Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag trodde att MGN (Minsta Gemensamma Nämnare) alltid skulle vara en term som alla tal kan gångas med
6 kan det men 6x har jag svårare att se det som.

MGN är det minsta som innehåller allt annat.
6 innehåller 2,3 och 6, men ingenting som har x i sig.
6x däremot innehåller 2,3,6 och även x, 2x, 3x och 6x. Här behöver du just något som innehåller 3x, 3, 6x samt 2x.

Permalänk
Medlem

Arbetar med problemlösning där det finns många olika sätt att lösa "problemen". Men det enklaste sättet är oftast att försöka skapa en formel.

Uppgiften:
Tre kattmammor har kattungar samtidigt.
Hur många kattungar kan varje kattmamma ha om det sammanlagt finns
a) 3 kattungar?
b) 9 kattungar?
c) 10 kattungar?

Exempel på svar på b)
Om man inte bryr sig om termernas inbördes ordning så finns det 7 olika lösningar. Om ordningen spelar roll så att t.ex. 1+1+7 inte är samma som 7+1+1 så finns det 28 olika lösningar.

7 olika lösningar om ordningen inte spelar någon roll.
1+1+7
1+2+6
1+3+5
1+4+4
2+2+5
2+3+4
3+3+3

Jag försöker att komma på en formel eller annat enklare sätt där man kan räkna ut hur många kattungar varje kattmamma ha om det sammanlagt finns X kattungar.

Permalänk
Medlem

@Koontra:
Subtrahera 3, för varje kattmamma ska ha minst en. Lägg sen till en till varje i slutet.

Du har n ungar kvar att fördela. Eftersom ordningen inte spelar roll, räkna bara med fall där mamma1 har högst lika många som mamma2 som har högst lika många som mamma3. Mamma1 kan alltså ha upp till n/3, alltså floor(n/3).

Mamma1 har k ungar. Resterande n-k ungar ska fördelas i två grupper. Mamma2 kan ha upp till hälften, alltså floor((n-k)/2). Mamma3 har det som blir över.

Uppgift c)
10 ungar totalt. Ta bort tre, så n=7.

Mamma1 kan ha 0, 1 eller 2 ungar, för floor(7/3) = 2.
Om mamma1 har 0, så finns 7 kvar att fördela. Mamma2 har från 0 upp till 3. Det finns alltså 4 olika sätt för mamma1 att ha 0 ungar.
Om mamma1 har 1, så finns 6 kvar att fördela. Mamma2 har från 1 upp till 3. Det finns alltså 3 olika sätt för mamma1 att ha 1 unge.
Om mamma1 har 2, så finns 5 kvar att fördela. Mamma2 har från 2 upp till 2. Det finns alltså bara 1 sätt för mamma1 att ha 2 ungar.

Med detta kan du bygga upp följande lista för mamma 1 och 2:
0+0+
0+1+
0+2+
0+3+
1+1+
1+2+
1+3+
2+2+

Fyll i mamma3 för att summan ska komma upp i 7. Glöm sedan inte att addera tillbaka 1 unge till varje mamma för att komma upp i de ursprungliga 10.

Permalänk
Medlem

@pixzie: Gissar att du kommit till rätta med dina normalproblem? Annars kan du hugga till igen så kanske jag kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Hej! Jag har precis påbörjat kursen linjär algebra och har en fråga kring vektorer. Hur hittar man normalen till en vektor i R^n då n>2? Exempelvis, hur hittar man normalen till vektorn V = (-2,3,3,-1)? Finns det något bra knep man kan använda sig av med hjälp av att man vet att V * Vn = 0 (där Vn är normalen till vektorn) eller är det bara att pröva sig fram?

Mvh
Hugo

Gissar att du kommit till rätta med dina normalproblem? Annars kan du hugga till igen så kanske jag kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

flakmeter och volym

Hej!

Jag behöver hjälp med en uppgift gällande volym och flakmeter.

fordonets skåp: längd 7,3 m, höjd, 3,1 och bredd 2,50m.
lasten är 72 lådor med måtten 40*60*30 cm

lådorna placeras på pallar. På en pall kan 12 lådor rymmas. Pallar går sedan att staplas. varje pall har en höjd av 15 cm.

1. Hur stor volym har lasten?

2. hur många flakmeter tar det som minst?

Permalänk
Medlem

Börja med att räkna fram hur stor plats en pall med lådor tar(höjd måttet), antar standard EU-pall, vilken är 80x120cm.
Beräkna hur många pallar det blir.

Ta sedan fram penna och papper och rita för att klura ut det bästa sättet att placera pallarna på.

Vad är det du inte förstår hur du skall lösa på uppgift 1?

Uppgift 2 säger i princip att du skall lasta på höjden först.

Permalänk
Medlem

@mattoys:

Det är 72 lådor och 12 lådor på varje pall. Det bli 6 pallar.
Men hur många lådor ryms på längden på pallen?

Permalänk
Medlem

40x60 är en låda så varje ''lager'' på en pall blir (om det är EUR pallar som gäller) 4 lådor vilket blir tre lager på en pall om det ska vara högst 12 lådor på en pall.
3 gånger 30cm är 90cm plus pallen på 15cm =105cm blir höjden totalt med 12 lådor på en pall.

Och som du skrev så blir det 6 pallar totalt och staplar du på höjden så får du en höjd på 210cm med två pallar vilket blir att de 6 pallar tar upp ett utrymme som tre pallar kräver. Går inte med 3 pallar på varandra när det blir 3,15m och skåpets höjd är 3,1m.

Lastar man tre pallar på bredden på bilen så får du en längd på 1,2m som en lastpall är bred. Bredden blir 2,4m (0,8m x3).

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

@MammDiin:

Hur kan det blir 4 på längden. Är inte en låda längd 60 cm och pallen 120cm. Då ryms det ju bara 2 på längden?

Permalänk
Skrivet av strom63:

@MammDiin:

Hur kan det blir 4 på längden. Är inte en låda längd 60 cm och pallen 120cm. Då ryms det ju bara 2 på längden?

Fyra st per "lager" på en pall, dvs 2x2 st. Inte fyra på längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strom63:

@MammDiin:

Hur kan det blir 4 på längden. Är inte en låda längd 60 cm och pallen 120cm. Då ryms det ju bara 2 på längden?

Skrev att ett lager på pallen rymmer 4 lådor så 2 på längden som du skrev men det tar endast upp 40cm av pallens 80cm alltså du har bara lådor på ena halvan av pallen så två lådor till och du har fyra som tar upp ett ''lager'' eller hur man nu ska uttrycka det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Hedersmedlem

@strom63 *inlägg flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är en sak jag inte får ihop när det gäller gränsvärde. Ta denna funktionen t.ex:

lim (sqrtX)/(x-9)^4
x->9

Här räknar dom direkt utan omskrivningar och liknande. Jag är helt med på att när x går mot 9 så går uttrycket mot oändligheten.

Men, om man sen tar denna funktionen:

lim (x^2-4)/(x^3-8)
x->2

Så måste man faktorisera och ta det den vägen. Men vad är det som gör att man måste göra på detta viset? Vilken regel är det som säger att det inte går att göra som i mitt första exempel?

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av flraer:

Det är en sak jag inte får ihop när det gäller gränsvärde. Ta denna funktionen t.ex:

lim (sqrtX)/(x-9)^4
x->9

Här räknar dom direkt utan omskrivningar och liknande. Jag är helt med på att när x går mot 9 så går uttrycket mot oändligheten.

Men, om man sen tar denna funktionen:

lim (x^2-4)/(x^3-8)
x->2

Så måste man faktorisera och ta det den vägen. Men vad är det som gör att man måste göra på detta viset? Vilken regel är det som säger att det inte går att göra som i mitt första exempel?

Ett gränsvärdesuttryck betyder alltid "det som uttrycket efter 'lim' närmar sig när en variabel närmar sig något enligt beskrivningen under 'lim'".

Förenklat kan man säga att det finns två typer av gränsvärden. Vi kan kalla dem snälla och farliga. Snälla gränsvärden är enkla att förenkla.

Till exempel limx → 5 (7x) betyder exakt "7x, fast med 5 istället för x". För det är ju vad 7x närmar sig när x närmar sig 5, eller hur! Om x går närmare och närmare 5, så kommer 7x närmare och närmare 7 · 5.

Jag vill understryka att limx → 5 (7x) är exakt samma sak som 35. Inte ungefär samma. Exakt samma. limx → 5 (7x) är bara ett jobbigare sätt att skriva 35.

Ett snällt lim-uttryck är alltså lika med det som står efter "lim" (t ex 7x), fast med det som variabeln (x) går mot (5) istället för variabeln.

De uttryck du undrar över är förstås farliga; det går inte att bara plocka ut argumentet till lim fast med 9 respektive 2 istället för x och vara klar, eftersom vi då skulle få en division med 0 som nämnare, vars värde som bekant är odefinierat.

Det första uttrycket, limx → 9 ((√x) / (x − 9)4), är ∞ för att täljaren (√x) i argumentet närmar sig 3, medan nämnaren närmar sig (positiva sidan av) 0, när x närmar sig 9. (Det spelar i detta fall ingen roll om x kommer "nerifrån" eller "uppifrån" mot 9, pga att x − 9 är upphöjt till 4, vilket gör nämnaren positiv i båda fallen.)

I det andra uttrycket närmar sig både täljare och nämnare 0 när x närmar sig 2! Det tror jag kan vara en "regel" du söker. Här kan täljaren skrivas som (x − 2)(x + 2) och nämnaren som (x − 2)(x2 + 2x + 4), så hela uttrycket kan förenklas enligt följande:

   limx → 2 ( (x2 − 4) / (x3 − 8) )
= limx → 2 ( (x − 2)(x + 2) / ((x − 2)(x2 + 2x + 4)) )
= limx → 2 ( (x − 2)(x + 2) / ((x − 2)(x2 + 2x + 4)) )
= limx → 2 ( (x + 2) / (x2 + 2x + 4) )

Och där har vi helt plötsligt ett snällt gränsvärde, för vi kan nu ersätta x med 2 i argumentet utan att få en division med 0:

    limx → 2 ( (x + 2) / (x2 + 2x + 4) )
= (2 + 2) / (22 + 2 · 2 + 4)
= 4 / (4 + 4 + 4)
= 4 / 12
= 1 / 3

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ett gränsvärdesuttryck betyder alltid "det som uttrycket efter 'lim' närmar sig när en variabel närmar sig något enligt beskrivningen under 'lim'".

Förenklat kan man säga att det finns två typer av gränsvärden. Vi kan kalla dem snälla och farliga. Snälla gränsvärden är enkla att förenkla.

Stort tack! Detta hjälpte väldigt mycket!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

En bil färdas i 90km/h och friktionstalet är 0.2 (20%) av normalkraften under inbromsning.
a) Hur lång blir bromssträckan?
b) Hur lång blir bromssträckan i en nerförsbacke med 5° lutning?

Permalänk
Kontot avslutas

Hur högt belopp för att få behålla viss mängd efter skatt

Må vara en programmeringsuppgift, men den handlar mest om matte och det är matten jag behöver hjälp med.
https://open.kattis.com/problems/taxing

Jag vet inte hur jag ska tänka och räkna för att få ut hur mycket jag måste ge bort innan skatt för att mottagaren ska få behålla ett visst belopp efter. Vad måste jag göra med varje väns inkomst och belopp jag vill hen ska ha? Ska jag addera gåva och inkomst och sedan köra genom första bästa kategori som summan faller inom eller ska en iterera genom alla kategorier? Vad måste jag i sådana fall göra under varje steg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hitta Formeln för figur N?!

Hej!
Idag stötte jag på ett problem och jag kunde inte riktigt komma på formeln för följande mönster. Har ni någon aning om vad det kan vara för formel? Den ser ju inte så svår ut... men det var den

Mönstret:

(Länk: https://imgur.com/gallery/qwPVF )

Permalänk
Skrivet av Cogitare:

Hej!
Idag stötte jag på ett problem och jag kunde inte riktigt komma på formeln för följande mönster. Har ni någon aning om vad det kan vara för formel? Den ser ju inte så svår ut... men det var den

Mönstret:
https://imgur.com/gallery/qwPVF

(Länk: https://imgur.com/gallery/qwPVF )

Jag tänker summaserien och summan för n+1 då.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Hjälp av Matteproffs

Kan någon hjälpa mig att lösa denna med en ekvation.

Anton köper åtta chipspåsar. Några kostar 18kr och några 26kr. Tillsammans kostar de 184kr. Hur många av varje sort köpte han?

Tack för svar

Permalänk

Hej!

Jag tänker att du bör börja med att räkna ut hur många av varje chipspåse du får för 184kr.

sen får du fundera lite själv!

/S

Edit: Härligt att man alltid predikar att man ska läsa tråden ordentligt och missar att det var 8 st chipspåsar... bortse från mitt svar.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

(26*5)+(18*3)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk

kan någon skriva exakt som man ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av itzWappie:

kan någon skriva exakt som man ska göra?

Det vore ju inte så hjälpsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itzWappie:

kan någon skriva exakt som man ska göra?

Meningen med skoluppgifter är att du ska förstå hur man gör och inte fråga efter facit!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk

Men om ni skriver exakt hur man gör är det lättare att förstå, det finns flera likadana så kanm inte fuska

Permalänk
Medlem

18X+26Y=184
X+Y=8

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det viktigt att ställa upp ekvationssystemet? Annars går det rätt fort att prova sig fram.
https://www.matteboken.se/lektioner/matte-2/ovningsexempel/ek...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N