Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

Efter lanserade kylartestet så blev det faktiskt en beställning nu på Noctua NH-L12 trots jag hade tänkt o väntat.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Efter lanserade kylartestet så blev det faktiskt en beställning nu på Noctua NH-L12 trots jag hade tänkt o väntat.

Lanserade kylartestet?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Ahaa, missade detta! Tackar

EDIT: Intressant resultat! Det lutar själv åt ett NH-L12 med detta chassi, blir nog att beställa ett ex. Lite nyfiken på om man kan installera en NF-A12x15 PWM (slim fan) på undersidan av denna och fortfarande ha clearance mot low-profile ram?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Jag beställde precis en! Planerar själv att köra med 95mm fläkten och plocka av kylflänsarna som sitter på ramminnen.. Känns sådär men samtidigt är jag så jäkla trött på AIO-kylare (3st som gått sönder av olika fabrikat). Med 95mm fläkt ska det tydligen vara möjligt att klämma in upp till 44mm höga moduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

@Icte: Jag beställde precis en! Planerar själv att köra med 95mm fläkten och plocka av kylflänsarna som sitter på ramminnen.. Känns sådär men samtidigt är jag så jäkla trött på AIO-kylare (3st som gått sönder av olika fabrikat). Med 95mm fläkt ska det tydligen vara möjligt att klämma in upp till 44mm höga moduler.

Samma här, aldrig gillat AIO kylare. Visst får man några få grader bättre temperaturer med en sådan, men all hassle är inte värt det!

NH-L12 är helt enkelt bästa kylaren för detta chassi, såvida man inte på något sätt kan få in en custom kylning (detta hade jag gärna velat se!).

Vilken 95mm fläkt är det du ska installera?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Administrativ avgift

@PaChalski: Har vi någon preview vilka kort som kommer passa? Kan man ev få in ett 1080TI strix? eftersom jag tyckte ni sa att ni skulle göra om så det passar med 2,5 PCIE platserkort?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@Icte: Jag har haft tre AIO kylare och alla har krånglat. På min Corsair h100 la pumpen av, ek predator började läcka och sen en Corsair till där även den pumpen paja.. inte har dem varit tysta heller. Tänkte nog köra på den som följde med. Ska ju sitta en 95a på undersidan och en 120mm ovanpå när man köper den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@PaChalski: Har vi någon preview vilka kort som kommer passa? Kan man ev få in ett 1080TI strix? eftersom jag tyckte ni sa att ni skulle göra om så det passar med 2,5 PCIE platserkort?

nej 2,5 kort kommer inte passa av vad jag vet, dom kommer att göra någon mindre korrigering på hur / vart garfikkortet sitter för att några till kort ska passa lite bättre men jag tror inte det beror på 2.5 utan det är något annat som gör att dom passar dåligt.
Edit: mer specifikt är det för att Evga 1080 TI FTW3 ska passa bättre som är ett 2 slots kort.

för att få 2.5 kort att passa så måste dom göra chassit bredare och det har dom inte tänkt göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ahaa, missade detta! Tackar

EDIT: Intressant resultat! Det lutar själv åt ett NH-L12 med detta chassi, blir nog att beställa ett ex. Lite nyfiken på om man kan installera en NF-A12x15 PWM (slim fan) på undersidan av denna och fortfarande ha clearance mot low-profile ram?

det beror på hur low profile minnena är och moderkortet då grejerna inte sitter på samma ställen på alla moderkort. troligtvis behöver man extra / ultra low profile eller åtminståne ta bort kylflänsarna från LP minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@PaChalski: Har vi någon preview vilka kort som kommer passa? Kan man ev få in ett 1080TI strix? eftersom jag tyckte ni sa att ni skulle göra om så det passar med 2,5 PCIE platserkort?

Nej, 2,5-slotskort ryms inte och kommer heller inte göras plats för (pga att hela chassit skulle behöva breddas, något som de allra flesta är emot).

De förändringar som pratats om är en liten sänkning av kortplatsen (så att säga) som ger lite mer utrymme ovanför höga grafikkort, och borttagning av lite material vid ett av chassits övre hörn så att EVGA 1080 Ti FTW3 ska rymmas (som är ett av de mest intressanta 1080 Ti-korten för Ghost S1).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

Ska ju sitta en 95a på undersidan och en 120mm ovanpå när man köper den.

Nästan, det är en 92:a.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Administrativ avgift

Tack för tydliga svar

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Det skulle vara fint med en tophat med kortläsare och USB-port i och kanske till och med också en med plats för DVD drive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ahaa, missade detta! Tackar

EDIT: Intressant resultat! Det lutar själv åt ett NH-L12 med detta chassi, blir nog att beställa ett ex. Lite nyfiken på om man kan installera en NF-A12x15 PWM (slim fan) på undersidan av denna och fortfarande ha clearance mot low-profile ram?

Jag kör med ett par Corsair Vengeance Pro som jag plockat bort värmespridaren på (dvs standardhöjd på RAM). Jag gjorde ett snabbtest om en 15mm fläkt kan passa, ser ut så iallafall för mitt mobo (Impact VII). Så jag har beställt en NF-A12x15 PWM som jag tänkte testa med!

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk

Noctua NH-L12 verkar ha tagit slut i en del butiker redan nu. En sak värd att tänka på för de som tänker köra med Ryzen är att det behövs ett särskilt monteringskit för AM4 (http://noctua.at/en/nm-am4-mounting-kit). Det kan beställas från Noctua om man kan visa på köp av både kylaren och antingen CPU eller moderkort för just AM4.
Verkar kunna ta ett litet tag - jag beställde strax efter att kickstartern drog igång, och väntar fortfarande (men det är långt till april).

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Nostrau:

IO-Tophat: Jag hoppas att ni följer förslaget från HardForum om att erbjuda tillägget i två delar, själva tophaten med hål i en gavel och IO-panelen. Användaren får sedan montera ihop den själv så Kamprad blir glad. Fördelen att dela upp det är att ni i framtiden kan erbjuda kunden en uppgradering av IO-panelen utan att kunden behöver köpa en helt ny tophat. Det är åtminstone högintressant för mig att kunna uppgradera panelen till HDMI 2.1 och USB C kontakter om det blir standard framöver. Ni skulle också kunna erbjuda olika IO-paneler om det är praktiskt möjligt, t ex en med bara USB-kontakter för den som inte är intresserad av HDMI.

En förutsättning för att IO-tophaten är intressant för mig är att det fortfarande går att installera två fläktar i den, men det borde väl inte vara något problem?

IO panelen kommer med största sannolikhet att erbjudas separat och med tillhörande gavel och som komplett TopHat. IO-kontakterna kommer naturligtvis inte att stjäla speciellt mycket utrymme från TopHatten som därmed kommer gå att använda som alla andra TopHats till fläktar etc.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av andra94:

@PaChalski: Har vi någon preview vilka kort som kommer passa? Kan man ev få in ett 1080TI strix? eftersom jag tyckte ni sa att ni skulle göra om så det passar med 2,5 PCIE platserkort?

Sätter igång GPU-testerna på måndag morgon, då i en modifiera Ghost som bör rymma FTW3-korten, Kingpin-kortet har dessutom strömförsörjningen bak på kortet vilket skulle kunna innebära att man slipper 90-gradersböjen för att rymmas i XS.

Så fort vi testat FTW3 så kommer vi dela det resultatet här innan vi gör klart kompatibilitetslistan, vet att många är intresserade av just den frågan.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Shinzou:

Jag kör med ett par Corsair Vengeance Pro som jag plockat bort värmespridaren på (dvs standardhöjd på RAM). Jag gjorde ett snabbtest om en 15mm fläkt kan passa, ser ut så iallafall för mitt mobo (Impact VII). Så jag har beställt en NF-A12x15 PWM som jag tänkte testa med!

Vi har gjort precis samma test (samma minnen) på alla våra moderkort och det fungerar. MSI, ASUS, Gigabyte har testats. På Instagram har det lagts ut en bild med Just MSI Carbon Pro Gamer där vi genom att ta bort WiFi-kortet fick in fläkten utan att strippa RAM-stickorna också. Vi har dock inte kört några prestandatester med denna config än. Kanske är dags?

L12 med NF-A12x15

Permalänk
LOUQE
Skrivet av irkasmork:

Noctua NH-L12 verkar ha tagit slut i en del butiker redan nu. En sak värd att tänka på för de som tänker köra med Ryzen är att det behövs ett särskilt monteringskit för AM4 (http://noctua.at/en/nm-am4-mounting-kit). Det kan beställas från Noctua om man kan visa på köp av både kylaren och antingen CPU eller moderkort för just AM4.
Verkar kunna ta ett litet tag - jag beställde strax efter att kickstartern drog igång, och väntar fortfarande (men det är långt till april).

@irkasmork, när du byggt ihop ditt Ryzen-bygge skulle vi verkligen vara betjänta av att veta totala höjden mellan botten av MK och toppen av kylaren för att med säkerhet kunna säga att samma CPU clearance gäller för AMD. Enligt specifikationerna ska det bli ännu bättre med AMD men verkligheten är ibland en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har gjort precis samma test (samma minnen) på alla våra moderkort och det fungerar. MSI, ASUS, Gigabyte har testats. På Instagram har det lagts ut en bild med Just MSI Carbon Pro Gamer där vi genom att ta bort WiFi-kortet fick in fläkten utan att strippa RAM-stickorna också. Vi har dock inte kört några prestandatester med denna config än. Kanske är dags?

L12 med NF-A12x15

Där ser man!
Har ni provat med den "Low noice adapter" som hängde med? För om man kollar spec på bägge fläktarna så ska 120fläkten vara tystera men bättre luftflöde än 92an om man kör men low noice (om jag nu inte läst helt åt Hel).

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Skrivet av PaChalski:

@irkasmork, när du byggt ihop ditt Ryzen-bygge skulle vi verkligen vara betjänta av att veta totala höjden mellan botten av MK och toppen av kylaren för att med säkerhet kunna säga att samma CPU clearance gäller för AMD. Enligt specifikationerna ska det bli ännu bättre med AMD men verkligheten är ibland en annan.

Håll inte andan! Jag tänkte inte bygga något förrän jag fått hem lådan - det kan ju finnas nya processorer/moderkort i intressant formfaktor ute då. Hur mäter man totala höjden på ett riktigt sätt förresten?

Vet man bara sockels och processorns tjocklek så borde det annars bara vara att jämföra med redan testade grejer och få fram värdet.
Kylaren sitter ju direkt mot CPU oavsett det är Intel eller Ryzen.

Permalänk
Skrivet av PaChalski:

- Vented TopHat side panels [TopHats] Side panels for TopHats with ventilation holes
- Passive CPU heat sink [TopHats] A massive heatsink with heat pipes reaching the CPU from the TopHat, for passive

En biffig heatsink låter intressant och tror att designmässigt kan kopparrören och flänsar vara en snygg kontrast mot det i övrigt cleana chassiet. Kanske går att göra en sidopanel med någon slags ytterligare kylningsfunktion också, passiv eller aktiv, i koppar eller aluminium, om inte nu så kanske längre fram. En tanke skulle vara att i ett senare skede släppa olika varianter på sidopaneler, obegränsade och begränsade, för de som vill få till en mer unik look på chassiet jämfört med andra Ghost S1 ägare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har gjort precis samma test (samma minnen) på alla våra moderkort och det fungerar. MSI, ASUS, Gigabyte har testats. På Instagram har det lagts ut en bild med Just MSI Carbon Pro Gamer där vi genom att ta bort WiFi-kortet fick in fläkten utan att strippa RAM-stickorna också. Vi har dock inte kört några prestandatester med denna config än. Kanske är dags?

L12 med NF-A12x15

Skulle gärna vilja se ett prestanda test med 120 mm fläkten från Noctua på L12 kylaren.

Skulle också vara intressant att se XS vs S top hat med 2 st 120 slim Noctua fläktar i tempskillnad.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

En sak värd att tänka på för de som tänker köra med Ryzen är att det behövs ett särskilt monteringskit för AM4 (http://noctua.at/en/nm-am4-mounting-kit). Det kan beställas från Noctua om man kan visa på köp av både kylaren och antingen CPU eller moderkort för just AM4.
Verkar kunna ta ett litet tag - jag beställde strax efter att kickstartern drog igång, och väntar fortfarande (men det är långt till april).

Helt gratis, bör också tilläggas. Jag köpte en L12:a för någon månad sedan och direkt när jag fått hem den beställde jag monteringskittet från Noctua. Totalt tog det väl ca två veckor från beställning, inklusive transporttiden på ca en vecka (från Österrike).

Skrivet av PaChalski:

Sätter igång GPU-testerna på måndag morgon, då i en modifiera Ghost som bör rymma FTW3-korten, Kingpin-kortet har dessutom strömförsörjningen bak på kortet vilket skulle kunna innebära att man slipper 90-gradersböjen för att rymmas i XS.

Så fort vi testat FTW3 så kommer vi dela det resultatet här innan vi gör klart kompatibilitetslistan, vet att många är intresserade av just den frågan.

Spännande, kan knappt vänta!

Kingpin är ännu intressantare för min del, men är inte det kortet så pass långt att strömkontakterna hamnar så nära frontpanelen att vanliga pluggar inte går in (dvs det skulle krävas 90-graders lågprofilpluggar/adaptrar ändå)?

Skrivet av PaChalski:

Vi har gjort precis samma test (samma minnen) på alla våra moderkort och det fungerar. MSI, ASUS, Gigabyte har testats. På Instagram har det lagts ut en bild med Just MSI Carbon Pro Gamer där vi genom att ta bort WiFi-kortet fick in fläkten utan att strippa RAM-stickorna också. Vi har dock inte kört några prestandatester med denna config än. Kanske är dags?

Extremt intressant, så ja, det måste ni göra!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Insett en svaghet med Sidopanelerna som skjuts in ovanför eller under om man använder hattar på botten och ovansidan samtidigt.

Så kan man inte ta bort Sidopanelerna utan att montera bort en hatt för att komma in i datorchassit.

Nu är min plan att som mest att använda en i toppen för fläktar så då slipper jag själv detta problem.

Men tänker på mer extrema vattenkylningslösningar som custom eller dubbla radiatorer hur ska ni enkelt komma in i lådan och kunna göra justeringar med sidopanelerna som skjuts in ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Insett en svaghet med Sidopanelerna som skjuts in ovanför eller under om man använder hattar på botten och ovansidan samtidigt.

Så kan man inte ta bort Sidopanelerna utan att montera bort en hatt för att komma in i datorchassit.

Nu är min plan att som mest att använda en i toppen för fläktar så då slipper jag själv detta problem.

Men tänker på mer extrema vattenkylningslösningar som custom eller dubbla radiatorer hur ska ni enkelt komma in i lådan och kunna göra justeringar med sidopanelerna som skjuts in ?

Jag antar att så länge du har "monteringsplattan" mellan tophat och chassi så behöver du inte lossa på några komponenter. Du behöver så klart fortfarande skruva loss tophaten men ingenting är fäst i den utan den är egentligen bara ett skal. Det blir ju som denna bilden: https://ksr-ugc.imgix.net/assets/019/378/307/24df4ba30aa97ebe...

Det blir ju genast lite mer krångligt än att lyfta på grillen och dra upp sidopanelen direkt som på XS-modellen. Men inte mycket mer jobb än vad som krävs med ett vanligt chassi.

Edit: Efter lite mer funderande (ja, jag är lite trög...): Möjligheten att öppna XS-modellen utan skruvar försvinner även om du bara använder en tophat, om du har den där uppe. Detta eftersom bottenplattan skruvas fast och måste skruvas av innan du kan dra ut sidopanelerna nedåt. Enda möjligheten att ha skruvlös tillgång till chassit och använda tophats är att placera tophaten i botten.

Edit 2: Tittar igenom Jayztwocents video igen och han skruvar fast monteringsplattan i de skruvhål som finns i varje hörn. Hur sitter tophaten fast? Med magneter? Pachalski svarar på detta på nästa sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har gjort precis samma test (samma minnen) på alla våra moderkort och det fungerar. MSI, ASUS, Gigabyte har testats. På Instagram har det lagts ut en bild med Just MSI Carbon Pro Gamer där vi genom att ta bort WiFi-kortet fick in fläkten utan att strippa RAM-stickorna också. Vi har dock inte kört några prestandatester med denna config än. Kanske är dags?

L12 med NF-A12x15

Amen det här är ju perfekt!! Ja gärna, kör ett till test med denna setup! Bör bli några grader kallare än med 92 mm fläkten

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Shinzou:

Där ser man!
Har ni provat med den "Low noice adapter" som hängde med? För om man kollar spec på bägge fläktarna så ska 120fläkten vara tystera men bättre luftflöde än 92an om man kör men low noice (om jag nu inte läst helt åt Hel).

Inte testat fläkten i praktiken egentligen, mest undersökt om den går att få in. Vi har heller inte använt någon Low noise adapter. Hade inte förstått att de existerar förrän nu. Hur fungerar de, vad tillför de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Inte testat fläkten i praktiken egentligen, mest undersökt om den går att få in. Vi har heller inte använt någon Low noise adapter. Hade inte förstått att de existerar förrän nu. Hur fungerar de, vad tillför de?

Low noise adapter är inget annat än en resistor vilket medför till att fläkten får lägre spänning -> fläkten snurrar långsammare -> lägre ljudnivå

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII