skrivet av foppson:

Dessa diskar är nog inte drabbade men vissa av Samsungs tidigare diskar hade det, 840 evo bland annat.
Läshastigheten blev så låg ibland på data som lagrats länge och inte rörts så att datorerna nästan hängde sig.
Det kunde man lösa genom att refresha hela disken med t ex diskfresh (stäng av read only).
Har du inget kritiskt på disken så kan du köra en repa med det bara för att kolla.
http://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Det är skrivfel och överföringsfel han har, inte spänningsurladdning. 840 diskarna må varit långsamma på läsa gammal data, men hade inga problem i färsk data, eller benchmarks. Det är mao två helt olika fel.