Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

@irkasmork, när du byggt ihop ditt Ryzen-bygge skulle vi verkligen vara betjänta av att veta totala höjden mellan botten av MK och toppen av kylaren för att med säkerhet kunna säga att samma CPU clearance gäller för AMD. Enligt specifikationerna ska det bli ännu bättre med AMD men verkligheten är ibland en annan.

Behöver ni fortfarande detta måttet? Sitter på en Ryzenrigg (1700 och Gigabyte GA-AB350N) med L12. Kan nog göra några mått, men vad menar ni med botten av moderkortet? Att mäta rakt från moderkortet upp till toppen av flänsen på L12an?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Börjar det inte bli hög tid att ändra rubriken på denna tråd och förtydliga att det handlar om ett chassi och inte en hel PC?

Permalänk
Medlem

@alexander_s: Ja, det kan fungera men varför skapa ett icke problem när det är enklare med ett nätagg som har fläkt? Svalare agg, mer effekt, mindre fläktar. Finns ingen anledning att köra passivt i Ghost.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
LOUQE
Skrivet av pellen:

Behöver ni fortfarande detta måttet? Sitter på en Ryzenrigg (1700 och Gigabyte GA-AB350N) med L12. Kan nog göra några mått, men vad menar ni med botten av moderkortet? Att mäta rakt från moderkortet upp till toppen av flänsen på L12an?

Det enklaste sättet att mäta paketets totala höjd kan vara att ta måttet från toppen av flänsarna till ovansidan av moderkortet, sedan mäta moderkortets tjocklek efteråt och summera värdena. Välj metod som fungerar för dig så gör vi på samma sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Reiker:

@PaChalski: Tack för ett bra kylartest i Ghost-chassit! Det enda jag saknar är en redogörelse för hur och om de testade kombinationerna av kylare och fläktar fungerar med dammfilter monterat? Ryms alla kombinationer och finns det vissa som blir väldigt högljudda av turbulens eller att fläkten tar i filtret?

Vi är inte riktigt klara med filtren. Ett preliminärt resultat skulle vi kunna göra som kan visas här men inget officiellt än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Måste ändå lämna lite kritik då eran videokvalité och ljudkvalité var riktigt dålig under stream eventet.

Är bra om man kan höra och se det ni pratar om vid svar på frågorna.

Inte ens färgen på limestone blev tydligt pga den värdelösa upplösningen.

Helt enig. Katastrof, vi kommer göra om det och vara i ESEN Studios lokaler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PaChalski: när kan vi förvänta oss lite bilder på dem olika färgerna? Grymt kul att ni valde att köra på en vit variant också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Det enklaste sättet att mäta paketets totala höjd kan vara att ta måttet från toppen av flänsarna till ovansidan av moderkortet, sedan mäta moderkortets tjocklek efteråt och summera värdena. Välj metod som fungerar för dig så gör vi på samma sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok! Jag gjorde en lite snabb preliminär mätning igårkväll med ett rangligt skjutmått i plast, och från ovansidan av moderkortet till toppen på kylflänsen var det ~74mm. Om moderkortet är lika tjockt som moderkort vanligtvis verkar vara (~1.6mm) blir det alltså totalt runt 75,6mm.

Kan givetvis göra en mer nogrann mätning, men är inte helt förtjust i att behöva skruva bort moderkortet för att mäta tjockleken. A4-SFX är verkligen inte lättarbetat som Ghost S1 verkar vara

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Ja använd twitch nästa gång så man kan lämna skämskudden i soffan 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk

Kommer det att komma en sammanfattande text om vad som sades på stream:en igår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi är inte riktigt klara med filtren. Ett preliminärt resultat skulle vi kunna göra som kan visas här men inget officiellt än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vara jättebra med ett preliminärt resultat som visar: "Fungerar kylare+fläkt-kombination X med filter på sidopanelerna: Ja/Nej" så man inte köper en kombination som inte uppfyller ens kravspec., i mitt fall dammfilter. Jag har exempelvis valt bort Be Quiet kylar-kombon eftersom jag antar att det är för tight att ha ett dammfilter framför fläkten med bara nån millimeter till godo. Hur ser det ut med er favorit Noctua NH-L12 som är 66mm, klarar man att klämma in ett dammfilter mellan kylare och sidopanelen? Går det dra upp sidopanelen med filtret på utan att det fastnar i kylaren och lossnar?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

SEK 1,943,245

Den här kampanjen går rejält mycket bättre än förra, och även om det bara skulle ramla in ett fåtal nya backers per dag fram till 29:e så kommer målet att nås. Jag äter upp ett par gamla svettiga sockar om kampanjen inte lyckas!

Så hur blir det nu med dessa gamla svettiga sockarna... Du lovade oavsett inte sant? Jag vill se en livestream av detta!

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Har ni hunnit testa konfigurationen med dubbla 120 aio-kylare för cpu respektive gpu i samma tophat som nämndes i livestreamen?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av alexander_s:

@PaChalski: när kan vi förvänta oss lite bilder på dem olika färgerna? Grymt kul att ni valde att köra på en vit variant också!

Kommer i närtid kunna visa provbitar jämte varandra och renderingar. Bör komma under dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Dubbelklabbe:

Kommer det att komma en sammanfattande text om vad som sades på stream:en igår?

Vi kommer att sammanfatta det viktigaste från streamen och presentera mer utförligt?

Låt mig passa på att fråga er om det är enklaste att lägga på 200 på pledge för vit? Finns kanske bättre lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
LOUQE
Skrivet av elBenko:

@PaChalski: Har ni hunnit testa konfigurationen med dubbla 120 aio-kylare för cpu respektive gpu i samma tophat som nämndes i livestreamen?

Kommer under dagen. Allt är i labbet, återstår att skruvas ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Kanon, ser fram emot resultatet!

Om det går att uppdatera sin pledge, när kampanjen är över och det är dags att välja hattar och färg, så är det nog det lättaste sättet att samla in den extra kostnaden för vit färg och eventuella andra tilläggsgrejer som dammfilter osv.

Permalänk
LOUQE

GPU kompatibilitet

Hej,

Igår testade vi ett gäng grafikkort, stort tack till både Sweclockers och Webbhallen som hjälpt oss med detta. Skulle ni kunna kika igenom lista, främst strukturen för att se om det funkar och är tillräckligt överskådligt med effekterna av olika GPU:er innan vi publicerar. Tänk inte på layout, det jobbar vi med nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Hej,

Igår testade vi ett gäng grafikkort, stort tack till både Sweclockers och Webbhallen som hjälpt oss med detta. Skulle ni kunna kika igenom lista, främst strukturen för att se om det funkar och är tillräckligt överskådligt med effekterna av olika GPU:er innan vi publicerar. Tänk inte på layout, det jobbar vi med nu.

http://louqe.com/img/img/ext/ext/GPU_compatibility.png

http://louqe.com/img/img/ext/ext/GPU5.JPG

Tycker att det ser väldigt bra ut! Jag antar att Founder's Edition/kort med referenskylare passar utan några som helst problem/anmärkningar/krav på tophat?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Vilken "LP 90 degree PCIe adapter" är det ni har använt i testerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi kommer att sammanfatta det viktigaste från streamen och presentera mer utförligt?

Låt mig passa på att fråga er om det är enklaste att lägga på 200 på pledge för vit? Finns kanske bättre lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

En lösning på att köpa till den vita färgen vore att lägga in det som ett köp i den kommande webshoppen där man även kan komplettera med hattar till sitt kickstarter-köp. Jag lutar själv mot att köra på den vita färgen, men jag vill först se bra bilder på de olika alternativen så man vet vad man får. Ni målar in er lite i ett hörn nu när ni ändrar alla färger, vilket innebär att det idag inte finns något man kan titta på som överensstämmer med den färdiga produkten (inte ens recensionsexemplaren ni skickat ut).

Personligen tror jag helsvart(färgen ni har idag) och helvit kommer vara de populäraste färgerna då de är lättast att matcha med sin övriga rigg och inredning i hemmet. Den tredje färgen, naturlig aluminium alá klassisk Macbook Pro är också tidlös och kommer alltid fungera. Är det verkligen så många som vill ha Space Grey? För mig känns det som en dålig färg att matcha med allt och troligvis bara trendigt just nu när den är "ny och fräsch" från Apple, men det är min åsikt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

En lösning på att köpa till den vita färgen vore att lägga in det som ett köp i den kommande webshoppen där man även kan komplettera med hattar till sitt kickstarter-köp. Jag lutar själv mot att köra på den vita färgen, men jag vill först se bra bilder på de olika alternativen så man vet vad man får. Ni målar in er lite i ett hörn nu när ni ändrar alla färger, vilket innebär att det idag inte finns något man kan titta på som överensstämmer med den färdiga produkten (inte ens recensionsexemplaren ni skickat ut).

Personligen tror jag helsvart(färgen ni har idag) och helvit kommer vara de populäraste färgerna då de är lättast att matcha med sin övriga rigg och inredning i hemmet. Den tredje färgen, naturlig aluminium alá klassisk Macbook Pro är också tidlös och kommer alltid fungera. Är det verkligen så många som vill ha Space Grey? För mig känns det som en dålig färg att matcha med allt och troligvis bara trendigt just nu när den är "ny och fräsch" från Apple, men det är min åsikt.

PS. Har själv ägt två Macbook Pro, årsmodell 2007 och 2012, som båda varit i aluminiumfärg. Skulle aldrig falla mig in att köpa en i färgen Space Grey då man aldrig tröttnar på den klassiska aluminiumfärgen. Båda två har för övrigt dött Nvidia-GPU-döden, därav mitt återfall till PC-världen och nu Ghost S1 som substitut.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Hej,

Igår testade vi ett gäng grafikkort, stort tack till både Sweclockers och Webbhallen som hjälpt oss med detta. Skulle ni kunna kika igenom lista, främst strukturen för att se om det funkar och är tillräckligt överskådligt med effekterna av olika GPU:er innan vi publicerar. Tänk inte på layout, det jobbar vi med nu.

http://louqe.com/img/img/ext/ext/GPU_compatibility.png

http://louqe.com/img/img/ext/ext/GPU5.JPG

Varför sänker ni inte bara fästet för grafikortet för att slippa tophat?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför sänker ni inte bara fästet för grafikortet för att slippa tophat?

Nyfiken jag också: vad hindrar egentligen en lägre placering av grafikkortet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Så hur blir det nu med dessa gamla svettiga sockarna... Du lovade oavsett inte sant? Jag vill se en livestream av detta!

Euhmm... vilka sockar? Jaha... de gamla svettiga ja. De har jag redan ätit upp. Japp. Precis när kampanjen trillade över 100%. Med levande ljus. Högtidligt. Med ett glas skumpa. Helt sant. Japp. Det var så vackert att det hade blivit förstört om det filmades. Man var tvungen att vara där, helt enkelt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Euhmm... vilka sockar? Jaha... de gamla svettiga ja. De har jag redan ätit upp. Japp. Precis när kampanjen trillade över 100%. Med levande ljus. Högtidligt. Med ett glas skumpa. Helt sant. Japp. Det var så vackert att det hade blivit förstört om det filmades. Man var tvungen att vara där, helt enkelt.

Bara till att käka ett till par med livesändning helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Euhmm... vilka sockar? Jaha... de gamla svettiga ja. De har jag redan ätit upp. Japp. Precis när kampanjen trillade över 100%. Med levande ljus. Högtidligt. Med ett glas skumpa. Helt sant. Japp. Det var så vackert att det hade blivit förstört om det filmades. Man var tvungen att vara där, helt enkelt.

Video or it never happened! Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför sänker ni inte bara fästet för grafikortet för att slippa tophat?

Skrivet av Roger W:

Nyfiken jag också: vad hindrar egentligen en lägre placering av grafikkortet?

Har också undrat över detta, men sedan slog det mig... Kolla här:

"Flärparna" som sticker ned i botten av pci-bracketen på alla expansionskort är bara någon mm från där strömkontakten kommer hamna. För att sänka mer så skulle man vara tvungen klippa bort dessa "flärpar".

Skit också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Bara till att käka ett till par med livesändning helt enkelt.

Skrivet av Skonky:

Video or it never happened! Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Hallå, ska jag behöva lida TVÅ gånger? Gamar!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Igår testade vi ett gäng grafikkort

Perfekt! Tillräckligt överskådligt för min del, åtminstone.

Vad gäller EVGA 1080 Ti FTW3 och Kingpin, så står det att en RGB-stripp behöver tas bort (antagligen den som är högst upp på kylaren?), vilket inte är något problem för min del, men jag undrar hur pass enkelt det är att göra?

Visa signatur

5950X, 3090