Microsoft: "Varför bryr du dig om 60 FPS?"

Permalänk
Medlem

Förstod att detta skulle spåra ur i kommentarsfältet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

The human visual system can process 10 to 12 images per second and perceive them individually, while higher rates are perceived as motion.

Detta är inte vad diskussionen handlar om.

Skrivet av Ozzed:

Ja. Scrolla upp lite så ser du folk som säger att "60fps är bildspel"... Men det är ju bevisligen fel.

Det är en metaforisk hyperbol. Den ska inte tolkas bokstavligt.

Har du för övrigt övergett ditt tidigare resonemang om att (1 / människans reaktionstid) är allt man behöver, eller tycker du att allt över 4 fps är överflödigt? Eller 8 fps då, så att "allt hackande tas bort"?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

@Ozzed
@Tvelander
@Jockew1989

Så, PCGamer hade en riktigt fin artikel om detta som ni kan läsa här.

Men för att summera/sammanfatta:

  • Gemene mans öga kan uppfatta en stadig "flicker frequency" på ca. 60Hz utan problem.

  • Det finns studier som bevisat att piloter kan urskilja flicker på 1/250 dels sekund.

  • Enligt Bloch's Law så varierar uppfattad "MS" beroende på hur mycket/snabbt ljus det handlar om.

  • Igen, Bloch's Law bevisar att ögat kan urskilja artifakter upp emot motstvarande 500 fps.

Här kan ni läsa om Bloch's Law;
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S00426989070...

Så med allt detta sagt tycker jag vi kan lägga ner diskussionen kring vad som är vad.
Här finns det nu svart på vitt med en väldigt välkänd/erkänd forskningsrapport som borde lägga ner hela tramset om "ögat kan inte se mer än 30 fps, allt är placebo bla bla bla...!", tack!

Jo jag länkade ju en riktig rapport för typ 5 inlägg sen så det var redan klarlagt för länge sen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Ligger nog en del sanning i vad killen säger. Jag tror att en stor del av dom som gnäller över 30fps är hardcore PC gamers. Och det är en vanesak, efter ett fåtal timmar tror jag man vänjer sej. För några år sedan så låste jag min fps i Diablo för att minska på ljudnivåer, och det var låst på 30 i säkert ett år. Visst flöt det på otroligt mycket bättre när den va uppe i 60 igen, men det vänjde jag mej vid igen illa kvikt.

Livslängden lär ju vara betydligt längre på konsollerna också. Lite dåligt kanske 2017, men något att gnälls över? Nej

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Detta är inte vad diskussionen handlar om.

Det är en metaforisk hyperbol. Den ska inte tolkas bokstavligt.

Har du för övrigt övergett ditt tidigare resonemang om att (1 / människans reaktionstid) är allt man behöver, eller tycker du att allt över 4 fps är överflödigt? Eller 8 fps då, så att "allt hackande tas bort"?

Jag glömde nog en nolla där när jag läser igen.

Men alltså... Det jag hänvisat till är ju att man uppfattar 12fps som flytande, inte 4, så jag vet inte vad du får det ifrån.

Sen är det också väldigt rörigt att reda ut vad folk menar bokstavligt och metaforiskt. @tvelander sa ju faktiskt att han får migrän av för låg fps, och vad jag förstod de som så var det riktig migrän (alltså en ganska svår form av huvudvärk) han menade och inte bildligt talat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Jag glömde nog en nolla där när jag läser igen.

Men alltså... Det jag hänvisat till är ju att man uppfattar 12fps som flytande, inte 4, så jag vet inte vad du får det ifrån.

Sen är det också väldigt rörigt att reda ut vad folk menar bokstavligt och metaforiskt. @tvelander sa ju faktiskt att han får migrän av för låg fps, och vad jag förstod de som så var det riktig migrän (alltså en ganska svår form av huvudvärk) han menade och inte bildligt talat.

Jag får migrän triggningar om det hackar i FPS spel där jag koncentrerar mig väldigt mycket.
Därav spelar jag aldrig i låga FPS / Hz i snabba FPS spel.

Men sen får jag flipp om andra spel också hackar för no reason.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Jag glömde nog en nolla där när jag läser igen.

Men alltså... Det jag hänvisat till är ju att man uppfattar 12fps som flytande, inte 4, så jag vet inte vad du får det ifrån.

Jag får det ifrån då du menade att reaktionstiden avgör vilken framerate som behövs. Baserat på det du skrev är det tydligt att du menade att frametime inte behöver vara mindre än reaktionstiden, vilket är fallet vid 4 fps.

Citat:

Sen är det också väldigt rörigt att reda ut vad folk menar bokstavligt och metaforiskt. @tvelander sa ju faktiskt att han får migrän av för låg fps, och vad jag förstod de som så var det riktig migrän (alltså en ganska svår form av huvudvärk) han menade och inte bildligt talat.

Det är möjligt att det i vissa fall är svårt att avgöra vad som är tänkt att tolkas bokstavligt, men "60 fps är bildspel" och varianter därav hamnar ej i den kategorin om sunt förnuft tillämpas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag orkade läsa till sida 8, får nog en stroke om jag fortsätter...
Thumbs up till tvelander och ni andra som orkar "argumentera" med Ozzed,
tror dock inte det räcker med ett besök hos optikern i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag får migrän triggningar om det hackar i FPS spel där jag koncentrerar mig väldigt mycket.
Därav spelar jag aldrig i låga FPS / Hz i snabba FPS spel.

Men sen får jag flipp om andra spel också hackar för no reason.

Gäller det även om det är 240Hz och dippar till 200? Eller finns det någon undre gräns.

Skrivet av Alling:

Jag får det ifrån då du menade att reaktionstiden avgör vilken framerate som behövdes. Baserat på det du skrev är det tydligt att du menade att frametime inte behöver vara mindre än reaktionstiden, vilket är fallet vid 4 fps.

Det är möjligt att det i vissa fall är svårt att avgöra vad som är tänkt att tolkas bokstavligt, men "60 fps är bildspel" och varianter därav hamnar ej i den kategorin om sunt förnuft tillämpas.

Vid 4 FPS så uppfattas det ju inte ens som rörlig bild så det är väl i så fall "sunt förnuft" att likaså där anta att det såklart märks skillnad.

Sen tycker jafg inte att det går att anta "sunt förnuft" om folk påstår saker.

Jag själv tycker ju saker flyter på bra från ungefär 18fps... Ska jag då anta att alla som inte tycker det skämtar?

Något som däremot kan konstateras är att en hel del folk här inte ens tycker att deras egen argumentation håller då de känner sig tvingade att ta till personangrepp för att förstärka sin ståndpunk. Något som alltid är beklagligt och för den delen lätt att genomskåda om man ens är lite påläst i retorik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag glömde nog en nolla där när jag läser igen.

Vart då? Ditt resonemang verkade vara att om människans responstid är 250ms så är det okej att visa en frame i 250ms för att sedan visa nästa. Jag tror inte du sade det rätt ut, men du verkade antyda det. Se nedan:

Skrivet av Ozzed:

250ms i snitt blir alltså 40hz, så över det borde man inte kunna märka någon skillnad

Skrivet av Ozzed:

Jag däremot har med vetenskap hävdat att eftersom visuella reaktionstiden ligger någonstans på 250ms så är allt över 40Hz helt OK.

Du glömde inte en nolla, men du lade till en nolla då du tolkade 250ms korrelerar till 40 Hz när det i verkligheten korrelerar till 4 Hz. Och då är det stora misstaget uppenbarligen inte att du fick matematiken fel med faktor tio, utan att din logik skulle nå slutsatsen att man inte ser skillnad mellan 4 Hz och 144 Hz. (Vilket du ändå har sagt att man gör när man ställer de två bredvid varandra, vilket nog var argumentation emot dig själv?)
om jag tolkade ditt argument rätt, vilket ju inte är garanterat, så verkar du ha missat ditt tankefel för att det doldes bakom ett matematiskt misstag. Och sådant händer, men problemet är att att du flera gånger har antytt (eller sagt rätt ut) att din åsikt endast följer vetenskapliga teorier (och att empiricism i sig inte är bra nog). Men i det här fallet leder din ickevetenskapliga spekulation (som i min mening generellt är okej, men som du verkar vilja sky) till ståndpunkten att 4 Hz är bra nog och att man inte ser skillnad om man går över det?

Jag kan som sagt ha tolkat fel någonstans, så rätta mig om så är fallet.

(Edit: Och jag försöker inte antyda att du tycker att 4 Hz är bra nog, bara att det var det din logik betydde utan att du insåg det själv. Vilket visar att nu gjort fel någonstans, och att din åsikt inte var vetenskaplig.)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Ligger nog en del sanning i vad killen säger. Jag tror att en stor del av dom som gnäller över 30fps är hardcore PC gamers. Och det är en vanesak, efter ett fåtal timmar tror jag man vänjer sej. För några år sedan så låste jag min fps i Diablo för att minska på ljudnivåer, och det var låst på 30 i säkert ett år. Visst flöt det på otroligt mycket bättre när den va uppe i 60 igen, men det vänjde jag mej vid igen illa kvikt.

Livslängden lär ju vara betydligt längre på konsollerna också. Lite dåligt kanske 2017, men något att gnälls över? Nej

Jag tror nog också att åtminstone en del personer kan vänja sig, men jag tvivlar starkt på att dessa personer inte längre känner av någon skillnad mot 60 fps. Sedan kan det ju finnas lite gömda effekter som trötthet och huvudvärk (som inte kommer från någon nocebo-effekt, lol) också, även om kanske inte alla personer känner av lika starka obehag.

För övrigt gör det nog också skillnad om man jämför ett FPS (eller third person eller annat spel där mus/joystick kontrollerar kameran) mot t.ex. spel med någon sorts top-down view eller statisk kamera. Visst märks nog fortfarande ökad input delay av, men att det inte finns någon kamera som behöver vara väldigt precis kan definitivt göra upplevelsen mindre upplevt hackig. Sedan är det också skillnad på skärm och input metod också. En TV har väl i regel högre input lag än de flesta datorskärmar (rätta mig om jag har fel här), vilket gör den ökade trögheten mellan 30 och 60 fps mindre märkbar. En joystick, som i de flesta scenarion är svårare att manövrera med precision än en mus, kan också bidra till att minska känslan av slöhet vid 60 -> 30 fps, vilket ju är bra för konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Vart då? Ditt resonemang verkade vara att om människans responstid är 250ms så är det okej att visa en frame i 250ms för att sedan visa nästa. Jag tror inte du sade det rätt ut, men du verkade antyda det. Se nedan:

Jag tänker på ljudet. Du påpekade att det är 170ms och inte 17 som jag skrev.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Gäller det även om det är 240Hz och dippar till 200? Eller finns det någon undre gräns.

Vid 4 FPS så uppfattas det ju inte ens som rörlig bild så det är väl i så fall "sunt förnuft" att likaså där anta att det såklart märks skillnad.

Sen tycker jafg inte att det går att anta "sunt förnuft" om folk påstår saker.

Jag själv tycker ju saker flyter på bra från ungefär 18fps... Ska jag då anta att alla som inte tycker det skämtar?

Något som däremot kan konstateras är att en hel del folk här inte ens tycker att deras egen argumentation håller då de känner sig tvingade att ta till personangrepp för att förstärka sin ståndpunk. Något som alltid är beklagligt och för den delen lätt att genomskåda om man ens är lite påläst i retorik.

Dipp av FPS känner du av i CS:GO ja det händer typ bara vid smokes och HE eller dålig server.
Du märker hacket som kommer men då är fel på servern oftast.

Men jag spelar i 300 FPS så drop till 200 får jag inte men droppar jag från 300 till 240 så märker man att det typ kommer ett hack bild skit.

Men typ overwatch märker man inte lika hårt då det inte är samma typ av FPS känsla.
Men där är jag inte lika seriös.
I UT / quake hade jag blivit förbannad för där ska aldrig fpsn någonsin droppa för motorn klarar 600 FPS.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Vad tramsar du då för? När jag sa att jag kan gå ned till typ 18fps utan att märka skillnad sa du "säg inte det högt bara".

Jag har fått uppfattningen i tråden att du tror att alla mår dåligt av låg framerate och de som inte gör det ljuger, och du backar dina påståenden med att du testat på folk?

Det jag vill komma åt är att det inte är en allmängiltig sanning.

Skrivet av Ozzed:

Nä. Jag kör 83hz. Har överklockat skärmen då överklockning är en kul sak tycker jag (är 75Hz egentligen)

Däremot är GTA V inställt på ultra och då går det i 18-40fps för mig och jag tycker ändå det flyter fint och inte hackar.

Dock är det en allmängiltig sanning att ögat med enkelhet bör kunna uppfatta samt urskilja Hz/FPS över 60 utan större svårigheter. Och en MS på 4 är heller inte en omöjlighet att känna av, då som jag redan nämnt är det något piloter har uppvisat kunna urskilja förändringar på.
Den största faktorn när det kommer till att uppfatta rörelse över 50-60Hz/<4 MS, det kommer ner till hur mycket/hur snabba ljusförändringarna är, vilket då om man går efter Bloch's Law kan uppnå ca. motsvarande 500fps(Hz).

Om du tycker att 18-40fps är okej att spela på, bra för dig! Men det är en subjektiv uppfattning om vad som är okej och inte något vetenskapligt alls - Vilket blir väldigt hypokritiskt med tanke på hur du hackat på Tvelander och hans åsikter/tester.

Skrivet av Jockew1989:

Jo jag länkade ju en riktig rapport för typ 5 inlägg sen så det var redan klarlagt för länge sen

Skickades från m.sweclockers.com

Jag började läsa från sida 9 i tråden, kollade inte så långt bak då det mestadels var en massa svammel.
Taggade dig, Ozzed och Tvelander då det var ni som dök upp mest.

Men med det sagt så står jag fortfarande bakom Bloch's Law(då det är den mest genomgående och utförliga studien jag läst) när det kommer till hela denna debatten, oavsett vad subjektiva åsikter säger eller ej

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Däremot är GTA V inställt på ultra och då går det i 18-40fps för mig och jag tycker ändå det flyter fint och inte hackar.

Herregud, det är ju helt ospelbart.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Dock är det en allmängiltig sanning att ögat med enkelhet bör kunna uppfatta samt urskilja Hz/FPS över 60 utan större svårigheter.
Den största faktorn när det kommer till att uppfatta rörelse över 50-60Hz kommer ner till hur mycket/hur snabba ljusförändringarna är, vilket då om man går efter Bloch's Law kan då uppnå ca. motsvarande 500fps(Hz).

Om du tycker att 18-40fps är okej att spela på, bra för dig! Men det är en subjektiv uppfattning om vad som är okej och inte något vetenskapligt alls - Vilket blir väldigt hypokritiskt med tanke på hur du hackat på Tvelander och hans åsikter/tester.

Jag har inte hackat på Tvelander eller hans tester, det enda jag har försökt förmedla är att det inte håller som "bevis" för att det gäller alla.

Jag har varit ute efter vetenskapliga belägg för att det är en allmängiltig sanning och fått anekdotiska "bevis" för mig räcker inte det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Jag tänker på ljudet. Du påpekade att det är 170ms och inte 17 som jag skrev.

Det var jag som påpekade det, och OK, då förstår vi vad du menade när du skrev att du glömde en nolla.

@zetruz inlägg kvarstår likväl med full kraft.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Herregud, det är ju helt ospelbart.

Då kan jag väl spela det ospelbara.

Sen är jag också väldigt konstnärligt lagd och måste jag ställa ner grafiken så stympar det spelupplevelsen för mig. Jag vill se saker så som spelskaparen tänkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Något som däremot kan konstateras är att en hel del folk här inte ens tycker att deras egen argumentation håller då de känner sig tvingade att ta till personangrepp för att förstärka sin ståndpunk. Något som alltid är beklagligt och för den delen lätt att genomskåda om man ens är lite påläst i retorik.

Det underliga är att du säger att du inte förstår hur folk slänger ut pengar på placebo (dvs 60fps) mao att du anser oss som tycker att det är klar skillnad mellan 30 och 60 fps vara underliga varelser som hittar på. När folk sätter sig emot detta så är det inte okej eftersom folk inte får försöka övertyga dig att 30 vs 60 fps faktiskt är verklighet och inte påhitt.

Jag som individ tycker det är solklar skillnad mellan 30 och 60 fps. När 144Hz skärmarna kom trodde jag inte det kunde bli bättre men när jag var på ett event hos Inet och såg CS flyta på i 144Hz så såg jag den stora skillnaden mellan 60 och 144 fps. Jag har dock inget vetenskapligt bevis för detta men det betyder inte att jag har fel.

Jag kan tycka det är konstigt att du inte gör det men är det så så är det så. Och likaså är det okej att jag och många andra här i tråden ser den uppenbara skillnaden mellan 30, 45, 60, 90 osv fps.

Det som inte är okej är någon gubbe som Phil Spencer ska bestämma att jag inte ska bry mig om 60fps!!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det underliga är att du säger att du inte förstår hur folk slänger ut pengar på placebo (dvs 60fps) mao att du anser oss som tycker att det är klar skillnad mellan 30 och 60 fps vara underliga varelser som hittar på. När folk sätter sig emot detta så är det inte okej eftersom folk inte får försöka övertyga dig att 30 vs 60 fps faktiskt är verklighet och inte påhitt.

Jag som individ tycker det är solklar skillnad mellan 30 och 60 fps. När 144Hz skärmarna kom trodde jag inte det kunde bli bättre men när jag var på ett event hos Inet och såg CS flyta på i 144Hz så såg jag den stora skillnaden mellan 60 och 144 fps. Jag har dock inget vetenskapligt bevis för detta men det betyder inte att jag har fel.

Jag kan tycka det är konstigt att du inte gör det men är det så så är det så. Och likaså är det okej att jag och många andra här i tråden ser den uppenbara skillnaden mellan 30, 45, 60, 90 osv fps.

Det finns dock visst vetenskapligt stöd för det som ironiskt nog länkade av Ozzed själv här i tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Förstod att detta skulle spåra ur i kommentarsfältet.

haha min första tanke när jag såg att det var 300+ svar på denna artikel var att det visst var ett hett diskussionsämne om att det inte är Microsofts sak att bestämma över spelutvecklarnas beslut (vilket jag inte tycker är konstigt öht), men det slutade visst i det gamla vanliga

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Sen är jag också väldigt konstnärligt lagd och måste jag ställa ner grafiken så stympar det spelupplevelsen för mig. Jag vill se saker så som spelskaparen tänkt.

Detta har jag full respekt för. Om du i ett visst spel finner en för dig optimal balans mellan grafikkvalitet och flyt vid, säg, 20 fps ska du givetvis spela så. För mig ligger sweetspoten högre, och den skiljer sig mellan olika spel. Att du och jag har olika sådan sweetspot är inget konstigt eller fel.

Vill också tillfoga en kommentar för att belysa den fetade formuleringen från ett perspektiv som du möjligen inte tänkt på. Det är ingen invändning, utan mer en komplettering. Jag har skapat ett spel i mitt liv (klon av gammalt DOS-spel), så jag kan bidra med hur en spelskapare tänkt. Följande är alltså min syn, som skapare, på hur "mitt" spel ska upplevas:

Skrivet av Alling:

Det är viktigt att skalning ej förekommer, ty bilden ska vara helt skarp och pixelmappad – både för att man lättare ska kunna se hur nära man är ett hinder och för att det ser bättre ut rent visuellt. Men minst lika viktigt är det att spelet flyter på i de 60 fps det är designat för. (Mer än så hade inte gett i närheten av den effekt som högre framerate generellt ger, ty spelarnas hastighet är 60 pixlar/sekund.) Det är helt oacceptabelt att frameraten sjunker under det, men skalning ger jag faktiskt användaren möjligheten att slå av, om större bild önskas. I "mitt" spel anser alltså jag som skapare att flytet är viktigare än den grafiska kvaliteten, och då tycker jag som sagt att den sistnämnda är viktig.

Med det vill jag bara lyfta möjligheten att det i något annat spel kan vara så att skaparen tänkt att spelet hellre ska spelas i, säg, 30 fps med lägre inställningar än 20 fps med maxade inställningar. Det vill säga, det finns ingen garanti för att alla världens spelskapare tycker att den grafiska kvaliteten alltid går före flytet i alla lägen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Om jag nån gång får tummen ur och tar min master eller magister så får jag se till att göra ett forskningsarbete på detta. Kandidaten hade lite med saken att göra, men inget som är applicerbart på diskussionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jockew1989:

Det finns dock visst vetenskapligt stöd för det som ironiskt nog länkade av Ozzed själv här i tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Inte relaterat till gaming nej

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

@VadSaDu: Det beror helt och hållet vad din skärm har uppdatreringsfrekvens.
Har den 60hz är 60 perferkt(anser jag maen nån annan vill kanske ha 300fps trots att man inte kan se fler än 60) men om man ska hårddra det så kräver FPS\strategi spel mest och dessutom en skärm som klarar samma fps,annars det annars finns tex Nvidia v-synch alt Freesync för att kunna ställa in så du får samma fps som skärmen kan visar men detta funkar inte heller klockrent.
Counterstrike är troligen ett av dom spelen som det ev kan uppfattas som för lite med 60 fps,men det har mycket med svarstider att göra också(förmodligen ännu mer)!? Då jag inte vet såkert när det gäller detta ska jag int uttala mig, men har jag svårt att se att man vid ett blindtest skulle märka nån större skillnad på 60 och 300fps på en 60hz skärm. Placebo är bevisat att det finns och fungerar, däremot ifall det har med det att bgöra har jag ingen aning om!!!

Alternativt Nvidia Freesync och Amd´s motsvarighet heter men är ungefär samma grej ,om det nu är skärmen som anpassar sig efter fpsen eller om det är tvärtom, har jag tyvärr ingen koll på.

Det roliga är att jag hör aldrig folk klaga på filmer man tittar på där PAL som vi har här är 24,något fps vs NTSC som är 60fps men där färgerna inte är lika bra som PAL-systemet.

OBS, detta gällde för några år sedan det har förändrats sen(stösta förändringen är HD sändingar och högupplöst material)
Jag är en sådan person som skaffade Laserdisc tex när den kom och hade en videoapparat som tog alla format och detta var(väldigt dyrt på den tiden) dyrt på den tiden) som klarade alla format(för min del region var det region 1 filmera som gällde (US and A) du kunde frå dom något år eller även tidigare än när dom kom hit till Sv!

Nu är det helt andra spelregler när det gäller speciellt film, min åsikt är ta bort regionrestriktionerna och släpp filmer alt serier i Världspremiärer istället, nuvarande system skapar piratkopiering pga man vill se en film som släppts i US and A men inte här som man längtat efter att se.
Lite som kuriosa så hgade jag den första The Matrix över ett år inna de-n gick upp på bio i Sverige.
Vad är det som gör att dom känner sig tvugna att dela vrlden i bitar pga film\serier? Har aldrig förstått det och förmodligen kommer jag aldrig göra det heller.,

Lite matnyttig info när det gäller film\tv https://sv.wikipedia.org/wiki/Phase_Alternating_Line

https://gaming.stackexchange.com/questions/185469/are-ntsc-an...

EDIT: Nu har vi digitaltv DVB-t och jag vet inte ifall detta skiljer länder emellan, orkar inte läsa på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det underliga är att du säger att du inte förstår hur folk slänger ut pengar på placebo (dvs 60fps) mao att du anser oss som tycker att det är klar skillnad mellan 30 och 60 fps vara underliga varelser som hittar på. När folk sätter sig emot detta så är det inte okej eftersom folk inte får försöka övertyga dig att 30 vs 60 fps faktiskt är verklighet och inte påhitt.

Jag som individ tycker det är solklar skillnad mellan 30 och 60 fps. När 144Hz skärmarna kom trodde jag inte det kunde bli bättre men när jag var på ett event hos Inet och såg CS flyta på i 144Hz så såg jag den stora skillnaden mellan 60 och 144 fps. Jag har dock inget vetenskapligt bevis för detta men det betyder inte att jag har fel.

Jag kan tycka det är konstigt att du inte gör det men är det så så är det så. Och likaså är det okej att jag och många andra här i tråden ser den uppenbara skillnaden mellan 30, 45, 60, 90 osv fps.

Det som inte är okej är någon gubbe som Phil Spencer ska bestämma att jag inte ska bry mig om 60fps!!

Skrivet av Alling:

Detta har jag full respekt för. Om du i ett visst spel finner en för dig optimal balans mellan grafikkvalitet och flyt vid, säg, 20 fps ska du givetvis spela så. För mig ligger sweetspoten högre, och den skiljer sig mellan olika spel. Att du och jag har olika sådan sweetspot är inget konstigt eller fel.

Vill också tillfoga en kommentar för att belysa den fetade formuleringen från ett perspektiv som du möjligen inte tänkt på. Det är ingen invändning, utan mer en komplettering. Jag har skapat ett spel i mitt liv (klon av gammalt DOS-spel), så jag kan bidra med hur en spelskapare tänkt. Följande är alltså min syn, som skapare, på hur "mitt" spel ska upplevas:

Med det vill jag bara lyfta möjligheten att det i något annat spel kan vara så att skaparen tänkt att spelet hellre ska spelas i, säg, 30 fps med lägre inställningar än 20 fps med maxade inställningar. Det vill säga, det finns ingen garanti för att alla världens spelskapare tycker att den grafiska kvaliteten alltid går före flytet i alla lägen.

Hela tråden har ju blivit en soppa och det finns så många lösa ändar att det blir svårt att fortsätta.

Det som kan konstateras är att då det är vetenskapligt bevisat att människan uppfattar 12fps och uppåt som att det flyter, och för mig så märker jag ingen skillnad på om det är film eller spel vid ~18 fps och uppåt, så har jag antagit att "flyt är flyt" för alla, men folk i tråden har ju påpekat att deras egen subjektiva upplevslse skiljer sig, så jag tror inte det går komma längre.

Jag får helt enkelt inse att det har saknats en parameter (upplevelsen i spel), som för mig är samma oavsett om jag spelar eller ser på film, och därför har jag antagit att det är så för alla, mycket på grund av att det har saknats vetenskapliga belägg för att själva flytet ändras när man speler.

Men sen har diskussionen kommit att handla om "känslan" man har när man spelar i hög respektive låg uppdateringsfrekvens, och jag har då avfärdat folks påståenden baserat på något som gäller för film, och antagit att eftersom det inte är någon skillnad för mig så är det inte skillnad för någon annan heller, och det är ju inte rätt, så jag får backa där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

@Ozzed: Ungefär samma upplevelse här, man måste skilja på Päron och Äpplen. Jag har testat ställa ner grabbens(18år)dator och han skäller ut mig när jag berättar efter en stund. Kul att jävlas lite samtidigt . Men då säger jag till honom att med så(vet inte hur många hundra timmar) bakom spelen\t så märker han inte att något har förändrats ens, och om det nu vore så stor skillnad borde skulle han se det omgående. Sen är det stor skillnad på vilken uppsättning av hårdvara man har, men när man sitter vid samma dator och jag halverar fpsen och han inte ens märker av det över huvud taget förrän jag talar om det? Svårt att veta vad som är sant,synbart eller märkbart!

Permalänk
Medlem

Man får ju ont i huvudet och blir illamående om det är kassa 30 fps.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pierre232:

@Ozzed: Ungefär samma upplevelse här, man måste skilja på Päron och Äpplen. Jag har testat ställa ner grabbens(18år)dator och han skäller ut mig när jag berättar efter en stund. Kul att jävlas lite samtidigt . Men då säger jag till honom att med så(vet inte hur många hundra timmar) bakom spelen\t så märker han inte att något har förändrats ens, och om det nu vore så stor skillnad borde skulle han se det omgående. Sen är det stor skillnad på vilken uppsättning av hårdvara man har, men när man sitter vid samma dator och jag halverar fpsen och han inte ens märker av det över huvud taget förrän jag talar om det? Svårt att veta vad som är sant,synbart eller märkbart!

I vilket spel? från vilken FPS till vilken FPS och vilken skärm?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

OK, det är möjligt att en enskild person kan uppleva att 15Hz är lika bra som 120Hz. Det förändrar dock inte resultaten av blindstudien som jag länkade till, där 43 av 50 deltagare föredrog 120Hz framför 60Hz.

Gå in på https://www.testufo.com och klicka runt lite bland testerna. Det normala är alltså att man ska uppleva rörelserna som har hälften av skärmens frekvens som suddiga / ryckiga. Om man inte ser skillnad så är det bara att gratulera; då behöver man nämligen ingen värstingdator med dyr panel från AU Optronics.

Skickades från m.sweclockers.com