Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Känns som att jag missar nåt här. menar du den där midiprylen som fanns i "Freilassing, Germany". Hur hänger det ihop med Büsingen?

Står att det skickas från Büsingen i annonsen.

Mehrwertsteuer
Diesen Artikel bieten wir mehrwertsteuerfrei ab Büsingen/Deutschland an.
Büsingen gehört zum deutschen Staatsgebiet aber weder zum deutschen Steuergebiet noch zum Zollgebiet
der EU. Deshalb ist die zollfreie Liefermenge auf einen Warenwert von täglich € 22,-- je Käufer begrenzt.
Lieferungen über dem Wert von € 22,-- sind abgabenpflichtig !
https://www.ebay.com/itm/MIDI-USB-IN-OUT-PC-Music-Keyboard-Ad...

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Kom med underlag för dina påståenden om att postnord var under sådan stor press att införa det såhär fort. Det finns av vad jag kan se inget som stödjer det. Officiellt så kan jag inte se något annat än att de hade till 1 mars på sig att presentera en dokumenterad handlingsplan, och inget mer än så.

Sedan är det väldigt osannolikt att postnord skulle ha drabbats av något med tanke på deras roll i samhället och att de är statliga ägda.

Kom med underlag att gud inte finns.

Jag har fortfarande inte påstått någon viss tidsram, men börjar man inte följa regler/lagar efter det påpekas att man gör fel kan man förvänta sig straff och dröjer man onödigt länge med att börja följa lagarna kan man vänta sig straff, ser inte ledningen till att börja följa lagarna kan de vänta sig bli ersatta. Mer än så är det inte. Att inte ha något undantag är att inte ha något undantag, har man ett undantag kan man vänta tills det löper ut, det finns inget som pekar mot att de skulle fått någon tidsfrist. Varför de inte införde det 1 februari får du fråga PostNords ledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kom med underlag att gud inte finns.

Jag har fortfarande inte påstått någon viss tidsram, men börjar man inte följa regler/lagar efter det påpekas att man gör fel kan man förvänta sig straff och dröjer man onödigt länge med att börja följa lagarna kan man vänta sig straff, ser inte ledningen till att börja följa lagarna kan de vänta sig bli ersatta. Mer än så är det inte. Att inte ha något undantag är att inte ha något undantag, har man ett undantag kan man vänta tills det löper ut, det finns inget som pekar mot att de skulle fått någon tidsfrist. Varför de inte införde det 1 februari får du fråga PostNords ledning.

Det är inget obevisbart du behöver bevisa, sluta med det tramset. Du kommer med fullt bevisbara påståenden. Men det är okej att komma med teorier till saker, men var mer öppen om att det bara är en teori ifrån ditt håll.

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen

Tror man antingen får se det som att han utför en tjänst åt konsumenten (då ska bara hans del eller kommission momsbeläggas) eller att han utför en tjänst åt säljaren, och säljaren är i tredje land och till tredje land säljer man tjänster momsfritt. Hur det fungerar bokföringsmässigt vet jag inte, kan tycka att man bara bör räkna kommissionen som intäkt. Ser inte varför man inte skulle kunna skicka DDP i senare scenariot. Varan omsätts hur som helst inte i EU och den som kör dropshipping är inte importör. Skatteverket tar inte upp det hela på sin hemsida hur som helst, och frågar du de får du säkert svar efter hur du frågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Det är inget obevisbart du behöver bevisa, sluta med det tramset. Du kommer med fullt bevisbara påståenden. Men det är okej att komma med teorier till saker, men var mer öppen om att det bara är en teori ifrån ditt håll.

Nu vet vi ju att de inte har något undantag, går inte att dra slutsatser från någon annan grund än de kända. Påstår du att de har ett undantag från att följa lagen kan du argumentera för det själv.

Permalänk

Jag har inte hängt med i tråden, men är det inte så att "gifts" får tas emot utan att betala moms? Om Fritiof mottager ett paket torkad fisk från sin moster i Ryssland, behöver han skatta på fisken då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClosetPerv:

Jag har inte hängt med i tråden, men är det inte så att "gifts" får tas emot utan att betala moms? Om Fritiof mottager ett paket torkad fisk från sin moster i Ryssland, behöver han skatta på fisken då?

Bara om fisken och frakten är värd mer än 500 SEK. Gåvor heter det på svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Känns som att jag missar nåt här. menar du den där midiprylen som fanns i "Freilassing, Germany". Hur hänger det ihop med Büsingen?

Skrivet av Petterk:

Står att det skickas från Büsingen i annonsen.

Mehrwertsteuer
Diesen Artikel bieten wir mehrwertsteuerfrei ab Büsingen/Deutschland an.
Büsingen gehört zum deutschen Staatsgebiet aber weder zum deutschen Steuergebiet noch zum Zollgebiet
der EU. Deshalb ist die zollfreie Liefermenge auf einen Warenwert von täglich € 22,-- je Käufer begrenzt.
Lieferungen über dem Wert von € 22,-- sind abgabenpflichtig !
https://www.ebay.com/itm/MIDI-USB-IN-OUT-PC-Music-Keyboard-Ad...

Dold text

Du kan ju även titta i omdömet så ser du att han skickar varor t.ex. direkt från Kina. Säljaren är registrerad i Hongkong och har inget med Tyskland att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Står att det skickas från Büsingen i annonsen.

Mehrwertsteuer
Diesen Artikel bieten wir mehrwertsteuerfrei ab Büsingen/Deutschland an.
Büsingen gehört zum deutschen Staatsgebiet aber weder zum deutschen Steuergebiet noch zum Zollgebiet
der EU. Deshalb ist die zollfreie Liefermenge auf einen Warenwert von täglich € 22,-- je Käufer begrenzt.
Lieferungen über dem Wert von € 22,-- sind abgabenpflichtig !
https://www.ebay.com/itm/MIDI-USB-IN-OUT-PC-Music-Keyboard-Ad...

Dold text

Tackar, så långt ner läste jag inte. Där hade jag nog åkt på pumpen om jag hade varit spekulant på en sån tingest. Jag trodde det skulle räcka med att utgå från var dom skrev att varan befann sig. Känns inte helt seriöst att dom först anger att varan finns i "Freilassing, Germany" och sen att den skickas från Büsingen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClosetPerv:

Jag har inte hängt med i tråden, men är det inte så att "gifts" får tas emot utan att betala moms? Om Fritiof mottager ett paket torkad fisk från sin moster i Ryssland, behöver han skatta på fisken då?

Just exemplet torkad fisk är kanske inte det mest lyckade då just mat och livsmedel är sånt där man kan misstänka att särskilda regler gäller
I övrigt är gåvor moms och tullfria upp till 500 kr. Läs vidare på http://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/al...

Att skicka saker som gåva är har ju f.ö varit ett ganska vanligt sätt att kringgå moms och tull fastän att det med stor sannolikhet är olagligt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Tackar, så långt ner läste jag inte. Där hade jag nog åkt på pumpen om jag hade varit spekulant på en sån tingest. Jag trodde det skulle räcka med att utgå från var dom skrev att varan befann sig. Känns inte helt seriöst att dom först anger att varan finns i "Freilassing, Germany" och sen att den skickas från Büsingen.

Om den ens finns där. Säljaren finns ju inte i EU och skickar även varor direkt från Kina. Att det rör sig om varor från tredjeland kan vi vara rätt säkra på.

Hur som helst samma produkt finns på Fyndiq för 134 kr inkl frakt och moms. Självklart går man inte till Kjell & Co och köper just den varan, om man inte är ute efter att överbetala eller måste köpa över disk. Överdrifter är just det. Sen är det såklart dyrare att lagerhålla en sällanköpsvara som inte säljer i några volymer, både centralt och ute i butiker än något som säljer bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Just exemplet torkad fisk är kanske inte det mest lyckade då just mat och livsmedel är sånt där man kan misstänka att särskilda regler gäller
I övrigt är gåvor moms och tullfria upp till 500 kr. Läs vidare på http://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/al...

Att skicka saker som gåva är har ju f.ö varit ett ganska vanligt sätt att kringgå moms och tull fastän att det med stor sannolikhet är olagligt.

Vet att det är olika på olika varor, men torkad fisk får du i.a.f. ta med dig eller skicka i en postförsändelse när det rör sig om personligt bruk. Många andra livsmedel kan du glömma att ta in däremot.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtrans...

Permalänk

Vi kommer nog se mer av skräp-webbsidor som "Fyndiq". Undrar om det verkligen blir säkrare för konsument att köpa den USB till MIDI adaptern som vissa påstår? Antagligen inte. Och deras 230 till 5 volt väggadaptrar? De går nog inte igenom Sveriges provningsinstitut innan de säljs vidare. Den enda fördelen kan ju vara att man har någonstans att vända sig till när katten blivit "toast".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag var nog lite slarvig där, ber om ursäkt för det.

Bra. resten läste jag inte och tänker inte kommentera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Vi kommer nog se mer av skräp-webbsidor som "Fyndiq". Undrar om det verkligen blir säkrare för konsument att köpa den USB till MIDI adaptern som vissa påstår? Antagligen inte. Och deras 230 till 5 volt väggadaptrar? De går nog inte igenom Sveriges provningsinstitut innan de säljs vidare. Den enda fördelen kan ju vara att man har någonstans att vända sig till när katten blivit "toast".

Amazon.de själva säljer (under annat varumärke) samma produkt, gratis frakt om du har prime eller gratis frakt om du också beställer något annat och kommer upp till 29 EUR. Från Amazon själva så blir det drygt 155 kr inkl svensk moms, Logilink försäkrar att den följer våra normer. Är inte direkt något man behöver springa till någon okänd säljare i Kina för att köpa. Electrokit i Malmö säljer också samma sak, fast då importerad via Goobay (både de och LogiLink är tyska företag) som också försäkrar att den följer normerna, då för 159 kr. Saker som inte är klenspänning är värre när man köper på en handelsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Bra. resten läste jag inte och tänker inte kommentera.

Det var ju synd, eftersom du då missar vet vad jag bad om ursäkt för. Ock att du inte läste det säger ju en del det också.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Ock att du inte läste det säger ju en del det också.

Det här börjar bli duktigt tröttsamt, inte bara för att det är tramserier utan också att det är synnerligen off-topic. Men jag biter väl då; vad säger det, då, menar du? Det har ju uppenbarligen med min person att göra så kör på, detta måste tydligen vädras i denna tråden!

Permalänk
Medlem

Vilka sidor kan man beställa från där de skickar från EU land?
Behöver ha lite HDMI kablar och har inte lust att betala 199kr st...

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Aaa, de kör visst på säljarens momsregistrering, tänkte att de kanske tog mer ansvar än så.

Ja, det är säljaren som ska momsregistrera sig för detta. För något år sedan (?) stod det i tidningen om att företag som fanns utanför EU använde FBA inom EU men utan att betala in någon moms och att det var svårt för myndigheterna att stoppa detta eftersom företagen inte fanns inom EU. Vet inte om det hänt något med det sedan dess. Om t.ex. ett kinesiskt eller amerikanskt företag skickar varor till Amazons FBA-lager inom EU, ska företaget registrera sig för moms i EU.

Skrivet av Hurtigbullen:

Känns som att jag missar nåt här. menar du den där midiprylen som fanns i "Freilassing, Germany". Hur hänger det ihop med Büsingen?

Büsingen am Hochrein är en tysk enklav i Schweiz. Av praktiska skäl tillämpar man vissa schweiziska regler, bland annat vad gäller tull och moms, istället för de vanliga tyska reglerna. Freilassing ligger istället vid gränsen mellan Tyskland och Österrike. Två helt olika orter.

Skrivet av Hurtigbullen:

Postens villfarelser har inte pågått i 26 år, långt därifrån, inte ens 10 år faktiskt (även om det är en lång tid det med). Exakt när det började vet jag inte, men min egen erfarenhet är att så sent som i Juli 2010 så hanterade Posten detta korrekt.

Billiga försändelser har Posten släppt igenom utan att ta ut moms så långt tillbaka jag kan minnas, även långt tidigare än 2010.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Ja, det är säljaren som ska momsregistrera sig för detta. För något år sedan (?) stod det i tidningen om att företag som fanns utanför EU använde FBA inom EU men utan att betala in någon moms och att det var svårt för myndigheterna att stoppa detta eftersom företagen inte fanns inom EU. Vet inte om det hänt något med det sedan dess. Om t.ex. ett kinesiskt eller amerikanskt företag skickar varor till Amazons FBA-lager inom EU, ska företaget registrera sig för moms i EU.

Jo jag minns det. Tror inte de behöver göra mer än att ange momsreg för att få sälja där.

Storbritannien vet jag momsregistrerar folk utan att de frågar efter att bli det, hur mycket andra länder jobbar med det varierar. Spelar ju egentligen ingen roll om de kör FBA eller inte, extremt många marketplace-säljare säljer varor lite hur som helst och fuskar säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Billiga försändelser har Posten släppt igenom utan att ta ut moms så långt tillbaka jag kan minnas, även långt tidigare än 2010.

Då har vi olika erfarenheter. Att jag skrev just 2010 är för det var då någon av mina senaste lågprisprylar stoppades av Posten i Malmö för kontroll. Angivet varuvärde var korrekt angivet till $12 och prylen skickades inte som gåva. Tidigare än 2010 kunde man ha ganska ofta ha tur, men långt ifrån alltid.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpoZen:

Vilka sidor kan man beställa från där de skickar från EU land?
Behöver ha lite HDMI kablar och har inte lust att betala 199kr st...

De enda "Kina-handlare" jag känner till som har "EU Wharehouse" är Bangood och Hobbyking, ingen av dom har dock HDMI kablar.

Fyndiq har dock HDMI kablar för 40-50 kr/st inklusive moms och som då skickas ifrån EU land: https://fyndiq.se/elektronik/kablar/videokablar/hdmi-kablar/?...

Edit: Jula har också HDMI kablar från ca 50:-

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Büsingen am Hochrein är en tysk enklav i Schweiz. Av praktiska skäl tillämpar man vissa schweiziska regler, bland annat vad gäller tull och moms, istället för de vanliga tyska reglerna. Freilassing ligger istället vid gränsen mellan Tyskland och Österrike. Två helt olika orter.

@Petterk klarade ut detta tidigare i tråden. Handlaren angav att varan fanns i Freilassing, vilket var det jag kollade på. Det jag missade var att handlaren sen längst ner i annonsen skrev att varan skickades från Büsingen (och därmed var att betrakta som skickad från 3:e land).

Dock rätt intressant. Hade faktiskt aldrig hört talas om Büsingen innan, så man lär sig nåt nytt lite då och då

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Dock rätt intressant. Hade faktiskt aldrig hört talas om Büsingen innan, så man lär sig nåt nytt lite då och då

Det finns även en kommun i Italien, Campione d'Italia, som endast kan nås via Schweiz och därför tillämpar diverse schweiziska regler vad gäller bland annat moms och tull. Skickar du något till Büsingen am Hochrein eller Campione d'Italia, väljer du själv om du vill adressera försändelsen till det riktiga landet (Tyskland eller Italien) eller till Schweiz. Avsändare i de kommunerna kan skicka försändelser med tyska och italienska posten eller med schweiziska, och jag vet inte om Postnord alltid skulle upptäcka sådana försändelser om de inte använder schweiziska posten. De räknas som postade utanför EU och ska därför beläggas med moms och eventuell tull.

Permalänk
Medlem

Det finns ju ett s.k kryphål, det ska inte gälla för gåvor ?

Så det verkar som man kommer komma undan såvida inte tullverket kommer öppna och granska alla paket då posten inte har befogenhet och får göra det ens utan måste gå efter vad som står oavsett om det är sant eller ej.

https://omni.se/kryphal-i-postnords-kina-avgift-galler-inte-g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det finns ju ett s.k kryphål, det ska inte gälla för gåvor ?

Så det verkar som man kommer komma undan såvida inte tullverket kommer öppna och granska alla paket då posten inte har befogenhet och får göra det ens utan måste gå efter vad som står oavsett om det är sant eller ej.

https://omni.se/kryphal-i-postnords-kina-avgift-galler-inte-g...

Men detta är ju inte gåvor. Att märka med för lågt värde eller gåva borde väl räknas som smuggling.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det finns ju ett s.k kryphål, det ska inte gälla för gåvor ?

Så det verkar som man kommer komma undan såvida inte tullverket kommer öppna och granska alla paket då posten inte har befogenhet och får göra det ens utan måste gå efter vad som står oavsett om det är sant eller ej.

https://omni.se/kryphal-i-postnords-kina-avgift-galler-inte-g...

Alla säljare märker inte automatiskt paket som gåvor, och framgår det att paketet är från ett företag så är det ju inte fråga om en gåva vilket som. Man behöver alltså inte alltid stoppa paketet och begära in uppgifter för att kunna momsbelägga ett paket som säger sig vara gåva. Är det något PostNords tullombud inte är bekväm med så kan ju Tullverkets egna personal på tullagret öppna försändelsen. De kommer dock vara ganska upptagna med andra uppenbart feldeklarerade försändelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Det finns ju ett s.k kryphål, det ska inte gälla för gåvor ?

Så det verkar som man kommer komma undan såvida inte tullverket kommer öppna och granska alla paket då posten inte har befogenhet och får göra det ens utan måste gå efter vad som står oavsett om det är sant eller ej.

https://omni.se/kryphal-i-postnords-kina-avgift-galler-inte-g...

Du vill alltså bryta mot lagen?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du vill alltså bryta mot lagen?

90% av alla Kina-paket jag beställt har märkt "gift" samt nått standardvärde på 22$ på importdeklarationen. Har aldrig bett om detta utan bara beställt utan kommentarer till säljarna. Knappast mitt fel att säljarna väljer att märka paketen så här.

Permalänk
Skrivet av Jompa79:

90% av alla Kina-paket jag beställt har märkt "gift" samt nått standardvärde på 22$ på importdeklarationen. Har aldrig bett om detta utan bara beställt utan kommentarer till säljarna. Knappast mitt fel att säljarna väljer att märka paketen så här.

I sådana fall ska man kontakta Tullverket och meddela att man fått en oförtullad vara, så ska man få ett inbetalningskort utskrivet.