Kravbrev leder till minskad fildelning enligt ny undersökning

Permalänk
Melding Plague

Kravbrev leder till minskad fildelning enligt ny undersökning

Finska Upphovsrättens informations- och övervakningscentral har nu utfört en ny undersökning gällande fildelning, vilken visar att de kravbrev som skickats ut lett till att detta minskat i landet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

klart det gör. när kriminella organisationer kräver skyddspengar och folk betala så minska ju också brotten

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Hå Hå Ja Ja... Har man en ISP som Bahnhof som inte delar med sig av abonnemangsuppgifter eftersom de inte sparar dem på ett sätt som gör det möjlgt https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2017/10/23/bahnho... så kan man sitta med fötterna på bordet och lugnt gå vidare med sitt liv

Men näääähähä Bahnhof är ju bara ett skojarföretag Konsigt då att inte ett enda kravbrev kommit till en Bahnhof-kund, och inte en enda Bahnhof-kund någonsin varit uppe i domstol för fildelning.. Men visst... Telia och andra mer "seriösa" bolag är säkert mer måna om sina "kunder"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fildelningen har väl avtagit ganska länge pga div streamingtjänster.
Jag tror inte bluffakturorna har påverkat så mycket.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Ozzed:
Även Telia ska ha slutat att datalagra i slutet av 2016 efter EU beslut som gör att det är olagligt att datalagra.

https://www.telia.se/privat/om/integritetspolicy

Citat:

Datalagringsregleringen

Med anledning av beslutet i EU-domstolen den 21 december 2016, har vi slutat lagra uppgifter enligt de krav som Datalagringsregleringen har ställt på oss.

Men ja de var väldigt sena på bollen. Tror de lagrar uppgifter på andra sätt fortfarande, de har inte varit särskilt klara angående det.

Permalänk
Medlem

Det har nog snarare med att legala streamingtjänster får bättre innehåll än dessa kravbrev som till 95% gäller skit som filmen Cell som har 4.3 på imdb. Det beror nog också på att fler pirater har gått ifrån öppna torrentsidor där piratjägare kan ta del av statistiken till att använda stängda streamingtjänster där piratjägarna har noll koll på hur många som har streamat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Finns det någon statistisk över hur dessa "kravbrev" påverkat användningen av vpn tjänster?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Ozzed:
Även Telia ska ha slutat att datalagra i slutet av 2016 efter EU beslut som gör att det är olagligt att datalagra.

https://www.telia.se/privat/om/integritetspolicy
Men ja de var väldigt sena på bollen. Tror de lagrar uppgifter på andra sätt fortfarande, de har inte varit särskilt klara angående det.

Vilka stolpskott i så fall... De har slutat lagra, men har uppenbarligen haft uppgifter att dela med sig av. Hade de varit seriösa (om de nu talar sanning) så hade de självklart raderat det de redan hade, men det kan de ju inte ha gjort om de delat med sig ur gottepåsen till Njord LaW Firm.

Det finns ju två möjliga scenarion här, båda gör dem till stolpskott och träskallar.

1: De ljuger, och har därför delat med sig av vad de har.
2: De har slutat lagra, men har delat med sig av uppgifter de redan hade sparade.

Slå ut och spilla är lika illa!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Jaana Pikhala:

Minskningen har en direkt korrelation med kravbreven, då det skickas ut flera sådana nuförtiden och risken för att få böter har därmed ökat.

Det kan inte bero på något annat då, t.ex. att det finns fler och bättre tjänster som erbjuder lagliga alternativ? Man vet ju inte hur de har utformat sina frågor i undersökningen...

Men tänk om det vore så enkelt att dra slutsatser av statistik, då kanske USA skulle sluta importera olja från Norge så att färre förare dör i kollisioner med tåg?

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem

Känns bra att man valt banhof. Om många andra sparar info så kan säkert andra få tag på känslig information(hacka sig in) om sitt privatliv, tex om man har någon sjukdom eller handikapp som man inte vill att folk ska veta om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Propaganda..skrämselpropaganda.

''Fria folket i väst''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Ozzed:
Även Telia ska ha slutat att datalagra i slutet av 2016 efter EU beslut som gör att det är olagligt att datalagra.

https://www.telia.se/privat/om/integritetspolicy
Men ja de var väldigt sena på bollen. Tror de lagrar uppgifter på andra sätt fortfarande, de har inte varit särskilt klara angående det.

Det stämmer inte, en jag känner fick kravbrev nyligen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Garderoben:
De kravbreven skickades ut med info som krävdes genom domstol flera år sedan. Eller fildelade han enbart efter att Telia hävdar att de slutade datalagra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känns bra att man valt banhof. Om många andra sparar info så kan säkert andra få tag på känslig information(hacka sig in) om sitt privatliv, tex om man har någon sjukdom eller handikapp som man inte vill att folk ska veta om.

Skickades från m.sweclockers.com

Bredband2 ger inte ut eller sparar sina kunders data heller.

Är väl Telia som gladligen säljer sina kunder till maffian?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Correlation =/= causation.

Pirat fildelning var ju redan på väg ner då stora delar av spel-, musik- och filmmarknaden har anpassat sig de senaste 10 åren.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv

Vilka är det de har frågat och hur löd frågan. Sedan kan de också berätta hur de hanterar att folk kanske ljuger? Hur många skulle erkänna att de laddar ner till svin som liknar mest maffia och deras "skydd".

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Bredband2 ger inte ut eller sparar sina kunders data heller.

Är väl Telia som gladligen säljer sina kunder till maffian?

Trevligt. Får se vad som händer om det åker till domstol och ska lämna ut...ingenting

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

OM jag inte har fel så är ett brott som inte överstiger 1 års fängelse preskriberas efter 1 år,
Så om du har fildelat i juni 2016 en film eller 2,
så om det inte har inletts eller kommit in en anmälan om brott så är "brottet" preskriberat.
Dagsböter är väl det grövsta som delats ut för fildelning av ringa grad alltså en film el spel.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hå Hå Ja Ja... Har man en ISP som Bahnhof som inte delar med sig av abonnemangsuppgifter eftersom de inte sparar dem på ett sätt som gör det möjlgt https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2017/10/23/bahnho... så kan man sitta med fötterna på bordet och lugnt gå vidare med sitt liv

Men näääähähä Bahnhof är ju bara ett skojarföretag Konsigt då att inte ett enda kravbrev kommit till en Bahnhof-kund, och inte en enda Bahnhof-kund någonsin varit uppe i domstol för fildelning.. Men visst... Telia och andra mer "seriösa" bolag är säkert mer måna om sina "kunder"

Hur många abonnenter har Bahnhof och hur många abonnenter har telia..
Skulle säga att det är en enorm skillnad så att Telia är utsatt är ju bara för dom är störst och inget annat.

Alla lyder under samma lagar i sverige.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Garderoben:
De kravbreven skickades ut med info som krävdes genom domstol flera år sedan. Eller fildelade han enbart efter att Telia hävdar att de slutade datalagra?

Det verkar ju stå när fildelningen har skett på det papper som har delats ut. Så det vore intressant och se ifall de har fått ut IP-adressen innan de ändrat lagen eller inte.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Skrivet av nicklas1988:

Det verkar ju stå när fildelningen har skett på det papper som har delats ut. Så det vore intressant och se ifall de har fått ut IP-adressen innan de ändrat lagen eller inte.

Efter lite googling så ser det ut att vara från Augusti 2016. Och Telia ska ha slutat i slutet av 2016. Så förmodligen kommer de inte komma få ut några nya IP-adresser. Alltså borde det inte längre vara någon fara. Plus att om preskribitionstiden redan gått ut, då är det bara att kasta brevet.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Garderoben:
De kravbreven skickades ut med info som krävdes genom domstol flera år sedan. Eller fildelade han enbart efter att Telia hävdar att de slutade datalagra?

Ren bullshit att det skulle vara flera år sedan då filmen släpptes 2016.

Skrivet av StegeSWE:

Hur många abonnenter har Bahnhof och hur många abonnenter har telia..
Skulle säga att det är en enorm skillnad så att Telia är utsatt är ju bara för dom är störst och inget annat.

Alla lyder under samma lagar i sverige.

Du vet uppenbart inte vad du pratar om. Problemet ligger inte i att operatören lämnar ut informationen efter domstolsbeslut, problemet ligger i att operatören ens har informationen lagrad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Hur många abonnenter har Bahnhof och hur många abonnenter har telia..
Skulle säga att det är en enorm skillnad så att Telia är utsatt är ju bara för dom är störst och inget annat.

Alla lyder under samma lagar i sverige.

Tydligen inte. Som nämnts tidigare i tråden så var ju telia betydligt senare med att lyda EU's lagkrav och sluta lagra om inte brottsmisstanke finns före lagringen, och i "bästa" fall så är det därför de har uppgifter att lämna ut nu.

Om bahnhof skulle få liknande krav på sig så har de helt enkelt nada och njet att lämna ut. Dessutom är det här ju en civilrättslig sak, så...

Jag har skrytit och skrävlat i alla år om hur förträffliga och "untochable" Bahnhof är. Jag lovar att jag skall sluta om den dagen kommer då jag har fel men....

I rest my case

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Verkar som att föreningen drivs av ett flertal finska upphovsrättsorganisationer så jag kan tänka mig att det även kanske finns ett visst litet egenintresse att avskräcka och visa att de minsan är framgångsrika.

http://antipiracy.fi/pasvenska/

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Tydligen inte. Som nämnts tidigare i tråden så var ju telia betydligt senare med att lyda EU's lagkrav och sluta lagra om inte brottsmisstanke finns före lagringen, och i "bästa" fall så är det därför de har uppgifter att lämna ut nu.

Om bahnhof skulle få liknande krav på sig så har de helt enkelt nada och njet att lämna ut. Dessutom är det här ju en civilrättslig sak, så...

Jag har skrytit och skrävlat i alla år om hur förträffliga och "untochable" Bahnhof är. Jag lovar att jag skall sluta om den dagen kommer då jag har fel men....

I rest my case

Nja, kan det inte vara så att de begärt ut uppgifterna för längesedan, och inte skickar ut kravbrev förrän nu?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Nja, kan det inte vara så att de begärt ut uppgifterna för längesedan, och inte skickar ut kravbrev förrän nu?

Jovisst, men banhof slutate lagra data redan April 2014 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tele2-valkomnar-beslut-om-...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mindre fildelning eller mer VPN?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är väl om de ledde till öka försäljning motsvarande den minskade piratkopieringen. I think not!

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Skrivet av Barbaskoen:

Det kan inte bero på något annat då, t.ex. att det finns fler och bättre tjänster som erbjuder lagliga alternativ? Man vet ju inte hur de har utformat sina frågor i undersökningen...

Men tänk om det vore så enkelt att dra slutsatser av statistik, då kanske USA skulle sluta importera olja från Norge så att färre förare dör i kollisioner med tåg?
https://i.imgur.com/ziXPpka.png

Hahahahaha..! Så jäkla bra! Gjorde min dag!

Permalänk
Medlem

Jag köper Netflix, min storebror HBO, det som inte finns att få därifrån måste man ju då ta från kistan som pirateran fick tag i.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.