Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Administrativ avgift

@PaChalski: Den var ful

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Jag skulle vara intresserad av samma tophat som jazon pratar om. Dvs en XL tophat som bara är några mm högre och faktiskt stödjer eks pump. Jag använde ek predator i mitt förra bygge för att kyla går och CPU och den va grym!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av jazon:

Jag såg på kickstartern att AIO var med på tillbehörs förslagen. Är detta något som ni pratat med någon tillverkare om eller är det bara ett önskemål?
Jag är iaf riktigt sugen på o vattenkyla CPU+GPU i detta chassi men med tanke på hur många olika block de skulle vara till just GPU vore det väl enklare om nu gjorde så EKWB-MLC passade. dvs en XL tophat? för då har ju ändå EKWB, som är stora inom vattenkylning, alternativen.
Jag hittar dock inga mått på pumpen så vet inte om den passar ens.

Skrivet av alexander_s:

@PaChalski: Jag skulle vara intresserad av samma tophat som jazon pratar om. Dvs en XL tophat som bara är några mm högre och faktiskt stödjer eks pump. Jag använde ek predator i mitt förra bygge för att kyla går och CPU och den va grym!

Gällande EKWB-MLC så är det en del andra faktorer som gör att denna inte är väl anpassad för Ghost. Pumpen och slangarna gör att den måste placeras med radiatorn närmast Spine. Fläktarna hamnar då närmare botten eller toppen (sämre för luftflöde och turbulens), utöver det så blir böjradien för slangarna mycket liten, nära inpå omöjligt liten.

Permalänk
LOUQE

L12 vs ShadowRock

Anledningen varför vi håller L12:an så högt är att vi är extremt fokuserade på ljud. Ett högpresterande system som är litet men dessutom inte låter är drömmen, det är nästan magiskt. Det blir en binär, väldigt enkel fråga. Hör jag den eller inte vid 100% last under lång tid.

När vi lastar 8700K CPUn fullt m.h.a Prime95 så är det en enda luftkylare som klarar av konststycket med att aldrig höras eller throttla - en för mig personligen mycket speciell upplevelse! Randvillkoret är att inte justera spänningen, modifiera hårdvaran etc. - bara rätt ut från kartongen.

I testerna visar vi högre ljudnivåer än vad vi pratar om nu naturligtvis och det beror på att vi inte optimerat fläktkurvorna för varje CPU-kylare för ljudnivå som vi gjorde i ett tidigare test, utan bibehöll samma kurva för varje CPU-kylare. Det tidigare CPU-kylartestet syftade på att se vilka som kunde lastas fullt utan att låta.

Sättet vi optimerade våra fläktkurvor på för ZERO noise är att finna nivån på CPU-fläkten där den precis börjar märkas och sedan låsa varvtalet en bit under den nivån hela vägen mellan 0 och 85 grader C, därefter låta fläkten gå för fullt (86-100 C). Det blir då inget ljud, inget ljud, inget ljud, MASSA ljud - binärt å härligt, men inte med L12:an, den når aldrig över 85 C i ett sådant test och varvtalet på CPU-fläkten förblir konstant oavsett vad som händer.

L12:an kan arbeta på ett betydligt mycket högre varvtal än många andra utan att höras tack vare den djupt placerade fläkten. Det gör fläkten till den bäst presterande luftkylaren i Ghost S1 som vi testat på ljudlösa nivåer. För vissa är det viktigt att veta/förstå, för andra inte.

Nog om L12 från mitt håll nu. Vill bara att ni som vill uppleva "magin" får receptet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Gällande EKWB-MLC så är det en del andra faktorer som gör att denna inte är väl anpassad för Ghost. Pumpen och slangarna gör att den måste placeras med radiatorn närmast Spine. Fläktarna hamnar då närmare botten eller toppen (sämre för luftflöde och turbulens), utöver det så blir böjradien för slangarna mycket liten, nära inpå omöjligt liten.

Men hur tänker ni ang AIO som ni skrev där? Jag har köpt mig en L12 ifall de skulle va så att jag vill köra luft. Blir de luft så tänkte jag 2 slim uppe och 2 slim i botten, dvs 2st S-hattar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av PaChalski:

Nog om L12 från mitt håll nu. Vill bara att ni som vill uppleva "magin" får receptet.

Citat enbart för mer L12!

Permalänk
Medlem

Ghost MKII med Vertical stand + vented glass sides + carrying case = set for life!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
LOUQE
Skrivet av jazon:

Men hur tänker ni ang AIO som ni skrev där? Jag har köpt mig en L12 ifall de skulle va så att jag vill köra luft. Blir de luft så tänkte jag 2 slim uppe och 2 slim i botten, dvs 2st S-hattar.

Skickades från m.sweclockers.com

Här är tanken att göra en egen AIO som är väl anpassad för Ghost, helst av allt ser vi att slangarna går raka vägen ner/upp från radiatorn till CPU och GPU.

Permalänk
LOUQE

Hjälp oss att prioritera mellan de föreslagna add-onsen!

Permalänk
Medlem

Tempered glass...tempered glass...tempered glass! Blir dock lagomt irriterad om ni hinner före mig med det. Har precis "special" beställt härdatglas av lokala glashandlaren.

Permalänk
Geeks Gaming

vertical stand känns lite jobbig använda rent praktiskt då alla kontakter och portar finns längst ner, finns inte så många böjbara videoanslutningar.
Är dock helt såld på glas sidor....

Permalänk
Medlem

Känner mig som en riktig buzzkill men är faktiskt så att inget av "addonsen" tilltalar mig.
Chassit är i min mening helt perfekt som det är och därav att jag backade!

Enda jag önskar mig är leverans asap

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Stora frågan är: "VAD HÄNDE MED ZALMAN?"

Den saknar AM4-stöd så ur min synvinkel har den aldrig funnits.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Här är tanken att göra en egen AIO som är väl anpassad för Ghost, helst av allt ser vi att slangarna går raka vägen ner/upp från radiatorn till CPU och GPU.

Mycket intressant, jag satte en 5:a på den.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tycker ändå på Color Top on Case.

Varför ej visa hela vita chassin mot Vita med svart top & Silver chassin med svart top Vs Helt i Silver.

För ändå detta dom flesta är intresserade av så att det blir tydligt och enligt mig Prio 1 av alla uppdateringar.

Prio 2 är Vented glas sidor med distanser som borde ge mer plats åt dom som vill ha nya Noctua L12S med 120 slim fläkten borde passa med denna addon

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Tycker ändå på Color Top on Case.

Varför ej visa hela vita chassin mot Vita med svart top & Silver chassin med svart top Vs Helt i Silver.

För ändå detta dom flesta är intresserade av så att det blir tydligt och enligt mig Prio 1 av alla uppdateringar.

Prio 2 är Vented glas sidor med distanser som borde ge mer plats åt dom som vill ha nya Noctua L12S med 120 slim fläkten borde passa med denna addon

Fixat, funkar det bättre nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PaChalski: såg er bild på instagram med koppar som topp. Vad med en rå titanium som topp? Satan va snyggt det hade varit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Fixat, funkar det bättre nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla bifogade dokumentet och blev tydligt där. Men på röstningen så syndes inte samma ändring.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Har precis backat på kickstarter på detta chassi!

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Administrativ avgift

@PaChalski: Kan man få ett Vertical stad även om alla andra inte vill ha ett ? Tyckte det var GRYMT SNYGGT ! Tycker iaf min rangordning

Vertical stand
Glas sidor
Väska
AIO

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@PaChalski: Kan man få ett Vertical stad även om alla andra inte vill ha ett ? Tyckte det var GRYMT SNYGGT ! Tycker iaf min rangordning

Vertical stand
Glas sidor
Väska
AIO

Vi är fler som vill ha vertical stand! Hamnar lätt längst upp på listan!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Jag personligen ser ju ingen nytta alls med vertikal stand.

Jag köpte mig en L12 för 3v sen så jag inte skulle missa den. Nu beställde jag en celsius s24. Egentligen vill jag ha aio till både cpu+gpu, så om de kommer en sådan så kommer jag ha köpt 3 olika kylare till samma låda.

Denna lådan blir en riktigt dyr uppgradering för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift

@jazon: Valfritt o köpa tillbehören vettu

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@jazon: Valfritt o köpa tillbehören vettu

En tom låda gör inte mkt nöje har en 5930k som med måste bytas. Har jag tur duger hälften av mina minnen och gpu går använda. Annars blir de komplett dator.
Det är vilken kylning som är de svåraste valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
LOUQE
Skrivet av andra94:

@PaChalski: Kan man få ett Vertical stad även om alla andra inte vill ha ett ? Tyckte det var GRYMT SNYGGT ! Tycker iaf min rangordning

Vertical stand
Glas sidor
Väska
AIO

Vi kommer lägga upp tillbehören som g-kod även de som inte prioriteras i närtid för er att skriva ut på en 3D-shop. Eller så kan vi skriva ut dem åt er för en hundralapp de oprioriterade kommer inte färdigställas på en gång och kommer se annorlunda ut senare, men funktionen kommer finnas där från start.

Permalänk

Jag vet inte om det är tekniskt möjligt men jag skulle vilja föreslå att slå ihop ODD-TopHat och IO-TopHat i samma. På ena kortändan har man ODD och på andra IO, på det viset kan användare själva rotera samma TopHat ett halvt varv beroende på vad dom är ute efter. Dessutom blir det färre produktionsvarianter att hålla reda på. Vill man använda både och kan man köpa två stycken och stacka på varandra.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Bearolverine:

Jag vet inte om det är tekniskt möjligt men jag skulle vilja föreslå att slå ihop ODD-TopHat och IO-TopHat i samma. På ena kortändan har man ODD och på andra IO, på det viset kan användare själva rotera samma TopHat ett halvt varv beroende på vad dom är ute efter. Dessutom blir det färre produktionsvarianter att hålla reda på. Vill man använda både och kan man köpa två stycken och stacka på varandra.

Båda är bara gavlar(en med pcb) vill man ha båda på samma köper man båda helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av PaChalski:

Båda är bara gavlar(en med pcb) vill man ha båda på samma köper man båda helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Okey, då förstår jag. Trodde de var solida ”ramar” med gavlar och sidor i ett stycke. Tack för klargörandet.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hur kommer det sig att ni väljer att köra med torx skruvar och inte philips?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Hur kommer det sig att ni väljer att köra med torx skruvar och inte philips?

Enligt mig så slits ej Torx ut lika fort som stjärnskruv så en fördel för min egen del.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.