Fast i BIOS-läge som jag inte kan ta mig förbi

Permalänk
Medlem

Fast i BIOS-läge som jag inte kan ta mig förbi

Först och främst hoppas jag att det är okej att jag postar här, trots att jag är rätt dålig på datorer. Jag kommer själv anmäla mitt inlägg direkt efter postning så att moderatorerna ska kunna se om tråden ligger på rätt ställe. Jag behöver verkligen hjälp från en datorkunnig allmänhet då jag inte alls vet hur jag ska gå vidare med mitt problem och vet inte var jag ska ställa frågan annars.

Min ASUS Zenbook UX430UQ-PURE7 är ca 1 år gammal. När jag slår på den kommer jag direkt in i BIOS-läge sedan några dagar tillbaka. Det har hänt förut och då har jag bara kunnat komma vidare till skrivbordet genom att trycka på F10 Save and exit. Men nu när jag gör det kommer jag bara tillbaka till BIOS. Jag har testat de andra alternativen. F9 Default - inget händer. F8 Boot menu - The system cannot find any bootable devices. F7 Advanced mode har jag ingen aning om vad jag ska göra med.

Om jag hade en giltig försäkring skulle jag genast ta datorn till Netonnet där den är köpt. Men min försäkring gällde ett år och det har gått en kort tid över det nu. Antog att jag skulle få påminnelse från Solid om att förnya, enligt Netonnet ska det fungera så. (Jag sitter inte direkt med kalendern och håller koll på när alla mina försäkringar går ut.) Så nu står jag utan försäkring. Jag är inte ens säker på att försäkringen skulle täcka detta, då den inte täcker mjukvarurelaterade problem eller följdskador och jag gissar på att mitt problem lutar åt att klassas som detta?

Vore jättetacksam för all input och lämnar gärna ev. ytterligare information.

Permalänk
Hedersmedlem

@andy0222: Hej! För det första tycker jag din tråd passar utmärkt i denna del av forumet.

För det andra: Jag tycker det verkar som att enheten där ditt operativsystem ligger har kraschat eller åtminstone blivit korrupt till den punkt att den inte går att starta från. Det tror inte jag är ett försäkringsärende alls utan ett garantiärende och från vad jag kan läsa mig till skall du ha 24 månaders garanti på hårdvaran. Har du mycket viktig data som du inte vill förlora? Om inte hade jag först provat att själv installera om operativsystemet och börjat om helt. Annars, eller om detta inte fungerar, bör du kontakta inköpsstället och påbörja garantiprocessen med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@andy0222: Hej! För det första tycker jag din tråd passar utmärkt i denna del av forumet.

För det andra: Jag tycker det verkar som att enheten där ditt operativsystem ligger har kraschat eller åtminstone blivit korrupt till den punkt att den inte går att starta från. Det tror inte jag är ett försäkringsärende alls utan ett garantiärende och från vad jag kan läsa mig till skall du ha 24 månaders garanti på hårdvaran. Har du mycket viktig data som du inte vill förlora? Om inte hade jag först provat att själv installera om operativsystemet och börjat om helt. Annars, eller om detta inte fungerar, bör du kontakta inköpsstället och påbörja garantiprocessen med dem.

Tack för svar!

På kvittot står det "Du får 2 års garanti på de flesta varor i vårt sortiment. För datorprodukter (...) får du 1 års garanti." Nu är inte jag så familjär med begreppet datorprodukt och vet inte exakt vad som åsyftas. Ska nog kontakta Netonnet senare idag.

Jag har data jag helst vill ha kvar. Om jag lämnar in den, tror du de kan rädda det då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det inte är operativsystemet som kraschat så tycker jag det låter som att hårddisken har gett upp och då är det i så fall hårdvarurelaterat och borde gå på försäkringen. Kan du höra ett klickande när datorn startar? Syns hårddisken i BIOS?

Dock har du i Sverige alltid 3 års reklamationsrätt enligt lag och det är inte något som en butik kan ta bort genom egna avtal med dig. Lagen gäller alltid.

Läs mer om reklamationsrätt här
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Läs mer om skillnaden på reklamationsrätt och garanti här:
http://nyhetsrum.pricerunner.se/reklamation-och-garanti-vad-a...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Testpilot

Skulle nog säga att det som standard vid reparationer är total rensning som utförs. Är hårddisken hel och det bara är operativsystemet som blivit "förstört" gör dom en återställning. Är hårddisken trasig byter dom ut den och slänger den gamla.

Hjälp med att rädda viktig data ingår normalt inte i garantiservicen utan det får du specifikt fråga om ifall det ens är möjligt, och då kostar det troligtvis extra. Utgå från att det är återställningen som gäller så du inte får en otrevlig överraskning.

Om Netonnet säger att garantin är slut så säg att du vill reklamera datorn istället, det kan du göra upp till tre år.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Antingen har hårddisken gått sönder eller så är systemet korrupt. Kan du fortfarande se disken i bios så starta ifrån en win 10 usb/skiva. Har du ingen så skapa en usb sticka och starta ifrån den. Vid installationsfönstret tryck på reparera och sedan startreparation.
Skapa windows usb: https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209
Guide: https://youtu.be/gFR75FPEdhI?t=1m38s

Mvh Jonas

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Om det inte är operativsystemet som kraschat så tycker jag det låter som att hårddisken har gett upp och då är det i så fall hårdvarurelaterat och borde gå på försäkringen. Kan du höra ett klickande när datorn startar? Syns hårddisken i BIOS?

Dock har du i Sverige alltid 3 års reklamationsrätt enligt lag och det är inte något som en butik kan ta bort genom egna avtal med dig. Lagen gäller alltid.

Läs mer om reklamationsrätt här
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Läs mer om skillnaden på reklamationsrätt och garanti här:
http://nyhetsrum.pricerunner.se/reklamation-och-garanti-vad-a...

Skrivet av hunden:

Skulle nog säga att det som standard vid reparationer är total rensning som utförs. Är hårddisken hel och det bara är operativsystemet som blivit "förstört" gör dom en återställning. Är hårddisken trasig byter dom ut den och slänger den gamla.

Hjälp med att rädda viktig data ingår normalt inte i garantiservicen utan det får du specifikt fråga om ifall det ens är möjligt, och då kostar det troligtvis extra. Utgå från att det är återställningen som gäller så du inte får en otrevlig överraskning.

Om Netonnet säger att garantin är slut så säg att du vill reklamera datorn istället, det kan du göra upp till tre år.

Skrivet av wenazen:

Antingen har hårddisken gått sönder eller så är systemet korrupt. Kan du fortfarande se disken i bios så starta ifrån en win 10 usb/skiva. Har du ingen så skapa en usb sticka och starta ifrån den. Vid installationsfönstret tryck på reparera och sedan startreparation.
Skapa windows usb: https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209
Guide: https://youtu.be/gFR75FPEdhI?t=1m38s

Mvh Jonas

Tack för svar! Jag hör inget klickande när datorn startas, men om jag minns rätt har den alltid varit väldigt tyst vid start. Vid ett tillfälle tidigare idag lät det som ett låsljud vid start (kanske det som är klickandet) men jag lyckas inte återkalla det fast jag har stängt av och satt på många gånger. Nej, jag ser inte hårddisken. Jag är beredd att betala en summa om hårddisken kan räddas, men inte hur mycket som helst så klart. Netonnet intygade att garantin är två år, men hänvisade i övrigt till ASUS för mer hjälp. Har varit borta hela dagen så jag har inte hunnit ringa dem med den aktuella datorn framför mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy0222:

Tack för svar! Jag hör inget klickande när datorn startas, men om jag minns rätt har den alltid varit väldigt tyst vid start. Vid ett tillfälle tidigare idag lät det som ett låsljud vid start (kanske det som är klickandet) men jag lyckas inte återkalla det fast jag har stängt av och satt på många gånger. Nej, jag ser inte hårddisken. Jag är beredd att betala en summa om hårddisken kan räddas, men inte hur mycket som helst så klart. Netonnet intygade att garantin är två år, men hänvisade i övrigt till ASUS för mer hjälp. Har varit borta hela dagen så jag har inte hunnit ringa dem med den aktuella datorn framför mig.

Du är i en lite jobbig situation. Troligtvis är hårddisken sönder om den inte syns i bios och Sata/Ström kablar är i kopplade som de ska.
Asus byter ut din disk på garanti men har ingen service att hjälpa få tillbaka data som förlorats.
Eftersom disken inte dyker upp ens i bios blir det svårt att med vanliga program få tillbaka informationen som är borta.
Du kan skicka disken till t.ex www.ibas.se eller lämna in den till någon firma, jag misstänker att de måste öppna upp disken för att kunna rädda data ifrån den och då försvinner garantin ifrån Asus.

Jag tror att dina alternativ är: Försöka få informationen räddad och köpa ny disk/installera om systemet. Eller skicka datorn till Asus som reparerar den men din information är borta för alltid.

Mvh Jonas.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wenazen:

Du är i en lite jobbig situation. Troligtvis är hårddisken sönder om den inte syns i bios och Sata/Ström kablar är i kopplade som de ska.
Asus byter ut din disk på garanti men har ingen service att hjälpa få tillbaka data som förlorats.
Eftersom disken inte dyker upp ens i bios blir det svårt att med vanliga program få tillbaka informationen som är borta.
Du kan skicka disken till t.ex www.ibas.se eller lämna in den till någon firma, jag misstänker att de måste öppna upp disken för att kunna rädda data ifrån den och då försvinner garantin ifrån Asus.

Jag tror att dina alternativ är: Försöka få informationen räddad och köpa ny disk/installera om systemet. Eller skicka datorn till Asus som reparerar den men din information är borta för alltid.

Mvh Jonas.

Okej, tack. Tråkigt besked men tydligt svar och bättre än att inte veta något alls!

Skickades från m.sweclockers.com