En bil för 40.000 pengar. Toyota for the win eller?

Permalänk
Medlem

En bil som kanske inte är så rolig men extremt praktisk är Skoda Roomster.

Om du kör 1,6 bensin så är den även med kamkedja.

Jag har en sådan fast scoutmodell betalade 45000 och den har gått 9000 mil.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Reagerade på det med.
En bil servar man varje år för att den ska må bra.

Beror väl på bil? Jag har en polare som blev rekommenderad kamremsbyte (tror jag det var?) på en bil där det bytet skulle kosta 3x av värdet på bilen, kändes inte direkt rimligt. Bättre bara köra tills den rasar totalt och då gå på en "ny" bil igen.

Gällande Stockholm och diesel så beror det väl på? Jag har inte hört någonting om dieselförbud utanför tullarna, så om man endast lever och rör sig utanför centrala Stockholm bör väl en begagnad diesel i låg prisklass inte vara något problem, då jag antar att andrahandsvärdet inte är något man är särskilt rädd för.

Permalänk
Medlem

Åker man Saab så bör man byta olja åtminstone 1 gång/år för dom gillar att bli ompysslad men sköter du dom hyfsat så har du antagligen en av de säkraste bilar som finns. Dessutom roliga att köra & väldigt billig att köpa & även ganska billig att äga om man köper en biopower. Är ju billig att skrämma fart på oxå om man skulle va intresserad av sånt.
Mvh

Visa signatur

Rubbe

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på:
År 2020 får kommuner införa miljözoner som gäller personbilar, om de vill. Det som är sagt är att man får köra i miljözonerna om man har en EURO5 klassad bensinare alt EURO6 klassad diesel. Det finns redan miljözoner bla i sthlm/gbg/malmö dock gäller de bara tyngre trafik. Ett rimligt antagande är att samma zoner kommer att användas och begränsa personbilar också.

Permalänk

Diesel är dyrare att reparera och mycket högre skatt ska man tänka på.
Kamkedja är verkligen inte guld och gröns skogar som folk verkar tro. Ska man ha kamkedja så ska bilen vara nog servad och MAX 1500mil mellan oljebyte gärna bara 1000mil absolut ingen intervall efter longlife olja. Är servicen inte skött så finns det markant risk för kamkedje ras och det kostar jävlar mycket mer än att byta kamrem (kedja kostar cirka 2x så mycket att byta än kamrem). Många tillverkare har även haft problem med sina kedjor.

Som många säger så är toyota en trevlig och driftsäker bil o detsamma gäller honda ingen är världes roligaste men det frågade op inte efter. Personligen så håller jag mig borta från nyare audin dom har tyvärr inte samma kvalle som förr i tiden.

hur vet jag? Uppväxt på farsans bilverkstad som han drivit i 40 år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen rekommenderar jag helt klart en Volvo V70 för de pengarna. Välj en med en mindre bensinmotor då du ska köra såpass lite, helst en utan turbo. Manuell låda ger mindre strul, men kan vara försumbart i sammanhanget.

Räkna dock med att servicekostnader är ofrånkomliga oavsett bilval, i synnerhet oljebyten. Det är värt att lägga pengar på en bra olja och kan enkelt vägas upp genom att byta olja och filter själv. Det klarar du att göra om du inte har tummen mitt i handen och har lite grundläggande verktyg hemma. Behövs i stort sett en skiftnyckel, en domkraft, helst en pallbock och en bytta att samla upp oljan i. Lämna den gamla oljan på en återvinningscentral.

https://www.oljemagasinet.se/ säljer bra olja till bra pris.

Lyssna också noga efter missljud i växellåda och hjullager.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Du kommer att få många svar från fanboys som vill promota "sitt" bilmärke, och det är inget konstigt. Har man en positiv upplevelse av ett specifikt märke är man mer benägen att bortse från ev. brister och framhäva märkets fördelar.

Absolut inte då. Jag kör Mitsubishi. Helnöjd, men jag skulle aldrig rekomendera killen en sådan. (Lancer Ralliart 2010. Ser ut som en vanlig sportback, men har ärvt motor & drivlina från EvoX. Något nedtrimmad för att de ska kunna sälja EvoX, som kostar det dubbla. Alldeles för törstig, och dyr i drift. Köp inte en sådan om man inte är specifikt ute efter en leksak. Kul med dagens väder.)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Juus1:

skottsäker eller? har 2 vänner som åkt på motorhaveri på bilar som gått under 13000mil.
Nog för att jag kör en Audi själv men skottsäker vettefan

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

@Juus1:

skottsäker eller? har 2 vänner som åkt på motorhaveri på bilar som gått under 13000mil.
Nog för att jag kör en Audi själv men skottsäker vettefan

Jag har haft tre bilar med denna motorn, både 140 och 170 hk.
Har alltid funkar bra bortsett från tändspolar på en av motorerna, som togs på goodwill av Audi.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuspar:

En sak att tänka på:
År 2020 får kommuner införa miljözoner som gäller personbilar, om de vill. Det som är sagt är att man får köra i miljözonerna om man har en EURO5 klassad bensinare alt EURO6 klassad diesel. Det finns redan miljözoner bla i sthlm/gbg/malmö dock gäller de bara tyngre trafik. Ett rimligt antagande är att samma zoner kommer att användas och begränsa personbilar också.

Kom inte Euro6 2014?
I så fall så bör det väl vara rätt svårt att få tag i en diesel inom budget (40k) om man behöver köra i/genom stan, och en bensinare är i så fall enda alternativet...

Hellden har ju gått bananazz totalt över detta:
https://www.svd.se/trafikborgarradet-alla-dieselbilar-kan-for...

Så själv skulle jag nog inte köpa en diesel i Stockholm öht för tillfället.

Permalänk
Medlem

Jag ska sälja min Corolla T-Sport snart då jag fick tjänstebil precis. 13k mil. Runt 45k.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Föredetting

Utan tvekan mer eller mindre valfri motorsvag japansk bil. De håller, helt enkelt. Dessutom slipper man organisationer såsom Bilia, Hedin Bil och Din Bil och liknande klåpare om man tvunget vill serva på märkesverkstad.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Du kommer att få många svar från fanboys som vill promota "sitt" bilmärke, och det är inget konstigt. Har man en positiv upplevelse av ett specifikt märke är man mer benägen att bortse från ev. brister och framhäva märkets fördelar.

Jag kommer att göra exakt samma sak! Jag är nämligen mycket förtjust i Ford... och nu kommer du få X antal som helt sågar Ford... Ford gör enligt min mening prisvärda bilar, säkra, rymliga och förvånansvärt körglada. De gör helt enkelt bra kompromisser - inte bäst på något,, men inte dåliga på något hellt. Jag har haft extremt lite problem med mina bilar och ej heller haft något problem med rost alls.

I den prisklass du är intresserad av skulle jag titta på en Ford Focus runt årsmodell 2010-2011, finns ett antal i Stockholm med omnejd (Södermansland, Västmanland och Uppsala).

Det enda jag "begär" är att du inte skall räkna bort Ford bara för att en massa Saab/Volvo/VW/Toyota-fanboys skriker sig hesa. Gå till en seriös återförsäljare och provkör - jag tror du kommer att bli nöjd.

Kan gå i godo för dig.

Mor min har en Ford KA, som verkar vara odödlig. Dock behöver den få lite ny olja nu, så det skall bytas mot ny.
Men förövrigt så bara den går och går, så cred skall den minst sagt ha.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Självklart vänder jag mig till Sveriges bästa datorforum för att be om råd inför stundande bilköp - vart annars!

Vi har en budget på ca 40 k (bilhandlare). Vi letar efter en bil till 2 vuxna och 2 barn. Köra 1-2 ggr/veckan. Prios:
- Säker.
- Så lite löpande kostnader som möjligt, och så lite strul som möjlligt!
- Kombi eller motsv.
- Gärna, gärna automatlåda men det kanske inte går att få ihop med ngt prisvärt och icke-krånglande.

Jag tittar på bilar typ denna Toyota Corolla. Är det vettigt?

Jag kan inte bilar! Är det volvo som man ska ha? Skoda?

https://pbs.twimg.com/media/Ceq3J-RVAAAGWDu.jpg

https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_RS_2_0T_200HK_...

inte bli mossig, detta är en rolig kombi som passar din budget

köp inte diesel bara, du kommer inte få köra det i innerstan i stockholm inom kort..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

@Pender: Subaru legacy

Permalänk

Eller en Subaru outback

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Computex:

Allt beror på vad du är intresserad av, nyare KIA är bra och bränslesnåla. SAAB bör man akta sig för då orginaldelar kommer börja ta slut (inget problem om du inte har något emot "piratdelar".

Japanska bilar fungerar överlag bra men har tendenser att rosta. Kör du sällan bör välja bensinbil. Volvo från 2013 har ofta kvalitetsproblem. Tyska bilar är oftast kvalitativt bra.

Oj vilken myt. Originaldelar kommer allt leva kvar betydligt längre än vad du tror.
http://www.partsforlife.com/sv/

Att sedan rekommender att köpa KIA är ju självmord. Se nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=ufGcPWehNxU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Oj vilken myt. Originaldelar kommer allt leva kvar betydligt längre än vad du tror.
http://www.partsforlife.com/sv/

Att sedan rekommender att köpa KIA är ju självmord. Se nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=ufGcPWehNxU

Att orginaldelarna kommer fasas ut grunnar jag från vad bilmekaniker säger.

Däremot att KIA är de som kvalitetsmässigt fungerar bäst kan ses http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-gar-sonder-minst-och-mest
http://teknikensvarld.se/kia-och-hyundai-haller-bast-enligt-svensk-statistik-389557/

Visa signatur

Driver olika hemsidor så som www.rabattify.se, www.bakamedlinnea.se och www.tartverket.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Vi har en budget på ca 40 k (bilhandlare). Vi letar efter en bil till 2 vuxna och 2 barn. Köra 1-2 ggr/veckan. Prios:
- Säker.
- Så lite löpande kostnader som möjligt, och så lite strul som möjlligt!
- Kombi eller motsv.
- Gärna, gärna automatlåda men det kanske inte går att få ihop med ngt prisvärt och icke-krånglande.

Volvo V50/V70 eller Saab 9-3/9-5 hade jag satsat på. Brukar själv ha en Saab 9-5 i Stockholm då och då. Väldigt lite krångel med en gammal Saab.

Saab 9-3 (dock diesel, så kanske bör undvikas):
https://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_3_1_9ttid_drag_185hk_6...

Volvo V50:
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V50_1_8F_M_varmare_lag...

Permalänk
Medlem

Lite OfT kanske, men är det verkligen bara jag som stör mig på rubriken?
En bil för 40.000 pengar????? 40 000.....pengar. Inte kronor. Pengar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Lite OfT kanske, men är det verkligen bara jag som stör mig på rubriken?
En bil för 40.000 pengar????? 40 000.....pengar. Inte kronor. Pengar.

Skiljer ju lite om det är SEK, USD eller Pund eller Yen

Permalänk

jag slår ett slag föt toyota, dom kanske tråkiga men det är en vardags bil så vem bryr sig?

roligare bil= mer problem, kolla på saabar. kräver en del vård för att hålla sig i topp skick(svin bra motorer, men oljebyten och rätt olja är extremt viktigt.)

likaså volvo eller dom flesta andra bilar med turbo(nej jag säger inte att turbos rasar stup i kvarten, dom kräver generellt bara mer kärlek)

en toyota bl.a finns där inte mycket som kan fela på. samma grej med volvo b23/230 sugis, du kör till kamremmen går av, sätter i en ny och kör vidare. oljan bytar man lite då och då(inte väldigt petigt på gamla rödblockare om man gör det på pricken varje år från egen erfarenhet)

Men köp ingen gammal volvo Det var mest för att göra en poäng. Ju enklare motor/bil desto mindre bekymmer, det är det jag vill komma till!

och bor du i stockholm så köp ingen diesel det är bland det värsta man kan göra. kostar mer i skatt och dieslar gillar inte kortare sträckor alls eller start/stop

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Hedersmedlem

Min fru har en Mazda 6 Kombi 2.3 Sport -2006 som har fungerat otroligt bra. Vi köpte den för 50k och då hade den gått cirka 12k mil. Har inte strulat mer än att någon lampa har gått och vi har kört den typ 3-4k mil. Drar cirka 0.8/milen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Skiljer ju lite om det är SEK, USD eller Pund eller Yen

Ja det blir ju en annan bil om man har 40k GBP i budget jämfört med 40k SEK.....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

En mazda 6 eller varför inte en Volvo V50, kanske lite små men det beror på ålder på barn. Om det är barnvagnar och liknande.
V70 finns det drivvis av så går att hitta till bra pris. Skön, stor och trevlig bil.

Toyota är aldrig fel men kul kommer du kanske inte ha. En opel vectra är billiga bilar som maskinellt är bra, väljer du 2,2 l motorn så är det kedja på dem. Mycke bil för pengarna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Före detta polisbilar brukar ligga runt 40.000 pengar!

Sen om det är bra att köpa eller inte vet jag faktist inte, då dom gått välidgt långt, men å andra sidan bör dom vara välskötta!

Är nästan alltid disel, och lite roligare att köra än en vanlig "Svenssonvolvo"!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Volvo V50/V70 eller Saab 9-3/9-5 hade jag satsat på. Brukar själv ha en Saab 9-5 i Stockholm då och då. Väldigt lite krångel med en gammal Saab.

Saab 9-3 (dock diesel, så kanske bör undvikas):
https://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_3_1_9ttid_drag_185hk_6...

Volvo V50:
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V50_1_8F_M_varmare_lag...

Fiatmotorn i 9-3 diesel är en pålitlig raket och dessutom bränslesnål. Men den bör förstås ha underhållts ordentligt.
Tyvärr är alla 9-3 dyra på begagnatmarknaden. Om man inte är ute efter körglädjen så finns det bättre val.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag älskar detta forum! Här ställer man en curveball-bilfråga och får en hel drös med grymma svar. Megatack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Juus1:

Riktigt tjusig den där Audin! Trodde inte det gick att få så pass mkt för 40 k.

Men kören av hyllningar av japanska bilar befäster min tanke om att det är en japansk bil jag ska ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmerskal:

Kolla på Saab 9-5. Kör själv en och är nöjd

Mycket bil för pengarna!

Saab har jag kikat lite på. Det verkar som man får väldigt mkt bil för pengarna. Nästan för mkt - vad är haken liksom?