Microsoft: "Varför bryr du dig om 60 FPS?"

Permalänk
Medlem

Klarar mig fint på 30 fps på konsoler när man väl sätter sig ner och börjar spela ett tag, det som är mycket viktigare är jämn frame timing och stabil FPS.

Stör mig mer på ett spel som dippar mellan 25-30 fps än skillnaden mellan stabila 30 och stabila 60. Samma sak gäller för ett spel som har frame dips mellan 50 och 60 även om fps är högre än låsta 30.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Jo men vad för pryl lyssna du bra kvalitet med?

Du måste ju ha rätt high end stuff för att "känna" skillnaden hela vägen.
Nu pratar jag inte 2-4k range kanske nu pratar jag om Media enhet + dac + lurar upp mot 15k-30k där det börjar hända något tycker jag.

Jo, jag förstår vad du menar. Vill inte lägga de pengarna bara för att testa om jag hör verklig skillnad. Får väl passa på att gå in på hifi-klubben när jag är i en stad där detta finns. Kan ju vara så att jag är hårdvarubegränsad. Däremot är jag känslig för missljud, dvs om det är något som inte låter som det brukar...om hastigheten inte stämmer t ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, om frametimes skulle vara ett ickeproblem hade 30fps varit tillräckligt i många titlar, vilket det också är på konsol. Pc spelare stirrar sig blinda på framerate... vilket egentligen inte säger så mycket eftersom spelet kan ha katastrofala frametimes. I Quake Champions och Quake Live vill jag bruteforcea 250fps, för ju högre framerate desto mindre inverkan har ojämna frametimes. Men som sagt, om utvecklarna av spel ser till att det levereras en jämn bildström så är 30 och 60 fps klart good enough när man sitter med en handkontroll i soffan och kliar sig själv i skrevet samtidigt som man lirar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Adrenochrome:

Jo, jag förstår vad du menar. Vill inte lägga de pengarna bara för att testa om jag hör verklig skillnad. Får väl passa på att gå in på hifi-klubben när jag är i en stad där detta finns. Kan ju vara så att jag är hårdvarubegränsad. Däremot är jag känslig för missljud, dvs om det är något som inte låter som det brukar...om hastigheten inte stämmer t ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Mm förstår, men gå in i riktig hifi med hela kalaset uppsatt korrekt är inte bra XD
Man blir kräsen ^^ (äger 6-7 lurar) och har inte fortsatt köpa ny nu för det tar aldrig slut samma med datorer ofc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Här har alla ni tvivlare bevis, tror de som inte kan se skillnad på detta är extremt få. Speciellt om man kallar sig "gamer" och spelar annat än webbläsarspel.

EDIT: Då det bevisligen inte är självklart för alla så se för guds skull till att välja 60fps läget på filmen innan du jämför, helst "1440p60".

https://www.youtube.com/watch?v=CRlFjQLQbLU

Som natt och dag. Hade dock önskat att jag kunde nöja mig med 18 fps som någon påstod här (ofattbart hur det är möjligt dock). Datorn blir så mycket billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Varför drar du upp elallergiker?
Har sett en annan tråd där drar upp det med?

Bara en fråga alltså, inget annat ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Jo för det är ett talande fenomen för nosseboeffekt. DVS personerna lider verkligen, och mår dåligt, men rent vetenskapligt finns inga belägg, utan symptomen infinner sig om personen tror att det finns elektriska apparater i närheten, även när så inte är fallet.

På samma sätt menar jag att om du har en 240Hz skärm, och säger till folk att det är 30 eller 60Hz, eller vad de nu påstår sig må dåligt av, så kommer de må dåligt.

Samma sak om jag skulle ställa @Tvelander framför 2st 240Hz-skärmar, och säga att en är 144Hz, och be honom peka ut vilken, så skulle han välja en av dem. Finns inte en chans att han skulle säga "men du båda är 240Hz.

Om det nu vore så att vi är känsliga för uppdateringsfrekvens, och vi lever i den marknadsekonomi vi gör, så skulle naturligtvis någon propsat för att en fentiosjumiljonershetrzskärm uppfullits för länge sedan. Det brukar nämligen vara så att finns det ett uttalat behov så följer marknaden efter. "Follow the money" som man säger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som vanligt går folk batshit åt båda hållen.
Alla har vi preferenser men man måste ju förstå att man satsar på den breda massan.

Sen gällande flyt i spel mellan 30,60,120fps osv så tycker jag folk stirrar blint på just de tre bokstävera. Fps är ju ett genomsnitt.

Det viktigaste är ju att man har en jämn ström bilder under hela sekunden.
Jag menar 30fps som levereras jämt, dvs 1frame per 1/30sek lär uppfattas som jämnare än 120fps där 120frames rendereras 1 _halvan_ av sekunden följt av 0frames den andra.

Att en maskin med högre kapacitet lider mindre av detta är ju oftast ett faktum.

Larvigt ex: man har 1miljon i årsinkomst och man kan inte spara. Fast i december får man 0kr. Det blir ju en ganska tråkig jul jämfört med den som har 400000:- jämt utdelat (även så i december).

Sen att man _måste ha_ 144fps för att kunna spela harpan ställer jag mig ytterst tveksam till.

Men som sagt det viktigaste är att det är jämna rörelser. Om det sedan visar sig vara jämnare på en maskin mer kapacitet så är det ju så. Men... betyder det verkligen att just 144fps är optimalt eller är det bara så att maskinen som kan leverera 120+ har en jämnare renderering?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Jo för det är ett talande fenomen för nosseboeffekt. DVS personerna lider verkligen, och mår dåligt, men rent vetenskapligt finns inga belägg, utan symptomen infinner sig om personen tror att det finns elektriska apparater i närheten, även när så inte är fallet.

På samma sätt menar jag att om du har en 240Hz skärm, och säger till folk att det är 30 eller 60Hz, eller vad de nu påstår sig må dåligt av, så kommer de må dåligt.

Samma sak om jag skulle ställa @Tvelander framför 2st 240Hz-skärmar, och säga att en är 144Hz, och be honom peka ut vilken, så skulle han välja en av dem. Finns inte en chans att han skulle säga "men du båda är 240Hz.

Om det nu vore så att vi är känsliga för uppdateringsfrekvens, och vi lever i den marknadsekonomi vi gör, så skulle naturligtvis någon propsat för att en fentiosjumiljonershetrzskärm uppfullits för länge sedan. Det brukar nämligen vara så att finns det ett uttalat behov så följer marknaden efter. "Follow the money" som man säger.

"Samma sak om jag skulle ställa @Tvelander framför 2st 240Hz-skärmar, och säga att en är 144Hz, och be honom peka ut vilken, så skulle han välja en av dem. Finns inte en chans att han skulle säga "men du båda är 240Hz."

Sätter du mig framför båda i cs:go så vet jag direkt vilken som är 240Hz eller va menar du? eller om båda är 240Hz eller om båda är 144Hz. Det kan jag identifiera på under 10 sekunder.
Så säg ingenting du har absolut noll koll på och insatt i.

Allt du säger i tråden angående vad jag kan eller inte kan jämföra tar jag som felaktigt.

Sen i mina tester säger jag aldrig vad skärmen har för specs eller inställningar annars så blir hela testet missvisat.

Tro mig jobbat med detta enormt länge och spelat på elitenivå FPS så det är lugnt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hellre 30fps och fullsmetat med ögongodis än 60fps och dålig grafik. Det är min åsikt.

Hjärnan börjar uppfatta en serie bilder som "rörliga" ungefär vid 15fps, så dubbelt upp, alltså 30 borde vara mer än tillräckligt för att det ska flyta.

Sen finns det ju såklart kategorin "elallergiker" och övriga nossebo-offer som på riktigt mår dåligt av själva "vetskapen" att det är 30 och inte 60fps men i en blindstudie så är det ytterst få som ser skillnad.

För det första har det ju påpekats att det där inte är sant, det är ju uppenbart med länkarna som delats. Vi ser skillnad. Men även bortom det så är det en sak du missar, och det är att vi inte pratar om att se skillnad, men att känna den. Att gå från 60fps till 30fps i ett filmklipp käns som en mycket mindre skillnad än att gå från 60fps till 30fps i ett spel. Det är två olika frågor där bildfrekvens i spel är kategoriskt viktigare än bildfrekvens i film. Anledningen till detta är att spel har "se-upplevelsen" (att titta) som film har, men utöver det har spel även responstid till din input. Man ska alltså komma ihåg att skillnaden i spel är större än skillnaden i film.
Högre bildfrekvens är objektivt bättre, med diminishing returns - och sedan varierar det mellan människor hur stor eller liten de upplever att skillnaden är, såklart, och det är helt okej att föredra bättre grafik i lägre bildfrekvenser. För mig är det upplösning (native) > bildfrekvens > grafik.
Jag kan tänka mig att 60fps kommer bli mer och mer populärt dock.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Samma sak om jag skulle ställa @Tvelander framför 2st 240Hz-skärmar, och säga att en är 144Hz, och be honom peka ut vilken, så skulle han välja en av dem. Finns inte en chans att han skulle säga "men du båda är 240Hz."

Sätter du mig framför båda i cs:go så vet jag direkt vilken som är 240Hz eller va menar du? eller om båda är 240Hz eller om båda är 144Hz. Det kan jag identifiera på under 10 sekunder.
Så säg ingenting du har absolut noll koll på och insatt i.

Allt du säger i tråden angående vad jag kan eller inte kan jämföra tar jag som felaktigt.

Sen i mina tester säger jag aldrig vad skärmen har för specs eller inställningar annars så blir hela testet missvisat.

Tro mig jobbat med detta enormt länge och spelat på elitenivå FPS så det är lugnt.

Det du säger är att jag ska lita på dig för att du säger att det är så?

OK... Jag såg tomten rida på en enhärning igår.. Tror du mig?

Om inte, redogör för varför och fundera på om det också skulle kunna appliceras på det du förväntar dig att jag ska tro på dig för.

För att öka min trovärdighet så kan jag ju säga att jag jobbat med tomten och enhörningar på elitnivå så det är lugnt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Det du säger är att jag ska lita på dig för att du säger att det är så?

OK... Jag såg tomten rida på en enhärning igår.. Tror du mig?

Om inte, redogör för varför och fundera på om det också skulle kunna appliceras på det du förväntar dig att jag ska tro på dig för.

För att öka min trovärdighet så kan jag ju säga att jag jobbat med tomten och enhörningar på elitnivå så det är lugnt.

Jag försöker inte få dig tro mig om det är de du tror.

jag försöker få dig att fatta att du har fel på typ nästan alla inlägg du gjort.

Och postar fakta om saker som har noll med gaming i höga Hz / FPS att göra.

Jag ser skillnad direkt på Hz om jag får röra musen i spel CS:GO Overwatch WoW etc.
Sen om du inte tror på mig det skiter jag i.

men du beter dig som en 5 åring när du drar såna paralleller med att ta fram elallergi och tomten.

Bara det du sa om film vs spel är samma sak typ fick mig vända mig inombords .....

Försten tittar du e-sport FPS något?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag försöker inte få dig tro mig om det är de du tror.

jag försöker få dig att fatta att du har fel på typ nästan alla inlägg du gjort.

Och postar fakta om saker som har noll med gaming i höga Hz / FPS att göra.

Jag ser skillnad direkt på Hz om jag får röra musen i spel CS:GO Overwatch WoW etc.
Sen om du inte tror på mig det skiter jag i.

Du försöker ju få mig att fatta att jag har fel genom att hänvisa till din egen upplevelse som är just din egen, och inte oberoende verifierbara data.

Den lilla vetenskapliga biten du tagit upp har jag ju redan motbevisat för ingen har såpass bra reaktionstid som 33ms.

250ms i snitt blir alltså 40hz, så över det borde man inte kunna märka någon skillnad, ens i fps-spel. Notera då att jag pratar om visuell stimuli, för ljud vet jag att det ligger på 17ms.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jo för det är ett talande fenomen för nosseboeffekt. DVS personerna lider verkligen, och mår dåligt, men rent vetenskapligt finns inga belägg, utan symptomen infinner sig om personen tror att det finns elektriska apparater i närheten, även när så inte är fallet.

På samma sätt menar jag att om du har en 240Hz skärm, och säger till folk att det är 30 eller 60Hz, eller vad de nu påstår sig må dåligt av, så kommer de må dåligt.

Samma sak om jag skulle ställa @Tvelander framför 2st 240Hz-skärmar, och säga att en är 144Hz, och be honom peka ut vilken, så skulle han välja en av dem. Finns inte en chans att han skulle säga "men du båda är 240Hz.

Om det nu vore så att vi är känsliga för uppdateringsfrekvens, och vi lever i den marknadsekonomi vi gör, så skulle naturligtvis någon propsat för att en fentiosjumiljonershetrzskärm uppfullits för länge sedan. Det brukar nämligen vara så att finns det ett uttalat behov så följer marknaden efter. "Follow the money" som man säger.

Testa sitt ett par timmar med 144Hz eller 240Hz och sen switcha tillbaka till 30/60 Hz. Har du inget fel på dina ögon så kan jag garantera dig att du kommer känna ett visst obehag och även yrsel/illamående.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Du försöker ju få mig att fatta att jag har fel genom att hänvisa till din egen upplevelse som är just din egen, och inte oberoende verifierbara data.

Den lilla vetenskapliga biten du tagit upp har jag ju redan motbevisat för ingen har såpass bra reaktionstid som 33ms.

250ms i snitt blir alltså 40hz, så över det borde man inte kunna märka någon skillnad, ens i fps-spel. Notera då att jag pratar om visuell stimuli, för ljud vet jag att det ligger på 17ms.

Bara detta inlägg visar att du har sjukt liten insikt

Tror inte du inser hur fakta fel du har.
@Alling

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkov2:

Att folk diskuterar värdet av 120 vs 240 Hz osv kan jag förstå, men att 30 vs 60 debatten fortfarande verkar existera år 2017 är märkligt. Men men, bra för dom som inte märker skillnad antar jag.

Japp. Det är underbart

Tror att alla som säger att det är skillnad inbillar sig eller ljuger

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Testa sitt ett par timmar med 144Hz eller 240Hz och sen switcha tillbaka till 30/60 Hz. Har du inget fel på dina ögon så kan jag garantera dig att du kommer känna ett viss obehag och även yrsel/illamående.

Att man blir yr/illamående av en försämring oavsett vad är ju inte så konstigt.

Men här i tråden så argumenterar ju folk som om de absolut inte kan spela i 30Hz oavsett vad, och det köper jag inte. Det finns ingen som hänvisat till något vetenskapligt utan man använder känsloargument. Jag däremot har med vetenskap hävdat att eftersom visuella reaktionstiden ligger någonstans på 250ms så är allt över 40Hz helt OK.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Att man blir yr/illamående av en försämring oavsett vad är ju inte så konstigt.

Men här i tråden så argumenterar ju folk som om de absolut inte kan spela i 30Hz oavsett vad, och det köper jag inte. Det finns ingen som hänvisat till något vetenskapligt utan man använder känsloargument. Jag däremot har med vetenskap hävdat att eftersom visuella reaktionstiden ligger någonstans på 250ms så är allt över 40Hz helt OK.

250MS hahahahahahan nästan så jag gråter XD

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

250MS hahahahahahan nästan så jag gråter XD

The average reaction time for humans is 0.25 seconds to a visual stimulus, 0.17 for an audio stimulus, and 0.15 seconds for a touch stimulus.

https://backyardbrains.com/experiments/reactiontime

Du får gråta hur mycket du vill, men jag går bara på det som är vetenskapligt bevisat.

(0,25s är 250ms)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

The average reaction time for humans is 0.25 seconds to a visual stimulus, 0.17 for an audio stimulus, and 0.15 seconds for a touch stimulus.

https://backyardbrains.com/experiments/reactiontime

Du får gråta hur mycket du vill, men jag går bara på det som är vetenskapligt bevisat.

Får du gärna göra
Men helt o-relevant i diskussionen

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Att man blir yr/illamående av en försämring oavsett vad är ju inte så konstigt.

Men här i tråden så argumenterar ju folk som om de absolut inte kan spela i 30Hz oavsett vad, och det köper jag inte. Det finns ingen som hänvisat till något vetenskapligt utan man använder känsloargument. Jag däremot har med vetenskap hävdat att eftersom visuella reaktionstiden ligger någonstans på 250ms så är allt över 40Hz helt OK.

För en normal människa där de inte mäter hur ofta personerna utsätts för skärmar med 100+ Hz skärmar?

Om du bara har 144-240Hz skärmar så vänjer du ju ögonen vid det. Jag har dock aldrig sett en så specifik forskning om just ögon och 144-240Hz skärmar?

Eftersom man känner en skillnad att gå från 30-60-144-240 oavsett om du går uppåt eller neråt så betyder det ju att ögonen vänjer sig vid Hz du sitter med.

Så om den "visuella reaktionstiden" ändras eller inte beroende på vilken skärm du vant in dig på finns inte vad jag vet idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Får du gärna göra
Men helt o-relevant i diskussionen

Hur är det irrelevant?

Du pratar ju om att det är skillnad när man spelar eftersom det är interaktivt, och om skärmen då har en högre uppdateringsfrekvens än vad man visuellt hinner reagera på så borde det inte "kännas".

Det enda du har kommit med när jag efterfrågat vad du har för belägg för det du säger är ju "jag och mina polare upplever att...". Visst, men som jag sagt innan så upplever också elallergiker besvär utan vetenskapliga belägg för det.

Jag går inte med på att det går bevisa att folk upplever en faktisk skillnad utan vetenskapliga belägg för det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Du försöker ju få mig att fatta att jag har fel genom att hänvisa till din egen upplevelse som är just din egen, och inte oberoende verifierbara data.

Den lilla vetenskapliga biten du tagit upp har jag ju redan motbevisat för ingen har såpass bra reaktionstid som 33ms.

250ms i snitt blir alltså 40hz, så över det borde man inte kunna märka någon skillnad, ens i fps-spel. Notera då att jag pratar om visuell stimuli, för ljud vet jag att det ligger på 17ms.

Reaktionstid har ingen som helst relevans.

Och hade ditt resonemang varit giltigt hade du varit ute och cyklat med en faktor 10, för 40 Hz motsvarar 25 ms per frame, inte 250.

Din källa skriver dessutom att reaktionstiden för ljudstimuli är 170 ms, inte 17 ms som du "vet" att det är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Haha...

Dessa folk som behöver en trovärdig källa a la socialdemoktratisk anda.

När hela livet är svart på vitt framför dom.

Köttbullar är inte runda, hitta mig en källa på det. Tills dess stämmer det inte. Vill ha ett riktigt test för att övertyga mig. Inte att du säger det. "Gå till matbutiken och kolla" fungerar inte heller.

Jag hoppas du aldrig blir läkare eller forskare.

Har inget med politik att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Hur är det irrelevant?

Du pratar ju om att det är skillnad när man spelar eftersom det är interaktivt, och om skärmen då har en högre uppdateringsfrekvens än vad man visuellt hinner reagera på så borde det inte "kännas".

Det enda du har kommit med när jag efterfrågat vad du har för belägg för det du säger är ju "jag och mina polare upplever att...". Visst, men som jag sagt innan så upplever också elallergiker besvär utan vetenskapliga belägg för det.

Jag går inte med på att det går bevisa att folk upplever en faktisk skillnad utan vetenskapliga belägg för det.

"Jag går inte med på att det går bevisa att folk upplever en faktisk skillnad utan vetenskapliga belägg för det."

Du måste va skit kul att testa saker på

Kan inte du komma hem till mig så ska jag slå hål på alla dina dator teser

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Lustigt att folk sitter på ett enthusiastforum och säger att 30fps är fullt tillräckligt.

30fps är INTE tillräckligt vad ni än säger. Om vi låtsas att ett spel hade två inställningar, ett för 30fps och ett för 60fps så skulle ni seriöst välja det första?

Jag har själv en PS4 Pro och de flesta spelen körs i 30 just pga otillräcklig hårdvara vilket så är fallet med konsolerna. Dock har vissa spel en Pro patch som gör att de antingen körs i 4K/30fps eller 1080p/60fps. Personligen väljer jag alltid 60fps just för att det är mjukare och mer följsamt och för mig mycket snällare mot ögonen. Visst, måste jag spela i 30fps så får det bli så eftersom jag inte har något val men om jag har det med en Pro patch så väljer jag alltid 60 om det finns.

Gällande min dator så strävar jag i detta fallet alltid över 100fps om möjligt just för att skillnaden mellan 60fps och 144fps också är stor. Jag skulle aldrig acceptera 30fps på datorn, då låter jag hellre bli att spela just det spelet.

När jag tex lirat Bloodborne på PS4 (1080p/30fps) och går över till Dark Souls 3 via datorn till TVn (4K/60fps) så känns det skönare och "lättare" att spela det andra spelet.

Finns spelet jag vill köpa till PC så väljer jag det självklart till PC just för att få tillgång till högre upplösningar och högre FPS (oftast är ju grafiken på PC nedskalad för att passa konsolerna ändå). Är det ett spel som passar handkontroll så är 4K/60fps målet, är det ett spel som kräver tangentbord och mus så är 1440p/144fps målet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

The average reaction time for humans is 0.25 seconds to a visual stimulus, 0.17 for an audio stimulus, and 0.15 seconds for a touch stimulus.

https://backyardbrains.com/experiments/reactiontime

Du får gråta hur mycket du vill, men jag går bara på det som är vetenskapligt bevisat.

(0,25s är 250ms)

https://www.youtube.com/watch?v=FhSHeYT2U70

kolla från 2:00

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Jag går inte med på att det går bevisa att folk upplever en faktisk skillnad utan vetenskapliga belägg för det."

Du måste va skit kul att testa saker på

Kan inte du komma hem till mig så ska jag slå hål på alla dina dator teser

Jag träffas gärna och testar. Men jag vill fortfarande hävda att slutsatserna inte håller som argument sålänge det saknas en vetenskaplig förankring.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Jag träffas gärna och testar. Men jag vill fortfarande hävda att slutsatserna inte håller som argument sålänge det saknas en vetenskaplig förankring.

HAHAH så du kan inte argumentera med test om inte vetenskapliga tester gjort?
Hör du ens va du säger?
jag till och med testat på min mamma som aldrig spelat dator i sitt liv och hon känner skillnad Enorm sådan från tex 60 till 240 hon tyckte 60 va hackigt och kändes konstigt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att man blir yr/illamående av en försämring oavsett vad är ju inte så konstigt.

Men här i tråden så argumenterar ju folk som om de absolut inte kan spela i 30Hz oavsett vad, och det köper jag inte. Det finns ingen som hänvisat till något vetenskapligt utan man använder känsloargument. Jag däremot har med vetenskap hävdat att eftersom visuella reaktionstiden ligger någonstans på 250ms så är allt över 40Hz helt OK.

Skrivet av Ozzed:

Du försöker ju få mig att fatta att jag har fel genom att hänvisa till din egen upplevelse som är just din egen, och inte oberoende verifierbara data.

Den lilla vetenskapliga biten du tagit upp har jag ju redan motbevisat för ingen har såpass bra reaktionstid som 33ms.

250ms i snitt blir alltså 40hz, så över det borde man inte kunna märka någon skillnad, ens i fps-spel. Notera då att jag pratar om visuell stimuli, för ljud vet jag att det ligger på 17ms.

40 Hz (40fps) blir 25 millisekunder, inte 250. Kan du utveckla ditt argument? 4 Hz är 250ms, och du menar ju gissningsvis inte at 4fps är bra nog, så varför vill du ha just 10 frames inom människans genomsnittliga(!) reaktionstid?

Men låt oss säga att din logik var just att responstiden ska reflektera mellanrummet som är människans responstid. Logiken skulle alltså betyda att 4fps är bra nog för det är den genomsnittliga personens responstid (250ms). Anledningen till att detta är ett uppenbart fel är att människans respons inte klickar precis fyra gånger per sekund. Om det var fallet, om vi bara kunde ta in ny information fyra gånger per sekund, då skulle 4fps vara perfekt. Helt rätt tänkt. Men responstid fungerar inte så eftersom det är ett kontinuerligt flöde av information. Därför blir det ett tankefel, som lyckligtvis är enkelt att se när man påpekar att din logik betyder att 4fps är bra nog.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk

> Jag kan inte se på något under 50 eftersom det ger mig migrän / huvudvärk. Det det ut som ett bildspel.
> Jag kan se på film i 24 utan problem. För när det är film så ser det helt plötsligt inte ut som ett bildspel, och den låga FPSen ger mig inte migrän lägre.

Jag vet att ett spel och en film inte är samma sak, men detta handlar enbart om uppdateringsfrekvens​en på bildrutorna. Om du inte klarar en uppdateringsfrekvens​ på under 50 alls, så borde du inte klara av när uppdateringsfrekvens​en är under 50 överhuvudet, oavsett om det kommer från ett spel eller en film.