En bil för 40.000 pengar. Toyota for the win eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Toyota gör vanligtvis ganska tråkiga bilar, men de håller bättre än alla andra (ja, så är det faktiskt). Plockar man isär valfri Toyota-bil (eller för all del någon annan japansk bil) och jämför med exempelvis en isärplockad BMW förstår man snabbt varför det är så.

Om ni inte absolut måste ha en kombi för lastutrymmets skulle är mitt förslag en Toyota Prius. Den är tyvärr ganska ful, tycker jag personligen, men den är otroligt driftsäker och billig att köra och äga. Fordonsskatten kostar 360 kr/år (mindre än en tiondel av priset för Audin som det tipsas om ovan) och förbrukningen är inga problem att hålla under 0,5 liter/mil om man kör lite vettigt. Det är svårslaget i den prisklassen. Toyota har dessutom kamkedja på samtliga motorer från 2006 och framåt. Många av motorerna hade kedja redan från omkring 2000.

Toyota Corolla har förstås också en driftsäkerhet som ligger över snittet, men den känns betydligt burkigare och simplare än Prius.

Tack för tipset! En Prius kunde absolut vara intressant! Kollar direkt vilka Prius som finns i vår prisklass!

Och ja, den är ful! Men som du säger - det är svårslaget med den skatten och förbrukningen, wow liksom!

Kamkedja - okej check, det ska jag lägga på minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ska inte ge mig in på något specifikt märke men kan starkt rekommendera att antingen:

Köp någon med kamkedja istället för rem, köper du begagnat så är det i de flesta fall dags att byta den i den här prisklassen.

Eller en där remmen bytts nyligen.

Det brukar landa på 5-15k beroende på märke och var man fixar det.

Kamkedja eller ny rem - okej tack, perfekt konkret info att ha med mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom killen är bosatt i Stockholm, (Jag förutsätter kille baserat på profilbilden, namnet är för mig lite intetsägande.) så hade jag nog försökt undvika just diesel.

Yes kille.

Diesel känns väldigt tveksamt. Till och med jag har hört talats om att det kan komma att fungera dåligt i vår huvudstad inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Toyota eller Honda. Kamrem och extremt bra kvalitet på bilarna.
tråkiga? Ja.
håller längre än solen lyser? Ja.

Just nu låter detta som ljuv musik i mina öron!

Får bli en roligare bil i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knge:

Köra 1-2ggr i veckan, har ni räknat på vad Sunfleet eller DriveNow skulle kosta för er i månaden ? Eller bor ni för långt bort för sådant?

Hej!

Jag har räknat snabbt på det och kostnaderna verkar dra iväg snabbt med bilpool. Dessutom är det inte jättenära till närmaste pool.

Dock ska jag ta och räkna på det igen med lite andra siffror. Bilpool skulle absolut kunna vara ett bra alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Är nästan alltid disel, och lite roligare att köra än en vanlig "Svenssonvolvo"!

Låter märkligt. IOM helbilsgodkännandet så får de inte vara trimmade, och den enda skillnaden mot svensonvolvo är möjligen hårdare stötdämpare och fjädrar, speciellt bak, för att hantera den ökade tjänstevikten. Med tanke på att polisen de senaste 10'ish åren varit mer miljömedvetet inriktade så är det mindre motorstarka maskiner, färre T5'or osv som köpts in. Det borde med andra ord vara just svenssonvolvo, fast välskötta högmilare.

Skrivet av Pender:

Saab har jag kikat lite på. Det verkar som man får väldigt mkt bil för pengarna. Nästan för mkt - vad är haken liksom?

Saab har alltid hållit värdet dåligt, och sedan konkursen / kinesiska uppköpet, så har botten fallit ur. Det är så vitt jag vet inte mer fel på dem än någon annan.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Självklart vänder jag mig till Sveriges bästa datorforum för att be om råd inför stundande bilköp - vart annars!

Vi har en budget på ca 40 k (bilhandlare). Vi letar efter en bil till 2 vuxna och 2 barn. Köra 1-2 ggr/veckan. Prios:
- Säker.
- Så lite löpande kostnader som möjligt, och så lite strul som möjlligt!
- Kombi eller motsv.
- Gärna, gärna automatlåda men det kanske inte går att få ihop med ngt prisvärt och icke-krånglande.

Jag tittar på bilar typ denna Toyota Corolla. Är det vettigt?

Jag kan inte bilar! Är det volvo som man ska ha? Skoda?

https://pbs.twimg.com/media/Ceq3J-RVAAAGWDu.jpg

Jag har haft min Corolla i 8 år. Det är en 2002:a som gått 15000 mil i min ägo. Den har gått 23000 mil totalt.

Den har varit flera turer runt om i europa. Den har körts på vägar med sporadiska asfaltsfläckar i vitryssland. Riktigt hårt behandlad bil.

Bytat gasfjädrar på bakluckan. Fixat ljuddämparen och servat den. Annars inget.

De käkar lampor rätt friskt. Annars oförstörbara.

Och just den modellen är till och med ganska bekväm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Måste bara flika in här. Saab må vara billiga men de lider ju av ofantligt dålig kvalitet. Speciellt 9-5 runt 2000 till 2006. Vevhusventilationen är en svag punkt det i kombination med långa serviceintervall leder till oilsludge
Och efter detta kommer rasslande kamkedjor eller turbodöden.

Jag säger som de andra. Honda eller Toyota!

Ska man ha bilen några år skulle jag varit noga med att oljan bytts i tid. Dvs 1 gång per år och max 1500 mil.
Inga longlifeintervall
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pender: Kolla vad det kostar att leasa en bil. Tex en splitterny Golf Sportkombi med minsta motorn och minsta utrustning (fortfarande mer utrustning än en gammal 9-5) kostar från 1500kr/månaden. Du kan alltså leasa en Golf i 3 år till samma kostnad av att köpa en gammal Corolla eller whatever. Och då kan du räkna med att inte behöva laga något, och service konstnader ingår. Samt förmodligen billigare försäkring.

Ge det en tanke. Kolla med lokala VW försäljaren om dem har några erbjudanden.

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt mig en Toyota Urban Cruiser 2011, 1.4 Diesel, jätte trevlig bil men priset på dom är 70-80k. Jag gav 75 för min som gått 4900 mil.

0.55lit/mil drar den, värmen kommer rätt fort i den bilen dessutom, riktigt skönt.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

Honda Accord 96-98 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av RitPer:

Måste bara flika in här. Saab må vara billiga men de lider ju av ofantligt dålig kvalitet. Speciellt 9-5 runt 2000 till 2006. Vevhusventilationen är en svag punkt det i kombination med långa serviceintervall leder till oilsludge
Och efter detta kommer rasslande kamkedjor eller turbodöden.

Jag säger som de andra. Honda eller Toyota!

Ska man ha bilen några år skulle jag varit noga med att oljan bytts i tid. Dvs 1 gång per år och max 1500 mil.
Inga longlifeintervall
Skickades från m.sweclockers.com

2004 bytte de vevhusventilation och vid det här laget är de de bilarna slut på flera sätt.

Ang 9-5 finns ingen anledning att gå längre bak än de med facelift och biopower. 2,3t 184 hk Vector kombi med automat anser jag vara rätt version. Men man ska nog helst räkna med 50-60k.
Alla 9-5or kombi har rostiga bakluckor så man kan försöka hitta det och pruta.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

2004 bytte de vevhusventilation och vid det här laget är de de bilarna slut på flera sätt.

Ang 9-5 finns ingen anledning att gå längre bak än de med facelift och biopower. 2,3t 184 hk Vector kombi med automat anser jag vara rätt version. Men man ska nog helst räkna med 50-60k.
Alla 9-5or kombi har rostiga bakluckor så man kan försöka hitta det och pruta.

Absolut, håller med dig. För 40k ska man få en nyare bil. Tyvärr är det ju inte bara vevhusventilationen som är boven utan flera saker som spelar in här.

Men men dom är varje fall billiga i inköp vilken ju är bra!
Så ska man köpa en så ska man ju vara noga med att kolla efter. Rasslande kamkedja, rostig baklucka, snedslitna bakdäck = kassa dämpare, blårök = trolig oilsludge, vitrök = troligt kass turbo. Om manuell så brukar väl 2an börja krångla. Det jag kommer på nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

köp en toyota eller honda om du vill ha en bil som håller och är billig i drift.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

En A4 med denna kombinationen är svårslagen. Skottsäker motor som går billigt och en underbar automatlåda.
Bör gå att pruta ner till cirkus 40-45k.
https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A4_2_0_TDi_140HK_AUTO_N...

Inte heller fel.
https://www.blocket.se/gavleborg/Vw_golf_1_9_diesel_auto_09_7...

Antar att du är Audi förare? Krävs de 5 nollorna för att man ska tipsa om den där till någon som kör 1-2ggr per vecka, med en skatt på strax under 4300kr per år. Är varken euro 5 eller euro 6 klass heller, vilket kan bli problem om man bor nära en miljözon i framtiden.

TS, skippa diesel.
Edit:

Skrivet av Pender:

Saab har jag kikat lite på. Det verkar som man får väldigt mkt bil för pengarna. Nästan för mkt - vad är haken liksom?

Haken med saab är att de är svåra att reparera och därmed lite dyra reparationer, inga evighetsmaskiner till motorer, samt avsaknaden av servicenätverk är avskräckande för många.

Permalänk

@p.lindblom:

Om man nu inte har möjlighet att plocka isär en toyota och en BMW av liknande kaliber, hur ska man då kunna ta dig för ditt ord? Har du lust att förklara vad du menar?
Är genuint intresserad.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

En fråga är vad för sträckor ni ska köra? Längd, antal m.m...

Vi tänkte ha en bil för storhandel och ärenden, för dagsutflykter och för att åka på lite längre resor (Typ Vättern) då och då. Mer under sommaren, mindre under vintern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

@Pender: Jag gick på transportstyrelsens statistik över fel vid bilprovningen och där låg Toyota Corolla i topp. Vanligaste felen var blinkerslampa och regskyltsljus (vilket betyder att folk åkte in utan att ha kollat ett skit). Otroligt driftsäker, jag har bytt batteri, bromsbelägg, olja etc men annars helt krångelfri. Men så *jvvla* tråkig att köra.

Statistik rocks!

Det vore väldigt skönt med en sån bil som bara rullade!

Tråkig att köra... Den dealen tar jag alla dagar. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Corolla är bra bilar , men som många skriver så är dom riktigt tråkiga. Men det kan man ju skita i om man inte ska pendla 20mil om dagen.
Om du sen köper på en bilfirma så försök att få till en bra garanti. Sist jag köpte bil så pruta jag inte på priset utan fick lite länge garanti och det är jag glad för idag. Man vet aldrig med begagnade bilar
Lycka till med bilen oavsett vilket märke du fastnar för.
Mvh / Mangee

Tack för det tipset! Att deala på ngt annat än just priset känns som en vinnande strategi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Bilen du länkar till är ju priset på tok för högt på. Dra av minst 15, kanske närmare 20 tusen så hamnar den i rätt prisklass. För 50 tusen får man ju en 08:a corolla verso för som känns mer prisvärd isf.

Angående kamrem och kamkedja så gick väl både toyota och honda över mestadels till dessa runt 04:a eller dylikt, kanske något tidigare. Med det i åtanke så kan det vara bra att lägga på minnet att det inte skadar att byta motorolja och oljefilter var 1500:e mil så man slipper problem med just kedjan.

Tycker Toyota ligger rätt högt i pris som begagnade, men absolut då har jag ett riktmärke att kolla efter!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Japanare med kamkedja.

Honda Accord Tourer
Toyota Avensis Kombi
Mazda 6 Touring

Kolla efter rost i hjulhus noggrant!

Apropå rost i hjulhus.. Ska man utgå från att bilhandlare är "hederliga" /schyssta eller tvärtom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stockholm är ju rätt stort. Ska man mest ta sig runt innerstan så är kombinationen Uber/matleverans hem rätt svårslagen. Bor han utanför och ska åka långt så är det ju inte ett alternativ. Man kan ju dock misstänka att om han vill ha en kombi så kanske han ska transportera något? Oklar info

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Du kommer att få många svar från fanboys som vill promota "sitt" bilmärke, och det är inget konstigt. Har man en positiv upplevelse av ett specifikt märke är man mer benägen att bortse från ev. brister och framhäva märkets fördelar.

Jag kommer att göra exakt samma sak! Jag är nämligen mycket förtjust i Ford... och nu kommer du få X antal som helt sågar Ford... Ford gör enligt min mening prisvärda bilar, säkra, rymliga och förvånansvärt körglada. De gör helt enkelt bra kompromisser - inte bäst på något,, men inte dåliga på något hellt. Jag har haft extremt lite problem med mina bilar och ej heller haft något problem med rost alls.

I den prisklass du är intresserad av skulle jag titta på en Ford Focus runt årsmodell 2010-2011, finns ett antal i Stockholm med omnejd (Södermansland, Västmanland och Uppsala).

Det enda jag "begär" är att du inte skall räkna bort Ford bara för att en massa Saab/Volvo/VW/Toyota-fanboys skriker sig hesa. Gå till en seriös återförsäljare och provkör - jag tror du kommer att bli nöjd.

Ford Focus har jag kollat lite på, den verkar trevlig på många sätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Har en gammal Toyota Avensis 2005, har alltid gått igenom besiktning prickfritt. Senaste gången sa besiktningsmannen att dom aldrig hittade några fel på dom bilarna. Förslitningsdelar går såklart, däck, bromsbelägg, lampor, batteri, men maskinellt prickfritt och Toyota av senare modeller rostar inte.

Störttråkig, javisst, men man sitter bra och har bra uppsyn över trafiken. Rymlig. Ganska bra riv i motorn, men bullrig(vägbuller) vid långfärd. Drar ca. 0.75 vid blandad körning inne i Stockholm, 0.6 på landsväg. Går att hitta billigt, men dyrare än motsvarande bilar från Ford, Opel, Mazda etc

Låter toppen!

Det där med senare modeller rostar inte.. Snackar du alltså cirkus inom de senaste 10 åren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Anndreeaas:

Hahaha what!

Skottsäker motor? är inne på turbobyte, koppling samt dubbelmassesvänghjul och avgasrenare och jag har bara ägt min 170 hästars i 1,5 år!

Törstig, extremt dåligt drag på låga varv annars bra bil!

Gissar att det är samma motor som i våran Q5, 2.0TDI 170hk, Har även haft en hel del problem med den motorn tyvärr, Inget jag skulle rekommendera.

Till TS: Prius är förmodligen ett vettigt alternativ.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Apropå rost i hjulhus.. Ska man utgå från att bilhandlare är "hederliga" /schyssta eller tvärtom?

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska vara glad om dom själva har märkt rosten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

@Pender: Jag gick på transportstyrelsens statistik över fel vid bilprovningen och där låg Toyota Corolla i topp. Vanligaste felen var blinkerslampa och regskyltsljus (vilket betyder att folk åkte in utan att ha kollat ett skit). Otroligt driftsäker, jag har bytt batteri, bromsbelägg, olja etc men annars helt krångelfri. Men så *jvvla* tråkig att köra.

Finns det statistik tillgänglig på fel vid besiktningen även för senaste åren? Vet att det fanns förut men det var många år sen jag kikade på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Reagerade på det med.
En bil servar man varje år för att den ska må bra.

Farsan körde både sin 940 och sin s80 ca 20000 mil vardera utan en enda regelrätt service. Något oljebyte någon gång annars bara påfyllning av olja om dey började sina. Bromsbelägg fick jag byta när det inte fanns någon beläggning kvar utan bara var plåten kvar. (visserligen var lamellerna kanske lite väl slitna i slutet på 940:n då man kunde starta på 5:ans växel utan allt för stor ansträngning)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Antar att du är Audi förare? Krävs de 5 nollorna för att man ska tipsa om den där till någon som kör 1-2ggr per vecka, med en skatt på strax under 4300kr per år. Är varken euro 5 eller euro 6 klass heller, vilket kan bli problem om man bor nära en miljözon i framtiden.

TS, skippa diesel.
Edit:

Kör BMW. Och lägg ner det där med fem nollor, ett skämt som var kul när företaget fick tillbaka sitt namn Audi efter att tidigare hetat Auto Union.

Missade punkten gällande 1-2 gånger per vecka, my bad.
Håller självklart med dig gällande Euro 5 samt 6, dock anser jag att något i den klassen är det mest prisvärda. Det bästa hade varit en 1.8T, men dessa finns det dåligt av då folk är rädda för diesel.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Tycker du ska skippa SAAB, de har en del konstiga lösningar och skapar onödigt många verkstadsbesök.

För de pengarna bör du satsa på en Volvo v70 modell 04-08 med 140hk, 170hk eller de med turbo (bensinmotorer) med automatlåda och max 22000 mil. De drar lite mer soppa men är relativt billiga i skatt och försäkring. Samt att de gamla automatlådorna håller bättre i stadstrafik/krypkörning.

Köp ingen disel, det är motorer för tåg, jordbruk och fartyg samt att de släpper ut onödigt mycket skadliga partiklar.