Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bakgrund:

Har nyss börjat studera matematik 2c och har fastnat på en ekvation, var över ett år sedan jag ens försökte lösa en ekvation så ni får har överseende med att jag inte kan någonting.

http://54.72.1.14/cgi-bin/mimetex.cgi?\frac{3}{x-2}=\frac{2}{x+1}

Hur löser man detta? Har nyss lärt mig få bort nämnarna i ekvationer med nämnare genom att multiplicera täljarna på båda sidorna med den minsta gemensamma nämnaren, men när nämnaren innehåller både variabler och konstanter vet jag inte ens var jag ska börja, för det finns ju ingen minsta gemensamma nämnare här. Om någon hade kunnat förklara steg för steg varför man gör som man gör hade jag varit väldigt tacksam!

Svaret ska bli x=-7

Talet:
   3 ∕ (x − 2) = 2 ∕ (x + 1)

Notera först att x = −1 och x = 2 inte kan vara giltiga lösningar (varför?).

Multiplicera sedan med båda sidornas nämnare, dvs x − 2 samt x + 1, i båda led, så ser det nog snabbt trevligare ut.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har precis påbörjat kursen linjär algebra och har en fråga kring vektorer. Hur hittar man normalen till en vektor i R^n då n>2? Exempelvis, hur hittar man normalen till vektorn V = (-2,3,3,-1)? Finns det något bra knep man kan använda sig av med hjälp av att man vet att V * Vn = 0 (där Vn är normalen till vektorn) eller är det bara att pröva sig fram?

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Hej! Jag har precis påbörjat kursen linjär algebra och har en fråga kring vektorer. Hur hittar man normalen till en vektor i R^n då n>2? Exempelvis, hur hittar man normalen till vektorn V = (-2,3,3,-1)? Finns det något bra knep man kan använda sig av med hjälp av att man vet att V * Vn = 0 (där Vn är normalen till vektorn) eller är det bara att pröva sig fram?

Mvh
Hugo

Den här videon kan hjälpa https://www.youtube.com/watch?v=ComRMIZfOJ0

Permalänk
Medlem

Hjälp mig med grundläggande vektorer

Hej! Skulle uppskatta enormt om någon kunde hjälpa mig förstå hur man räknar på vektorer.

Jag har en övningsuppgift där:

Komposant a = 3 CM
Komposant b = 4 CM
Vinkeln är 40 grader

Jag har ingen aning om hur man implementerar vinkeln i denna formel.

Någon som kan förklara hur jag ska göra? Stort tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det framgår någon tydlig uppgift. Vad precis är det frågan vill ha svar på?

Permalänk
Medlem

Resultantens längd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Resultantens längd?

Oj, ja precis. resultantens längd är det jag ska ha reda på.

Permalänk

Se vektor a som horisontell och dela upp vektor b i bx och by. Gör en ny triangel med sidorna a+bx samt by.

Sedan kan du använda Pythagoras sats på den nya triangeln.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

@Ziddie: Tack så mycket, det hjälpte!

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Hedersmedlem

@SueCia *Inlägg flyttade till "Matematiktråden (dina matematikproblem här!)"*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Hej! Skulle uppskatta enormt om någon kunde hjälpa mig förstå hur man räknar på vektorer.

Jag har en övningsuppgift där:

Komposant a = 3 CM
Komposant b = 4 CM
Vinkeln är 40 grader

Jag har ingen aning om hur man implementerar vinkeln i denna formel.

Någon som kan förklara hur jag ska göra? Stort tack på förhand.

Sätt a att gå i riktning av x, komposant a blir då vektorn (4,0).
Sätt b att peka med y-riktning 40 grader från x-riktning, komposant b blir då vektorn (4cos(40),4sin(40)).
Summan av vektorerna blir då (4,0)+(4cos(40),4sin(40))=(4+4cos(40),4sin(40)). Längen blir sqrt((4+4cos(40))^2 + 4sin(40)^2)
Titta på bilden som klistrades in ovan om det verkar konstigt. Det är pythagoras sats

Permalänk
Medlem

Är det någon som är duktigt på kombinatorik? Får inte riktigt ihop den här uppgiften...
Bröderna Rune och Rutger har ärvt en bondgård och ska dela upp djuren. Det finns 13 kor och 11 grisar.
Av dessa ska Rune ha totalt 5 djur. Rune begär att få minst två kor, och Rutger begär att få den största kon eller den största grisen (eller både och). På hur många sätt kan kan arvet fördelas så att båda bröderna får det de begär?

Har försökt sätta upp olika fall för om Rune har den största kon, den största grisen eller ingen av dem, och hur många kombinationer varje fall ger... Men det blir inget bra

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Skalman:

Är det någon som är duktigt på kombinatorik? Får inte riktigt ihop den här uppgiften...
Bröderna Rune och Rutger har ärvt en bondgård och ska dela upp djuren. Det finns 13 kor och 11 grisar.
Av dessa ska Rune ha totalt 5 djur. Rune begär att få minst två getter, och Rutger begär att få den största kon eller den största grisen (eller både och). På hur många sätt kan kan arvet fördelas så att båda bröderna får det de begär?

Har försökt sätta upp olika fall för om Rune har den största kon, den största grisen eller ingen av dem, och hur många kombinationer varje fall ger... Men det blir inget bra

2 getter är väl lite fel, syftar du på grisar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

2 getter är väl lite fel, syftar du på grisar?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, ojdå, kor ska det stå!

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har en uppgift som jag suttit och klurat på ett tag. Misstänker att man ska använda Pascals formel, och har försökt men kan inte få till det.
Kan jag få lite hints?

Uppgiften är alltså 10 b)

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk
Medlem

@Lazidge
Vad har du gjort för försök?

Permalänk
Medlem

@lorgix
Har kommit fram till 2n-1 över n = 2n - 1 över n - 1.

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazidge:

@lorgix
Har kommit fram till 2n-1 över n = 2n - 1 över n - 1.

Hur?
Har du testat att utgå ifrån n över k = n!/(k!(n-k)!)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Hur?
Har du testat att utgå ifrån n över k = n!/(k!(n-k)!)?

Använde pascals formel för att komma fram till 2n-1 över n = 2n-1 över n-1. Jag har även testat n över k = n!/(k!(n-k)!) men får inte ut rätt svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Skit

Permalänk
Medlem

Hur löser man 5^6x=3*5^2x på enklast sätt? Svaret ska bli ett närmevärde som är 0,171.

Antar att det enklaste är att börja med att logaritmera båda leden för att få ner exponenterna? Sen?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Hur löser man 5^6x=3*5^2x på enklast sätt? Svaret ska bli ett närmevärde som är 0,171.

Antar att det enklaste är att börja med att logaritmera båda leden för att få ner exponenterna? Sen?

5^6x=3*5^2x
5^4x=3
4x*log5=log3
x=log3/(4*log5)
x=0.17065

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

5^6x=3*5^2x
5^4x=3
4x*log5=log3
x=log3/(4*log5)
x=0.17065

Aha, så det du gjorde var att subtrahera 5^2x från båda leden för att få 3 ensamt i högra ledet? Är det alltid tillåtet att göra det givet att basen och variabeln i exponenten är densamma? Känns som jag har missat någon potenslag nu. Att a^x*a^y=a^x+y är jag med på men inte att detsamma gäller mellan olika led.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Aha, så det du gjorde var att subtrahera 5^2x från båda leden för att få 3 ensamt i högra ledet? Är det alltid tillåtet att göra det givet att basen och variabeln i exponenten är densamma? Känns som jag har missat någon potenslag nu. Att a^x*a^y=a^x+y är jag med på men inte att detsamma gäller mellan olika led.

Ziddie har antagit att du med "5^2x" menar "5^(2x)", och dividerat med det på båda sidor.
"a^x*a^y=a^x+y" som du skriver stämmer inte. Slarv med parenteserna även här. a^x*a^y=a^(x+y) är sant.

Permalänk

@Bakgrund:
Tror han dividerade båda leden med 5^(2x)

5^(6x) = 3*5^(2x)

5^(6x) / 5^(2x) = 3*5^(2x) / 5^(2x)

5^(6x - 2x) = 3

5^(4x) = 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ziddie har antagit att du med "5^2x" menar "5^(2x)", och dividerat med det på båda sidor.
"a^x*a^y=a^x+y" som du skriver stämmer inte. Slarv med parenteserna även här. a^x*a^y=a^(x+y) är sant.

Sorry, tänkte mig inte för med parenteserna, blir annorlunda när man skriver ut talet på datorn.

Skrivet av Tibbetobbe:

@Bakgrund:
Tror han dividerade båda leden med 5^(2x)

5^(6x) = 3*5^(2x)

5^(6x) / 5^(2x) = 3*5^(2x) / 5^(2x)

5^(6x - 2x) = 3

5^(4x) = 3

Juste, så måste det vara, eftersom (a^x)/(a^2)=a^(x-y)

Tack ska ni ha för hjälpen! Tur man får ha formelblad på tentorna

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Aha, så det du gjorde var att subtrahera 5^2x från båda leden för att få 3 ensamt i högra ledet? Är det alltid tillåtet att göra det givet att basen och variabeln i exponenten är densamma? Känns som jag har missat någon potenslag nu. Att a^x*a^y=a^x+y är jag med på men inte att detsamma gäller mellan olika led.

5^(6x)=3*5^(2x).........Om jag förstår rätt är det här din ekvation
5^4x=3.......................Jag dividerar båda leden med 5^(2x): 5^(6x)/5^(2x)=5^(6x-2x)=5^(4x)
4x*log5=log3...............log av båda leden för att log tillåter att flytta ner exponenten ^(4x) och multiplicera med (4x) istället
x=log3/(4*log5)............Få x ensamt
x=0.17065...................Profit

Edit: Swec tillåter tydligen inte tab... :/

Permalänk
Medlem

Hej håller på att studera till en vektoranalys tenta och har problem med kurvintegraler som tex denna, behöver hjälp att förstå hur jag ska lösa sådana uppgifter.
https://imgur.com/a/qzbUP

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Är på ekvationer o förstår inte exemplet. Har alltid haft problem med division visserligen.

-2x\3 -5 = 11

-2x/3 -5 +5 = 11 + 5
Så här långt är jag med.
Nu Kommer exemplet med nå jag inte fattar.
-2x/3 * 3=16*3
-2x/-2=48/-2

Alltså hur faan får exemplet -2x/3 * 3=16*3
Detta resultatet -2x/-2=48/-2 ?

Fattar ja inte detta så kan jag vara körd på matten!

Sida 68 i matematik Origo Vux 1b/1c

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Är på ekvationer o förstår inte exemplet. Har alltid haft problem med division visserligen.

-2x\3 -5 = 11

-2x/3 -5 +5 = 11 + 5
Så här långt är jag med.
Nu Kommer exemplet med nå jag inte fattar.
-2x/3 * 3=16*3
-2x/-2=48/-2

Alltså hur faan får exemplet -2x/3 * 3=16*3
Detta resultatet -2x/-2=48/-2 ?

Fattar ja inte detta så kan jag vara körd på matten!

Sida 68 i matematik Origo Vux 1b/1c

Skickades från m.sweclockers.com

De gjorde två steg samtidigt.
Dvs.
(-2x)/3 * 3 =16*3 gånger tre i vänsterledet innebär att man kan stryka trean i nämnaren. 16*3 är 48
-2x = 48 <--- denna skrev de inte ut.
(-2x)/(-2) = 48/(-2)
Och då får man x=48/(-2)=-24

De skrev helt enkelt inte ut mittensteget.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av foxzox7:

De gjorde två steg samtidigt.
Dvs.
(-2x)/3 * 3 =16*3 gånger tre i vänsterledet innebär att man kan stryka trean i nämnaren. 16*3 är 48
-2x = 48 <--- denna skrev de inte ut.
(-2x)/(-2) = 48/(-2)
Och då får man x=48/(-2)=-24

De skrev helt enkelt inte ut mittensteget.

Tack för du svarade. Jag har missat nån genomgång o ligger nu efter o jag fattar fortfarande inte.

Så -2x/3 = 16. Det förstår jag.
Men jag begriper inte hur jag fixar ekvationen -2x/3.
Man ska fånga med 3 men enligt mig bör då -2x/3 * 3 bli -6x/3 men tydligen inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]