Minneskort för GoPro Hero 5 Black

Permalänk

Minneskort för GoPro Hero 5 Black

Jag har precis köpt en GoPro Hero 5 Black och behöver hjälp med att hitta bästa minneskortet. Enligt instruktionerna från manualen behöver jag ett microSDXC-kort, 128 gb och klass 10/UHS-I-märkning.

Följande minneskort har jag hittat på prisjakt:

Jag har dock ingen aning om vad som skiljer sig de åt (och vad det eventuellt har för betydelse). Någon som har mer insyn i saken och kan hjälpa till? Vad är bästa minneskortet för mig (oaktat de jag listat)?

Permalänk
Medlem

Skillnaden är framför allt hastigheten på dem..

Både hastigheten den klarar av att spela in i och läshastigheten. Själv köper jag alltid så snabbt kort som möjligt, om jag har möjlighet. Det är för att jag inte vill att det ska ta en evighet att ladda över materialet till datorn sedan..
Sen om man använder kameror som tar typ 10 fps, så kan det ju vara bra om den kan ladda ur bufferten lite snabbt också.

Köpte själv denna nyligen till min drönare.. och den fungerar klockrent.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3570410

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av naturchips:

Jag har precis köpt en GoPro Hero 5 Black och behöver hjälp med att hitta bästa minneskortet. Enligt instruktionerna från manualen behöver jag ett microSDXC-kort, 128 gb och klass 10/UHS-I-märkning.

Följande minneskort har jag hittat på prisjakt:

Jag har dock ingen aning om vad som skiljer sig de åt (och vad det eventuellt har för betydelse). Någon som har mer insyn i saken och kan hjälpa till? Vad är bästa minneskortet för mig (oaktat de jag listat)?

Det är ju inte lönt att köpa en som är högre klass än den du kan använda.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3570410
SanDisk Extreme Pro microSDXC Class 10 UHS-II Class 3 275MB/s 128GB
Denna har UHS-II som inte du kan bruka, så det är lite onödigt att betala extra för det, då det är ett interface.

Denna under är nog den snabbaste UHS-I klassen du kan använda:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3640896
SanDisk Extreme microSDXC Class 10 UHS-I Class 3 90/60MB/s 128GB (notera att enligt deras hemsida är 128GB upp till 90MB/s skriv, så prisjakt har tagit 64GB infon)

Dock har ett av de andra korten en annan fördel:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4408848
SanDisk Ultra microSDXC Class 10 UHS-I 100MB/s A1 128GB
A1 klassen innebär att den är bra för småfiler/IOPs.
Eftersom du dock ska spela in film, är det inget du "behöver", men den når upp till UHS och Class 10 spec också. Dock gissar jag på att den har långsammare sekventiell skrivning än UHS-I Class 3 ovan då den bara har UHS Class 1.

Och den sista är nog det långsammaste av de alla:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3226074
SanDisk Mobile Ultra microSDXC Class 10 UHS-I 80MB/s 128GB
Den möter kraven... men bara precis med UHS Class 1 och 10MB/s skrivning och har inga andra fördelar. Då priset är snarlikt A1 kortet ovan lär detta vara bättre alternativ.

Om du bara ska ha detta kort till GoPro hade jag valt:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3640896
SanDisk Extreme microSDXC Class 10 UHS-I Class 3 90/60MB/s 128GB

Du får upp till många gånger snabbare skrivning än det billigaste. Du får gott om prestanda för kraven med interface som kan användas fullt, kortet kostar lite mer än billigaste, men är märkbart bättre på att skriva i gengäld så troligen också lite bättre NAND, vilket man vill ha. Kort sagt, om de inte skriver ut skriv-prestandan i sin egen spec, är det för den är så dålig att de inte vill visa den. Och i denna skriver de upp till 90MB/s, vs de andra som kan vara så lågt som 10MB/s. Enligt hemsidan ska den också ha A1 funktionen ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är ju inte lönt att köpa en som är högre klass än den du kan använda.

Lönsamheten ligger inte i själva kameran, utan när du tagit dina filmklipp och ska ladda över till datorn... då går det betydligt snabbare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det är ju inte lönt att köpa en som är högre klass än den du kan använda.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3570410
SanDisk Extreme Pro microSDXC Class 10 UHS-II Class 3 275MB/s 128GB
Denna har UHS-II som inte du kan bruka, så det är lite onödigt att betala extra för det, då det är ett interface.

Denna under är nog den snabbaste UHS-I klassen du kan använda:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3640896
SanDisk Extreme microSDXC Class 10 UHS-I Class 3 90/60MB/s 128GB (notera att enligt deras hemsida är 128GB upp till 90MB/s skriv, så prisjakt har tagit 64GB infon)

Dock har ett av de andra korten en annan fördel:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4408848
SanDisk Ultra microSDXC Class 10 UHS-I 100MB/s A1 128GB
A1 klassen innebär att den är bra för småfiler/IOPs.
Eftersom du dock ska spela in film, är det inget du "behöver", men den når upp till UHS och Class 10 spec också. Dock gissar jag på att den har långsammare sekventiell skrivning än UHS-I Class 3 ovan då den bara har UHS Class 1.

Och den sista är nog det långsammaste av de alla:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3226074
SanDisk Mobile Ultra microSDXC Class 10 UHS-I 80MB/s 128GB
Den möter kraven... men bara precis med UHS Class 1 och 10MB/s skrivning och har inga andra fördelar. Då priset är snarlikt A1 kortet ovan lär detta vara bättre alternativ.

Om du bara ska ha detta kort till GoPro hade jag valt:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3640896
SanDisk Extreme microSDXC Class 10 UHS-I Class 3 90/60MB/s 128GB

Du får upp till många gånger snabbare skrivning än det billigaste. Du får gott om prestanda för kraven med interface som kan användas fullt, kortet kostar lite mer än billigaste, men är märkbart bättre på att skriva i gengäld så troligen också lite bättre NAND, vilket man vill ha. Kort sagt, om de inte skriver ut skriv-prestandan i sin egen spec, är det för den är så dålig att de inte vill visa den. Och i denna skriver de upp till 90MB/s, vs de andra som kan vara så lågt som 10MB/s. Enligt hemsidan ska den också ha A1 funktionen ovan.

Tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Lönsamheten ligger inte i själva kameran, utan när du tagit dina filmklipp och ska ladda över till datorn... då går det betydligt snabbare.

Anser ärligt att 100MB/s vs 200-ish är lite skit samma då det hänger på USB anslutning, Läsaren du har där och nästan 2x priset. Nej... det är inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Anser ärligt att 100MB/s vs 200-ish är lite skit samma då det hänger på USB anslutning, Läsaren du har där och nästan 2x priset. Nej... det är inte värt det.

Alla är vi olika..

När man filmat ett antal GB 4K-film, så tar det en stund att föra över...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Alla är vi olika..

När man filmat ett antal GB 4K-film, så tar det en stund att föra över...

Knepet är att inte sitta o vänta
Jag gillar också när det går snabbt, men jag kan ha mer kul för de 500kr:na.

Du kan få många månader med netflix för det tex... så du kan titta på det medan du väntar lite längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Knepet är att inte sitta o vänta
Jag gillar också när det går snabbt, men jag kan ha mer kul för de 500kr:na.

Du kan få många månader med netflix för det tex... så du kan titta på det medan du väntar lite längre

För mig handlar det mer om att jag vill göra klart en sak i taget, då jag har tusen saker att göra. Skulle jag hatta dit och dit, så har man snart glömt av vad det första man gjorde var och sedan kommer man på det mitt i natten.......
Så en snabb dator, snabba diskar och snabba minneskort, är mina vänner. Då slipper jag vänta så mycket.

Vill man hellre ta en kopp kaffe eller göra något annat under tiden, så visst, det är upp till var och en.
Men jag trodde vi var på SweClockers...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

För mig handlar det mer om att jag vill göra klart en sak i taget, då jag har tusen saker att göra. Skulle jag hatta dit och dit, så har man snart glömt av vad det första man gjorde var och sedan kommer man på det mitt i natten.......
Så en snabb dator, snabba diskar och snabba minneskort, är mina vänner. Då slipper jag vänta så mycket.

Vill man hellre ta en kopp kaffe eller göra något annat under tiden, så visst, det är upp till var och en.
Men jag trodde vi var på SweClockers...

Yes... vi är.
Vilket är varför vi är smartare än att gå på löjliga ideér som ger väldigt lite vinst. Vi kör inte Nvidia 720 med 7700k. Och vi köper inte nya delar om de inte är till nytta.

Att handla extrem prestanda adapter + minneskort för dubbla priset är lite som att sätta 1080Ti på en G4560. Så var en äkta Sweklockers och var lite objektiv i dina råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Yes... vi är.
Vilket är varför vi är smartare än att gå på löjliga ideér som ger väldigt lite vinst. Vi kör inte Nvidia 720 med 7700k. Och vi köper inte nya delar om de inte är till nytta.

Att handla extrem prestanda adapter + minneskort för dubbla priset är lite som att sätta 1080Ti på en G4560. Så var en äkta Sweklockers och var lite objektiv i dina råd

Kamerans prestanda kan man ju inte göra så mycket åt, förutom att köpa en bättre och snabbare..
Den prestanda som man kan göra något åt, är överföringshastigheten när man för över bilderna till datorn.

En minneskortläsare med USB3 kostar inte så mycket och då vi värderar tiden olika, så kan mycket väl ett snabbare kort vara en värdefull investering.
Precis som att jag skaffat i7-processorer, medan en vän och kollega kört med i5. Vi jämförde hur lång tid det tog och medan ett typiskt arbete som vi båda gör tog runt 40-45 min på hans dator, tog det 10 min på min.
Allt är hur mycket man vill investera, vad man prioriterar och hur man värdesätter tiden man har...

Sen är det inte dubbelt så dyrt, utan 320 kr dyrare.. än det du rekommenderade.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

se till att det står U3 på minneskortet

Permalänk
Medlem

Precis också skaffat kameran, och känner nästan jag tagit med vatten över huvudet (mer info i separat tråd)
Skulle detta fungera: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=MB-MP64GAEU

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem

Jag hoppar också på den här tråden för jag blir inte klok på det här med minneskort. Jag tänkte köpa ett 64 gb till att börja med då jag mest kommer filma korta klipp och troligtvis inte 4k.
Kraven som TS nämner är ju inte svåra att uppnå men hur är det med Hastighetsklass (UHS) och Hastighetsklass (VSC)? Som jag förstår det handlar det om minimumhastigheten för skrivning. Är inte det väldigt viktigt för att kameran inte ska krascha vid inspelning? Här är två kort jag kollat på kring 250 kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4283860,4408849
Samsungkortet har UHS Class 3 men bara 60 mb/s skrivhastighet, vilket är precis minimum vad jag förstått. Sandiskkortet har däremot UHS Class 1 men når upp till 100 mb/s skrivhastighet. Hastighetsklass (VSC) V10 betyder väl att det överför i minimum 10 mb/s. Kommer det bli ett problem?
Kan någon tipsa om ett annat kort som passar till Gopro Hero5 black på 64gb, till lägsta pris?

Permalänk

Hej hej, minneskamerakortfolkvideinspelare,
Kan ni inte berätta vilka kort det blev för er och om ni blev nöjda?
Själv kommer jag att åka iväg och köpa ett "Samsung microSD EVO 128GB Class 10 UHS 3" imorgon för 499kr. Tyvärr hade minneskortet med Plus'et trasor slut på mina lokala Icabutik men de har denna "vänliga" på Webbhallen.
Om nu har några varningar för kortet kom gärna medel under kvällen för imorgon blir det ett köp 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ailert:

Jag hoppar också på den här tråden för jag blir inte klok på det här med minneskort. Jag tänkte köpa ett 64 gb till att börja med då jag mest kommer filma korta klipp och troligtvis inte 4k.
Kraven som TS nämner är ju inte svåra att uppnå men hur är det med Hastighetsklass (UHS) och Hastighetsklass (VSC)? Som jag förstår det handlar det om minimumhastigheten för skrivning. Är inte det väldigt viktigt för att kameran inte ska krascha vid inspelning? Här är två kort jag kollat på kring 250 kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4283860,4408849
Samsungkortet har UHS Class 3 men bara 60 mb/s skrivhastighet, vilket är precis minimum vad jag förstått. Sandiskkortet har däremot UHS Class 1 men når upp till 100 mb/s skrivhastighet. Hastighetsklass (VSC) V10 betyder väl att det överför i minimum 10 mb/s. Kommer det bli ett problem?
Kan någon tipsa om ett annat kort som passar till Gopro Hero5 black på 64gb, till lägsta pris?

Alla hastighetsklasser är baserade på skrivprestandan. Läsprestandan är sällan ett problem, då även sämsta QLC NANDet kan läsas relativt snabbt.

Du kan läsa lite om specifikationerna här:
https://www.sdcard.org/developers/overview/speed_class/
I grunden är det lite olika sätt att testa minnskortet. Videoklass är ju rent sekventiell skrivning, medan mer slumpmässigt skrivning är helt annat test. Så ett minneskort kan ha U1 men V60 tex, vilket säger att sekventiellt ska det klara 60MB/s, men mer slumpmässigt är nivån 10MB/s (enligt de tester som utförts).

Det finns även en Application Performence Class, som är viktigt för tex mobiltelefoner, eller RPi enheter för att få bra prestanda. Då tittar man istället på antal IOPs som minneskortet klarar i läsning och skrivning. A1 tex är 500 IOPs i skrivning, eller ca 2MB/s. A2 är 2000 IOPs, eller ca 8MB/s. Detta är betydligt tuffare krav för många SD kort än 100MB/s sekventiell.

Så länge du möter min kraven på SD-kortet, efter vad dina krav är, kommer det fungera (det är ju därför de finns där). Och filmen lagras inte bättre för du har snabbare skrivning... Sen har man problemet med att läsare och kameror måste stöda UHS nivåerna osv, för att ens kunna använda snabbare interfacet mellan minneskort och enhet.

Tittar vi på de korten i din länk så har Sandisk kortet A1 märkning, medan EVO kortet saknar detta. Om de både är samma pris, och båda klarar dina andra specs, hade jag helt klart valt med A1 märkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Alla hastighetsklasser är baserade på skrivprestandan. Läsprestandan är sällan ett problem, då även sämsta QLC NANDet kan läsas relativt snabbt.

Du kan läsa lite om specifikationerna här:
https://www.sdcard.org/developers/overview/speed_class/
I grunden är det lite olika sätt att testa minnskortet. Videoklass är ju rent sekventiell skrivning, medan mer slumpmässigt skrivning är helt annat test. Så ett minneskort kan ha U1 men V60 tex, vilket säger att sekventiellt ska det klara 60MB/s, men mer slumpmässigt är nivån 10MB/s (enligt de tester som utförts).

Det finns även en Application Performence Class, som är viktigt för tex mobiltelefoner, eller RPi enheter för att få bra prestanda. Då tittar man istället på antal IOPs som minneskortet klarar i läsning och skrivning. A1 tex är 500 IOPs i skrivning, eller ca 2MB/s. A2 är 2000 IOPs, eller ca 8MB/s. Detta är betydligt tuffare krav för många SD kort än 100MB/s sekventiell.

Så länge du möter min kraven på SD-kortet, efter vad dina krav är, kommer det fungera (det är ju därför de finns där). Och filmen lagras inte bättre för du har snabbare skrivning... Sen har man problemet med att läsare och kameror måste stöda UHS nivåerna osv, för att ens kunna använda snabbare interfacet mellan minneskort och enhet.

Tittar vi på de korten i din länk så har Sandisk kortet A1 märkning, medan EVO kortet saknar detta. Om de både är samma pris, och båda klarar dina andra specs, hade jag helt klart valt med A1 märkningen.

Tack för svar, även om jag köpte mitt kort någon månad sedan. I slutändan vågade jag inte köra på det billiga alternativet utan gick upp till dryga 400, som jag minns det var det för att få V30-klass. Eftersom det är till en videokamera är det ju den mest relevanta märkningen så det kändes säkrast så. De två exemplen har ju V10 respektive icke-specificerat. Här är i alla fall kortet jag valde och som har funkat felfritt även för 4k video exempelvis. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2833283