Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hejsan alla tangentbordfantaster.
Jag undrar om det är så att man kan göra en platta i 3mm björk gratis på denna sida? fattar jag det rätt?
https://cotter.se/sommarkampanj/
Isf undrar jag om någon har en layout-fil med 60% iso i rätt mått?

//Johan

Permalänk
Medlem

@J0hanm: Det ser så för mina ögon. Du kan skapa en egen plattdesign på keyboardlayouteditor. Jag tog mig friheten att lägga in deras standard ISO 60 i länken.

Klicka på fliken som heter raw data, kopiera rubbet och klistra in under plate layout på swillkbs plate builder. För att minska komplexiteten kan du välja switch type 1. Innan du genererar din CAD kan det vara bra att kolla vilken kerf Cotter har. Generera CAD och submitta.

Permalänk
Medlem

@Khers: vad är skillnaden mellan type 1 och type 3? testar och skicka en order ikväll iaf..
//Johan

Permalänk
Medlem

@J0hanm: Type 3 är gjorda så du kan ta isär switchen utan att behöva löda av den från plattan/PCB.

Intressant att köra en platta i trä, ska nog beställa en jag också.

Edit: Vet du hur länge kampanjen håller på?

Permalänk
Medlem

@whinkz: Vet inte hur länge den håller på... Ser ut som jag inte ens betalade frakt vilket är helt sjukt. Beställde en 60% ISO.
Passa på kamrater. Kul och testa ju!

Permalänk
Medlem

Var hittar ni bra sleeves/fodral till era tangentbord? Det kan till och med gälla fodral som egentligen är till för något annat. Tänkte att det kunde vara bra när man plockar med sig dem fram och tillbaka från kontoret ist för att rulla in dem i någon t-shirt varje gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joabim:

Var hittar ni bra sleeves/fodral till era tangentbord? Det kan till och med gälla fodral som egentligen är till för något annat. Tänkte att det kunde vara bra när man plockar med sig dem fram och tillbaka från kontoret ist för att rulla in dem i någon t-shirt varje gång

Jag har köpt en sleeve från SPECIALEE MADE som jag släpar med mig överallt.
Hon har haft lite trubbel men kommer igång till sommaren igen

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

@J0hanm: Tack som f-n för tipset om cotter Hade tänk beställa där ifrån ett tag nu men har tyckt att deras frakt var lite hög

Permalänk
Avstängd

Mini recension av Exibel GKX-C.

Jag var ute efter ett tangentbord utan numpad och med röda brytare. Ett ducky för 2000kr kändes inte allt för kul när jag vet hur ofta jag spiller öl på min tgnbord. Men av alla ställen så hittade jag ett på Clas ohlson för 400 spänn http://www.clasohlson.com/se/Mekaniskt-gaming-tangentbord-Exi...
Först visste jag inte om jag vågade köpa det, jag tänkte att det blir bara en massa strul och sen måste man skicka tillbaka det och det kommer jag inte orka göra så då har jag slängt bort 400 spänn på ingenting.
Men det blev ett köp när dom hade nationaldagsrabatt och nu har jag testat det lite och vad ska man säga? Det är ett tgnbord med röda brytare och utan numpad och det kostar bara 400kr!
Jag har ett funk 460 och ett Corsair k90 sen tidigare och jag känner ingen skillnad på dom olika tgnborden.

Det enda som jag stör mig på är bakgrundsbelysningen, Varje rad har en egen färg och det går tydligen inte att ändra så man får en och samma färg. Det som jag kan ändra är av/på och hur starkt det ska lysa och sen 10 olika varianter av hur fort det ska blinka, vem vill ha ett regnbågsfärgat tgnbord som blinkar? Jaja det går ju som sagt att stänga av.

Jag är väldigt positivt överraskad, visst det är inget ducky men för 400kr så får man ett grymt tgnbord.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@Joabim: Jag köpte en Grifiti Chiton Fat sleeve för någon månad sen. IMO så är den en aning för stor för 60% tangentbord men med tanke på priset så är jag väldigt nöjd. När jag letade så hittade jag även rekommendationer att använda sig av "Gun socks", kan vara värt att titta närmare på.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag håller på att anordna ett mekaniska-tangentbords meet-up i Stockholm. Vi kommer hålla på med lite lödning och diverse tangentbordsrelaterade saker. Sen kommer jag ta bilder på allas tangentbord (om man vill såklart)
Joina diskussionen på reddit: https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/6fzjiw/...
Ses där!
//Sendrim

Visa signatur

Tangentbord. Massa tangentbord.

Permalänk
Medlem

Då fortsätter jag på kayas serie med billiga "svenska" bord. Jag är nöjd med kjells TKL-bräda som jag haft några dagar. "Quake LAN". Det blåa ljuset går att ställa i ca tio olika styrkor (förutom off) så det kan vara behagligt svagt. Det verkar också som att ljuset kan "andas" i olika hastigheter, både mycket långsamt och lite för snabbt, men jag är inte helt hundra på hur man reglerar detta, men det kräver att man stänger på/av andningsfunktionen för att det skall ändras. Lätt att ändra ljuset med en hand (till skillnad från mitt fnatic/func).

Den känns ok byggd och har ingen ram som tar plats utanför tangentbordet. LEDs för CAPS och rullningslås lyser kanske något starkt, men de används inte så ofta. En klick ofärgat smältlim skulle nog dämpa dessa dioder?

Mycket prisvärt för ett nordiskt ISO (500kr) med blåa klickiga budgetswitchar. Jag önskar liknande (pris) med bruna också. Inget handledsstöd. Sladden är fast monterad. Ingen USB-hub

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0hanm:

Hejsan alla tangentbordfantaster.
Jag undrar om det är så att man kan göra en platta i 3mm björk gratis på denna sida? fattar jag det rätt?
https://cotter.se/sommarkampanj/
Isf undrar jag om någon har en layout-fil med 60% iso i rätt mått?

//Johan

Tack för tipset! Spontanköpte en ergodone PCB igår (ergodox-kopia) som det inte finns något case för.. Kanske kan bränna ut något bra där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någon här som byggt ett lets split planck utan pcb? Får inte till mjukvaran i mitt..

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

@dorf_se specialee verkar vara the cream of the crop, det är synd att man skulle behöva vänta ett tag på att få ett - skulle behöva ha ett redan nu. Men kommer förmodligen lägga en order ändå, så får man väl bli överraskad när det kommer!

@whinkz spanade in detta med! Såg att det tidigare såldes på maxgaming.se men de verkar inte vara I lager längre, är detta alltså 12:an?

Permalänk
Medlem

Nu har även jag beställt från Cotter. Det blir en macro pad med 6 tangenter. Jag har inte byggt något liknande tidigare så vi får se hur det blir. Jag har inte heller jobbat med Inkscape eller liknande så det blir spännande att se om jag har gjort rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joabim:

@whinkz spanade in detta med! Såg att det tidigare såldes på maxgaming.se men de verkar inte vara I lager längre, är detta alltså 12:an?

Precis, jag köpte 12:an, vilket är för 11-13 inch tangentbord. Standard 60% ligger på runt 11.4 inches så jag tror även att du skulle kunna använda ett 65%. De andra är för TKL och fullsize tangentbord. Jag rekommenderar den, har även liten ficka för att ha sladd och annat i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J0hanm:

Hejsan alla tangentbordfantaster.
Jag undrar om det är så att man kan göra en platta i 3mm björk gratis på denna sida? fattar jag det rätt?
https://cotter.se/sommarkampanj/
Isf undrar jag om någon har en layout-fil med 60% iso i rätt mått?

//Johan

Tack för tipset! Är det någon som har ett liknade tips på ett bra företag som skär i stål?

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

@Xfinity: Jag har provat och blivit nöjd med Lasergist: http://lasergist.com

Snabba och fint resultat. Går att beställa direkt från swillkbs plate builder länkad ovan.

Permalänk
Inaktiv

@Xfinity:
Här är en skärare till som du kan jämföra med: https://www.smidyo.com/ (har även andra mtrl)

Permalänk

Finns gött många coola keyboards där ute Gotta Catch Em´all

Permalänk
Medlem

Tackar, har tagit kontakt med Lasergist och ska se om de kan hjälpa mig med att tillverka en ISO-plate till mitt TADA68 :).

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Råkar någon åka till dreamhack under helgen som har planer på att ta med en topre bräda?

Funderar på att köpa en fc980c men känns lite kraftigt att punga ut medtanke på att jag inte kommer ihåg om jag tyckte om topre eller inte.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan450:

Råkar någon åka till dreamhack under helgen som har planer på att ta med en topre bräda?

Funderar på att köpa en fc980c men känns lite kraftigt att punga ut medtanke på att jag inte kommer ihåg om jag tyckte om topre eller inte.

Jag har aldrig varit på något sådant LAN, men du borde kunna hitta någon med Topre där. Om du frågar snällt får du säkert prova

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om DSA profile?

Permalänk
Snusfri

Tech "Yes" City testade detta tangentbord och gillade det riktigt bra.

Skulle vara intressant att höra vad ni elitister tycker om det

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa:

Jag är väldigt förtjust i DSA. Gillar den skarpt att både skriva och spela på. Har det på en av mina 60 brädor som jag byter in vid längre skrivarstuga. Jag har inget emot den lite tunnare känslan, särskilt som jag kör dem med mx Clear då tyngden infinner sig med switcharna ändå.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Till skillnad från @Gray är jag långt ifrån ett fan av DSA, jag tycker de är riktigt obekväma att skriva på. Jag föredrar cylindriska hattar med höjdskillnad på de olika raderna. Ytstrukturen på SPs DSA är ganska trevlig, men det är allt

Permalänk
Medlem

På tal om annat, hur får ni tag på bra(genuina?) stabs? mitt GH60 känns lite kasst.
Sedan tänkte jag fråga om någon sett/testat detta?
https://www.aliexpress.com/store/product/xd60-xd64-Custom-Mec...

Sjukt bra pris och sjukt mycket möjligheter verkar det vara.
//Johan