Varför allt tjat om 300FPS+ i CS och dylikt?

Permalänk
Medlem

@Keffmode: Har spelat cs på steam sen 2007 och när jag hade köpt min första 240 Hz skärm blev jag såld , kan inte ens sitta vid min 60 Hz längre för att de känns så mycket segare mot 240 Hz 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

En bra video för att dämpa alla som spottar ur sig "300 fps i cs är en myt!!!1!" är 3kliksphilips video om fps https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0&t=

Nånstans vid 1:40 börjar väl det mest intressanta.

Om alla nejsägare bara själva skulle kunna testa cs i 100fps gentemot 300 skulle vi inte behöva dessa trådar.

Förklaringen jag själv hållit mig till i flera år.

Permalänk
Medlem

Skriver det ännu en gång för att förtydliga.
CS motorn jobbar bättre vid 300fps. Bland annat så blir inputs från mus och tangentbord mer precisa och detta märker duktiga CS spelare av.
Dock helt rätt att skärmen inte kan visa mer än 144fps.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon284015:

30 FPS duger gott!!! Fråga konsolspelare!

Och 720P! Allt över detta är bara nummer..

Gäller dock inte de nyare konsolerna som ska klara av fake 4K.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det har allt att göra med hur Source-motorn fungerar och ger upphov till "stutter". Har spelat sedan CS var en mod till HL, spelade betan innan det blev 1.0.

Kommer du ihåg tiden innan köpsystemet var implementerat, när man hittade vapen som i HL-Multiplayer

Permalänk
Medlem

Det är skillnad mellan 180 och 300fps för mig. Säg vad ni vill men ni som inte spelat mycket cs med hög FPS och 144hz skärmar och testat att sätta låg fps cap, uttala er inte.

Det har redan bevisats att det märks en skillnad, den här diskussionen är över...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wenazen:

Skriver det ännu en gång för att förtydliga.
CS motorn jobbar bättre vid 300fps. Bland annat så blir inputs från mus och tangentbord mer precisa och detta märker duktiga CS spelare av.
Dock helt rätt att skärmen inte kan visa mer än 144fps.

Jepp, de vill ha så mycket FPS de kan, då blir de inte vingklippta på reaktionsförmågan i spelet.

I Battlefield-serierna så är det tvärtom..sämre Ping och sämre hårdvara ger bättre förmåner..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

@Ronnie60: Det riktigt tröttsamma är personer så som du själv som inte spelar CS, och utgår från att allt under solen är lika och tvunget ska uttala sig om sina åsikter. Riktigt värdelöst.

Nej jag spelar inte GO men source körde jag tusentals timmar i på CRT tiden. Så jag har spelat cs mer än dig kanske? I source hade jag ca 200fps i slutet men märkte inte dippar mkt.

Det jag klagar på är inte jakten på höga fpa utan alla dessa trådar om det dag ut och dag in. Ingen söker längre.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt mångas argument att uppfattningen skulle begränsas av uppdateringsfrekvensen på skärmen. Får du en så färsk bild som möjligt matad från GPU till skärmen när den väl uppdaterar bilden så spelar det roll, istället för att bilden legat och väntat på att skärmen ska uppdateras. Som kan ses i videon som @slickipinn postade.

Vi pratar ju små marginaler här men om det som sägs i videon är sant är ju i alla fall argumentet att uppdateringsfrekvens på skärm skulle begränsa felaktigt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

För jag har spelat CS men inte så mycket då jag inte gillar det men har kört andra shooters några tusen timmar och principen är den samma och CS må vara snabbt responsivt och siktet exakt men är helt säker på det är bullcrap att 300fps är "nödvändigt" men att nå 120/144hz har jag förståelse för när det kommer till speed men över det är bara overkill och skitsnack från dåliga spelare som skyller på hårdvaran

Helt otroligt vad naiv du är, wow. Har du ens gjort någon research om detta? Förstår du hur source grafikmotorn fungerar? Jag hävdar inte att jag är någon expert, men det finns dom som har bra mycket mer koll än dig och mig som har bevisat att spelet flyter på bättre vid högre fps.

Permalänk
Medlem

Att ha så hög fps som möjligt har alltid varit.en.fråga om kännsla det vet man också om man varit med sen första början.
Var redan så i quake då kunde iofs skärmarna visa mer på den tiden men det var kännslan som var viktigast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Jag skulle inte säga att jag spelar bättre med 288 fps mot 120 fps på en 144Hz skärm men efter 2200 timmar i bara cs:go så kan jag säga att jag direkt känner när en bakgrundsprocess drar igång och sänker fps:en. Då brukar jag dra igång fpsmätaren och nog sjutton är fps:en droppad. Att jag spelar bättre på 120 fps än på 60 är helt klart för mig men över det är det mer en känsla av dåligt flyt. Dock många som är mycket duktigare än mig som kör på 60-80 fps men det hör inte hit. Dom hade spelat bättre på en bättre maskin.

Sen känner jag iof också skillnad på julmust och påskmust i blindtest men det kanske inte är en diskussion vi ska dra igång

Permalänk
Medlem

Då majoriteten av sweclockers spelare kanske är LE som högst så är det svårt att beskriva då de flesta som kommenterar helt enkelt är för dåliga för att märka skillnaden.

Det är en väldigt märkbar skillnad i flyt på 150 fps och 300+ fps även på en 60 Hz skärm.
Märker man inte skillnaden på låst 150 fps och 300 fps när man sprayar, bunnyhoppar, jigglepeekar och bara rör sig generellt så är det egentligen ingen ide att diskutera.

@Lord_vasagos och TS är ett perfekt exempel på en person de personer jag beskriver i första stycket. Ingen koll på CS alls.

Det var samma diskussion då CoD4 var aktuellt och nog fanns det liknande människor utan koll som uttalade sig då också. CoD4 var väldigt enkelt att bevisa då man hoppade längre och sköt fortare med 250 fps cap än 125.

Permalänk
Inaktiv

Med andra ord, det finns mängder av fakta och matematiska förklaringar på hur 300fps kan vara bättre än 60fps på en 60Hz monitor.

Frågan är, har tvivlarna några fakta som stödjer motsatsen. Eller är det helt enkelt baserat på att ni inte klarar av att uppfatta någon skillnad?
Det är också fakta att människor är olika. Era hjärnors känslighet gällande rörelse och synintryck är förmodligen inte lika utvecklade som en CS spelare på elitnivå. Ni får väl istället vara glada över att ni inte behöver köpa lika dyra komponenter och kan köra med högre inställningar.

Permalänk
Medlem

300 fps? Man måste ju ha kring 700 för att det ska vara spelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Varit med på Sweclockers rätt länge nu och igenom alla tider så har det funnits en enda sak som gått om och om igen.

Detta är: HJÄLP Jag har inte 16 miljoner FPS i CS (1,6, CS:S, CS:GO etc)

Kan vi inte starta en intresse klubb och helt enkelt logga för att ta bort FPS monitoring i spel som CS?
Verkar ju vara det största problemet för folk ändå? Gissar villt att de flesta inte ser skillnaden annat än i siffran som visas ändå?

Blir så trött på 18 såna här trådar i veckan.

Blev faktiskt lite förvånad då jag läste detta. Som alltid, "smaken är som baken, delad". Detta är ett forum där dessa saker och massor av andra diskuteras. Man behöver inte läsa alla poster och gillar man inte läget kan man hoppa till annat ställe, alternativt starta eget forum där enbart det man gillar finns.

Jag har ingen personlig åsikt rörande FPS i CS, detta eftersom jag inte är på rätt nivå eller har tillräcklig praktisk erfarenhet av CS. Däremot väljer jag att tro på de som faktiskt praktiskt utövar sporten/spelet över de som endast är teoretiker i ämnet. Som alltid så är allting inte så självklart som det låter och verkligheten skiljer sej oftast från teorin. Missförstå mej rätt, jag säger inte att man kan se mer än x bilder/sek.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robertd:

Helt otroligt vad naiv du är, wow. Har du ens gjort någon research om detta? Förstår du hur source grafikmotorn fungerar? Jag hävdar inte att jag är någon expert, men det finns dom som har bra mycket mer koll än dig och mig som har bevisat att spelet flyter på bättre vid högre fps.

Nej jag brukar inte skriva en forskningsrapport för forums prat och skillnaden på 144hz/fps + mot 300fps är mer ett teoretiskt problem än verklighet och vist du kan röra musen snabbare än du ser skärmbilden men vid 150+ till 300fps är skillnaden så minimal att det är trams

Det finns variabler som ska kunna göra betydligt större inverkan och är större problem som nätverk och delay som faktiskt kan vara en skillnad som märks men 300fps är placebo det jag är bra övertygad om

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Finns det verkligen något vettigt att prata om i denna tråden?
Låter mest som en rant tråd utan något vettigt innehåll.

Du säger du inte vill ha fler trådar ang csgo och fps, men du skapar en tråd exakt om det, och du lägger den i övriga ämnen -> underhållning och inte i spel?
LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nej jag brukar inte skriva en forskningsrapport för forums prat och skillnaden på 144hz/fps + mot 300fps är mer ett teoretiskt problem än verklighet och vist du kan röra musen snabbare än du ser skärmbilden men vid 150+ till 300fps är skillnaden så minimal att det är trams

Det finns variabler som ska kunna göra betydligt större inverkan och är större problem som nätverk och delay som faktiskt kan vara en skillnad som märks men 300fps är placebo det jag är bra övertygad om

Du är för dålig på CS för att säga vad som är placebo eller inte, det är jag övertygad om

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nej jag brukar inte skriva en forskningsrapport för forums prat och skillnaden på 144hz/fps + mot 300fps är mer ett teoretiskt problem än verklighet och vist du kan röra musen snabbare än du ser skärmbilden men vid 150+ till 300fps är skillnaden så minimal att det är trams

Det finns variabler som ska kunna göra betydligt större inverkan och är större problem som nätverk och delay som faktiskt kan vara en skillnad som märks men 300fps är placebo det jag är bra övertygad om

För att spinna vidare på detta och ta upp en sak som ingen nämnt ännu. Låt oss utgå ifrån att du har rätt (vilket jag inte vet och inte heller säger) och det är placebo, då har det väl en direkt psykologisk påverkan som i sådant fall gör att man eventuellt presterar sämre/bättre.

Kan man då dra annan slutledning än att det påverkar ens spelprestation? och i sådant fall är det väl relevant att spelaren uppnår 300+?

Återigen, tolka mej rätt. Detta var bara en ny vändning ingen tagit upp än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Varit med på Sweclockers rätt länge nu och igenom alla tider så har det funnits en enda sak som gått om och om igen.

Detta är: HJÄLP Jag har inte 16 miljoner FPS i CS (1,6, CS:S, CS:GO etc)

Kan vi inte starta en intresse klubb och helt enkelt logga för att ta bort FPS monitoring i spel som CS?
Verkar ju vara det största problemet för folk ändå? Gissar villt att de flesta inte ser skillnaden annat än i siffran som visas ändå?

Blir så trött på 18 såna här trådar i veckan.

I många spel så spelar det ingen roll hur snabbt ditt spel går över vad din skärm kan visa. Dock gör det teoretiskt skillnad.
Säg att din skärm är 60hz och du kör spelet i 180fps. Då får du en 3 gånger nyare bild än du hade fått med bara 60fps. Trots att skärmen bara visar 60fps som mest.

Gällande CS är det en helt annan sak dock. Fysikmotorn bygger på antalet fps du har. Så om din skärm är 60hz och spelet kör i 60 fps så kommer ditt spel inte flyta lika bra som det gör med 300fps. Spelet uppdaterar i detta fallet 5 gånger snabbare än det gör med 60fps. Alltså har du rent teoretiskt en 5 dubblad chans till att se din fiende.
Samma gäller laddningen. Kommer inte ihåg vilket håll det är, men om du antingen har mer eller mindre fps så laddar banorna snabbare

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Om det nu är så att högre fps än vad skärmen kan visa är viktigt p.g.a av nästa frame som visas är "fräschare", så har man ju ända samma antal frames att ta av, så då måste ju den "fräscha" framen flyttas längre från den som varit, hur man än flyttar en frame så blir det ju ett konstant sammanlagt avstånd mellan den före och efter.

Inte jättebra förklarat men jaja....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det är inte enbart CS, även om det är det mest klassiska exemplet. Som sagts tidigare beror det på äldre spelmotorer som är fps-bundna. Se exempelvis hur mycket snabbare Fallout 4 blir:

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

alltså över hundra fps över vad din skärm visar.
Visst kan det kännas mjukare men du ser inte dom extra bilderna vilket förutom kortare frametime inte ger dig någon fördel.

Denna fakta resistens när det gäller FPS vs HZ.

Värt att läsa: https://en.wikipedia.org/wiki/Refresh_rate

Suck. Som sagt. Folk som försöker berätta för andra hur en hel spelupplevelse fungerar bara för att de lärt sig grundläggande tekniker bakom skärmar.

Istället för att länka till något som varje medlem i ett entusiastforum redan vet, så kanske du själv bör läsa på lite mer. Att grafikmotorer i spel är/har varit starkt kopplade/bundna till grafikkortets output är ett välkänt fenomen. Ett väldigt bra exempel på detta är COD:MW.

Läs igenom det jag har skrivit istället, jag har aldrig hävdat att man "ser extra bilder". Däremot kan du ge dig fan på att spelupplevelsen blir bättre. När min skärm återställer sig till 60hz istället för 165 så är bilden direkt och bokstavligen hackig, fastän outputen är densamma (200fps+). Är detta något du tvekar på, så är du mer än varmt välkommen att komma hem till mig och testa CS:GO i 60hz och sedan 165hz på stabila 300 fps (förutsatt att du bor i Sthlms-trakterna) så får du själv se hur pass mycket din prestation skiljer sig åt.

Det är inte faktaresistens gällande fps vs hz, det är snarare faktaresistens när det gäller grafikmotorer och specifikt Souce/Source2.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Då majoriteten av sweclockers spelare kanske är LE som högst så är det svårt att beskriva då de flesta som kommenterar helt enkelt är för dåliga för att märka skillnaden.

Det är en väldigt märkbar skillnad i flyt på 150 fps och 300+ fps även på en 60 Hz skärm.
Märker man inte skillnaden på låst 150 fps och 300 fps när man sprayar, bunnyhoppar, jigglepeekar och bara rör sig generellt så är det egentligen ingen ide att diskutera.

@Lord_vasagos och TS är ett perfekt exempel på en person de personer jag beskriver i första stycket. Ingen koll på CS alls.

Det var samma diskussion då CoD4 var aktuellt och nog fanns det liknande människor utan koll som uttalade sig då också. CoD4 var väldigt enkelt att bevisa då man hoppade längre och sköt fortare med 250 fps cap än 125.

Trodde ju nästan att man var ensam om denna ståndpunkt på forumet. Tacka Gode gud att det finns fler här som "förstår".

COD:MW var ju så otroligt roligt att fps-fuska på <3

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robertd:

Du är för dålig på CS för att säga vad som är placebo eller inte, det är jag övertygad om

Jag är utan tvivel en dålig CS spelare då jag tycker det är för enformigt och inte gillar det men har väldigt många timmars spelande bakom mig i alla kategorier av spel och har varit tränad till nivån där varje skott sitter på instinkt utan man behöver tänka och lobbar i väg skotten så dom sitter med höga fps så jag förstår känslan man vill nå men tror skillnaden handlar om placebo för den helt enkelt är för liten för att märkas hur snabb man än är men är en bekväm bortförklaring

Skrivet av Sp0de:

För att spinna vidare på detta och ta upp en sak som ingen nämnt ännu. Låt oss utgå ifrån att du har rätt (vilket jag inte vet och inte heller säger) och det är placebo, då har det väl en direkt psykologisk påverkan som i sådant fall gör att man eventuellt presterar sämre.

Kan man då dra annan slutledning än att det påverkar ens spelprestation? och i sådant fall är det väl relevant att spelaren uppnår 300+?

Återigen, tolka mej rätt. Detta var bara en ny vändning ingen tagit upp än.

Där kan man ju faktiskt vinna på placebo på samma sätt som ge hopp vid ett hopplöst event kan trigga människor att driva vidare kan 300fps vara en snuttefilt men är fortfarande inte hämtat ur verkligheten och kan ge en positiv inverkan som religion t.e.x men även där tycker jag det är bättre att skaffa sig ett självförtroende och en verklighetsuppfattning än leva på låtsas händelser

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Kommer du ihåg tiden innan köpsystemet var implementerat, när man hittade vapen som i HL-Multiplayer

cs_mansion, cs_assault & de_militia <3 Good ol' days

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Jag är ganska säker på att du inte varit på någon nämnvärd nivå i något FPS spel som tävlas i då alla FPS spel som varit tävlingsinriktade de senaste 15-20 åren har haft motorer som blivit drastiskt påverkade av högre FPS.

Permalänk
Medlem

Skrev detta för något år sedan. Har faktiskt ingen aning om Source 2 beter sig likadant däremot.

"Skulle väl egentligen inte vilja säga att 300 FPS är vad gränsen går till mer än att det är en sweetspot. Det är väldigt svårt att få så mycket mer än kanske 400-500 FPS.

Någonting i motorn har någon sorts koppling till FPS vilket troligen är input då man kan se responstiden i net_graph.

300 FPS är ca 3,33 ms medans 60 FPS är ca 16,67 ms och 144 FPS är ca 6,94 ms osvosvosv. 40 FPS(25 ms) och neråt så börjar pingen gå upp om man kör på t.ex en offline server. Det mest optimala skulle väl vara 1000 FPS vilket i sin tur är 1 ms, däremot helt omöjligt att uppnå.

Förhoppningsvis med Source 2 så kommer man inte behöva käbbla runt med det här, dvs om dom ens kommer konvertera CSGO."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

En bra video för att dämpa alla som spottar ur sig "300 fps i cs är en myt!!!1!" är 3kliksphilips video om fps https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0&t=

Nånstans vid 1:40 börjar väl det mest intressanta.

Om alla nejsägare bara själva skulle kunna testa cs i 100fps gentemot 300 skulle vi inte behöva dessa trådar.

Nu har jag ingen åsikt om ämnet i sig men tummen upp för en intressant video i alla fall

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2