Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Kan du skicka länk? Hittar ingen trådlös edgerouter

Ah det är bara en router, inget wifi. Det är separat accesspunkt som gäller om du väljer den vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Funderar mellan Asus RT-N56U: https://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/natv.... (500kr)
och någon av Asus andra Asus RT-AC66U, Asus RT-N66U, RT-AC58U (alla för 900kr)

Överväger vad skillnaden är, någon som har erfarenhet kring skillnaden?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Funderar mellan Asus RT-N56U: https://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/natv.... (500kr)
och någon av Asus andra Asus RT-AC66U, Asus RT-N66U, RT-AC58U (alla för 900kr)

Överväger vad skillnaden är, någon som har erfarenhet kring skillnaden?

Den senare har en nyare och snabbare wifi-standard, ger dig mycket snabbare hastighet om din utrustning är så pass modern att den också har en nyare standard. Köp den dyrare! (kollade snabbt mellan 56 och 66 versionerna dårå, 58 orkade jag inte kika på

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

@sleepyoh: Tack för svar!

Vilken av dom menar du exakt? Och hur mycket snabbare? Väger Pris/prestanda. kommer att ha 100/10Mbit

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

@SupakmeGusta: Strunta i Asus om du inte behöver massa funktioner. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2761112 ger mer för pengarna i stabilitet och räckvidd om du inte har råd med #16808568

Har själv Acher 9 och skrotat min värmekänsliga AC66U. Min AC56U använder jag som AP när jag är på hotell (om de har nätverksuttag på rummen) så slipper jag hålla på med WiFi koder till mig och sambon. Men i framtiden kommer jag hålla mig ifrån Asus routrar.
OBS - personliga åsikt byggd på erfarenheter. Funkar kanske bra med Asus routrar för andra och min Asus RT-N12C för 250 kr funkar bra som AP i gym-stugan.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

@yrfhar: Tack för svar! Men jag blir lite förvirrad av din rekommendation. Du säger att jag ska strunta i en router för 900kr om jag inte har råd med en för 1499kr på dagens fynd för att köpa en för 1299kr.

Varför är inte AC66U inte ett bra köp? Är det bara värmen?
På vilket sett är Archern bättre? Är det inte bäst att köpa den för 1499kr med Tri-band och vara framtidssäker?

Tack för svar

Visa signatur

Citera!

Permalänk

@yrfhar: Vilken av de 2 senaste routerna som är rekommenderade är bäst?

TP-Link Trådlös Router AC3200 VS Netgear R7800? Bägge på rea för 1499kr nu.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

@SupakmeGusta: Tycker att fd lågprismärket TP-Link har skärpt till sig och skulle valt den men många i tråden rekommenderar Netgear Nighthawk. AC66U har många funktioner men för mig krånglade den med att jag fick kontakt men inget Internet över WiFi. Varm som satan och dra ur sladden hjälpte men efter ett tag var man där igen. Försökte modda den med en fläkt men hade sönder ena antennen och sedan gav jag upp.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

@SupakmeGusta: Tycker att fd lågprismärket TP-Link har skärpt till sig och skulle valt den men många i tråden rekommenderar Netgear Nighthawk. AC66U har många funktioner men för mig krånglade den med att jag fick kontakt men inget Internet över WiFi. Varm som satan och dra ur sladden hjälpte men efter ett tag var man där igen. Försökte modda den med en fläkt men hade sönder ena antennen och sedan gav jag upp.

Mitt största bekymmer är att nighthawk bara har dualband medan TP-linken har Tri-band. Sedan om det i praktiken kommer att medföra högre hastigheter på respektive enhet som jag kommer att ansluta är ju frågan. Samt vilken som har bäst räckvidd.

Frågan om det extra 5Ghz bandet kommer göra skillnaden och väga upp för de andra saker Nighthawken är bättre på.

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Hejsan! Jag får inom kort fiber i mitt hus, jag kommer köpa en tjänst med 1000/1000, så är nu ute efter en ny router..
Jag har idag en stationär dator samt en server som jag kör med kabel till.
Jag håller även på att köpa kameror som jag ska ha ute på gården, tanken är att jag ska ha minst 4 kameror som ska drivas med POE. Så vad är era rekomendationer?
Justja, vi behöver även wifi.

Mvh Mikael

Edit;
Har läst att många rekomenderar denna
https://www.inet.se/produkt/5402738/ubiquiti-edgerouter-x#spe...
Men då behöver jag en accesspunkt då borde väll denna fungera bra?
https://www.inet.se/produkt/5402766/ubiquiti-unifi-pro-ac1750...

Men då behöver jag väll en switch med POE portar antar jag? Och vilken bör jag köpa då? Eller är nån annan lösning bättre?

Permalänk
Medlem

Hej,
Min RT-N66U har gett upp hoppet och slutat fungera efter några års användning. Tänkte köpa en AC-68U som ersättare. Finns det något som talar emot detta?
Några trådade datorer och trådlösa kopplade på samma gång, men sällan tyngre trafik på flera enheter samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sp0de:

Hej,
Min RT-N66U har gett upp hoppet och slutat fungera efter några års användning. Tänkte köpa en AC-68U som ersättare. Finns det något som talar emot detta?
Några trådade datorer och trådlösa kopplade på samma gång, men sällan tyngre trafik på flera enheter samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har 3års garanti ifall den inte är äldre hade jag lämnat in.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Du har 3års garanti ifall den inte är äldre hade jag lämnat in.

Tyvärr äldre, köptes genast efter den kom ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Hej,
Min RT-N66U har gett upp hoppet och slutat fungera efter några års användning. Tänkte köpa en AC-68U som ersättare. Finns det något som talar emot detta?
Några trådade datorer och trådlösa kopplade på samma gång, men sällan tyngre trafik på flera enheter samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Är routern helt slut eller bara det trådlösa? Farsans RT-N66U fungerade fortfarande bra för routing men det trådlösa var alldeles för segt och opålitligt. Igår stängde jag av wifi på RT-N66U och satte byggde ut nätverket med två APs (en hade nog räckt). Nu är det full fart, var man än är i huset och även i hörnen på tomten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Är routern helt slut eller bara det trådlösa? Farsans RT-N66U fungerade fortfarande bra för routing men det trådlösa var alldeles för segt och opålitligt. Igår stängde jag av wifi på RT-N66U och satte byggde ut nätverket med två APs (en hade nog räckt). Nu är det full fart, var man än är i huset och även i hörnen på tomten.

Helt slut tyvärr, inget liv alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Helt slut tyvärr, inget liv alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte bara adaptern i vägguttaget som gett upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Är det inte bara adaptern i vägguttaget som gett upp?

Tyvärr, prövat annat agg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande omöjligt att få bra spelprestanda på WiFi? Dvs utan lagg. Har precis flyttat och fiberjacket sitter tyvärr inte bra till sett till var datorn står. Kör just nu med en liten usb-sticka och billig router till gamingdatorn och det går inte bra.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Är det fortfarande omöjligt att få bra spelprestanda på WiFi? Dvs utan lagg. Har precis flyttat och fiberjacket sitter tyvärr inte bra till sett till var datorn står. Kör just nu med en liten usb-sticka och billig router till gamingdatorn och det går inte bra.

Går utmärkt med tex AC68U och ett PCE-AC68, får samma ping över 5Ghz som kabel (3ms)

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Går utmärkt med tex AC68U och ett PCE-AC68, får samma ping över 5Ghz som kabel (3ms)

Samma ping kan jag få men det är inte problemet utan packet loss (antar jag?). Spel som "Playerunknown's battleground" går att spela dock går t.ex. "Rocket League" åt helvete då det skickar och tar emot konstant. Vad har du spelat?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: Det blev en Powerline vilket jag var tveksam till då jag haft det för ett par årsedan och det funkade sådär. Dock funkar denna utan problem, laggfritt och knappt någon tappad hastighet.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Vilken router rekommenderar ni till en student som bor i 35kvm, kommer kanske max vara 2st datorer plus 3 andra enheter(mobiler/ipads) igång samtidigt. Ska skaffa stadsnät på 100/10.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Overkill

Permalänk
Medlem

Hare en Asus RT-N66U som jag börjar växa ur. Funktionerna som jag söker efter går inte att forcera med tillförlitlighet, så en ny lösning behöver inhandlas.

Sitter på 100/100 just nu och tre trådade enheter och ibland upp till 10 aktiva trådlösa. Bor i lägenhet och routern jag har nu täcker alla rum även om det är halvkasst längst bort.

Min son har efter samtal och utvärderingar accepterat en lösning där internetaccessen ska begränsas vid olika tidpunkter under dagen. Jag och min fru behöver en snabb och enkel tillgång till att även genomföra den här begränsningen ”närsomhelst”.

Jag har inga större bekymmer att sätta upp och använda mer avancerade lösningar (vill ju gärna ha vettiga prylar) men min fru behöver ett enkelt och effektivt verktyg till sin telefon.

Alltså, jag behöver:
• Schemalägga offlinetider på enheter (mindre än timmesintervaller)
• Sätta enheter offline omgående med en IOS-app
• Eventuellt applicera någon form av nätfilter

Förstått att Ubiquiti är våldsamt populärt numera, men finns dessa funktioner och med tillgång från en IOS-app?

Har någon testat apparna som Netgear, Linksys, TP-Link osv har? Fungerar dessa tillfredsställande?
Alla har ju dessa funktioner när man läser om det men den som Asus har fungerar ”ibland” till min router vilket inte är tillräckligt bra anser jag. Har testat andra firmwares men antingen är det inte tillförlitligt eller så får jag inte igång IOS-appar.

Om jag måste lägga 3-4000 kr för att få det jag behöver så kan jag göra det.

Finns någon här som faktiskt har erfarenhet av det jag eftersöker?

Permalänk

Föreningen skaffade precis Com Hem och routern Technicolour TG389ac ingår tydligen. Vad klarar denna för hastigheter trådlöst? Har kollat manualen och googlat, men inte hittat någon information om det.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

@Tjodd:

Angående Ubiquiti (jag googlade):
Schemaläggning, ja. Ingen koll på intervaller.
Det finns en IOS app till Unifi kompatibla enheter. Antagligen fungerar det inte på mina MAX enheter.

Den enda Unifi enheten jag har är AP. Inte tänkt på eller haft behov av någon app till den. Men jag kommer nog testa appen när jag får tid bara för att

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@Tjodd:

Den åtkomst du vill styra, är den via wlan eller tråd?

Är det wlan kan jag kolla vad som går att göra hemma. Men som jag nämnde har jag har ingen unifi router att testa med.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@Tjodd:

Den åtkomst du vill styra, är den via wlan eller tråd?

Är det wlan kan jag kolla vad som går att göra hemma. Men som jag nämnde har jag har ingen unifi router att testa med.

Helst både och. Det vore schyst men jag köper nog en unifi-router så kanske inte hjälper så mycket.

Tänkte bryta ut mitt inlägg till en ny tråd för lite mer hjälp och diskussion kring funktionerna.

Permalänk

Tjena! har fått uppgift av far att köpa en router till våran sommarstuga, den ligger ute vid havet där det är dålig täckning men vi har satt upp en extern antenn för bättre mottagning, någon som vet någon router med lång räckvid så det täcker trädgård/uteplatser med mera? prisklass 2-4000:-
huset är ca 120kvm
1 stationär dator 3-4 mobila enheter kommer användas
är den här routern bra?
https://m.prisjakt.nu/product/3422061
skulle upskatta hjälp! 😄

Skickades från m.sweclockers.com