En bil för 40.000 pengar. Toyota for the win eller?

Permalänk
Medlem

En bil för 40.000 pengar. Toyota for the win eller?

Självklart vänder jag mig till Sveriges bästa datorforum för att be om råd inför stundande bilköp - vart annars!

Vi har en budget på ca 40 k (bilhandlare). Vi letar efter en bil till 2 vuxna och 2 barn. Köra 1-2 ggr/veckan. Prios:
- Säker.
- Så lite löpande kostnader som möjligt, och så lite strul som möjlligt!
- Kombi eller motsv.
- Gärna, gärna automatlåda men det kanske inte går att få ihop med ngt prisvärt och icke-krånglande.

Jag tittar på bilar typ denna Toyota Corolla. Är det vettigt?

Jag kan inte bilar! Är det volvo som man ska ha? Skoda?

Permalänk
Medlem

En A4 med denna kombinationen är svårslagen. Skottsäker motor som går billigt och en underbar automatlåda.
Bör gå att pruta ner till cirkus 40-45k.
https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A4_2_0_TDi_140HK_AUTO_N...

Inte heller fel.
https://www.blocket.se/gavleborg/Vw_golf_1_9_diesel_auto_09_7...

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk

Kolla på Saab 9-5. Kör själv en och är nöjd

Mycket bil för pengarna!

Visa signatur

Peace.

Permalänk
Medlem

Toyota gör vanligtvis ganska tråkiga bilar, men de håller bättre än alla andra (ja, så är det faktiskt). Plockar man isär valfri Toyota-bil (eller för all del någon annan japansk bil) och jämför med exempelvis en isärplockad BMW förstår man snabbt varför det är så.

Om ni inte absolut måste ha en kombi för lastutrymmets skulle är mitt förslag en Toyota Prius. Den är tyvärr ganska ful, tycker jag personligen, men den är otroligt driftsäker och billig att köra och äga. Fordonsskatten kostar 360 kr/år (mindre än en tiondel av priset för Audin som det tipsas om ovan) och förbrukningen är inga problem att hålla under 0,5 liter/mil om man kör lite vettigt. Det är svårslaget i den prisklassen. Toyota har dessutom kamkedja på samtliga motorer från 2006 och framåt. Många av motorerna hade kedja redan från omkring 2000.

Toyota Corolla har förstås också en driftsäkerhet som ligger över snittet, men den känns betydligt burkigare och simplare än Prius.

Permalänk
Medlem

Ska inte ge mig in på något specifikt märke men kan starkt rekommendera att antingen:

Köp någon med kamkedja istället för rem, köper du begagnat så är det i de flesta fall dags att byta den i den här prisklassen.

Eller en där remmen bytts nyligen.

Det brukar landa på 5-15k beroende på märke och var man fixar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Självklart vänder jag mig till Sveriges bästa datorforum för att be om råd inför stundande bilköp - vart annars!

Vi har en budget på ca 40 k (bilhandlare). Vi letar efter en bil till 2 vuxna och 2 barn. Köra 1-2 ggr/veckan. Prios:
- Säker.
- Så lite löpande kostnader som möjligt, och så lite strul som möjlligt!
- Kombi eller motsv.
- Gärna, gärna automatlåda men det kanske inte går att få ihop med ngt prisvärt och icke-krånglande.

Jag tittar på bilar typ denna Toyota Corolla. Är det vettigt?

Jag kan inte bilar! Är det volvo som man ska ha? Skoda?

https://pbs.twimg.com/media/Ceq3J-RVAAAGWDu.jpg

Om du klarar dig från rost (dvs underhåller bilen) så är en japanare rätt svårslagen gällande driftsäkerhet. Honda, Nissan, Toyota gör samtliga bra (om än lite tråkiga) modeller.
Nyare bilar idag har ju generellt sett inga problem med drivlinorna utan håller väl men med den budgeten är det begagnat.
Vill du att grejorna ska hålla längre så se till att underredsbehandla och serva dom rätt.
Då brukar det hålla rätt väl.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

En A4 med denna kombinationen är svårslagen. Skottsäker motor som går billigt och en underbar automatlåda.
Bör gå att pruta ner till cirkus 40-45k.
https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A4_2_0_TDi_140HK_AUTO_N...

Inte heller fel.
https://www.blocket.se/gavleborg/Vw_golf_1_9_diesel_auto_09_7...

Köp inte Audi med Multitroniclådan, den har haft många fel. Även 2.0 TDI hade problem med kamdrivning mellan 05-07 samt även spridare.

Om jag skulle kolla i din prisklass, skulle jag kolla efter manuell. Toyota är inget dåligt val.

Audi A4/A6 eller Passat har haft problem med rost dessa år.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Eftersom killen är bosatt i Stockholm, (Jag förutsätter kille baserat på profilbilden, namnet är för mig lite intetsägande.) så hade jag nog försökt undvika just diesel.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Toyota eller Honda. Kamrem och extremt bra kvalitet på bilarna.
tråkiga? Ja.
håller längre än solen lyser? Ja.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med. Jag har en likadan (min har gått 24 xxx mil). Gått igenom besiktning 3 år i rad, har servat den 1 gång under min ägo.
Säker, dock rätt törstig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Kan bara hålla med. Jag har en likadan (min har gått 24 xxx mil). Gått igenom besiktning 3 år i rad, har servat den 1 gång under min ägo.
Säker, dock rätt törstig.

Ett tips är att köra 2.3L motorn då den är mindre törstig, samt rekommendera Manuell på Saab!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd

Köra 1-2ggr i veckan, har ni räknat på vad Sunfleet eller DriveNow skulle kosta för er i månaden ? Eller bor ni för långt bort för sådant?

Permalänk
Medlem

9-5 är oförskämt prisvärd. 2,3t.
Biopower har billig skatt dessutom.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av knge:

Köra 1-2ggr i veckan, har ni räknat på vad Sunfleet eller DriveNow skulle kosta för er i månaden ? Eller bor ni för långt bort för sådant?

En fråga är vad för sträckor ni ska köra? Längd, antal m.m...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Pender: Jag gick på transportstyrelsens statistik över fel vid bilprovningen och där låg Toyota Corolla i topp. Vanligaste felen var blinkerslampa och regskyltsljus (vilket betyder att folk åkte in utan att ha kollat ett skit). Otroligt driftsäker, jag har bytt batteri, bromsbelägg, olja etc men annars helt krångelfri. Men så *jvvla* tråkig att köra.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Ett tips är att köra 2.3L motorn då den är mindre törstig, samt rekommendera Manuell på Saab!

Tack för tipset, har 2,0T Biopower - nästa får bli en 2,3:a. Inte mig emot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Självklart vänder jag mig till Sveriges bästa datorforum för att be om råd inför stundande bilköp - vart annars!

Vi har en budget på ca 40 k (bilhandlare). Vi letar efter en bil till 2 vuxna och 2 barn. Köra 1-2 ggr/veckan. Prios:
- Säker.
- Så lite löpande kostnader som möjligt, och så lite strul som möjlligt!
- Kombi eller motsv.
- Gärna, gärna automatlåda men det kanske inte går att få ihop med ngt prisvärt och icke-krånglande.

Jag tittar på bilar typ denna Toyota Corolla. Är det vettigt?

Jag kan inte bilar! Är det volvo som man ska ha? Skoda?

https://pbs.twimg.com/media/Ceq3J-RVAAAGWDu.jpg

Corolla är bra bilar , men som många skriver så är dom riktigt tråkiga. Men det kan man ju skita i om man inte ska pendla 20mil om dagen.
Om du sen köper på en bilfirma så försök att få till en bra garanti. Sist jag köpte bil så pruta jag inte på priset utan fick lite länge garanti och det är jag glad för idag. Man vet aldrig med begagnade bilar
Lycka till med bilen oavsett vilket märke du fastnar för.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Juus1:

En A4 med denna kombinationen är svårslagen. Skottsäker motor som går billigt och en underbar automatlåda.
Bör gå att pruta ner till cirkus 40-45k.
https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A4_2_0_TDi_140HK_AUTO_N...

Inte heller fel.
https://www.blocket.se/gavleborg/Vw_golf_1_9_diesel_auto_09_7...

Hahaha what!

Skottsäker motor? är inne på turbobyte, koppling samt dubbelmassesvänghjul och avgasrenare och jag har bara ägt min 170 hästars i 1,5 år!

Törstig, extremt dåligt drag på låga varv annars bra bil!

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa en ny bil skulle jag i första hand titta på Toyota och Honda. Väldigt ovanligt med typfel på de bilarna. Ligger i topp när det gäller besiktningsstatistik över bilar som blir godkända vid första försöket. Väldigt hållbara och ovanligt att de behöver något annat än vanlig service enligt serviceboken. Se dock upp med rosten! Diesel ser jag inte som något alternativ när ni ska köra så lite.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Självklart vänder jag mig till Sveriges bästa datorforum för att be om råd inför stundande bilköp - vart annars!

Vi har en budget på ca 40 k (bilhandlare). Vi letar efter en bil till 2 vuxna och 2 barn. Köra 1-2 ggr/veckan. Prios:
- Säker.
- Så lite löpande kostnader som möjligt, och så lite strul som möjlligt!
- Kombi eller motsv.
- Gärna, gärna automatlåda men det kanske inte går att få ihop med ngt prisvärt och icke-krånglande.

Jag tittar på bilar typ denna Toyota Corolla. Är det vettigt?

Jag kan inte bilar! Är det volvo som man ska ha? Skoda?

https://pbs.twimg.com/media/Ceq3J-RVAAAGWDu.jpg

Bilen du länkar till är ju priset på tok för högt på. Dra av minst 15, kanske närmare 20 tusen så hamnar den i rätt prisklass. För 50 tusen får man ju en 08:a corolla verso för som känns mer prisvärd isf.

Angående kamrem och kamkedja så gick väl både toyota och honda över mestadels till dessa runt 04:a eller dylikt, kanske något tidigare. Med det i åtanke så kan det vara bra att lägga på minnet att det inte skadar att byta motorolja och oljefilter var 1500:e mil så man slipper problem med just kedjan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Kan bara hålla med. Jag har en likadan (min har gått 24 xxx mil). Gått igenom besiktning 3 år i rad, har servat den 1 gång under min ägo.
Säker, dock rätt törstig.

Haft den i 3 år men bara servat en gång??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

En A4 med denna kombinationen är svårslagen. Skottsäker motor som går billigt och en underbar automatlåda.
Bör gå att pruta ner till cirkus 40-45k.
https://www.blocket.se/stockholm/Audi_A4_2_0_TDi_140HK_AUTO_N...

Inte heller fel.
https://www.blocket.se/gavleborg/Vw_golf_1_9_diesel_auto_09_7...

Varför ska han köpa en diesel när han kör 1-2 ggr i veckan? Och så i Stockholm med hårda diesel regler dessutom.

Och växellådan är ökänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Haft den i 3 år men bara servat en gång??

Den hederliga gjutjärnsmotorn klarar en hel del. Det är väl inte nån större vits att byta olja oftare än vartannat år på den bilen. Det är ju inte direkt att andrahandsvärdet sjunker ifall man inte följer servicerekommendationerna.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Haft den i 3 år men bara servat en gång??

Reagerade på det med.
En bil servar man varje år för att den ska må bra.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Japanare med kamkedja.

Honda Accord Tourer
Toyota Avensis Kombi
Mazda 6 Touring

Kolla efter rost i hjulhus noggrant!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

för dom pengarna hade jag köpt Honda eller Toyota grymt hållbara bilar sålänge där inte är rost

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Självklart vänder jag mig till Sveriges bästa datorforum för att be om råd inför stundande bilköp - vart annars!

Vi har en budget på ca 40 k (bilhandlare). Vi letar efter en bil till 2 vuxna och 2 barn. Köra 1-2 ggr/veckan. Prios:
- Säker.
- Så lite löpande kostnader som möjligt, och så lite strul som möjlligt!
- Kombi eller motsv.
- Gärna, gärna automatlåda men det kanske inte går att få ihop med ngt prisvärt och icke-krånglande.

Jag tittar på bilar typ denna Toyota Corolla. Är det vettigt?

Jag kan inte bilar! Är det volvo som man ska ha? Skoda?

https://pbs.twimg.com/media/Ceq3J-RVAAAGWDu.jpg

Du kommer att få många svar från fanboys som vill promota "sitt" bilmärke, och det är inget konstigt. Har man en positiv upplevelse av ett specifikt märke är man mer benägen att bortse från ev. brister och framhäva märkets fördelar.

Jag kommer att göra exakt samma sak! Jag är nämligen mycket förtjust i Ford... och nu kommer du få X antal som helt sågar Ford... Ford gör enligt min mening prisvärda bilar, säkra, rymliga och förvånansvärt körglada. De gör helt enkelt bra kompromisser - inte bäst på något,, men inte dåliga på något hellt. Jag har haft extremt lite problem med mina bilar och ej heller haft något problem med rost alls.

I den prisklass du är intresserad av skulle jag titta på en Ford Focus runt årsmodell 2010-2011, finns ett antal i Stockholm med omnejd (Södermansland, Västmanland och Uppsala).

Det enda jag "begär" är att du inte skall räkna bort Ford bara för att en massa Saab/Volvo/VW/Toyota-fanboys skriker sig hesa. Gå till en seriös återförsäljare och provkör - jag tror du kommer att bli nöjd.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Har en gammal Toyota Avensis 2005, har alltid gått igenom besiktning prickfritt. Senaste gången sa besiktningsmannen att dom aldrig hittade några fel på dom bilarna. Förslitningsdelar går såklart, däck, bromsbelägg, lampor, batteri, men maskinellt prickfritt och Toyota av senare modeller rostar inte.

Störttråkig, javisst, men man sitter bra och har bra uppsyn över trafiken. Rymlig. Ganska bra riv i motorn, men bullrig(vägbuller) vid långfärd. Drar ca. 0.75 vid blandad körning inne i Stockholm, 0.6 på landsväg. Går att hitta billigt, men dyrare än motsvarande bilar från Ford, Opel, Mazda etc

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad du är intresserad av, nyare KIA är bra och bränslesnåla. SAAB bör man akta sig för då orginaldelar kommer börja ta slut (inget problem om du inte har något emot "piratdelar".

Japanska bilar fungerar överlag bra men har tendenser att rosta. Kör du sällan bör välja bensinbil. Volvo från 2013 har ofta kvalitetsproblem. Tyska bilar är oftast kvalitativt bra.

Visa signatur

Driver olika hemsidor så som www.rabattify.se, www.bakamedlinnea.se och www.tartverket.se