Mining Rigs Tråden (Bilder)

Permalänk
Medlem

Det vi gör lär väl vara en distribuerad superdator för kodknäckning till NSA som har lyckats lura i alla att vi minar några slags coins. De betalar oss med den här "valutan" typ.

Permalänk
Medlem

De låter en hel del. Men å andra sidan låter ju 8 gpu:er också så det smälter in i oljudet.

Skrivet av Detrimentos:

@Eth-Dec: Blir de högljudda som tusan alltså?

Permalänk
Medlem

Okej, jag delar med mig av mina olika miningriggar då

Polaris-riggen ute på balkongen är den jag byggde allra först. Och har ägnat mest kärlek åt till synes, då jag byggde en ram i trä

Tanken är att samla ihop alla andra grafikkort till två riggar. Dels systemet som kör Vega-korten samt Ryzen7-systemet i Ikea-hyllan Det får bli ett senare projekt, just nu funkar det iallafall och samlar kryptos

Permalänk

@iRonNuke: Vad blev det för "basdatorer" för riggarna? Tar gärna alla uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detrimentos:

@iRonNuke: Vad blev det för "basdatorer" för riggarna? Tar gärna alla uppgifter.

Den stora riggen har en G4400, Asrock H110 Pro BTC+ med 8GB DDR4, 120GB SSD, 1300W EVGA SuperNova G2, 3xRX560, 4xRX570 och 2xRX580

Vega-riggen har en I3770K, Asrock Fatality Z11 Pro med 16GB DDR3, 120GB SSD, 750W Corsair PSU, 2x Vega 56

Hylldatorn har en Ryzen1700, Asrock AB350 Pro4 med 8GB DDR4, 120GB SSD, 750W Corsair PSU, 270X och GTX1060 3GB

Golvriggen har en AMD A4, med 2x1070Ti och 1080

Sedan har jag en server med ett GTX1060 som också minar. Samt min gamingrigg som har ett 1070 och ett 1060 + en HTPC med en Ryzen5 1600 med ett RX560, i utöver det som är på bild

Permalänk
Medlem

rigg

@Detrimentos:
Psu = 2 x rm 750x
Gpu = 8 x Gigabyte geforce gtx 1070

Permalänk

Försöker lära mig hur man kommer undan billigt på "basdatorn" som riggen består av.

Celeron har jag uppfattat är billiga idag, nya. Nätagg går inte göra så hemskt mycket med, det är om man får tag i ett bra och billigt begagnat.

Moderkort är jag fortfarande lite osäker på. Ska man försöka hitta en gammal socket 1151 med 6x PCI-E-portar? Ska man köra ett nytt socket 1155 med en sån där superbillig Celeron på 300-400kr? Gör "mining-moderkort" något öht., isåfall vad? Gör 12/13st 1x PCI-E-portar öht. något på lönsamheten, när de kostar mer, och man ändå behöver antingen ett superdyrt nätagg för grafikkorten, eller 2+ vanliga?

Jag kör själv en gammal 3570k med DDR3-minnen. Ram är ju dyrt just nu...

Learning, learning...

(Tyckte datorerna ovan var i dyraste laget för mining )

Permalänk
Medlem

@Detrimentos: Stoppa i 2st PCIE 1 to 4 PCI express 16X slots Riser Card PCI-E 1X to External 4 PCI-e slot i ditt moderkort som du har idag så har du stöd för 8st GPU?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

@Snabbt_o_Hårt: Skeptisk. Dels kostar de uppemot 400kr vad jag förstått, sen är det en risk om de öht. fungerar med din dator.

400kr är inte lite pengar när alternativet är att bara köpa ett fungerande moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag kan kommentera korten för jag hsr dem själv. Och det är en mixad åsikt. I ett pci 16x lane har jag lyckats få igång 3st nvidia kort men bara 2amd. Vad som händer är att övriga kort inte hittas. Nu är det windows 10 som det testats i. I 1x pci port har jag bara fått 2 kort att fungera och det är inte alltid stabilt. Vanliga risers är alltid otroligt mycket mer stabila tycker jag. Jag har både provat dem i z370 och z270 med samma resultat. Kanske fungerar bättre I Linux?

Skrivet av Detrimentos:

@Snabbt_o_Hårt: Skeptisk. Dels kostar de uppemot 400kr vad jag förstått, sen är det en risk om de öht. fungerar med din dator.

400kr är inte lite pengar när alternativet är att bara köpa ett fungerande moderkort.

Permalänk
Medlem

Nu har jag börjat montera min rigg. Hittade en trevlig skohylla på Jula för 179 kr som jag bestämde mig för att testa. Monterade mellersta hyllplanet upp-och-ner för att få upp hyllplanet lite högre upp och ändå kunna använda befintliga skruvhål (detta går att göra eftersom hyllplanet är vinklat på ena långsidan så skruvhålen på framkant och bakkant sitter på olika höjd).
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/mobler-oc...

Jag har ganska korta grafikkort. Det längsta i denna rigg är ett MSI GeForce GTX 1060 Dual Fans OC HDMI DP 3GB (andra kortet från höger). I övrigt är det två Zotac 1070 Ti Mini och två Zotac 1060 AMP 3GB. Placerade tyngsta korten (1070 Ti) längst ut åt sidorna för att inte belasta hyllplanen onödigt mycket.

På nedersta hyllan har jag tänkt lägga två nätagg och ett moderkort. Hyllplanen är ca 25 cm djupa så moderkortet bör passa ganska precis. Det är också ca 25 cm mellan nedersta och mellersta hyllplanet så det kan möjligen gå att hänga fler grafikkort under mellersta hyllan. Rekommenderar små och lätta kort i så fall. Har man långa kort kanske man kan hänga dem på tvären istället, 4 stycken under varje hyllplan tänker jag i så fall. Eller så kan de sticka ut lite. Finns också plats att koppla PCIe Power genom hyllplanens galler.

Det går att få ett ganska luftigt bygge med den här skohyllan men den är en aning vek i konstruktionen. Bättre än att ställa allting löst i alla fall. Tror inte det blivit så mycket billigare att försöka snickra ihop något själv och ju snabbare man får igång sin rigg desto mera hinner man ju tjäna in på mining.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar rätt skoj att bygga och pilla med en rigg men tjänar man några pengar på det idag? Är självklart beroende på elkostnad och kurs på valutorna man bryter - men om man försöker uppskatta? Uttryckt i % årsavkastning på den kostnad man har.. dvs köper man en rigg för 30k,har elkostnad på 12k och drar in 42k = 100%/ år

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Tycker det verkar rätt skoj att bygga och pilla med en rigg men tjänar man några pengar på det idag? Är självklart beroende på elkostnad och kurs på valutorna man bryter - men om man försöker uppskatta? Uttryckt i % årsavkastning på den kostnad man har.. dvs köper man en rigg för 30k,har elkostnad på 12k och drar in 42k = 100%/ år

Glöm inte bort att man även "ska" skatta 30% på vinsten man gör.

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Okej, jag delar med mig av mina olika miningriggar då

https://i.imgur.com/zleNNrL.jpg
https://i.imgur.com/R82SQFO.jpg
https://i.imgur.com/GmYr7Ol.jpg
https://i.imgur.com/DL8vPBe.jpg
https://i.imgur.com/BTZyn1V.jpg
https://i.imgur.com/xQxJr9Q.jpg
https://i.imgur.com/LMkXHK3.jpg

Polaris-riggen ute på balkongen är den jag byggde allra först. Och har ägnat mest kärlek åt till synes, då jag byggde en ram i trä

Tanken är att samla ihop alla andra grafikkort till två riggar. Dels systemet som kör Vega-korten samt Ryzen7-systemet i Ikea-hyllan Det får bli ett senare projekt, just nu funkar det iallafall och samlar kryptos

Den med svart träram har du ju fått ihop riktigt fint men resten ger mig mest lite ont i magen

Skrivet av CRHASH:

Glöm inte bort att man även "ska" skatta 30% på vinsten man gör.

Självklart ska man se till att skatta!

Inte så kul att få strul med skatteverket vilket många verkar glömma och är så onödig sak att strunta i då man ändå gör vinst

Länkar till Skatteverkets sida angående kryptovalutor för den som vill läsa lite mer:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

Permalänk
Medlem

Lite ångest har man allt, efter att jag sålde bort miningriggarna redan för 4 år sedan.
Hade de stått och tuggat och man inte sålt av, så hade jag haft ~30 miljoner nu, från en investering på under 40 000:-.

Känner ångesten.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Glöm inte bort att man även "ska" skatta 30% på vinsten man gör.

Göm inte att man får göra avdrag för utgifterna och förutom elen så är ju inköp av mininghårdvara en utgift. Om man går jämnt upp som i räknexemplet blir det ingen skatt. Utgifterna var 42k och inkomsterna lika stora. Vinst = 0 kr och 30% av 0 kr är 0 kr. Fortsätter man mina efter man tjänat in inköpspriset då börjar det bli överskott som man får betala skatt på. Eller om man då säljer prylarna och får en försäljningsintäkt så blir ju det en vinst som ska beskattas. Men gillar man mining så är det ju ett perfekt tillfälle att köpa mer miningprylar då så man slipper betala skatt även nästa år. Alltså se till att man aldrig går med vinst.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Göm inte att man får göra avdrag för utgifterna och förutom elen så är ju inköp av mininghårdvara en utgift. Om man går jämnt upp som i räknexemplet blir det ingen skatt. Utgifterna var 42k och inkomsterna lika stora. Vinst = 0 kr och 30% av 0 kr är 0 kr. Fortsätter man mina efter man tjänat in inköpspriset då börjar det bli överskott som man får betala skatt på. Eller om man då säljer prylarna och får en försäljningsintäkt så blir ju det en vinst som ska beskattas. Men gillar man mining så är det ju ett perfekt tillfälle att köpa mer miningprylar då så man slipper betala skatt även nästa år. Alltså se till att man aldrig går med vinst.

Notera också att SKV har kryptovalutor som en av sina punktmarkeringar i årets kontroller:

"Digital ekonomi
Skatteverket utvidgar kontrollen inom den digitala ekonomin. Många transaktioner kan vara helt lagliga men kontrolluppgifter rapporteras inte in. I år granskas särskilt handel med kryptovalutor. Skatteverket spårar även olaglig aktivitet på dolda delar av internet, ofta kallat Darknet."

https://www.skatteverket.se/omoss/press/pressmeddelanden/2018...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Glöm inte bort att man även "ska" skatta 30% på vinsten man gör.

Har koll på den biten - va som sagt rimlig förväntad avkastning jag funderade över

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Göm inte att man får göra avdrag för utgifterna och förutom elen så är ju inköp av mininghårdvara en utgift. Om man går jämnt upp som i räknexemplet blir det ingen skatt. Utgifterna var 42k och inkomsterna lika stora. Vinst = 0 kr och 30% av 0 kr är 0 kr. Fortsätter man mina efter man tjänat in inköpspriset då börjar det bli överskott som man får betala skatt på. Eller om man då säljer prylarna och får en försäljningsintäkt så blir ju det en vinst som ska beskattas. Men gillar man mining så är det ju ett perfekt tillfälle att köpa mer miningprylar då så man slipper betala skatt även nästa år. Alltså se till att man aldrig går med vinst.

Vart går det att läsa om det att man kan göra avdrag på utgifterna förutom elen ?
Det jag har läst och hört så kan man inte göra avdrag för inköp av mininghårdvara.

Visa signatur

Huvudmaskin : AMD Ryzen 9 5950x / MSI MAG B550 Tomahawk / Team Group 64GB (2x32GB) 3600 MHz CL18 Xtreem ARGB / MSI Geforce RTX 3080 10GB Ventus 3X Plus OC / 1x WD Black SN850 1TB Gen 4 / 1x Samsung 970 EVO Plus 2TB, 1x Kingston A400 120GB / Seasonic Focus GX 850W / Phantek Eclipse P500A D-RGB Svart / Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 A-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forser:

Vart går det att läsa om det att man kan göra avdrag på utgifterna förutom elen ?
Det jag har läst och hört så kan man inte göra avdrag för inköp av mininghårdvara.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?d...

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015....

Man får göra förslitningsavdrag för värdeminskning av utrustning. Jag kanske tolkar fel att om man inte räknar med längre livslängd än 3 år kan man dra av det direkt? Samtidigt har vi det där att man kan kvitta inkomsterna mot utgifter man haft de senaste 5 åren om utgifterna tidigare år varit större än inkomsterna. Någon kanske vet hur man ser på mininghårdvara? Jag kan inte se att det borde vara någon skillnad mot att en hemslöjdare köper en svarv eller en biodlare köper honungsslunga. Det är utgifter för att få intäkter.

Permalänk
Medlem

viktig fråga!! är det någon risk å ha riggen ute på en stor inglasad balkong? fukt osv? har en rig med 8 vega kort och dubbla server psu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kanzaki:

viktig fråga!! är det någon risk å ha riggen ute på en stor inglasad balkong? fukt osv? har en rig med 8 vega kort och dubbla server psu

Skickades från m.sweclockers.com

På sommar borde det gå bra då för risken för fukt är mindre men risk att få vatten på sig, om den inte är helt inglasad.

Det var någon annan som byggde en box som han hade på balkong och det gick bra.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

På sommar borde det gå bra då för risken för fukt är mindre men risk att få vatten på sig, om den inte är helt inglasad.

Det var någon annan som byggde en box som han hade på balkong och det gick bra.

aoo okej. det är rätt bra inglasning här och jag har tänkt på något i stil med tyger eller box men grejjen är ju värmen? undervoltar dem rätt fint så de ligger på 50-60c och gör bastu av hela lägenheten på en kvart och därmed ökar till 70-80 per kort så har ju fullt öppet fönster och vädrar konstant här i vintertid och kan gå i kallingar ;p

men men. utan att experimentera för mycket. om jag stänger all fönster i balkongen så finns det ju fortf lite mindre otätheter på några ställen där fönsterna möts, om det liksom.. undrar. blire inte väldigt immit och fuktigt på alla ytor om korten sitter här å blåser 60c luft nonstop?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kanzaki:

aoo okej. det är rätt bra inglasning här och jag har tänkt på något i stil med tyger eller box men grejjen är ju värmen? undervoltar dem rätt fint så de ligger på 50-60c och gör bastu av hela lägenheten på en kvart och därmed ökar till 70-80 per kort så har ju fullt öppet fönster och vädrar konstant här i vintertid och kan gå i kallingar ;p

men men. utan att experimentera för mycket. om jag stänger all fönster i balkongen så finns det ju fortf lite mindre otätheter på några ställen där fönsterna möts, om det liksom.. undrar. blire inte väldigt immit och fuktigt på alla ytor om korten sitter här å blåser 60c luft nonstop?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag har fått lära mig så kan det inte blir fuktigt om inte ute tempurern ligger på under 0 grader så om det är 22 grader ut och du har över 30-40 grader så skulle det inte blir något fukt.

När man tar en dusch då blir det fuktigt på grund av varmvatten mot kalluft blir ånga som blir fukt.

Eller tänker jag fel?

Edit: Själv hade jag provat med en värmefläkt i ett par dagar och se hur det blir innan man provar med dyra saker.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vad jag har fått lära mig så kan det inte blir fuktigt om inte ute tempurern ligger på under 0 grader så om det är 22 grader ut och du har över 30-40 grader så skulle det inte blir något fukt.

När man tar en dusch då blir det fuktigt på grund av varmvatten mot kalluft blir ånga som blir fukt.

Eller tänker jag fel?

Edit: Själv hade jag provat med en värmefläkt i ett par dagar och se hur det blir innan man provar med dyra saker.

Har själv två riggar ute på en inglasad balkong. Dom har varit där hela vintern. Men kommer flytta in dom snart då snart blir för varmt på den inglasade balkongen, när det varit sol har jag öppnat upp lite för att leda bort värmen från solen.

Men kan nog inte rekommendera att köra riggarna nu under vår/sommar då det troligtvis kommer bli väldigt varmt där. Sedan blir dygnstemperaturskillnaderna rätt stora ju närmre vår/sommar vi kommer vilket inte kan vara bra?

Och ja, under vintern när det är minusgrader så är det väldigt låg luftfuktighet. Värre nu när det blir varmare ute. Så där är ännu en anledning att inte ha riggarna kvar på balkongen

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Har själv två riggar ute på en inglasad balkong. Dom har varit där hela vintern. Men kommer flytta in dom snart då snart blir för varmt på den inglasade balkongen, när det varit sol har jag öppnat upp lite för att leda bort värmen från solen.

Men kan nog inte rekommendera att köra riggarna nu under vår/sommar då det troligtvis kommer bli väldigt varmt där. Sedan blir dygnstemperaturskillnaderna rätt stora ju närmre vår/sommar vi kommer vilket inte kan vara bra?

Och ja, under vintern när det är minusgrader så är det väldigt låg luftfuktighet. Värre nu när det blir varmare ute. Så där är ännu en anledning att inte ha riggarna kvar på balkongen

glad jag ställde frågan! sommarens fuktighet är ju inte nåra större problem skulle jag tro. Värre om man har 10 000 grafikkort då flyttar man ju luft i en enormt större area, och area = fukt xD balkongen blire då i för framtiden. Korten når ju 70c 75c när omgivningens tempratur är över 30-40grader i luft. Och det blire tamigfan fort om det inte cirkuleras ut. kylan sänker mina kort drygt under 50grader och man ska faktiskt vara trygg med Vega i 70-80c i 24/7 det är ju bara hbm minnena blir ju varmare än vad tempsen visar och det throttlar, usch

vega 4 life !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanzaki:

glad jag ställde frågan! sommarens fuktighet är ju inte nåra större problem skulle jag tro. Värre om man har 10 000 grafikkort då flyttar man ju luft i en enormt större area, och area = fukt xD balkongen blire då i för framtiden. Korten når ju 70c 75c när omgivningens tempratur är över 30-40grader i luft. Och det blire tamigfan fort om det inte cirkuleras ut. kylan sänker mina kort drygt under 50grader och man ska faktiskt vara trygg med Vega i 70-80c i 24/7 det är ju bara hbm minnena blir ju varmare än vad tempsen visar och det throttlar, usch

vega 4 life !

Skickades från m.sweclockers.com

Nej kanske inte. Det stora problemet är nog om du lyckas kyla balkongen tillräckligt (du kanske har skugga där hela dagen och då blir det mycket lättare). Du kanske kan bygga någon form av fläkt som suger in luft i ena sidan och blåser ut i andra sidan. I mitt fall så har jag sol större delen av dagen så jag måste nog flytta in riggarna snart.

Hur många Vega-kort har du? Själv har jag två och är väldigt nöjd med dom, mina mest inkomstbringande kort helt klart och då har jag RX 570/580, GTX 1070Ti/1080 också

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Nej kanske inte. Det stora problemet är nog om du lyckas kyla balkongen tillräckligt (du kanske har skugga där hela dagen och då blir det mycket lättare). Du kanske kan bygga någon form av fläkt som suger in luft i ena sidan och blåser ut i andra sidan. I mitt fall så har jag sol större delen av dagen så jag måste nog flytta in riggarna snart.

Hur många Vega-kort har du? Själv har jag två och är väldigt nöjd med dom, mina mest inkomstbringande kort helt klart och då har jag RX 570/580, GTX 1070Ti/1080 också

9 st ;p har solskydd/persiener på alla fönster så kan dra ner nån av dem ^^ Saknar dock november-december dagarna.. var runt 900kr om dagen dessa kort drog in lol

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Avstängd

Det jag tycker vore intressant att veta, förrutom att ni verkar ha riktigt feta riggar många av er, är om man nu har en rig som många av er har, är hur många kronor genererar den per månad/år.
jag som inte kan ett jota om mining men gärna vill lära mig mer hadae funnit det intressant att veta. samt är det ens lönt med mining om man inte har ett helt cluster med grafikkort?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanzaki:

9 st ;p har solskydd/persiener på alla fönster så kan dra ner nån av dem ^^ Saknar dock november-december dagarna.. var runt 900kr om dagen dessa kort drog in lol

Skickades från m.sweclockers.com

Wow! Imponerande många måste jag säga! Kör du dom uppdelat på två riggar eller alla på samma?

Ångrar att jag inte köpte fler.. Då dom är nog de grafikkorten som inbringat mest. Men dom var inte roliga i början när man strulade att få dom stabila och hög hashrate, men när man kom över den tröskeln är dom grymma!

Är det referensmodellen av Vega 56 du har eller vad är det för några?

Ja det var grymt! Ett tag tjänade jag mer på mining än på mitt heltidsjobb ju.. Helt sjukt var det.