Hur stor del av din nettoinkomst lägger du på boende?

Permalänk

Är inneboende idag, när jag får min första lön så går ca 4000kr till dom, då är mat, husrum, internet, transport till jobb m.m inkl. Tjänar väl kanske 8k denna månaden så 50-55% går väl till boende.

Iom timanställd så bör jag få ut 15k nästa månad så man får väl se ifall man hittat lgh te dess

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

ca 30%, bor själv i hyresrätt i Luleå, 3rok 74kvm. hyra ca 6.6k + 300kr parkeringsplats + el & hemförsäkring.

Permalänk
Medlem

@Implor: Alright, då det inte är en säkerhet så räknar jag amortering som utgift.

Permalänk
Medlem

@ormey: Så länge du säljer för samma pris eller dyrare än du köp så får du tillbaka pengarna. Tror det är väldigt få idag som säljer sin lya för mindre än man själv betalat för den.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Implor: Jag förstår helt din poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@ormey: Så länge du säljer för samma pris eller dyrare än du köp så får du tillbaka pengarna. Tror det är väldigt få idag som säljer sin lya för mindre än man själv betalat för den.

Beror lite på vilka objekt man sitter på. Villor i Stockholm i de högre prisklasserna är inte helt enkla att bli av med. lägenheter går nog fortfarande bra

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ca 17% på ren avgift till lgh, 3,6% i ränta.
Lägger vi på El, Bredband osv så har vi 3% till
Sen har jag frivillig amortering på 12%.

Så totalt 35%.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy:
Att räkna amortering som en kostnad är ändå lite felaktigt. Ja, det är pengar som ska ut från kontot varje månad såklart.
Sparande är mer korrekt anser jag, eftersom oavsett om du säljer med vinst eller förlust så ska banklånet betalas tillbaka, har du amorterat 100k så är det 100k mindre du betalar tillbaka till banken oavsett om du sålt för vinst eller förlust.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

~20% exkl amortering
~25% inkl amortering

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ca 135 m2 hus på landet i södra Sverige.
Ca 11 % av hushållets inkomst går till räntekostnader. Säker det dubbla när bredbandet, elen, avlopp/sophämtning och underhåll räknas in.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

Bor i 70-talsvilla.
Lägger runt 10% i det jag normalt räknar som månatlig boendekostnad, dvs ränta, el, vatten, sophämtning.
Det kan verka lite, men för att göra en rättvis jämförelse med lägenhetsboende måste underhållskostnad läggas till. Svårt att veta hur mycket det bör vara över tid (alltså typ över de 20-30 år jag sannolikt kommer bo i huset), men jag skulle tro att jag måste upp i säkert 20-25% för att huset ska hålla sig i någorlunda skick.

/GC

Permalänk
Medlem

Får räkna med hushållets inkomst, dvs jag och min fru.

Tillsammans varje månad har vi 54 - 60 000 efter skatt att "leka med"

Boendet kostar;
Avgift till Brf: 3700 :- (Bredband och tv ingår)
Ränta och amortering; 3400:-
El: ca 250:-
Försäkring: 100:-

Och ja, det var det. Så typ.. 12-14% beroende på vad månadens inkomst blir.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

För avgift (bredband ingår men inte vatten och el), ränta (efter ränteavdrag), parkering är det 19% räknar man med amorteringen blir det 26%.
Bodde tidigare i hyreslägenhet och då betalade jag 33% av nettoinkomsten i hyra, parkering ingick. Räknar jag med den lönen jag har idag så skulle hyreslägenheten gå på 31%.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W