Kravbrev leder till minskad fildelning enligt ny undersökning

Permalänk
Avstängd

Och vattentortyr leder till erkännande. Ska dom börja med det också?

Låter inte som man behövt en undersökning för att komma fram till det.

Permalänk
Medlem

Men jösses... finns det ingen gräns på barocka liknelser?

Permalänk

Å här sitter jag på landet med mitt trötta och instabila ADSL som knappt orkar stream musik genom spotify med kopparledningar som är från stenåldern.

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽

Permalänk
Inaktiv

Ska köpa upphovsrätten av en porrfilm. Eller varför inte göra en rulle själv. Sedan låta någon lägga ut den på piratebay och börja skicka fakturor till alla som laddat ner den olagligt.

Permalänk
Medlem

Det är ju rätt beklagligt att det är just kravbrev (hot) som minskar piratindustrin.
-Snarare än att den blir utkonkurrerad av välfungerande enkla tjänster, värda sina pengar som tillhandahåller material för konsumtion, istället för att plocka bort det från sina utbud.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Det kan inte bero på något annat då, t.ex. att det finns fler och bättre tjänster som erbjuder lagliga alternativ? Man vet ju inte hur de har utformat sina frågor i undersökningen...

Men tänk om det vore så enkelt att dra slutsatser av statistik, då kanske USA skulle sluta importera olja från Norge så att färre förare dör i kollisioner med tåg?
https://i.imgur.com/ziXPpka.png

Älskar den sidan.

För dom som undrar, http://tylervigen.com/spurious-correlations

Alltid lika roligt att kolla igenom. Man kan göra egna också!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Det är ju rätt beklagligt att det är just kravbrev (hot) som minskar piratindustrin.
-Snarare än att den blir utkonkurrerad av välfungerande enkla tjänster, värda sina pengar som tillhandahåller material för konsumtion, istället för att plocka bort det från sina utbud.

Jag håller med om att det krävs bättre lagliga alternativ, men det finns många artiklar och forskning som visar att många av dom som laddar ner aldrig skulle vara en potentiell kund från början.

Sanningen är att vi aldrig kommer kunna konkurrera bort olagliga nedladdningar, för så länge det kostar pengar finns det folk som inte är beredda att betala för det. Att folk laddar ner och blir arga över att folk försöker stoppa dom ser jag som ett större problem i samhället än att företag skickar kravbrev.

Kan inte folk bara inse att det inte är en mänsklig rättighet att få saker gratis?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

OM jag inte har fel så är ett brott som inte överstiger 1 års fängelse preskriberas efter 1 år,
Så om du har fildelat i juni 2016 en film eller 2,
så om det inte har inletts eller kommit in en anmälan om brott så är "brottet" preskriberat.
Dagsböter är väl det grövsta som delats ut för fildelning av ringa grad alltså en film el spel.

Två års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 1 år,
Fem års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 2 år,
Tio års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 8 år,
Femton års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse viss bestämd tid över åtta år,
För de allra grövsta brotten, såsom mord, gäller ingen preskriptionstid.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Och vattentortyr leder till erkännande. Ska dom börja med det också?

Låter inte som man behövt en undersökning för att komma fram till det.

Eftersom det är pirater det är frågan om, kanske det vore bättre med kölhalning?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kravbrev hjälper säkert en del. Men en sak som skulle hjälpa betydligt mer är bättre tjänster, både vad gäller kvalité och utbud.

Permalänk
Medlem

Fick flera sådana kravbrev i somras med några veckors mellanrum om samma ärende. Till sist betalade jag 550 € när dom började hota med rättegångskostnader på runt 20.000 €. De lär ha skickat ut brev gällande flera 10.000-tals olika fall i Finland så risken för rättegång är nog minimal men vad gör man inte för att få sova gott om nätterna. En onödig utgift på 20.000 € skulle vara en katastrof för min framtida ekonomi.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hå Hå Ja Ja... Har man en ISP som Bahnhof som inte delar med sig av abonnemangsuppgifter eftersom de inte sparar dem på ett sätt som gör det möjlgt https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2017/10/23/bahnho... så kan man sitta med fötterna på bordet och lugnt gå vidare med sitt liv

Men näääähähä Bahnhof är ju bara ett skojarföretag Konsigt då att inte ett enda kravbrev kommit till en Bahnhof-kund, och inte en enda Bahnhof-kund någonsin varit uppe i domstol för fildelning.. Men visst... Telia och andra mer "seriösa" bolag är säkert mer måna om sina "kunder"

Förutom öppna statsnät där flertalet tjänsteleverantörer konkurrerar så finns det också leverantörer, exempelvis Telia och Bredbandsbolaget, som drar in sina egna fiber lösningar.
Sen finns ComHem via kabeltv på vissa ställen.
Och ADSL via telefonlinje på många ställen. Men alla har inte möjlighet att få fast telefon via "gamla hederliga" telenätet överhuvudtaget.

Så beroende på var du bor så kanske du bara har en operatör av fiber, du kan även välja att ha 3G/4G trådlöst Internet (med dålig mottagning/hastighet på vissa platser) eller att inte ha Internet alls som alternativ.

Om man exempelvis vill ha Bahnhof.
Det är lite skillnad om man bara kan logga in på en portal och teckna ett abonnemang.
Eller om man måste flytta för att kunna byta operatör.

Jag tycker det är lite taskigt att klanka ner på de som har "fel operatör", när många inte kan välja.
Det är inte alltid lätt att hitta annan bostad om du inte har pengar till att köpa de dyraste bostadsrätterna och husen.
Det finns många aspekter att ta i beaktande när man väljer bostad. Inte bara vilken Internetuppkoppling det finns.

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Ska köpa upphovsrätten av en porrfilm. Eller varför inte göra en rulle själv. Sedan låta någon lägga ut den på piratebay och börja skicka fakturor till alla som laddat ner den olagligt.

Det kanske vore något. Istället för att erbjuda bra och lättillgängliga lagliga alternativ så gör man så här. Om den är nog bra porrfilmen så kommer nog många att ladda ner illegalt, och då skulle det kanske spridas i nyheterna sen när fakturorna skickas ut Folk är nog inte så sugna på att hamna i en rättegång angående att man laddat ner en porrfilm heller. Det kanske räcker med att hota att hänga ut personen på Facebook för att få betalt.
PS, förstår att du skrev lite på skämt.

Skrivet av Iwar:

Jag håller med om att det krävs bättre lagliga alternativ, men det finns många artiklar och forskning som visar att många av dom som laddar ner aldrig skulle vara en potentiell kund från början.

...

Kan inte folk bara inse att det inte är en mänsklig rättighet att få saker gratis?

Jo inte är det någon mänsklig rättighet direkt, vilket nog i pricnip alla håller med om. Men det är ju synd när såna här metoder används där även oskyldiga drabbas och om många nu enligt undersökningar ändå aldrig skulle vara en potentiell kund ger detta inte så mycket ens för filmbolagen? Att några slutar ladda ner hjälper ju inte filmbolagen om de ändå inte blir kunder sen framöver.

Vill man stoppa fildelning mer så bör polisen eller liknande gå in istället för att privata företag skickar ut kravbrev där även de oskyldiga betalar pga rädsla att dras inför rättegång och försöka visa på att någon utifrån använt deras wifi eller liknande. Sen förstår jag att de flesta som får såna här kravbrev kanske är skyldiga, men tråkigt ändå för de som inte är det och drabbas.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

"Finska Upphovsrättens informations- och övervakningscentral har nu utfört en ny undersökning gällande fildelning, vilken visar att de kravbrev som skickats ut lett till att detta minskat i landet."

AA just det, nyligen sa Dr. Marlboro anställd av Philipp Morris Konsernen att rökning skyddar mot lungcancer och att helst även barn vid femårs ålder skall börja röka för att minska risk för cancer under ungdom och vuxentid.
Detta är helt klart inte bullshit, för det var ju cigarettlobbyn själva som betalt för studien som Dr. Marlboro utfört.
Hur kan han bli "biased" på något sätt? Han är ju Doktor, eller hur?

Pytt i pannan de ha tror ja.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Ren bullshit att det skulle vara flera år sedan då filmen släpptes 2016.

Du vet uppenbart inte vad du pratar om. Problemet ligger inte i att operatören lämnar ut informationen efter domstolsbeslut, problemet ligger i att operatören ens har informationen lagrad.

Det är bra att operatören lagrar IP, så att svåra brottslingar som pedofiler, terrorister, och liknande, kan gripas. Däremot är det ju vansinne att man för småbrott, eller hittepåbrott, kan lämna ut information till utpressarbolag. Totalt fel användande av rättsväsendet dessutom, när Sverige befinner sig i ett så dåligt läge som vi gör. Obs, jag menar inte att småbrott inte ska utredas, jag bara menar att de inte ska prioriteras...och "upphovsrättsbrott" måste prioriteras lägre än brott mot människor.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

@Pirum: I Finland är det de som äger rättigheterna till t.ex. en film som själva skaffar bevis. Och i de fall som drivits vidare är det i en helt civilrättslig process. Det är därför det blir så oerhört dyrt om man förlorar då man måste betala deras rättegångskostnader.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

OM jag inte har fel så är ett brott som inte överstiger 1 års fängelse preskriberas efter 1 år,
Så om du har fildelat i juni 2016 en film eller 2,
så om det inte har inletts eller kommit in en anmälan om brott så är "brottet" preskriberat.
Dagsböter är väl det grövsta som delats ut för fildelning av ringa grad alltså en film el spel.

Det är väl ändå upp till 2 års fängelse för fildelning? Alltså 5 års preskriberingstid.
Det var väl tvunget att vara 2 år för att räknas som ett grövre brott annars hade polisen inte rätt att begära ut uppgifter...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Förutom öppna statsnät där flertalet tjänsteleverantörer konkurrerar så finns det också leverantörer, exempelvis Telia och Bredbandsbolaget, som drar in sina egna fiber lösningar.
Sen finns ComHem via kabeltv på vissa ställen.
Och ADSL via telefonlinje på många ställen. Men alla har inte möjlighet att få fast telefon via "gamla hederliga" telenätet överhuvudtaget.

Så beroende på var du bor så kanske du bara har en operatör av fiber, du kan även välja att ha 3G/4G trådlöst Internet (med dålig mottagning/hastighet på vissa platser) eller att inte ha Internet alls som alternativ.

Om man exempelvis vill ha Bahnhof.
Det är lite skillnad om man bara kan logga in på en portal och teckna ett abonnemang.
Eller om man måste flytta för att kunna byta operatör.

Jag tycker det är lite taskigt att klanka ner på de som har "fel operatör", när många inte kan välja.
Det är inte alltid lätt att hitta annan bostad om du inte har pengar till att köpa de dyraste bostadsrätterna och husen.
Det finns många aspekter att ta i beaktande när man väljer bostad. Inte bara vilken Internetuppkoppling det finns.

Oj! Du uppfattar det som jag klankar ner på folk? Nej nej... Det jag i så fall klankar ner på är operatörerna som är dåliga. Jag inser nu att jag satte "kunder" inom citattecken kan tolkas fel. Det jag menade med det var snarare hur operatörerna ser sina abbonnenter, de har inga höga tankar om dem menar jag eftersom de gör dubbelfel enligt mig.

1: De lagrar fast de inte måste, och 2 de lämnar ut uppgifterna. Njord lawfirm har absolut ingen möjlighet att ens veta om det finns uppgifter att spara, så operatörerna kan blåljuga.

typ "Vem hade 127.0.0.1" vid den här tidpunkten? (localhost, men för att ge ett exempel), då svarar bara operatören "Det för vi inga register på", och Njord kan sedan läsa att EU dömt datalagringsdirektivet för regelvidrigt, och gå och dra något gammalt över sig.

Men istället böjer sig vissa operatörer likt vasstrån en blåsig sommardag och går med på kraven. Det är sorgligt, tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Oj! Du uppfattar det som jag klankar ner på folk? Nej nej... Det jag i så fall klankar ner på är operatörerna som är dåliga. Jag inser nu att jag satte "kunder" inom citattecken kan tolkas fel. Det jag menade med det var snarare hur operatörerna ser sina abbonnenter, de har inga höga tankar om dem menar jag eftersom de gör dubbelfel enligt mig.

1: De lagrar fast de inte måste, och 2 de lämnar ut uppgifterna. Njord lawfirm har absolut ingen möjlighet att ens veta om det finns uppgifter att spara, så operatörerna kan blåljuga.

typ "Vem hade 127.0.0.1" vid den här tidpunkten? (localhost, men för att ge ett exempel), då svarar bara operatören "Det för vi inga register på", och Njord kan sedan läsa att EU dömt datalagringsdirektivet för regelvidrigt, och gå och dra något gammalt över sig.

Men istället böjer sig vissa operatörer likt vasstrån en blåsig sommardag och går med på kraven. Det är sorgligt, tycker jag.

Ah. Då är jag med på vad du menar.
Jag håller med dig.

Permalänk
Medlem

Correlation does not mean causation, som man brukar säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tydligen inte. Som nämnts tidigare i tråden så var ju telia betydligt senare med att lyda EU's lagkrav och sluta lagra om inte brottsmisstanke finns före lagringen, och i "bästa" fall så är det därför de har uppgifter att lämna ut nu.

Om bahnhof skulle få liknande krav på sig så har de helt enkelt nada och njet att lämna ut. Dessutom är det här ju en civilrättslig sak, så...

Jag har skrytit och skrävlat i alla år om hur förträffliga och "untochable" Bahnhof är. Jag lovar att jag skall sluta om den dagen kommer då jag har fel men....

I rest my case

många verkar missa vad Bahnhof gör som andra leverantörer inte gör.
alla sparar info om vilken abonnent som har vilket IP under vilken tid. detta görs för att hålla ordning på deras system, att man vet vem man ska fakturera, att man får rätt hastighet, felsökning etc.
Bahnhof har gjort om sitt system så de inte behöver lagra denna info.
enl IPRED så måste internetleverantörerna lämna ut de uppgifter som finns. alltså även info som används internt för fakturor etc.
Så när Telia & Co säger att de inte lagrar information är det en sanning med modifikation. de har ju kvar loggar, som lämnas ut, oavsätt vad EU bestämt. för de går inte under samma datalagringsdirektiv.

så jag är också en stolt anhängare av Bahnhof och rekommenderar de till alla som jag kan. även om man inte fildelar, så tycker jag att deras arbete ska stödjas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat några inlägg. Ett där det tycks ha varit ett politiskt drivet försök att trolla. Några andra för att de emot forumets regler stoltserade om piratkopiering.

Diskutera med respekt för forumets värderingar.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Det är alltså en undersökning där folk svarat på frågor.
Kan det inte vara så att många svarat att dom slutat ladda ner olagligt fast dom fortfarande gör det?

Edit: Tror också det kan vara skrämseltaktik, att dom ljuger att olaglig nerladdning minskat för att få människor att tro att breven har effekt och att då dessa människor ska sluta ladda ner. Kommer ihåg för några år sen när ipred lagen trädde i kraft att det stod i nyheterna att olaglig nerladdning har minskat i Sverige men det var ju inte riktigt så, men känner folk som blev rädda och frågade mig om dom vågar fortsätta ladda ner.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hå Hå Ja Ja... Har man en ISP som Bahnhof som inte delar med sig av abonnemangsuppgifter eftersom de inte sparar dem på ett sätt som gör det möjlgt https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2017/10/23/bahnho... så kan man sitta med fötterna på bordet och lugnt gå vidare med sitt liv

Men näääähähä Bahnhof är ju bara ett skojarföretag Konsigt då att inte ett enda kravbrev kommit till en Bahnhof-kund, och inte en enda Bahnhof-kund någonsin varit uppe i domstol för fildelning.. Men visst... Telia och andra mer "seriösa" bolag är säkert mer måna om sina "kunder"

Bahnhof + OVPN = Otagbar

Älskar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Den stora frågan är väl om de ledde till öka försäljning motsvarande den minskade piratkopieringen. I think not!

Det borde ha skett en ökning på mellan 10-14% direkt!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Det är alltså en undersökning där folk svarat på frågor.
Kan det inte vara så att många svarat att dom slutat ladda ner olagligt fast dom fortfarande gör det?

Edit: Tror också det kan vara skrämseltaktik, att dom ljuger att olaglig nerladdning minskat för att få människor att tro att breven har effekt och att då dessa människor ska sluta ladda ner. Kommer ihåg för några år sen när ipred lagen trädde i kraft att det stod i nyheterna att olaglig nerladdning har minskat i Sverige men det var ju inte riktigt så, men känner folk som blev rädda och frågade mig om dom vågar fortsätta ladda ner.

Bör Ipred trädde i kraft kunde man se en otrolig nedgång på internet backbone i Sverige (minns att jag tittade på en statistiksida). Men 1-2 månader senare var det lika högt tryck igen, om inte mer.
Lite som larmrapporterna för att det var livsfarligt att äta chips för en 10 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Jag håller med om att det krävs bättre lagliga alternativ, men det finns många artiklar och forskning som visar att många av dom som laddar ner aldrig skulle vara en potentiell kund från början.

Sanningen är att vi aldrig kommer kunna konkurrera bort olagliga nedladdningar, för så länge det kostar pengar finns det folk som inte är beredda att betala för det. Att folk laddar ner och blir arga över att folk försöker stoppa dom ser jag som ett större problem i samhället än att företag skickar kravbrev.

Kan inte folk bara inse att det inte är en mänsklig rättighet att få saker gratis?

Ja du har rätt i att det finns folk som gärna går över ån efter vatten.
Orsakerna till dem kan vara många.
Men om det varit sant för alla skulle inte tjänster som Netflix kunna existera.

Det jag vill poängtera är att det idag faktiskt är lättare att gå över ån efter vatten, än direkt till den.
Det är en grav indikation på att något är väldigt fel. Läget som råder är garanterat en effekt av hur mediebolagen hanterat piraterna sedan första början. -Istället för att låta sig inspireras och finna sätt att förändra branschen, förklarade man krig direkt.

Att producenter och skapare skall ha betalt är ju inget snack om egentligen, det tror jag faktiskt de flesta pirater är överens om och uppmuntrat till under årtionden: "If you liked this Album/Movie/Game, please consider buying the original copy, the creators deserve your support" men tillgängligheten på media är såpass skitdålig i allmänhet att det mest är bedrövande att tänka på vart vi befinner oss år 2017.

"-Men Netflix har ju jättemycket filmer" -Ja de har jättemycket filmer, mest äldre filmer, samt filmer som kommer och går(!??) p.g.a. tidsbestämda licenser för Netflix!?!
Jämför man Netflix med ex. piratbukten så är ju utbudet försvinnande litet i jämförelse.

Nu är detta bara ett av otaliga exempel, men hur skall man kunna lobba för lagliga alternativ samt konkurrera med piratindustrin om kunderna, när du inte kan lita på att den leverantör du betalar till har de filmer som du vill se i sitt utbud?
Vad betalar du för då? Känns det som att du får något mervärde i det läget? Givetvis inte, ställt mot de pirattjänster som existerar, det tror jag hämmar viljan hos de tilltänkta konsumenterna om något.
Varför kan inte filmerna existera för alla lagliga tjänster jämt, är det inte tjänsterna och lösningarna som skall konkurrera mot varandra och driva innovationen framåt?
Sedan får upphovsrättsinnehavarna eller producenterna betalt baserat på hur många gånger den setts?

Saken är den, att inte ens om man betalade för alla tjänster som finns, skulle man ha samma utbud som piratindustrin.
Vi har alltså ett distributionsproblem i roten. Det är knappt begripligt vi talar om digital media här... helt ofattbart.

Om företag ändå bara kan "get their shit togheter" och komma överens så att det åtminstone finns tjänster som erbjuder motsvarande utbud av filmer/musik/spel som piratalternativen -och dessutom gör det lika bra eller bättre då kan man börja debatten, men inte ens den nivån når man upp till utan skyller istället på att piraterna tar allt. Så är man inte mogen eller för den delen förmögen att ha ansvar för media idag.

Sedan kommer vi till priset per film man streamar.
Alla har en smärtgräns, någonstans känns det inte längre lönt att gå över ån efter vatten, men så länge man tvingas betala multum för att konsumera digital media samt måste förlita dig på en uppsjö olika leverantörer och konton för att få tillgång till det du vill se kan jag verkligen inte se någon ljus framtid för de lagliga tjänsterna. Lägg där till att man får vänta flera månader extra för att serier skall lanseras i andra regioner.

Som sagt, i detta läget ser jag faktiskt piraterna som de mest vettiga, bedrövligt, men tyvärr är det sant.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ska köpa upphovsrätten av en porrfilm. Eller varför inte göra en rulle själv. Sedan låta någon lägga ut den på piratebay och börja skicka fakturor till alla som laddat ner den olagligt.

Glöm inte kräva din ersättning från copyswede när du ändå håller på... för alla som lagrat en privatkopia på sin telefon med den.

Permalänk

Varje gång jag läser nått om utlämning av IP-adresser och internetaktivitet öppnar jag min portfolio och tittar nöjd på hur mina Bahnhof-aktier stiger.
Jag tror dock att det dom har hittat i den här studien är fullt rimligt, väldigt många som blivit lite nojiga av breven och som helt enkelt väljer att streama filmer i kass "1080p" istället för att ladda ner dem i normal 1080p. Så på det hela är detta ett bra resultat av en dålig handling. Skicka ut kravbrev är oetiskt och fel, men det har minskat på torrentandet som även det i grund och botten är illa.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Propaganda för skrämseltaktik.

Bort med såna "nyheter" från SweClockers.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB