Permalänk
Medlem

enligt https://www.cpubenchmark.net/market_share.html så tappar AMD mot Intel. Är det på grund av produkt, pris eller att Intel ger sina handlare stora rabatter om de når sina försäljningsmål. (rabatter som alla kan nå om man rekommenderar deras produkter) När man ser denna statistiken så förstår man varför AMD har minskat priset på sina CPUer. Ryzen 2 kommer inte bli dyrare än dagen serie om de inte höjer prestandan med mer än 10% mot gamla serien.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

enligt https://www.cpubenchmark.net/market_share.html så tappar AMD mot Intel. Är det på grund av produkt, pris eller att Intel ger sina handlare stora rabatter om de når sina försäljningsmål. (rabatter som alla kan nå om man rekommenderar deras produkter) När man ser denna statistiken så förstår man varför AMD har minskat priset på sina CPUer. Ryzen 2 kommer inte bli dyrare än dagen serie om de inte höjer prestandan med mer än 10% mot gamla serien.

Mest troligt att färre känner att de behöver benchmarka sina processorer, det kommer nog svaja fram och tillbaka mellan intel och amd med varje ny cpu linje från respektive tillverkare, sedan är det inte så många företag som publikt vill uppge säljsiffror.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av wowsers:

Mest troligt att färre känner att de behöver benchmarka sina processorer, det kommer nog svaja fram och tillbaka mellan intel och amd med varje ny cpu linje från respektive tillverkare, sedan är det inte så många företag som publikt vill uppge säljsiffror.

Precis vad jag var inne på också. Det är ju bara ett mått på vad som benchas just nu. Vilket obevekligen kommer vara nya processormodeller. AMD fick ett uppsving vid Ryzen eftersom köparna var sugna på att testa sina nya processorer. Samma hände Intel när de släppte sina senaste 6-kärniga för 1151 sockeln. Det är så små variationer att det antagligen till största del är just nyhetens behag som står för dessa svängningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sesese:

enligt https://www.cpubenchmark.net/market_share.html så tappar AMD mot Intel. Är det på grund av produkt, pris eller att Intel ger sina handlare stora rabatter om de når sina försäljningsmål. (rabatter som alla kan nå om man rekommenderar deras produkter) När man ser denna statistiken så förstår man varför AMD har minskat priset på sina CPUer. Ryzen 2 kommer inte bli dyrare än dagen serie om de inte höjer prestandan med mer än 10% mot gamla serien.

Deprimerande, folk tänker inte längre än vad näsan räcker.
För ett år sedan kostade en åttakärnig CPU 12000 kr, sedan kom Ryzen, i dag får du en 16 kärnig CPU för ett lägre pris.

Köpare tackar AMD för detta genom att springa iväg och köpa en Intel, "eftersom den kanske är snabbare i vissa spel".
När blev CPU prestandan, det som avgjorde hur bra ett spel flyter, ingen som hört talas om ett grafikkort?

Att AMD har ett lägre pris, går svalare och är bättre på flertrådigt, verkar inte spela någon roll, de flesta har gett sig fan på att köpa en Intel, inte en AMD.

Suck!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Deprimerande, folk tänker inte längre än vad näsan räcker.
För ett år sedan kostade en åttakärnig CPU 12000 kr, sedan kom Ryzen, i dag får du en 16 kärnig CPU för ett lägre pris.

Köpare tackar AMD för detta genom att springa iväg och köpa en Intel, "eftersom den kanske är snabbare i vissa spel".
När blev CPU prestandan, det som avgjorde hur bra ett spel flyter, ingen som hört talas om ett grafikkort?

Att AMD har ett lägre pris, går svalare och är bättre på flertrådigt, verkar inte spela någon roll, de flesta har gett sig fan på att köpa en Intel, inte en AMD.

Suck!

Som redan påpekats, grafen är skapad från vilken CPU-modell de användare har som råkar posta sitt resultat på en specifik benchmark. Knappast speciellt pålitligt.

Sedan finns det, tro det eller ej, faktiskt rätt många rationella anledningar att välja Intel över AMD för rätt många användningsområden utöver spel. I alla fall om målet är att maximera användarupplevelsen.

Extremt få PC-program har någon som helst nytta av ens mer än två CPU-kärnor. T.ex. så har Firefox precis fått en rejäl uppdatering av sin HTML-renderare, den använder nu flera CPU-kärnor och framförallt avlastar man nu huvudtråden under rendering vilket hjälper upp JS-tunga webbsidor. Det betyder att man går från att i stort sätt använda en CPU-kärna till att nu kunna använda två och i sällsynta fall lite mer än två CPU-kärnor, det är 2018 och enkeltrådprestanda är fortfarande absolut kritiskt för att köra "tunga" webbsidor effektivt (framförallt på mobila enheter där CPU-kraften är lägre).

Använder min R5-1600 som arbetsstation när jag jobbar hemifrån och använder en i7-6770HQ (Skull Canyon NUC) på jobbet. På det stora hela drar dessa två rätt jämnt som arbetsstation för programmering. De mest irriterande pauserna är väldigt ofta de som är relativt korta och uppträder frekvent, där är enkeltrådprestanda (heltal) typiskt flaskhalsen och i7-6770HQ är runt 20-30 % snabbare än R5-1600 där (tänk då på att i7-7700K/8700K är ~20-30 % högre klockad jämfört med i7-6770HQ).

Är inte på direkt missnöjd med prestanda hos min R5-1600 som arbetsstation, orsaken till att jag märker en skillnad är nog främst att det är enkelt att mäta tiden för olika operationer samt är ju lättare att "känna" skillnaden när man är parallellt inloggad över SSH på både R5-1600 och i7-6770HQ datorn (jobbar inte direkt mot någon av dessa, använder min Windows-laptop som "tunn klient" mot dessa vilket gör det enkelt att jämföra dem sida-vid-sida).

D.v.s. skillnaden är väsentligt högre än vi normalt ser för spel, detta då spel är mer begränsade av GPU än av CPU. De som använde GTX-1080Ti med låga inställningar ser dock ungefär vad jag ser för programmering, d.v.s. >50 % fördel för i7-8700K i lägsta FPS över R7-1800X i flera spel.

Sedan har det hänt lite saker under 2017 som gynnar Core mer än Zen.

T.ex. har LLVM-gänget lyckats ta ett par rejäla kliv kring "auto-vektorisering". Rent praktiskt betyder detta att man kan öka enkeltrådprestanad hos traditionell sekventiell kod genom att översätta vissa saker till SIMD-instruktioner (SSE/AVX på x86).

En annan sak är att Adobe med flera allt mer börjar använda GPGPU. För flera av Adobes programvaror har därför Puget System ändrat sin rekommendation för en rad användningsområden från Xeon/HEDT till i7-8700K (det är ett företag som rent krasst tjänar mer pengar ju dyrare system de säljer, så att sälja i7-8700K i stället för HEDT är ekonomiskt negativt för dem). Orsaken är att ökad GPGPU i dubbel bemärkelse gynnar CPUer med hög enkeltrådprestanda. Dels är det lättare att hålla GPUn (eller vilken I/O-enhet som helst egentligen) nära 100 % sysselsatt med högre enkeltrådprestanda, dels blir ju de uppgifter som GPUn inte fixar typiskt de som skalar illa med kärnor och dessa körs fortfarande på CPU.

Skulle inte heller säga att Ryzen är bättre på flertrådigt. Det var sant fram till Coffee Lake släpptes, men i7-8700K är rejäl huvudvärk för Ryzen då den är snabbare på allt som skalar illa med kärnor och ungefär lika snabb som 1700X/1800X när alla kärnor används.

det slår lite olika i olika applikationer, men är alltid väldigt jämnt när alla kärnor används

Så ett fullt rationellt val säger att i7-8700K är i genomsnitt en bättre CPU jämfört med R7-1700X/1800X. AMD har börjat fixa detta genom att justera priset, för de senare ska vara billigare annars är det rationella att välja den förra. Räddningen nu kanske varit att det knappt gått att köpa i7-8700K då de varit konstant slutsålda.

Vad det gäller 12000 kr modellerna. HEDT var en nisch förra året, det är ännu mer en nisch i år givet utvecklingen på mainstream. Så prislappen på dessa är inte och var inte speciellt relevant för normalanvändaren. Råkar man jobba t.ex. med vetenskapliga program, som redan drar väldigt bra nytta av AVX512, skulle jag säga att 10k för en i9-7900X är riktigt prisvärt (finns inget med bättre pris/prestanda för den typen av uppgift). Men för normalanvändaren är HEDT totalt meningslös, den presterar ju lika eller till och med sämre (jämfört med i7-8700K) i absolut tal i rätt många uppgifter.

Ryzen har gjort att AMD är med i matchen igen (vilket jag som aktieägare i AMD är glad för), men för den som skiter i vem som tillverkar CPUn och bara är ute efter att maximera upplevelsen finns det en rad rationella anledningar att fortsätta välja Intels S-serie (vilket jag som aktieägare i Intel kan vara riktigt nöjd med, gick t.ex. rätt bra igår då INTC passerade $50...).

Edit: kanske inte självklart för alla vad LLVM är... Det är en infrastruktur för att bygga kompilatorer för alla möjliga språk och det är ett projekt som tagit rejält fart. Det används bl.a. av Apple till både MacOS och iOS. Men då clang (C/C++ front-end för LLVM) är en klart bättre kompilatorn är Microsoft egen MSVC++ används den allt mer även på Windows, Microsoft själva använder också den och man har numera officiellt LLVM stöd i Visual Studio.

LLVM finns även på Linux och är numera standardkompilator för *BSD. Nya språk som Rust (språket som används för att skriva den multitrådade renderaren i Firefox) använder sig också av LLVM.

Har själv jobbat väldigt intensivt med LLVM och teknik kring detta senaste halvåret, är ett fantastisk projekt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Att Intel har en kapacitetsprofil som gör att den ofta(re) är det mest fördelaktiga valet om man enbart ser till prestanda är inget jag ifrågasätter, men jag läste snarare Ratatosks inlägg som ett ifrågasättande om det är rationellt att enbart basera sitt inköp med den enda utgångspunkten som sin omvärldsanalys. Problemet med den frågeställningen är dock att avgöra vad som skulle kunna vara kvantifierbara variabler i en sådan analys. Dock anses ju hotet från monopol vara så stort att de flesta länder har någon form av myndighet med ansvar för dessa frågor, så de är ju viktiga, ändå...

Permalänk
Medlem

Förbättringar att vänta tack vare nya kompilatorversion från AMD för Zen.

Artikeln är här https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-aocc-...

Det är spridda förbättringar, mest små.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sAAb:

Förbättringar att vänta tack vare nya kompilatorversion från AMD för Zen.

Artikeln är här https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-aocc-...

Det är spridda förbättringar, mest små.

AMD är som fint vin, blir bättre med tiden.

Detta var dock onekligen lite märkligt.
https://www.phoronix.com/forums/forum/software/programming-co...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

AMD är som fint vin, blir bättre med tiden.

Detta var dock onekligen lite märkligt.
https://www.phoronix.com/forums/forum/software/programming-co...

Jag misstänker att de skrev fel helt enkelt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Får man ställa specifika hårdvarufrågor i den här tråden eller finns det en bättre tråd för det?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv

Som nämns benchmarking är en dålig källa av flera anledningar, dels vill fler Intel-ägare se om deras datorer presterar ännu sämre än innan efter buggfixarna och dels är det bara en liten grupp som benchmarkar.

Intel har nu släppt gen 8 som för den stora skaran är bra, det är knappast en cpu för de tyngre arbeten, men ryzen är inte så mycket bättre där.
Trenden går dock emot molnet, applikationer där bara gröngölingar/nybörjare kunde köra med 8 core cpuer igår, har idag ibland en funktion att man kan skicka data till en datacenter som kommer hjälpa en att rendera materialet. Detta innebär att förutom att det går snabbt att man kan jobba vidare som vanligt.
Och jag ser fler och fler lösningar idag där man just låter datacenters vara med och ta hand om en del av belastningen.

Skrivet av Ratatosk:

Deprimerande, folk tänker inte längre än vad näsan räcker.
För ett år sedan kostade en åttakärnig CPU 12000 kr, sedan kom Ryzen, i dag får du en 16 kärnig CPU för ett lägre pris.

Köpare tackar AMD för detta genom att springa iväg och köpa en Intel, "eftersom den kanske är snabbare i vissa spel".
När blev CPU prestandan, det som avgjorde hur bra ett spel flyter, ingen som hört talas om ett grafikkort?

Att AMD har ett lägre pris, går svalare och är bättre på flertrådigt, verkar inte spela någon roll, de flesta har gett sig fan på att köpa en Intel, inte en AMD.

Suck!

Jag undrar först hur stor skara som ens väljer cpu idag och inte köper färdigmonterade datorer där cpun mer eller mindre är den som finns i, självklart har cpun en betydelse i valet, men om det är en likvärdig AMD eller intel har ej så stor betydelse.
Där intel har nästan monopol på märkesdatorer än idag.
Men sedan att välja cpu för vad som är bäst för framtida utvecklingen, ja det är lite som att välja produkt för vad som är bäst för miljön eller vad som har minst barnarbetare. Det låter fint, men i praktiken är det pengar som avgör.

Just nu är Intel gen 8 en väldigt bra processor för de som enbart gör enklare saker på sin desktop och man måste gå upp till Threadripperklass för att få något bättre, men då skenar kostnaden iväg.
Sedan är såklart inte en Threadripper bättre för små saker utan den är till för de som gör lite större. Men som sagt när många applikationer idag har stöd för att man kan låta ett datacenter bistå en med datorkraft så klarar sig ändå sig många på 8 cores.
Exempel på applikation som utnyttjar datakraft i Molnet är Autodesk Revit.

En annan trend är att fjärrstyra applikationer på en annan dator, på min egen laptop så har jag typ enbart google chrome + antivirusinstallerat resten fjärrstyr jag genom olika tekniker. Och fler blir som mig, även om de köper färdiga tjänster och inte bygger egna. Så jag tror på en trend där folk kan köpa vilken dator som helst, 8GB ram och en SSD så flyter det på.

*edit*
Detta med vad molnet och AI får för påverkan är skitintressant, jag själv mer enkel IT-tekniker har byggt flertalet lösningar där jag tar hjälp av datakraft och verktyg från bl.a. Microsoft Azure.

Och folk som undrar hur seniora excelanvändare klarar sig med 8 cores cpuer idag så är svaret the cloud:
https://powerbi.microsoft.com/en-us/
Jag själv som halverfaren excelanvändare har flera gånger använt mig av lösningar som att jag skickar in datan till en server, ofta till sql server som sedan gör beräkningar som sist skickar tillbaka datan. Och vops har jag en imponerande excellösningen som har gått att köra på en 486a.

Så datorbehovet förändrats, det går emot att det mest är gamers som har behov av kraften lokalt. Jag tror framtiden ligger i väldigt enkla laptops, även om de flesta köper alla tjänster. (netflex, spotify, faceboo, gmail, släktforskning, bokföring etc)

Permalänk
Medlem

@anon159643: sammanfattat: chromebooks kommer ta över?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wowsers:

@Johan86c: sammanfattat: chromebooks kommer ta över?

Om utvecklingen håller i sig så går vi emot en sådan trend, nu behöver det inte precis vara chromebook utan kan vara vad som helst. Det finns hinder som jag främst anser handlar om konjekturen, blir det lågkonjektur faller allt tillbaka. Men annars snart har vi 5G och snabbt bredband på de flesta ställen.

Jag sitter t.ex. och jobbar emot en kommun, lösning jag har kräver en dator för runt 400 000kr, men jag sitter på en 2 kärnig laptop med 8GB ram. Det enda applikation som min dator själv kör är Citrix.. Om jag så hade haft en i9 för 20 000kr, Qudrakort för 70 000kr etc, så hade det inte påverkat prestandan det minsta.
Datasäkerhetsskandaler kan också skapa problem, även om att ha datan lokalt på en laptop är det säkraste det heller.

Permalänk
Inaktiv

Någon som mätt strömförbrukningen på era Ryzen-burkar än? Snickrade ihop en liten enfas skarvkabel idag med uttag för att koppla på multimeter i serie så jag enkelt kan mäta ström.

  • Avstängd - 0,071A - 16,33W

  • Tomgång - 0,37A - 85,1W

  • x264 - 0,96A - 220,8W

  • ethminer - 1,28A - 294,4W

  • x264+ethminer - 1,90A - 437W

Ingen överklockning.

PRIME X370-PRO | R7 1700X | NH-D15 | 32GiB DDR4 | 500GiB 850 EVO | 3TiB HDD | 500GiB HDD | Nitro R9 Fury | XonarEssenceSTX | SuperNOVA 750 G2 | Deathadder | QPAD MK-50 | Ubuntu 17.10

(klistrat in spec. från signaturen för framtida referens ifall något skulle ändra sig)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon78208:

Någon som mätt strömförbrukningen på era Ryzen-burkar än? Snickrade ihop en liten enfas skarvkabel idag med uttag för att koppla på multimeter i serie så jag enkelt kan mäta ström.

  • Avstängd - 0,071A - 16,33W

  • Tomgång - 0,37A - 85,1W

  • x264 - 0,96A - 220,8W

  • ethminer - 1,28A - 294,4W

  • x264+ethminer - 1,90A - 437W

Ingen överklockning.

PRIME X370-PRO | R7 1700X | NH-D15 | 32GiB DDR4 | 500GiB 850 EVO | 3TiB HDD | 500GiB HDD | Nitro R9 Fury | XonarEssenceSTX | SuperNOVA 750 G2 | Deathadder | QPAD MK-50 | Ubuntu 17.10

(klistrat in spec. från signaturen för framtida referens ifall något skulle ändra sig)

Vänta nu.. är det jag som missuppfattar något eller drar datorn 16W/h när den är avstängd?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

@Xyborg:
Kollade upp toleransen på multimetern i det mätområdet jag hade den inställd på.
±(1.2%+5)

± 0.071*1.2/100 +0.005 = ± 0,005852 A

0,071+0,005852 = 0,076852 A = 17,67596 W
0,071-0,005852 = 0,065148 A = 14,98404 W

Så någonstans mellan 14,98404 till 17,67596 watt när datorn är avstängd.

Ja, jag tycker också det var lite högt, men datorn är ju faktiskt aldrig riktigt avstängd så länge den är inkopplad i väggen och strömbrytaren på baksidan av nätaggregatet är tillslagen. Borde dock ställt in multimetern på ett lämpligare mätområde, men det är lätt att vara efterklok

Permalänk
Medlem

Tur att jag aldrig stänger av min dator, massor av watt som gått åt i onödan 😋

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk
Skrivet av anon78208:

@Xyborg:
Kollade upp toleransen på multimetern i det mätområdet jag hade den inställd på.
±(1.2%+5)

± 0.071*1.2/100 +0.005 = ± 0,005852 A

0,071+0,005852 = 0,076852 A = 17,67596 W
0,071-0,005852 = 0,065148 A = 14,98404 W

Så någonstans mellan 14,98404 till 17,67596 watt när datorn är avstängd.

Ja, jag tycker också det var lite högt, men datorn är ju faktiskt aldrig riktigt avstängd så länge den är inkopplad i väggen och strömbrytaren på baksidan av nätaggregatet är tillslagen. Borde dock ställt in multimetern på ett lämpligare mätområde, men det är lätt att vara efterklok

Din dator borde dra 2-3 W "avstängd". Har en XEON och den drar 7-8 W "avstängd". Tyckte den drog för mkt så jag byggde en annan dator och den drar 1-2 W "avstängd". Förvisso en jäkligt slö dator men den ska ju bara kunna med streamat till tv:n. Jag stänger av alla "offline-finesser" för nätverskorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:
Skrivet av Brisse:

Någon som mätt strömförbrukningen på era Ryzen-burkar än? Snickrade ihop en liten enfas skarvkabel idag med uttag för att koppla på multimeter i serie så jag enkelt kan mäta ström.

  • Avstängd - 0,071A - 16,33W

  • Tomgång - 0,37A - 85,1W

  • x264 - 0,96A - 220,8W

  • ethminer - 1,28A - 294,4W

  • x264+ethminer - 1,90A - 437W

Ingen överklockning.

PRIME X370-PRO | R7 1700X | NH-D15 | 32GiB DDR4 | 500GiB 850 EVO | 3TiB HDD | 500GiB HDD | Nitro R9 Fury | XonarEssenceSTX | SuperNOVA 750 G2 | Deathadder | QPAD MK-50 | Ubuntu 17.10

(klistrat in spec. från signaturen för framtida referens ifall något skulle ändra sig)

Vänta nu.. är det jag som missuppfattar något eller drar datorn 16W/h när den är avstängd?!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja wattalen låter inte bra för när datorn är av eller ligger på tomgång, kan dock vara nätagget som har dålig parasitström.

Man kan enkelt kolla hur mycket parasitström något drar med ekvationen ((watt / effektivitet) - watt)

Ström (Watt)

~Effektivitet (decimal)

Parasitström (Watt)

50

0.800

12.50

100

0.885

12.99

200

0.910

19.78

300

0.922

25.34

400

0.920

34.78

500

0.915

46.48

600

0.910

59.34

700

0.905

73.48

800

0.895

93.85

Minimum parasitström verkar ligga kring 10-15W, vad jag är mer orolig över är 85W för Tomgång, det låter ovanligt högt (70-75W utan parasitström).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@wowsers: Ström mäts i Ampere, effekt mäts i Watt. Du verkar blanda ihop begreppen. Tror du menar uteffekt och förlusteffekt istället för parasitström. Förlusteffekten är den effekt som förbrukas från väggen men inte kommer till nytta. Det blir bara värme i nätagget och måste kylas bort. Uteffekten är den effekt som levereras till datorn från nätagget.

Permalänk
Inaktiv

Effektförlust är definitivt rätt begrepp i detta fallet.

Antar att parasitström är något du tagit från det engelsktalande brukar kalla "parasitic load"? Brukar väl användas för att beskriva effektförbrukningen hos standby-prylar, men jag kan inte se det som synonymt med effektförlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Effektförlust är definitivt rätt begrepp i detta fallet.

Antar att parasitström är något du tagit från det engelsktalande brukar kalla "parasitic load"? Brukar väl användas för att beskriva effektförbrukningen hos standby-prylar, men jag kan inte se det som synonymt med effektförlust.

Det är uttryck vi använder i familjen, tänker typ så här:
Pararitförluster är något som har ett minimevärde större än noll.
Effektförlust brukar enbart räknas i procent (iaf det vi gjorde i skolan för många år sedan) vilket gör att det känns konstigt att uttrycka det i watt.
Jag får väl läsa upp mig i de korrekta termerna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv

@wowsers:
Inget fel på ditt inlägg i övrigt dock. Tror du var inne på rätt tankespår, men jag ser två problem med det:

  • Kurvan börjar vid 50W vilket är lite väl högt för att kunna säga något om verkningsgraden vid ~15W

  • Ganska säker på att nätaggregatet går ner i ett eget standbyläge när datorn är avstängd, och verkningsgradskurvan är förmodligen inte giltig i det läget

Permalänk
Inaktiv

Nu känner jag mig lite som en idiot

Räknade ut effekten som om det var likström vi snackade om, och glömde ta hänsyn till fasförskjutning. Det jag har räknat ut är alltså den skenbara effekten (VA), inte den aktiva effekten (W).

Aktiv effekt och skenbar effekt skiljer sig ganska markant vid låg belastning, så förmodligen är den aktiva effekten inte mer än några enstaka watt.

Dags att gå tillbaka till skolan och repetera tror jag. Har tydligen gått lite för många år utan att man nyttjat kunskapen

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Nu känner jag mig lite som en idiot

Räknade ut effekten som om det var likström vi snackade om, och glömde ta hänsyn till fasförskjutning. Det jag har räknat ut är alltså den skenbara effekten (VA), inte den aktiva effekten (W).

Aktiv effekt och skenbar effekt skiljer sig ganska markant vid låg belastning, så förmodligen är den aktiva effekten inte mer än några enstaka watt.

Dags att gå tillbaka till skolan och repetera tror jag. Har tydligen gått lite för många år utan att man nyttjat kunskapen

https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/d6be8ef9e76ac997224ca6ea77fecee3ab621cd3

https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/e2351295d2c1d2b488e6ee3062a2b86819650afc

Äh, spela Roland. Kan räcka med en stressig dag för att synapserna ska få frispel. Man är inte idiot för det. Lätt hänt att blanda ihop saker och ting ibland.

Permalänk
Medlem

Nu kan man köpa 1800X 4,0GHz för endast 3190kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4162312

Nu kan man köpa 1700X 3,8GHz för endast 2799kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4162311

8/16 8 kärnor 16 trådar mycket prestanda för så lite pengar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Nu kan man köpa 1800X 4,0GHz för endast 3190kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4162312

Nu kan man köpa 1700X 3,8GHz för endast 2799kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4162311

8/16 8 kärnor 16 trådar mycket prestanda för så lite pengar.

Kanske borde sälja min 1800x som bara går till 3,8 och hoppas på en ny som går till 4,0
Eller så väntar jag till 2800x

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enligt läkta uppgifter ska enkeltrådig prestanda på Ryzen 2600 ligga kring 14.5% högre (wccf artikel längst ner pga mobil).

Om man räknar med 5.56% högre klockhastighet för en tråd (200MHz högre) borde ipc vara 1.145/1.0556=1.0847

Detta skulle innebära ca 8% högre ipc, jag är fortfarande tvivelaktig till hur mycket beror på en faktisk ipc ökning och inte bara högre ram hastighet. Det blir intressant att se jämförelser då processorerna släpps.

(länk till wccftech)
https://wccftech.com/amd-ryzen-5-2600-pinnacle-ridge-cpu-perf...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@wowsers:
Jag gissar såhär

En tråd 1600 XFR = 3.7GHz (bas 3.2 GHz)
En tråd 2600 XFR v2 = 4.3GHz ? (bas 3.4GHz)
500/3700 = 13.5% (IPC ca 1% högre?)

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@wowsers:
Jag gissar såhär

En tråd 1600 XFR = 3.7GHz (bas 3.2 GHz)
En tråd 2600 XFR v2 = 4.3GHz ? (bas 3.4GHz)
500/3700 = 13.5% (IPC ca 1% högre?)

Glömde bort XFR, här är en liten tabell med potentiella klock och IPC ökningar (om alla andra faktorer än CPU skulle vara samma) för att nå teoretiskt 14.5% högre prestanda

R 1600 XFR (GHz)

R 2600 XFR? (GHz)

Hastighets ökning (%)

IPC ökning (%)

3.7

3.9

5.4

8.6

3.7

4.0

8.1

5.9

3.7

4.1

10.8

3.3

3.7

4.2

13.5

0.9

Känns i mitt tycke som att XFR på 4.0 eller 4.1 GHz låter mest troligt, men kan alltid hända att 2600 kördes 3.9 XFR med snabbare minnen (vilket borde vara en faktor).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"