Uppgradera lite i taget/obalanserat bygge?

Permalänk

Uppgradera lite i taget/obalanserat bygge?

Hej!

Jag skulle vilja uppgradera min lågpresterande speldator, men har en väldigt begränsad budget (max 8000:-). Nu undrar jag om det finns något jag kan göra i dagsläget eller om jag måste vänta.

Det jag har idag:

Moderkort: MSI A320M Grenade
CPU: AMD Ryzen 3 1200
CPU-kylning: Deepcool Maelstorm 120T
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1050Ti
RAM: 1st 8 GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400RPM
HD: 1 TB Seagate SATA III 6.0Gb/s 7200RPM
Nätaggregat: Fractal Design 600W
Case: Corsair SPEC-01
Internet: TP-Link Wireless USB Adapter
Skärm: BenQ Monitor 1920x1080
DVD

Det här är nog rena önsketänket, men går det att byta ut moderkortet till låt säga ASUS LGA1151 PRIME Z370-P ihop med processorn Intel Core i5 8600k, lägga till 8Gb minne = 16Gb minne, och sen använda resten jag redan har? Vänta och spara till Black Friday och hoppas att grafikkortssituationen är bättre än idag (hade tänkt typ NVIDIA GeForce GTX1070 8Gb).
Bör tilläggas att jag aldrig byggt en dator själv (kanske märks, haha) och att detta bara var en idé jag fick utan att ha någon kunskap. Kanske är nätaggregatet för svagt? Kanske minnet för långsamt? Kanske behövs ytterligare/bättre kylning? Kanske finns det lämpligare alternativ? Kanske borde jag lägga spelandet på is tills jag sparat ihop mer pengar?
Kan man skada något när systemet är obalanserat eller presterar datorn bara sämre?

Tack, på förhand!

Permalänk
Medlem

Så här hade jag gjort:

Köp en AMD Ryzen 7 1800X 3,6GHz (Passar ditt nuvarande moderkort) - 3500 kr
Köp en M.2 SSD Samsung 960 EVO 250GB och använd som systemdisk - 1300 kr
Behåll 1TB-disken och använd som lagringsdisk
Köp ett likadant RAM-minne som du redan har (ta ur minnet och kolla den EXAKTA modellbeteckningen) - 1000 kr
Nu har du 2200 kr kvar av din budget. Behåll dom och spara till ett grafikkort. Om du nöjer dig med ett GTX1060 så behöver du "bara" 1300 kr till...
CPU-kylaren behöver inte bytas. Nätagget räcker gott och väl till datorn. Har kört liknande system på 400-500W utan problem.

Visa signatur

i7-7700K | Asus Z270E | 2x16GB Corsair LPX 3000 | Asus 1060 OC 6GB | Sound BlasterX AE5 | Samsung 960 250GB | Samsung 850 1TB | Toshiba HDWN180 8TB | Silverstone GD09 | BQ Dark Rock TF | Thermaltake RGB 850W | Corsair K70 LUX RGB | Razer Mamba

Permalänk

Låter super! Har spanat på Ryzen 1700X och 1800X, men problemet är att dessa enligt PCPartpicker inte är kompatibla med mitt moderkort..? 1700 ska vara det, men den verkar vara för svag för många spel... Hade gärna haft råd med en SSD. Så det hade varit riktigt fint att köra på din lösning, men går det verkligen?

Permalänk
Medlem

Båda processorerna är kompatibla. Om du är tveksam kan du alltid kolla på MSI:s officiella lista för kompatibla processorer.
https://www.msi.com/Motherboard/support/A320M-GRENADE#down-bi...

Om det inte är akut behov av uppgradering kan du vänta på nya Ryzen, ska komma i april. Även nästa års Ryzen ska fungera på AM4, förutsatt att moderkorten får BIOS-uppdateringar.

Men vad är det för spel du vill ha bättre prestanda i? Spelar du t.ex. CS:GO eller andra spel som är högst beroende av enkeltrådad prestanda så kommer Ryzen 3 till Ryzen 7 knappt göra någon skillnad. Spelar du däremot flertrådade spel som Battlefield 1 64mp kommer Ryzen 7 ge enorm förbättring.

Permalänk
Medlem

@computer_n00b: Ryzen 7 1800X passar till ditt moderkort. Här är MSI:s egna lista över vilka processorer som passar till ditt moderkort. https://www.msi.com/Motherboard/support/A320M-GRENADE#support... 1800x är nummer 19 på listan.

Visa signatur

i7-7700K | Asus Z270E | 2x16GB Corsair LPX 3000 | Asus 1060 OC 6GB | Sound BlasterX AE5 | Samsung 960 250GB | Samsung 850 1TB | Toshiba HDWN180 8TB | Silverstone GD09 | BQ Dark Rock TF | Thermaltake RGB 850W | Corsair K70 LUX RGB | Razer Mamba

Permalänk

Oj, nu känner jag mig korkad, haha! Då blir det lättare än jag trott att uppgradera. Man får tacka så mycket för hjälpen!

För tillfället spelar jag mest The Sims 4 (och 3) med alla tillägg, vilket inte låter så krävande. Men min nuvarande dator klarar inte ens 4:an på väldigt låga grafikinställningar. Till och med min gamla laptop med integrerat grafikkort kan nog köra grundspelet. Men ju fler tillägg och uppdateringar ju sämre går det trots en massa fix och anpassningar. Skulle vara trevligt att kunna köra på Ultra och utan en massa problem. Men vill inte heller vara begränsad till The Sims.