Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

PCBn som du länkar har stöd för in-switch LED och det är de två hålen i ovankant i fästet för varje switch. På en sådan färdig PCB finns redan stöd för belysning, så inget extra behövs förutom leds.

RGB-brytarna från Cherry har ingen egen LED utan de är genomskinliga för att släppa igenom ljus bättre.

Ah, I see. I infon om PCB:n står det "Underglow RGB PCB (supports LED installations for further customization)", detta tolkar jag som att PCB:n har inbyggt stöd för en RBG-list som monteras underst i chassit? Alltså i motsats till äkta "in-switch".

Bland bilderna i samma länk finns dock en bild på vad jag tycker ser ut som in-switch-belysning, med RGB. I själva PCB:n finns dock bara två hål, alltså bör det inte går att montera RGB-dioder (som har fyra ben)? Ser jag fel på bilden eller gör dom en fuling?

Skrivet av anon257891:

Jag tror Butiken/säljaren är rätt ny (annars borde jag sett den tidigare, med tanke på sortimentet den har). Inga omdömen är aningens bättre än bara dåliga omdömen

Enligt min åsikt är risken att handla på Ali avsevärt lägre än att handla på t.ex. blocket eller förskottsbetala till en svensk "källarfirma".

Det du riskerar är egentligen bara att få ligga ute med pengarna och lite frustration. Vilket kan vara nog så tålamodsprövande. Men är det något strul så är det bara att skapa en "Dispute" direkt på deras sida och efter 3-5 dagar(?), efter dispyten startas, får du tillbaka dina pengar från aliexpress. (däremot kan det ju ta upp till 30-60 dagar innan leveransen ska ha skett), dvs du kan få ligga ute med pengarna 2 månader.

På hundratalet (eller fler) leveranser har jag haft ett par tre dispyter, en var att de skickat fel sorts kabel (3,5mm istället för USB): fick hela beloppet tillbaka och fick behålla kabeln (rörde sig om en hel dollar ($1)).

En annan var att paketet inte kom fram inom garanterad tid (kom dagen efter) varav jag ansökte om 10% rabatt (beviljades), men formellt kunde jag krävt hela beloppet (men det tyckte inte jag var skäligt)

en tredje var att jag fick fel kulör på... nått (tror det var en brytarplåt som var (vit-)metall istället för vit), tror jag ville ha, och fick, 25% rabatt/återbäring pga det (och sen målade jag den vit)

Okej, haha. Du sätter saker i perspektiv på ett väldigt bra sätt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jH0Ni:

Ah, I see. I infon om PCB:n står det "Underglow RGB PCB (supports LED installations for further customization)", detta tolkar jag som att PCB:n har inbyggt stöd för en RBG-list som monteras underst i chassit? Alltså i motsats till äkta "in-switch".

Bland bilderna i samma länk finns dock en bild på vad jag tycker ser ut som in-switch-belysning, med RGB. I själva PCB:n finns dock bara två hål, alltså bör det inte går att montera RGB-dioder (som har fyra ben)? Ser jag fel på bilden eller gör dom en fuling?
...

Japp, jag tolkar det antingen så, eller alternativt att det finns ytmonterade(SMD) RGB-dioder undertill (för underglow/backlight).

Det finns "inga" (som jag sett) PCB med stöd för "in-switch-4pins-RGB-LED", utan alla(som jag sett) som har "per-switch" RGB har SMD (PCB-monterade) RGB dioder som sitter "under" brytaren (ytmonterade direkt på PCBn): därav de s.k. RGB-brytarna som har transparant brytarhus för att kunna släppa igenom ljuset från den ytmonterade SMD-RGB-Dioden på PCBn.

Edit: Tyvärr finns det ju inget bra foto på PCBn så det är svårt att se om det sitter några SMD-RGB på PCBn eller inte (priset indikerar att det inte sitter några SMD-RGB imo). Oavsett så beställde jag ett för att testa, så om ca 39 dagar kan jag ge besked om både RGB-stödet och om det är en seriös säljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Japp, jag tolkar det antingen så, eller alternativt att det finns ytmonterade(SMD) RGB-dioder undertill (för underglow/backlight).

Det finns "inga" (som jag sett) PCB med stöd för "in-switch-4pins-RGB-LED", utan alla(som jag sett) som har "per-switch" RGB har SMD (PCB-monterade) RGB dioder som sitter "under" brytaren (ytmonterade direkt på PCBn): därav de s.k. RGB-brytarna som har transparant brytarhus för att kunna släppa igenom ljuset från den ytmonterade SMD-RGB-Dioden på PCBn.

Edit: Tyvärr finns det ju inget bra foto på PCBn så det är svårt att se om det sitter några SMD-RGB på PCBn eller inte (priset indikerar att det inte sitter några SMD-RGB imo). Oavsett så beställde jag ett för att testa, så om ca 39 dagar kan jag ge besked om både RGB-stödet och om det är en seriös säljare

Tack för input. Jag funderar på om jag jag ska köra med sip-sockets och på så vis kunna byta färg om jag känner för det. Enda anledningen till att jag skulle vilja ha RGB är egentligen att jag vill kunna byta keycaps och anpassa belysningen efter dessa. Med sip-sockets kan jag få liknande funktionalitet, jag kommer ändå inte vilja ha pulserande regnbågsfärger som flyger fram och tillbaka över hela tangentbordet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av §2:

Hej jag som är helt ny på detta med mekaniska tangentbord undrar vad ditt tangentbord/keycaps heter och vart man kan beställa det?
Vart verkligen helt kär i ditt tangentbord!

Tack på förhand.

Hattarna/Keycapsen ser ut som om det är "GMK Carbon" som är i Cherry-profil (som är ifrån ett (avslutat) gruppköp på massdrop.com).

Det finns ett gruppköp som pågår just nu på massdrop.com med samma färgsättning (men annan profil SA: "Carbon SA").

GMK Carbon (Cherry-profil) Kommer enligt uppgift att "droppa" igen under 2018. Men är du mer otålig än så (och inte vill ha SA-profil (som f.ö. inte landar förrän 2018 heller)) så får du kolla t.ex. reddit/mechmarket eller annan efterhandsmarknad.

Edit: Och brädan ser ut att vara en "vanlig ISO 60%", kanske en V60?

Permalänk
Medlem

@anon257891: Tack så hemskt mycket för utförligt svar!
Nu lär det springa iväg lite i tangentbordsköp...

Mvh Christian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Ser även ut att vara en bra variant för oss med "för många" bokstäver i alfabetet! (i.e. plats för åäö på sina vanliga platser i grundlagret)

Precis! Det är kul att vi kan få vara med och leka också. Jag vägrar köpa något om inte åäö får plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@anon257891: Visst beställde du från Kbdfans häromdagen? Vilken fraktmetod tog du och vem delade ut det här i Sverige?

Jag beställde därifrån förut och valde Fedex Express, men olyckligtvis var jag "inte hemma" idag när de försökte dela ut det..

Jag trodde att de var Posten som hämtade det från tullen och lämnade paketet hos mitt postombud som alltid?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: Beställde nyss från dem, jag tog ingen särskild fraktmetod vad jag minns och syns inte i bekräftelsen.. fick avi från posten som vanligt iaf.

Permalänk
Medlem

apropå KBDfans.. har filat på ett case att lasra ut för deras ergodone. Vad brukar ni köra för skruvar/distanser/ev gummifötter och var köper man enklast? Orkar nog inte vänta på kinesisk frakt denna gång, så nära är bra. Har fattat att m2 är nån slags standard, men är ju en djungel att hitta rätt..

Permalänk
Medlem

Hej, jag tänker köpa ett tangentbord / keycaps till min tjej. Hon är inte alls intresserad med något om datorer/gaming osv osv.. men har helt snöat in sig på vissa mekaniska tangentbord. Speciellt de "rainbow" gradienterna som finns.
Precis som detta: http://www.ebay.com/itm/Doubt-shot-OEM-PBT-Rainbow-gradient-K...

Men jag har skitsvårt att ISO nordic layout och det klarar hon sig inte utan så det kommer inte på fråga med något annat tyvärr. Bor inte i Sverige men sålänge det finns något att beställa i sverige och skeppa.. kosta får det göra vill gärna bara hitta rätt layout som jag har problem med.

Visa signatur

Mannagrynsgröt är nog det bästa som finns.

Permalänk
Inaktiv

@Senseiio:
Är det key-caps/hattar eller tangentbordet (eller både och) som du letar efter?

(Oavsett är nog ett bra sök-tips "Varmilo ISO")

Permalänk
Medlem

@anon257891: Keycaps helst, tangentbord fixar jag.. det är inga problem. Skall kolla upp ditt tips. Tack!

Visa signatur

Mannagrynsgröt är nog det bästa som finns.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Efter lite om och men fick jag mitt paket. Jag köpte bland annat dessa hattar:

https://kbdfans.cn/collections/keycaps/products/cherry-profil...

Vilket ska vara från NPKC, vilket det inte är. Det är blanka som fan, väger mindre (jag har köksvåg med felmarginal på 0,5g så jag vägde ett gäng tillsammans) och de ser inte alls likadan ut på baksidan eftersom de är stöpt i andra former. Mellanslagstangenten har 6 hål (säger man hål?) på baksidan och inte 8 st som de jag köpt via Massdrop och den satt inte fast för fem öra, medan mina riktiga set sitter som ett berg. Sedan fick man bara med 1 mellanslagstangent, medan mina set från Massdrop har kommit med 3 olika storlekar.

Dessutom åkte jag på tull, så jag lär prata med dem också. Jobbigt!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv

@Senseiio:
Gradient capsen I "Nordic ISO" är det ont om (ev. kan du hitta "blanka" dito, dvs utan tryckta bokstäver).

Men Varmilo har lite trevliga "färger" i olika uppsättningar, kolla t.ex. maxgaming.se och en.varmilo.com borde väl komma igång med sin site snart (där du kan "skräddarsy" dina hattar (och din bräda)

Permalänk
Medlem

Följer 60%-PCB:er generellt samma standard när det kommer till monteringshål och formfaktor? Jag frågar eftersom jag funderar på om man behöver tänka på något särskilt vid eventuellt köp av chassi.

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: De allra flesta 60% PCBer på marknaden följer en och samma standard (Poker). Det är esoteriska saker som inte gör det, exempelvis Ducks till Viper/Eagle eller 356 Mini, men sannolikheten att du stöter på ett sådant är liten. Samma sak gäller chassin. Nästan allt är Pokerkompatiblet. Är det något specifikt chassi du är intresserad av och osäker på är det bara att slänga upp en fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@jH0Ni: De allra flesta 60% PCBer på marknaden följer en och samma standard (Poker). Det är esoteriska saker som inte gör det, exempelvis Ducks till Viper/Eagle eller 356 Mini, men sannolikheten att du stöter på ett sådant är liten. Samma sak gäller chassin. Nästan allt är Pokerkompatiblet. Är det något specifikt chassi du är intresserad av och osäker på är det bara att slänga upp en fråga.

Jag är lite sugen på ett chassi som finns på Massdrop just nu, detta.
Det känns spontant som att det är högre kvalité än valfri no name-låda från AE, men man vet ju aldrig.

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: MD säljer en del noname-prylar från Ali och TaoBao och just det länkade är därifrån. Köp direkt istället och spara lite pengar

Permalänk
Medlem

Ni som köpt GMK/SA från massdrop, brukar det fastna i tullen? Hur mycket har ni isf betalat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ni som köpt GMK/SA från massdrop, brukar det fastna i tullen? Hur mycket har ni isf betalat?

Jag har handlat för drygt 700 kr två gånger och fått fulla lite över 200 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jH0Ni:

Jag är lite sugen på ett chassi som finns på Massdrop just nu, detta.
Det känns spontant som att det är högre kvalité än valfri no name-låda från AE, men man vet ju aldrig.

Vincent/KBDFans har, tycker jag, bra QA. Köp direkt t.ex. därifrån så är det snabbare leverans och billigare.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ni som köpt GMK/SA från massdrop, brukar det fastna i tullen? Hur mycket har ni isf betalat?

Räkna med:
(Priset+frakt)*1,25+125SEK.

(Det är sällan som du slipper postnords avgift (för momsen deklarerar du ju själv om det slinker förbi postnords ockeravgift!)

Permalänk

Går leveransen med bud som DHL etc har de egna tullkanaler och de missar inget.
Går det via postnord finns det oftast en chans förutsatt att det deklarerats billigt.
Annars lägger de på lagstadgade avgifter också.

Jag räknar alltid med att moms och tull tillkommer. Klarar man sig känns det som en bonus.

Fick ett vitt nordiskt PBT igår från KBDfans utan extra kostnader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av myusername:

Fick ett vitt nordiskt PBT igår från KBDfans utan extra kostnader.
Skickades från m.sweclockers.com

Var det möjligen dessa? Kan du möjligen säga något om kvalitén, hur dom känns osv?

Permalänk

Ja det var dom.
Hade Dolch sedan någon vecka tidigare och de foton på det i recensionen är mina.
De vita hann jag bara hämta ut och packa upp. Sedan hoppade jag på flyget till Medelhavet.

Dock hade jag missat de Mac-specifika tangenterna men man skulle skicka dem separat till mig utan extra kostnad.

Lite snabbt upplevde jag tangenten bättre än tecknen. Tangenterna är fina och rejäla. Sitter stabilt på stammarna och känndes bra.
Typografiskt tycker jag att kontrasten är lite för låg men det är ju lite av en smaksak. Däremot är vissa specialtecken väldigt tunt skurna. Vet inte vad det kallas i tangentbordsvärlden men som gammal formgivare retar det ögonen.

Sedan har tex skift- och skiftlås både pil och text på höjden och inte bredd och de sitter lite för nära vara dra anser jag.
Lite ojämt i linjetjocklek ibland.

Men med tanke på priset är det värt det.
Allt är avvägningar.

Han vill gärna ha återkoppling på vad vi tycker om dem så jag tänkte skriva mera till honom.

Skrivet av jH0Ni:

Var det möjligen dessa? Kan du möjligen säga något om kvalitén, hur dom känns osv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antar att det är i denna tråden jag ska fråga...
Har precis köpt ett cooler master-tangentbord och det kom med en vinklad usb-kabel (Buuu).
Jag skulle vilja köpa en "snurrad" kabel istället, en sån där som ser ut som en gammal telefonsladd.
Vart köper jag en sådan? Gärna med stort utbud av färger.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grensman:

Antar att det är i denna tråden jag ska fråga...
Har precis köpt ett cooler master-tangentbord och det kom med en vinklad usb-kabel (Buuu).
Jag skulle vilja köpa en "snurrad" kabel istället, en sån där som ser ut som en gammal telefonsladd.
Vart köper jag en sådan? Gärna med stort utbud av färger.

Tack!

https://pexonpcs.co.uk/collections/all/products/usb-cables

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Varning för pexon; jag har fått hem två coilade kablar därifrån som ser ut att vara gjorda av en femåring. Inte vill han göra något åt saken heller, utan skyller allt på frakten. Det är inte fraktens fel, eller (den undermåliga) förpackningen. Han säljer skit och vill inte stå för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Varning för pexon; jag har fått hem två coilade kablar därifrån som ser ut att vara gjorda av en femåring. Inte vill han göra något åt saken heller, utan skyller allt på frakten. Det är inte fraktens fel, eller (den undermåliga) förpackningen. Han säljer skit och vill inte stå för det.

Detta är tråkigt. Jag har en bunt kablar som jag är nöjd med. Det är iofs så som du påpekat tidigare att coils kan ha olika längd fastän man beställt lika. Alla kablar jag beställt har varit skickade i en påse med minimal vaddering men det verkar ha funkat.

Har han för mycket att göra och har tröttnat kanske?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

@dorf_se @khers: Tack! Såg trevliga ut, men kanske ska leta vidare då. INga andra butiker? Maxgaming hade några såg jag, inte coilade dock men det kan jag leva utan. Kostar 279kr kanske lite i överkant för en usbkabel.