Permalänk
Medlem
Skrivet av förtjockförsport:

Tjena! har fått uppgift av far att köpa en router till våran sommarstuga, den ligger ute vid havet där det är dålig täckning men vi har satt upp en extern antenn för bättre mottagning, någon som vet någon router med lång räckvid så det täcker trädgård/uteplatser med mera? prisklass 2-4000:-
huset är ca 120kvm
1 stationär dator 3-4 mobila enheter kommer användas
är den här routern bra?
https://m.prisjakt.nu/product/3422061
skulle upskatta hjälp! 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Som vanligt skulle jag rekommendera någon av Ubiquiti's EdgeRouter:
EdgeRouter X
EdgeRouter X SFP
EdgeRouter Lite

Och sen 2x av någon av deras accesspunkter för bättre täckning:
Unifi AP AC Lite
Unifi AP AC PRO

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Som vanligt skulle jag rekommendera någon av Ubiquiti's EdgeRouter:
EdgeRouter X
EdgeRouter X SFP
EdgeRouter Lite

Och sen 2x av någon av deras accesspunkter för bättre täckning:
Unifi AP AC Lite
Unifi AP AC PRO

Tack för svar, glömde säga att den behöver ha uttag för simkort så man kan ha abonnemang!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För den som vill komma billigt undan: ASUS RT-N12 D1 200 kr och har en själv och inget fartmonster men helt klart duglig beprövad hårdvara och även värt sitt ordinarie pris på 300 kr.

Hm, snälla Mediamark, hur kan man lägga en router under kudden och sova bekvämt?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

För den som vill komma billigt undan: ASUS RT-N12 D1 200 kr och har en själv och inget fartmonster men helt klart duglig beprövad hårdvara och även värt sitt ordinarie pris på 300 kr.

Hm, snälla Mediamark, hur kan man lägga en router under kudden och sova bekvämt?

Helt klart en prisvärd router. Har en själv. Dock ska jag byta då den går på knäna om man maxar linan

Permalänk

Behöver råd om en ny prisvärd router då min gamla trotjänare har börjat bete sig lite underligt;

Har en 100/100 uppkoppling.

Har en dator som jag kör trådat till, sen tre trådlösa enheter, där det inte är omöjligt att det kan tillkomma ett par enheter trådlösa enheter till.

Vill gärna ha en router med 802.11ac, saknar det idag.

Jag bor i lägenhet med en massa andra routrar som pockar på.

Vill helst inte lägga mer än 750, men jag vill heller inte vara dumsnål.

Jag har kollat på denna skulle den räcka för mig och mina behov?

Sen en generell fråga, många populära routrar lanserades för rätt många år sedan och säljer fortfarande bra verkar det som, men har det inte hänt något med utvecklingen sedan 2012?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nandai:

Behöver råd om en ny prisvärd router då min gamla trotjänare har börjat bete sig lite underligt;

Har en 100/100 uppkoppling.

Har en dator som jag kör trådat till, sen tre trådlösa enheter, där det inte är omöjligt att det kan tillkomma ett par enheter trådlösa enheter till.

Vill gärna ha en router med 802.11ac, saknar det idag.

Jag bor i lägenhet med en massa andra routrar som pockar på.

Vill helst inte lägga mer än 750, men jag vill heller inte vara dumsnål.

Jag har kollat på denna skulle den räcka för mig och mina behov?

Sen en generell fråga, många populära routrar lanserades för rätt många år sedan och säljer fortfarande bra verkar det som, men har det inte hänt något med utvecklingen sedan 2012?

TP link har blivit ett pobulärt val idag, man får mycket för pengarna oftast. https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/326... Skulle även titta på en ny https://www.webhallen.com/se-sv/natverk_och_smarta_hem/190736... som inte kostar mycket mer för tillfället.

Verkar som utvecklingen inte gått så mycket framåt, just för 95% av befolkningen sitter fast med 1Gbit och går mer över till trådlöst i stället Sen verkar tekniken för att få just 1Gbit vara dyr, i alla fall för oss kunder (kostar ju 1000kr+ bara för 1Gbit i många fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hej!

Nykomling här . Nytt intresse för routrar då vi ska få fiber och har en specifik fråga över vad som blir flaskhalsen för nätverket.

Vi ska få fiber med hastighet 1 Gbit (upp och ned) och vill ha wifi. Min pojkvän har ny dator och jag kommer efter fiberanslutning köpa en ny (prisklass mellan 5000 – 10 000). Nu ska vi välja router, och vill ju naturligtvis inte att den ska bli flaskhalsen. Vi tänker oss en router med 802.11ac, dual band, (2,4 GHz + 5 GHz) och troligen mu mimo. Just nu använder vi Wifi till film, musik, surfning, onlinespel på playstation 4. Har små barn som om några 2-3 år kommer vilja använda nätverket och vill gärna att routern håller standardmässigt så länge som möjligt.

Så till min fråga. Router 1: 1300 Mb/s i överföringshastighet, upp till 867 Mb/s på 5 GHz-bandet och 400 Mb/s på 2,4 GHz-bandet, 1190 kr
Router 2: 2600 Mb/s i överföringshastighet, upp till 1733 Mb/s på 5 GHz-bandet och upp till 450 Mb/s på 2,4 GHz-bandet, 1699 kr.

Vad jag funderar på är om jag sitter ensam och surfar på 5 GHz bandet på min nya datorn skulle jag märka någon skillnad om vi köpte router 1 respektive router 2? Jag tänker på att med router 1 ”bara” kommer upp i max 867 Mb/s och därmed inte drar full nytta av 1000 Mb/s-fibern. Å andra sidan tänker jag att även nya datorer kanske är så långsamma (alltså inte nätverkskortet utan resten av processerna i datorn som får upp bilden på skärmen) i jämförelse med fibern att det inte skulle märkas någon skillnad och det bara är utkastade pengar att gå för alternativ 2??

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Min gamla D-Link DIR-655 har börjar uppföra sig lite märkligt på senaste (tappar uppkoppling under någon minut då och då) så jag har börjat titta runt lite efter en ny router.

ASUS verkar populära och har fått bra betyg i många tester.
Funderar över Asus RT-AC 68/78/88 U. Någon som utmärker sig speciellt? Vad kan jag förvänta mig jämfört med min DIR-655? (har det hänt mycket de senaste åren?)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk

Jag behöver experthjälp. Ska flytta in i ett 1,5 planshus med källare och vind där jag vill få wifi i alla rum så långt det går. Jag har fiber genom Bahnhof (100/100) och kommer få deras trådlösa router. Hur ska jag bygga nätverket för att komma undan så billigt som möjligt men ändå ha bra täckning i hela huset?

En tanke jag har är att eventuellt dra tråd till varje våning och sedan ha en router/AP(?) som skickar ut wifi. Om jag gör på detta sätt, räcker det med routern från Bahnhof och sedan bara ha en Ubiquiti AP på varje våningsplan. Eller måste jag även ha en router från Ubiquiti?

Eller ska jag bygga det helt trådlöst utan trådat genom huset, hur ska jag göra då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christina Andersson:

Hej!

Nykomling här . Nytt intresse för routrar då vi ska få fiber och har en specifik fråga över vad som blir flaskhalsen för nätverket.

Vi ska få fiber med hastighet 1 Gbit (upp och ned) och vill ha wifi. Min pojkvän har ny dator och jag kommer efter fiberanslutning köpa en ny (prisklass mellan 5000 – 10 000). Nu ska vi välja router, och vill ju naturligtvis inte att den ska bli flaskhalsen. Vi tänker oss en router med 802.11ac, dual band, (2,4 GHz + 5 GHz) och troligen mu mimo. Just nu använder vi Wifi till film, musik, surfning, onlinespel på playstation 4. Har små barn som om några 2-3 år kommer vilja använda nätverket och vill gärna att routern håller standardmässigt så länge som möjligt.

Så till min fråga. Router 1: 1300 Mb/s i överföringshastighet, upp till 867 Mb/s på 5 GHz-bandet och 400 Mb/s på 2,4 GHz-bandet, 1190 kr
Router 2: 2600 Mb/s i överföringshastighet, upp till 1733 Mb/s på 5 GHz-bandet och upp till 450 Mb/s på 2,4 GHz-bandet, 1699 kr.

Vad jag funderar på är om jag sitter ensam och surfar på 5 GHz bandet på min nya datorn skulle jag märka någon skillnad om vi köpte router 1 respektive router 2? Jag tänker på att med router 1 ”bara” kommer upp i max 867 Mb/s och därmed inte drar full nytta av 1000 Mb/s-fibern. Å andra sidan tänker jag att även nya datorer kanske är så långsamma (alltså inte nätverkskortet utan resten av processerna i datorn som får upp bilden på skärmen) i jämförelse med fibern att det inte skulle märkas någon skillnad och det bara är utkastade pengar att gå för alternativ 2??

Vad tror ni?

För det första så får du tyvärr inte ut 1Gbit trådlöst. Sen behöver datorn ha 2/3 antenner för teoretisk maxhastighet (inte så vanligt i laptops).

Vad för routers har du/ni tittat på?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Min gamla D-Link DIR-655 har börjar uppföra sig lite märkligt på senaste (tappar uppkoppling under någon minut då och då) så jag har börjat titta runt lite efter en ny router.

ASUS verkar populära och har fått bra betyg i många tester.
Funderar över Asus RT-AC 68/78/88 U. Någon som utmärker sig speciellt? Vad kan jag förvänta mig jämfört med min DIR-655? (har det hänt mycket de senaste åren?)

Netgear och TP-link är bra också. Vad för budget?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christina Andersson:

Hej!

Nykomling här . Nytt intresse för routrar då vi ska få fiber och har en specifik fråga över vad som blir flaskhalsen för nätverket.

Vi ska få fiber med hastighet 1 Gbit (upp och ned) och vill ha wifi. Min pojkvän har ny dator och jag kommer efter fiberanslutning köpa en ny (prisklass mellan 5000 – 10 000). Nu ska vi välja router, och vill ju naturligtvis inte att den ska bli flaskhalsen. Vi tänker oss en router med 802.11ac, dual band, (2,4 GHz + 5 GHz) och troligen mu mimo. Just nu använder vi Wifi till film, musik, surfning, onlinespel på playstation 4. Har små barn som om några 2-3 år kommer vilja använda nätverket och vill gärna att routern håller standardmässigt så länge som möjligt.

Så till min fråga. Router 1: 1300 Mb/s i överföringshastighet, upp till 867 Mb/s på 5 GHz-bandet och 400 Mb/s på 2,4 GHz-bandet, 1190 kr
Router 2: 2600 Mb/s i överföringshastighet, upp till 1733 Mb/s på 5 GHz-bandet och upp till 450 Mb/s på 2,4 GHz-bandet, 1699 kr.

Vad jag funderar på är om jag sitter ensam och surfar på 5 GHz bandet på min nya datorn skulle jag märka någon skillnad om vi köpte router 1 respektive router 2? Jag tänker på att med router 1 ”bara” kommer upp i max 867 Mb/s och därmed inte drar full nytta av 1000 Mb/s-fibern. Å andra sidan tänker jag att även nya datorer kanske är så långsamma (alltså inte nätverkskortet utan resten av processerna i datorn som får upp bilden på skärmen) i jämförelse med fibern att det inte skulle märkas någon skillnad och det bara är utkastade pengar att gå för alternativ 2??

Vad tror ni?

Jag är inte någon super-expert på routers, men jag gjorde själv en hel del research innan mitt eget köp, så jag ska dela med mig av det. Det slutade med att jag köpte mig en Netgear R7000 AC1900 router på mellandagsrea för nåt år sen.

Routrarna som du tänker på är alltså en AC1300 eller en AC2600 router. Lite intressant information om dessa "standarder" finns här:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac#Advertised

Det första jag vill säga är att de här utannonserade maxhastigheterna från tillverkarna kommer du aldrig att se i praktiken. Det finns flera orsaker till det:
1. Det är en teoretisk hastighet som inte tar hänsyn till overhead i överföringen som TCP/IP packet headers och sånt. Du får mao inte ut 1733 Mb filmdata om du t.ex. streamar film.
2. Det förutsätter perfekt styrka på signalen (typ enheterna står bredvid varandra) och ingen störning från andra routrar som opererar på samma frekvenser.
3. Det förutsätter att du kan "maxa" din bandbredd (80 MHz i 5 GHz bandet). Det kan du typiskt inte göra om du har grannar.
4. Det förutsätter att klienten (telefonen, surfplattan, laptop, etc) stödjer samma antal "streams" och typ av modulering som routern stödjer. Se länken ovan för information om hur många "streams" som krävs för att nå max hastighet. T.ex. kräver AC2600 4 streams för att nå sin maxhastighet. Som ett exempel så brukar nätverkskort i laptops stödja 2x2 (2 streams ned och 2 streams upp), så redan där har du halverat hastigheten i din AC2600 router. Det går så klart att köpa snabbare klienter om man vill. (T.ex. den här: https://www.asus.com/se/Networking/USB-AC68/overview/).

Eftersom inget av ovanstående kommer att gälla i praktiken så är fortfarande det enda sättet att maxa linan att köra trådat. Och det är nog att rekommendera för t.ex. en UHD TV med Netflix.

Men jag skulle inte oroa mig nämnvärt över den trådlös hastigheten. Som exempel: om du endast får ut 100 Mbit _riktig_ data trådlöst till din bärbara så är ändå det > 10 MB (Megabyte) per sekund och det är inte att förakta. Går bra att stream:a HD över det. Surfa kräver nästan ingen bandbredd alls.

För att besvara din fråga så tror jag inte du kommer att märka någon skillnad på router 1 eller 2 när du surfar. Den svaga länken där kommer antagligen att vara sajten som du surfar på/streamar från eller slöa reklamservers som segar ner laddandet av din websida. Både fiber och trådlös överföring kommer att vara snabbare än så.

Mitt tips skulle ändå vara att köpa en router som stödjer AC1900 eller bättre. Då är ni lite framtidssäkra. Dual band = självklarhet. MU-MIMO är nog trevligt om ni är flera. Nyare klienter kommer också på sikt att börja stödja fler än 2 streams och ha stöd för modernare modulering = bättre hastigheter. Men med det sagt: spendera inte för mycket pengar på den senaste monsterroutern heller. Det tar nog några år innan klienterna "kommer ikapp" dessa modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Netgear och TP-link är bra också. Vad för budget?

max 2500kr men jag behöver inte köpa för 2500 om en för 1000 fyller mina behov lika bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

max 2500kr men jag behöver inte köpa för 2500 om en för 1000 fyller mina behov lika bra.

ASUS RT-AC68U ,netgear R7000,Linksys WRT1200AC (tp-link hitta jag inget passande). Finns säkert fler router´s som kunde passa dig

Asus och netgear
https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/322...

Linksys
https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/326...

Netgear R7000
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571

ASUS RT-AC68U
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634

Linksys
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3027149

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av joppe_k:

Jag är inte någon super-expert på routers, men jag gjorde själv en hel del research innan mitt eget köp, så jag ska dela med mig av det. Det slutade med att jag köpte mig en Netgear R7000 AC1900 router på mellandagsrea för nåt år sen.

Routrarna som du tänker på är alltså en AC1300 eller en AC2600 router. Lite intressant information om dessa "standarder" finns här:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac#Advertised

Det första jag vill säga är att de här utannonserade maxhastigheterna från tillverkarna kommer du aldrig att se i praktiken. Det finns flera orsaker till det:
1. Det är en teoretisk hastighet som inte tar hänsyn till overhead i överföringen som TCP/IP packet headers och sånt. Du får mao inte ut 1733 Mb filmdata om du t.ex. streamar film.
2. Det förutsätter perfekt styrka på signalen (typ enheterna står bredvid varandra) och ingen störning från andra routrar som opererar på samma frekvenser.
3. Det förutsätter att du kan "maxa" din bandbredd (80 MHz i 5 GHz bandet). Det kan du typiskt inte göra om du har grannar.
4. Det förutsätter att klienten (telefonen, surfplattan, laptop, etc) stödjer samma antal "streams" och typ av modulering som routern stödjer. Se länken ovan för information om hur många "streams" som krävs för att nå max hastighet. T.ex. kräver AC2600 4 streams för att nå sin maxhastighet. Som ett exempel så brukar nätverkskort i laptops stödja 2x2 (2 streams ned och 2 streams upp), så redan där har du halverat hastigheten i din AC2600 router. Det går så klart att köpa snabbare klienter om man vill. (T.ex. den här: https://www.asus.com/se/Networking/USB-AC68/overview/).

Eftersom inget av ovanstående kommer att gälla i praktiken så är fortfarande det enda sättet att maxa linan att köra trådat. Och det är nog att rekommendera för t.ex. en UHD TV med Netflix.

Men jag skulle inte oroa mig nämnvärt över den trådlös hastigheten. Som exempel: om du endast får ut 100 Mbit _riktig_ data trådlöst till din bärbara så är ändå det > 10 MB (Megabyte) per sekund och det är inte att förakta. Går bra att stream:a HD över det. Surfa kräver nästan ingen bandbredd alls.

För att besvara din fråga så tror jag inte du kommer att märka någon skillnad på router 1 eller 2 när du surfar. Den svaga länken där kommer antagligen att vara sajten som du surfar på/streamar från eller slöa reklamservers som segar ner laddandet av din websida. Både fiber och trådlös överföring kommer att vara snabbare än så.

Mitt tips skulle ändå vara att köpa en router som stödjer AC1900 eller bättre. Då är ni lite framtidssäkra. Dual band = självklarhet. MU-MIMO är nog trevligt om ni är flera. Nyare klienter kommer också på sikt att börja stödja fler än 2 streams och ha stöd för modernare modulering = bättre hastigheter. Men med det sagt: spendera inte för mycket pengar på den senaste monsterroutern heller. Det tar nog några år innan klienterna "kommer ikapp" dessa modeller.

Tack för långt och uttömmande svar! Du och Broken-arrow har svarat samstämmigt så det känns som att den mindre dyra routern är fullt tillräcklig.

Tack så hjärtans för svar!

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

För det första så får du tyvärr inte ut 1Gbit trådlöst. Sen behöver datorn ha 2/3 antenner för teoretisk maxhastighet (inte så vanligt i laptops).

Vad för routers har du/ni tittat på?

Vi har kollat på Asus RT-AC58U Trådlös router AC1300 (1190 på Kjell & Comapany) respektive D-link DIR-882 Trådlös router AC2600 (1699 kr på Kjell, men såg nu att den inte fanns i butik än).

Du och joppe_k har svarat samstämmigt så det känns som att den mindre dyra routern är fullt tillräcklig.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christina Andersson:

Vi har kollat på Asus RT-AC58U Trådlös router AC1300 (1190 på Kjell & Comapany) respektive D-link DIR-882 Trådlös router AC2600 (1699 kr på Kjell, men såg nu att den inte fanns i butik än).

Du och joppe_k har svarat samstämmigt så det känns som att den mindre dyra routern är fullt tillräcklig.

Tack för svar!

Alltså denna https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/322...

Skulle tittat på https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/322...

Får https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634 till vettigt pris eller https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hejhej!

Har en 100/100 lina som jag får ca 35/35 på, lokal leverantör. Har en Wireless WGR614v9 router från Netgear. Drivrutinerna är up to date. Vet dock inte vad det är för nätverkskabel jag använder, hur kan jag se det? Antar att det är cat 5+ som gäller!

Vad för router bör jag köpa? Har datorn vid uttaget och inget större behov utav wifi. Budget 500-1000:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JajnesBond:

Vet dock inte vad det är för nätverkskabel jag använder, hur kan jag se det? Antar att det är cat 5+ som gäller!

Det står på den, är bara att titta längst med den till du hittar vilken kategori den är, borde stå med jämna mellanrum.
Cat 5 är väl på gränsen, skulle säga helst Cat 5e eller Cat 6.

Skrivet av JajnesBond:

Vad för router bör jag köpa? Har datorn vid uttaget och inget större behov utav wifi. Budget 500-1000:-.

Lätt val enligt mig: EdgeRouter X
Efter du fått igång den så kommer den bara fungera, inget behov av omstarter och sånt skit med jämna mellanrum som många ofta behöver.
Inget wifi på den, men det är ändå bättre att ha separat router och accesspunkt, så om du vill ha wifi vid senare tillfälle är det bara att köpa hem en accesspunkt.

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Det står på den, är bara att titta längst med den till du hittar vilken kategori den är, borde stå med jämna mellanrum.
Cat 5 är väl på gränsen, skulle säga helst Cat 5e eller Cat 6.

Lätt val enligt mig: EdgeRouter X
Efter du fått igång den så kommer den bara fungera, inget behov av omstarter och sånt skit med jämna mellanrum som många ofta behöver.
Inget wifi på den, men det är ändå bättre att ha separat router och accesspunkt, så om du vill ha wifi vid senare tillfälle är det bara att köpa hem en accesspunkt.

Varför är cat 5 på gränsen? Vad kostar en ok accesspunkt? Tror du jag kan komma upp i högre d/l och u/l med den routern du länkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JajnesBond:

Varför är cat 5 på gränsen?

Skrivet av JajnesBond:

Vad kostar en ok accesspunkt?

UniFi AP AC Lite
Klarar av hastigheter på upp till 500 megabit FAKTISKT throughput (inte teoretisk) i samma rum. Sen går det såklart långsammare ju fler väggar, golv och föremål som kommer emellan. Har uppmätt 350 megabit ett rum bort (16cm betongvägg), och 150-200 megabit två rum bort (2*16cm betongvägg).

Skrivet av JajnesBond:

Tror du jag kan komma upp i högre d/l och u/l med den routern du länkade?

Utan minsta problem. Den klarar av 900-1000 megabit throughput om hwnat är på. Utan hwnat klarar den antagligen runt 400 megabit.

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Kan den här vara vassare, dock?

https://www.inet.se/produkt/5404610/asus-rt-ac66u-ac1750#spec...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JajnesBond:

Vassare vet jag väl inte.

Angående accesspunkt-delen: Den du länkade har fördelen över Unifi AP AC Lite att den har tre antenner per band (1300 megabit över 5GHz) istället för två (867 megabit). Vilket ger högre hastighet OM klienten också stödjer det, vilket är osannolikt eftersom vad jag vet så stödjer alla mobiler, spelkonsoler och dom allra flesta förutom vissa high end laptops bara en länkhastighet på 867. Men om du vet att du har ett nätverkskort på en laptop eller desktop som kan ge en länkhastighet på 1300 så har du ju en fördel där.
Å andra sidan så har Unifi AP AC Lite fördelen att den sätts upp högt i taket eller på en vägg med fördelaktig position för att få signalen att nå bättre överallt och därmed ge bättre täckning och högre hastigheter. Jämfört med en all-in-one router som antagligen läggs någonstans lågt i ett hörn någonstans, och därför kanske har svårare att nå till andra sidan bostaden och måste gå igenom inte bara väggar utan oftast mer möbler osv också.

Angående routern: Jag har ingen aning om vad den du länkade klarar i WAN-throughput, men att klara din 100/100 lina gör den helt garanterat. Vet inte heller hur den klarar av att bara stå och rulla, eller om den kanske behöver startas om någon gång då och då eftersom jag inte har någon personlig erfarenhet av Asus-routrar. Men kan säga att Asus' RT-AC lineup har fått väldigt mycket positiv kritik här på forumet, är nästan alltid Ubiquiti (produkterna jag länkade) eller Asus som rekommenderas varmt här på Sweclockers.

Personligen skulle jag valt min lösning (obviously eftersom jag länkade den), men helt ärligt så tror jag du kommer bli nöjd vare sig du går på min lösning eller den du länkade. Båda kommer vara en ENORM uppgradering från den 10 år gamla skräphögen du har just nu.

Permalänk
Avstängd

Tjena tjena.
För drygt 3 år sen köpte jag en Asus router. För någon månad sen gick on/off knappen på den sönder. Funlar som den ska ännu men har blivit tvungen att sätta en tandpetare som håller den på plats Och det stör mig.

Tönkte nu köpa en ny router föe ungefär samma prisklass. Kan gå upp nägra hundra kronor men inte allt för mycket. Kostade 1100 när jag köpte den gamla. Så kan tänka mig en max 1500.

Kan meddela att det är 5 telefoner som är kopplade jämt samt 4 datorer så man vill att den ska palla trycket. Ha ha

Ha det!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

@xZistence
Om du varit nöjd med dens prestanda så kan du ju bara köpa en likadan fast AC versionen istället för den med bara N. Du borde då få exakt samma prestanda på trådlösa enheter som bara stödjer 802.11N, men potentiellt mycket högre hastigheter på enheter som stödjer 802.11AC.
Den är länkad i inläggen precis ovanför ditt och kostar just nu 999 kronor på Inet.

Permalänk
Medlem

Fick bli Asus RT-AC58U denna gång https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3876077 Efter att vår 4 år gamla Netgear router gett upp.

Fördelar
Lagom pris (ca 990 kr)
Enkelt webbgränssnitt
Relativ ny, lanserad 2016
Liten
Stöd för DD-Wrt om så önskas

Permalänk
Medlem

En möjligen konstig fråga från en som ej kan så mycket om trådlöst/routrar:

Vi har flyttat in i ny lgh med 100/100 fiber. Fiberutgången sitter precis vid ytterdörren, dock skulle jag vilja ha routern eller accesspunkten i vardagsrummet utan att behöva dra en kabel från ytterdörren ända in till routern i vardagsrummet. Finns det någon (trådlös) lösning på detta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andnel:

En möjligen konstig fråga från en som ej kan så mycket om trådlöst/routrar:

Vi har flyttat in i ny lgh med 100/100 fiber. Fiberutgången sitter precis vid ytterdörren, dock skulle jag vilja ha routern eller accesspunkten i vardagsrummet utan att behöva dra en kabel från ytterdörren ända in till routern i vardagsrummet. Finns det någon (trådlös) lösning på detta?

Powerline men köp inte det billigaste

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Powerline men köp inte det billigaste

Skickades från m.sweclockers.com

Det ser ut som en väldigt bra lösning!
Ska jag köpa en med eget inbyggt wifi eller utan?
Om jag köper med inbyggt wifi, behöver jag då en router?
Något förslag på modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andnel:

Det ser ut som en väldigt bra lösning!
Ska jag köpa en med eget inbyggt wifi eller utan?
Om jag köper med inbyggt wifi, behöver jag då en router?
Något förslag på modell?

Köp den på öppet köp. Man vet aldrig hur powerline kommer att fungera innan man har testat. Kan gå bra och kan gå uruselt.
Köp utan Wifi eftersom du vill förlänga WAN till din router.
Att köra utan router är ingen bra idé.

Ta någon poppis från Prisjakt som har minst 1200 Mbit/s
Lista på homeplug från Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1135

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W