Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@jH0Ni:
Beror lite på vad du menar med bakgrundsbelysning: "In-switch"(en styck LED per Brytare) blir lite fippligt med Teensyn (2.0) och i stort sett omöjligt om du vill kunna stänga av och på för varje enskild brytar-LED. Men ganska enkelt att få till Bakgrundsbelysning med en WS2812 RGB-strip (kräver bara en ledig pinne (plus spänning), så har du inte alltför stor layout går det bra)

"GH60 Satan" har inbyggt stöd för LED in-switch bakgrundsbelysning för alla tangenter (dock inte individuell kontroll), och även färdig "pin-out"(B2), dvs lätt att löda, för RGB-strip. (men beakta strömgräns för USB).

GH60 rev C har begränsad in-switch-LED-belysning (enbart WASD+Piltangenter iirc) men har möjligheten till WS2812-strip: om du är bekväm med att löda direkt på ATMEGA-kretsens pinnar (finns nog ngn Pin-out på den också som stjäl Caps-lockens led-pinne).

Övriga GH60 smaker har också rätt begränsat stöd, om jag minns rätt.

"GH60 RGB" har jag inte provat ännu men den borde ha stöd för RGB :).

Edit: Ang. piltangenter så gillar jag att förutom att ha dem på "fn+jikl" och "fn+wasd" att ha dem på "tap" på "altgr+höger-win+höger-ctrl+hshift". Med "tap" (som i "tap'n'hold") menas att tangenterna uppför sig som piltangenter när man trycker 'vanligt', men har sin ordinarie funktion (altgr, win, ctrl, shift) när man håller inne dem. I praktiken betyder det att man har sina dedikerade pil-tangenter på en vanlig 60%-layout!

Jag brukar även lägga in "numpad" på ett lager under "789"-tangenterna (dvs "uio" blir "456", "jkl" blir "123" osv)

Pok3r har f.ö. ngt liknande läge för höger-mod-klustret som kan aktiveras med "ngn tangentkombination som jag glömt just nu"

Det var in-switch-belysning jag menade. Tack för fler förslag på lösningar med piltangenter, numpad och liknande, hade ingen aning om det där "tap"-funktionen, helcoolt ju! Den layout jag hade tänkt initialt (är dock mycket velig) har kommit på bild här nedan.

Skrivet av MBMB:

@jH0Ni:

Du kan överväga denna PCB https://clueboard.co/support/clueboard-66-aluminum-layouts

EDIT: eller denna om layouten passar https://www.massdrop.com/buy/z70-mechanical-keyboard

Men du kanske borde speca vilken layout du är ute efter.

Den kommer här nere!

Skrivet av formerself:

Jag hade samma önskemål som dig när jag skaffade ett 60%-bord. Jag hittade då KBTalking Pure Pro 2 med denna layout där jag bytte till blanka keycaps (eftersom min touch-typing var lite kass).

Tyvärr verkar den inte säljas längre. Man kanske kan testa att kontakta KBT Europe och fråga om de har något ex kvar?

DÄR ÄR DEN! Denna layout var det som jag ville ha från allra första början! "Äkta" 60%, iso, med piltangenter men ändå med många tangenter på var sida om space
Bara lite trist att det inte finns tillgängligt så klart, haha..

Permalänk

@SYRE: Hur passar switcharna in i plattan du beställde? Får man fråga hur stor kerf du hade?

Permalänk
Medlem

@jH0Ni:

Tänk dock på att den där KBT Pure inte har standard stagger på näst nedersta raden (shift, |, Z, X, C osv). Som du ser är vänster shift av storlek 1 istället för 1.25, så hela raden är förskjuten 0.25 enheter till vänster. Om det ställer till problem eller inte beror väl på hur känslig man är, men värt att notera.

Annars om du kan tänka dig 66% istället för 60% så borde Clueboard passa dina krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBMB:

@jH0Ni:

Tänk dock på att den där KBT Pure inte har standard stagger på näst nedersta raden (shift, |, Z, X, C osv). Som du ser är vänster shift av storlek 1 istället för 1.25, så hela raden är förskjuten 0.25 enheter till vänster. Om det ställer till problem eller inte beror väl på hur känslig man är, men värt att notera.

Annars om du kan tänka dig 66% istället för 60% så borde Clueboard passa dina krav.

Yes, det bör inte vara något problem då tangentbordet på min laptop har precis samma stagger. Men tack för heads up!

Angående Clueborad verkar det onekligen fint, tror dock jag skulle vilja ha ett något mer kompakt. Men jag är öppen för alla förslag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jH0Ni:

...
DÄR ÄR DEN! Denna layout var det som jag ville ha från allra första början! "Äkta" 60%, iso, med piltangenter men ändå med många tangenter på var sida om space
Bara lite trist att det inte finns tillgängligt så klart, haha..

"Satan GH60" stödjer ISO, och kommer nog bra nära den layouten du önskar (speciellt om du "integrerar" piltangenterna med "Tap'n'hold'"). Så det kan nog vara värt att kolla upp GH60 Satan (fördelen med "GH60" formatet jämfört med 65%+ är att utbudet på chassi och plåtar är "oändligt"). Ska du använda "plåt" så verifiera att den stödjer ISO, annars kan du få ta fram filen/sågen när plattan anländer

Att ha väldigt många "1U" tangenter på bottenraden gör det även lite fippligt/svårt att hitta keycaps: om man är inne på det spåret. Ju mer man avviker från 3*1,25+6,25+4*1,25 desto mer "strul", vissa varianter ger dock mindre strul än andra (och vissa är näst intill "lika" vanliga typ. "tsangan" (beroende på hatt-tillverkare).

Inte den bästa vinkeln på denna bilden på en av mina "GH60 brädor", men du kan skymta Split R-shift, ISO-enter och Split Backspace på den i den suddiga bakgrunden (givetvis stödjer både PCB och plåt ISO-vänster-shift (1,25U+1U): men jag föredrar ANSI-vänstershift (2,25U)):

Permalänk
Medlem

Såg att mykeyboard . eu kör proxy för GMK solarized dark.
Priserna verkar fasta, oberoende av kvantitet sålda. Lite trist att betala 22 euro i shipping (!), men kommer nog köpa därifrån då det inte skiljer så mycket i pris för bas-settet (som är enormt!).

När ni köpt GMK GBs tidigare, vad har ni betalat i frakt och har de fastnat i tullen? (talar GB från usa först och främst)

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

DÄR ÄR DEN! Denna layout var det som jag ville ha från allra första början! "Äkta" 60%, iso, med piltangenter men ändå med många tangenter på var sida om space
Bara lite trist att det inte finns tillgängligt så klart, haha..

Nackdelen är att nästan ingen tillverkar 4.5x spacebars. Annars är den nästan perfekt.

Permalänk
Medlem

Jag har förstått att man kan använda SIP-sockets för att enkelt kunna byta lysdioder utan att behöva rycka fram lödpennan. Men nu till min kanske dumma fråga, hur går det vill vid montering? Behöver man löda fast själva hylsan eller vad det heter på svenska?

Jag har inte kunnat hitta några klara instruktioner om detta.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: SIPs behöver du löda fast i PCB. Vill du undvika att löda kan du, beroende på PCB, skaffa holtites.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

På tal om SIP-sockets. Jag har det till switcharna i sig i mitt "Team wolf" tangentbord. Märkte efter fjärde eller om det var femte omgången switchar att själva socketsen blivit bredare av slitage. Jag måste således slabba på lödtenn på de switchar som inte fungerar för att få dem att vakna till liv.

Någon annan som varit med om detta med "hot-swap" tangentborden som finns?

Nedan är tangentbordet jag äger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Hund: SIPs behöver du löda fast i PCB. Vill du undvika att löda kan du, beroende på PCB, skaffa holtites.

Okej. Tack för det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Såg på reddit att caps-unlocked sänkt sina priser och ska sluta med groupbuys, verkar inte detta tangentbord väldigt prisvärt? http://caps-unlocked.com/varmilo-va88m/ (TKL och PBT caps, finns i ISO Nordic)100£ plus frakt och tull antar jag

Ser att deras 60% variant är dyrare http://caps-unlocked.com/varmilo-va69m/ , underligt

Permalänk
Inaktiv

@Stealthbomb:
Jag tror att en bidragande orsak till prisskillnaden är att VA69 har Alu-chassi och TKL-varianten har plast-chassi. Men jag tycker att TKL-varianten verkar prisvärd.

Permalänk

Jag har tittat på precis samma kombination och velat mellan 69 och 88.
Har flera gånger fyllt i och specat men inte tryckt beställ.

Jag har fastnat på de vita färgerna och hur de egentligen ser ut.
#16873023

Caps-unlocked har inte midnattsvita som val av någon anledning trots att man visar upp den på bild.
Men Varmilo har den på deras hemsida att bygga med.

Jag brukar inte ha svårigheter att välja men när man inte känner till eller kan lite på de färger man ser blir det stressande.

Skrivet av Stealthbomb:

Såg på reddit att caps-unlocked sänkt sina priser och ska sluta med groupbuys, verkar inte detta tangentbord väldigt prisvärt? http://caps-unlocked.com/varmilo-va88m/ (TKL och PBT caps, finns i ISO Nordic)100£ plus frakt och tull antar jag

Ser att deras 60% variant är dyrare http://caps-unlocked.com/varmilo-va69m/ , underligt

Skrivet av anon257891:

@Stealthbomb:
Jag tror att en bidragande orsak till prisskillnaden är att VA69 har Alu-chassi och TKL-varianten har plast-chassi. Men jag tycker att TKL-varianten verkar prisvärd.

Permalänk
Inaktiv

@petterf:
Kolla efter VA69B/VA88B (B som i Blåtand), om de inte redan finns, så ska de nog vara på gång!

Edit: Och för att vara helt korrekt: det är "VB69/VB88" som är Blåtand (inte VA)

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@petterf:
Kolla efter VA69B/VA88B (B som i Blåtand), om de inte redan finns, så ska de nog vara på gång!

Såg att de fanns med ansi men ska söka lite och se om och när en iso kan tänktas dyka upp. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@petterf: Borde väl bli tillgängligt (möjlig att beställa), som senast, när http://en.varmilo.com sajten lämnar beta-stadiet. VA88B (ISO Blåtand) finns ju i varjefall valbar där (men inte VA69B..).

Annars kan du ju kontakta maxgaming.se, de verkar ha bra kontakt med varmilo (eller varmilo direkt, de verkar vara väldigt tillmötesgående av vad jag begripit på r/mk/)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Såg på reddit att caps-unlocked sänkt sina priser och ska sluta med groupbuys, verkar inte detta tangentbord väldigt prisvärt? http://caps-unlocked.com/varmilo-va88m/ (TKL och PBT caps, finns i ISO Nordic)100£ plus frakt och tull antar jag

Ser att deras 60% variant är dyrare http://caps-unlocked.com/varmilo-va69m/ , underligt

De håller snarare bra pris. Maxgaming är 360 kr dyrare och de andra brukar också ligga runt 2000 kr för VA69M.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack alla för bra hjälp och guidning.

Läste lite om att det det har varit trassel med att parkoppla vb68m med senaste Macos. Det kanske är löst men med min otur så chansar jag inte.

Order lagd på denna skapelse som ska få bo på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingLlama:

@SYRE: Hur passar switcharna in i plattan du beställde? Får man fråga hur stor kerf du hade?

Jag använde mig av http://builder.swillkb.com/. Kerf har jag tyvärr ingen aning om var det är. Brytarna passar utmärkt och sitter fast helt okej och går att öppna upp även om dom skulle vara fastlödda.

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Jag använde mig av http://builder.swillkb.com/. Kerf har jag tyvärr ingen aning om var det är. Brytarna passar utmärkt och sitter fast helt okej och går att öppna upp även om dom skulle vara fastlödda.

https://cotter.se/how_to/faq/

finns det endel info. fattar jag det rätt att det är 0.25mm som är kerf som man ska ta hänsyn till?

//Johan

Permalänk
Inaktiv

@jH0Ni:
Denna kanske kan vara något? https://www.aliexpress.com/item/xd60-xd64-Custom-Mechanical-K...
(4e bilden visar alla möjliga layouter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@jH0Ni:
Denna kanske kan vara något? https://www.aliexpress.com/item/xd60-xd64-Custom-Mechanical-K...
(4e bilden visar alla möjliga layouter)

Den verkar onekligen vara något! Wow, tack för tipset
Men, inga omdömen på butiken ju? Eller ser jag fel? Har inte handlat på aliexpress, så man är ju lite försiktig av sig.

Permalänk
Skrivet av jH0Ni:

Den verkar onekligen vara något! Wow, tack för tipset
Men, inga omdömen på butiken ju? Eller ser jag fel? Har inte handlat på aliexpress, så man är ju lite försiktig av sig.

Jag har handlat mycket från AE dock inte från den butiken.
Men jag tyckte pris/prestanda var väldigt bra och kan bli ett kul projekt för mig med.
Jag kan köp ett par kort så kan du ta det ena om du vill men för att slippa frakten inom Sverige bör vi bo i närheten av varandra.

Tar det i PM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej, nu är jag frågvis igen. Men de två hålen som sitter överst vid varje switch i sista bilden här, jag antar att det är för att montera benen till en "in-switch" lysdiod? Och ifall man skulle köra på det spåret så behöver man en extra liten krets som styr belysningen i tangentbordet antar jag?

Jag funderade även över Cherrys RGB-switchar, som exempelvis denna. Hur mycket jag än söker hittar jag inget om hur de kopplas in, de har ju fortfarande bara två pinnar, precis som standard-switcharna. Jag antar att själva kretskortet måste ha stöd för dessa switchar och att det där med är snudd på omöjligt att bygga eget med dem?

Jag leker med tanken på att inkludera någon form av bakgrundsbelysning i ett egenbyggt tangentbord, med är det för krångligt skippar jag det. Jag känner bara att om jag ändå ska lägga mycket tid och pengar kan jag ju försöka få det så nära perfektion som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Okej, nu är jag frågvis igen. Men de två hålen som sitter överst vid varje switch i sista bilden här, jag antar att det är för att montera benen till en "in-switch" lysdiod? Och ifall man skulle köra på det spåret så behöver man en extra liten krets som styr belysningen i tangentbordet antar jag?

Jag funderade även över Cherrys RGB-switchar, som exempelvis denna. Hur mycket jag än söker hittar jag inget om hur de kopplas in, de har ju fortfarande bara två pinnar, precis som standard-switcharna. Jag antar att själva kretskortet måste ha stöd för dessa switchar och att det där med är snudd på omöjligt att bygga eget med dem?

Jag leker med tanken på att inkludera någon form av bakgrundsbelysning i ett egenbyggt tangentbord, med är det för krångligt skippar jag det. Jag känner bara att om jag ändå ska lägga mycket tid och pengar kan jag ju försöka få det så nära perfektion som möjligt?

PCBn som du länkar har stöd för in-switch LED och det är de två hålen i ovankant i fästet för varje switch. På en sådan färdig PCB finns redan stöd för belysning, så inget extra behövs förutom leds.

RGB-brytarna från Cherry har ingen egen LED utan de är genomskinliga för att släppa igenom ljus bättre.

Permalänk
Medlem

För den som vill ha möjligheten att testa ortolinjär layout för en billig peng.

"[IC] ECO Board - NON staggered 4x14 cheap pcb" -
https://reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/6jgq82/ic_e...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jH0Ni:

Den verkar onekligen vara något! Wow, tack för tipset
Men, inga omdömen på butiken ju? Eller ser jag fel? Har inte handlat på aliexpress, så man är ju lite försiktig av sig.

Jag tror Butiken/säljaren är rätt ny (annars borde jag sett den tidigare, med tanke på sortimentet den har). Inga omdömen är aningens bättre än bara dåliga omdömen

Enligt min åsikt är risken att handla på Ali avsevärt lägre än att handla på t.ex. blocket eller förskottsbetala till en svensk "källarfirma".

Det du riskerar är egentligen bara att få ligga ute med pengarna och lite frustration. Vilket kan vara nog så tålamodsprövande. Men är det något strul så är det bara att skapa en "Dispute" direkt på deras sida och efter 3-5 dagar(?), efter dispyten startas, får du tillbaka dina pengar från aliexpress. (däremot kan det ju ta upp till 30-60 dagar innan leveransen ska ha skett), dvs du kan få ligga ute med pengarna 2 månader.

På hundratalet (eller fler) leveranser har jag haft ett par tre dispyter, en var att de skickat fel sorts kabel (3,5mm istället för USB): fick hela beloppet tillbaka och fick behålla kabeln (rörde sig om en hel dollar ($1)).

En annan var att paketet inte kom fram inom garanterad tid (kom dagen efter) varav jag ansökte om 10% rabatt (beviljades), men formellt kunde jag krävt hela beloppet (men det tyckte inte jag var skäligt)

en tredje var att jag fick fel kulör på... nått (tror det var en brytarplåt som var (vit-)metall istället för vit), tror jag ville ha, och fick, 25% rabatt/återbäring pga det (och sen målade jag den vit)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hund:

För den som vill ha möjligheten att testa ortolinjär layout för en billig peng.

"[IC] ECO Board - NON staggered 4x14 cheap pcb" -
https://reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/6jgq82/ic_e...

Skickades från m.sweclockers.com

Ser även ut att vara en bra variant för oss med "för många" bokstäver i alfabetet! (i.e. plats för åäö på sina vanliga platser i grundlagret)