Microsoft: "Varför bryr du dig om 60 FPS?"

Permalänk
Avstängd

Haha...

Dessa folk som behöver en trovärdig källa a la socialdemoktratisk anda.

När hela livet är svart på vitt framför dom.

Köttbullar är inte runda, hitta mig en källa på det. Tills dess stämmer det inte. Vill ha ett riktigt test för att övertyga mig. Inte att du säger det. "Gå till matbutiken och kolla" fungerar inte heller.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av oouhdawg:

Haha...

Dessa folk som behöver en trovärdig källa a la socialdemoktratisk anda.

När hela livet är svart på vitt framför dom.

Köttbullar är inte runda, hitta mig en källa på det. Tills dess stämmer det inte. Vill ha ett riktigt test för att övertyga mig. Inte att du säger det. "Gå till matbutiken och kolla" fungerar inte heller.

Köttbullar är inte runda inget går nästan gör helt runt så du har FEEEEL ;););); ))

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag vill ha fakta från din sida där 15-30 FPS är behagligt med rätt förutsättningar.

The temporal sensitivity and resolution of human vision varies depending on the type and characteristics of visual stimulus, and it differs between individuals. The human visual system can process 10 to 12 images per second and perceive them individually, while higher rates are perceived as motion.[1] Modulated light (such as a computer display) is perceived as stable by the majority of participants in studies when the rate is higher than 50 Hz through 90 Hz. This perception of modulated light as steady is known as the flicker fusion threshold. However, when the modulated light is non-uniform and contains an image, the flicker fusion threshold can be much higher, in the hundreds of hertz.[2] With regard to image recognition, people have been found to recognize a specific image in an unbroken series of different images, each of which lasts as little as 13 milliseconds.[3] Persistence of vision sometimes accounts for very short single-millisecond visual stimulus having a perceived duration of between 100 ms and 400 ms. Multiple stimuli that are very short are sometimes perceived as a single stimulus, such as a 10 ms green flash of light immediately followed by a 10 ms red flash of light perceived as a single yellow flash of light.[4]

https://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill

@Alling 30 FPS i CS:GO det är något vi strävar efter va? och via en TV på 100MS + motionblur.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Haha...

Dessa folk som behöver en trovärdig källa a la socialdemoktratisk anda.

När hela livet är svart på vitt framför dom.

Köttbullar är inte runda, hitta mig en källa på det. Tills dess stämmer det inte. Vill ha ett riktigt test för att övertyga mig. Inte att du säger det. "Gå till matbutiken och kolla" fungerar inte heller.

Ja, visst känns det som att vi sitter och diskuterar typ Chemtrails? ^^

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

The temporal sensitivity and resolution of human vision varies depending on the type and characteristics of visual stimulus, and it differs between individuals. The human visual system can process 10 to 12 images per second and perceive them individually, while higher rates are perceived as motion.[1] Modulated light (such as a computer display) is perceived as stable by the majority of participants in studies when the rate is higher than 50 Hz through 90 Hz. This perception of modulated light as steady is known as the flicker fusion threshold. However, when the modulated light is non-uniform and contains an image, the flicker fusion threshold can be much higher, in the hundreds of hertz.[2] With regard to image recognition, people have been found to recognize a specific image in an unbroken series of different images, each of which lasts as little as 13 milliseconds.[3] Persistence of vision sometimes accounts for very short single-millisecond visual stimulus having a perceived duration of between 100 ms and 400 ms. Multiple stimuli that are very short are sometimes perceived as a single stimulus, such as a 10 ms green flash of light immediately followed by a 10 ms red flash of light perceived as a single yellow flash of light.[4]

https://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate

Du tar det som fakta? jag gråter nästan.
Nu visar tydligt du har verkligen inte koll i ämnet om spel och Hz.

Nu hoppar jag av tråden.
Ni andra kan fortsätta argumentera med 0 verklighets befogat prat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

60Hz är verkligen minsta möjliga som är behagligt att spela i och har vart standard på pc sidan sedan gud vet hur länge och som tur var är vi på väg till betydligt snabbare skärmar i framtiden. Att det fortfarande 2017 argumenteras för att "30Hz är tillräckligt" gör mig både förbryllad och besviken.

Permalänk
Medlem

Äh, huvudsaken det är jämna frametider så har jag inte haft några problem med de konsolspel som jag har spelat.

Jag tror att det är precis som Phil säger att de flesta som köper en Xbox bryr sig inte om det är 30 eller 60 fps och att det är upp till speltillverkaren att göra den bedömningen vilken fps som spelet ska köras i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

The temporal sensitivity and resolution of human vision varies depending on the type and characteristics of visual stimulus, and it differs between individuals. The human visual system can process 10 to 12 images per second and perceive them individually, while higher rates are perceived as motion.[1] Modulated light (such as a computer display) is perceived as stable by the majority of participants in studies when the rate is higher than 50 Hz through 90 Hz. This perception of modulated light as steady is known as the flicker fusion threshold. However, when the modulated light is non-uniform and contains an image, the flicker fusion threshold can be much higher, in the hundreds of hertz.[2] With regard to image recognition, people have been found to recognize a specific image in an unbroken series of different images, each of which lasts as little as 13 milliseconds.[3] Persistence of vision sometimes accounts for very short single-millisecond visual stimulus having a perceived duration of between 100 ms and 400 ms. Multiple stimuli that are very short are sometimes perceived as a single stimulus, such as a 10 ms green flash of light immediately followed by a 10 ms red flash of light perceived as a single yellow flash of light.[4]

https://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate

Va?! Läser du ens vad du kopierar?

Samma text:

The temporal sensitivity and resolution of human vision varies depending on the type and characteristics of visual stimulus, and it differs between individuals. The human visual system can process 10 to 12 images per second and perceive them individually, while higher rates are perceived as motion.[1] Modulated light (such as a computer display) is perceived as stable by the majority of participants in studies when the rate is higher than 50 Hz through 90 Hz. This perception of modulated light as steady is known as the flicker fusion threshold. However, when the modulated light is non-uniform and contains an image, the flicker fusion threshold can be much higher, in the hundreds of hertz.[2] With regard to image recognition, people have been found to recognize a specific image in an unbroken series of different images, each of which lasts as little as 13 milliseconds.[3] Persistence of vision sometimes accounts for very short single-millisecond visual stimulus having a perceived duration of between 100 ms and 400 ms. Multiple stimuli that are very short are sometimes perceived as a single stimulus, such as a 10 ms green flash of light immediately followed by a 10 ms red flash of light perceived as a single yellow flash of light.[4]

Det är ju ett motbevis för allt du har sagt i tråden än så länge. -.-

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du tar det som fakta? jag gråter nästan.

Datan kommer ju från vetenskapliga studier så vad skall man annars göra?

Jag vet att det i samhället i stort idag är vanligt att anvärda allt som inte bekräftar ens egen världsbild som lägn men... Liksom, vad ska jag annars hänvisa till?

Jag har extrerna vetenskapliga studier som stödjer det jag säger.

Du har din egen uppfattning, och tycker inte att vetenskapliga studier räcker för att bevisa något....

Så vi kommer nog inte längre tror jag.

Det känns lite som jag försöker bevisa att jorden är rund och folk går runt och säger att det är trams för "det syns ju att den är platt", så jag får väl helt enkelt inse att även om jag har vetenskapen på min sida (och vetenskapligt bevis är något jag kräver för att tro på något) så räcker inte det i det här fallet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Datan kommer ju från vetenskapliga studier så vad skall man annars göra?

Jag vet att det i samhället i stort idag är vanligt att anvärda allt som inte bekräftar ens egen världsbild som lägn men... Liksom, vad ska jag annars hänvisa till?

Jag har extrerna vetenskapliga studier som stödjer det jag säger.

Du har din egen uppfattning, och tycker inte att vetenskapliga studier räcker för att bevisa något....

Så vi kommer nog inte längre tror jag.

Det känns lite som jag försöker bevisa att jorden är rund och folk går runt och säger att det är trams för "det syns ju att den är platt", så jag får väl helt enkelt inse att även om jag har vetenskapen på min sida (och vetenskapligt bevis är något jag kräver för att tro på något) så räcker inte det i det här fallet.

För det är inte fakta för spel vid låga Hz och höga Hz i spel vid 3D / 2D Vy
Länka mig test för det så läser jag annars är det BS.
Du kommer aldrig vinna för jag har minst 50 pers som kan backa upp samma sak.
DU MÅSTE testa det själv du kan inte "länka" fakta på att jag har fel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Va?! Läser du ens vad du kopierar?

Samma text:

The temporal sensitivity and resolution of human vision varies depending on the type and characteristics of visual stimulus, and it differs between individuals. The human visual system can process 10 to 12 images per second and perceive them individually, while higher rates are perceived as motion.[1] Modulated light (such as a computer display) is perceived as stable by the majority of participants in studies when the rate is higher than 50 Hz through 90 Hz. This perception of modulated light as steady is known as the flicker fusion threshold. However, when the modulated light is non-uniform and contains an image, the flicker fusion threshold can be much higher, in the hundreds of hertz.[2] With regard to image recognition, people have been found to recognize a specific image in an unbroken series of different images, each of which lasts as little as 13 milliseconds.[3] Persistence of vision sometimes accounts for very short single-millisecond visual stimulus having a perceived duration of between 100 ms and 400 ms. Multiple stimuli that are very short are sometimes perceived as a single stimulus, such as a 10 ms green flash of light immediately followed by a 10 ms red flash of light perceived as a single yellow flash of light.[4]

Det är ju ett motbevis för allt du har sagt i tråden än så länge. -.-

Jag tycker inte att det går emot något av det jag skrev. Påpekar ju innan i tråden att folk som "ser skillnad på t. ex 144 och 120Hz upplever en nossebo-effekt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur klarar du av att se på TV som, som bara är 25fps? Att man lägt till lite motion blur borde ju inte räcka om du på allvar är så känslig?

Möjligt att du kanske är något slags unikum, men för de flesta handlar det nog snarare om detta:

https://www.youtube.com/watch?v=O2hO4_UEe-4

Jag tycker ofta också att TV hackar, och jag tillhör dem som gillade 48fps på Hobbit. Men du vet lika väl som jag att i en film ska man inte styra samtidig. Samt och kanske viktigast. Kameran har en annan slutartid (vilket ger en blure som man ofta är van vid) än i ett spel och sedan så om de inte fått till det efterrenderade om de har sådant så tycker hjärnan att det är konstigt. Och ofta spelar man ett spel längre än man kollar på en film eller på ett serie avsnitt.

För mig tar det några timmar att vänja mig vid att spela på min xbox360 för att jag måste reagera så mycket i förväg på 30fps spell. Men jag ser inte flytet. 50-60 fås är minns för mig. Men jag spelar inte snabba tittlar utan prerender frame 1 och v-sync av. Innan lcd körde jag alltid mins 85hz på minna CRT. Men det är en annan teknik om vi pratar hur ögat uppfattar det hela så vi ska nog gå därhän i detta.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte att det går emot något av det jag skrev. Påpekar ju innan i tråden att folk som "ser skillnad på t. ex 144 och 120Hz upplever en nossebo-effekt.

Och det är inte sant
Skit kul verkligen
Sätter du mig blindtest i CS:GO / UT med 120Hz vs 144 så märker jag skillnad dra musen 20 centimeter till höger dra ett halft varv.

FPS scenen spelat med 100Hz sedan forever och finns anledning, även när LCD / TFT kom med 100Hz /120Hz lagga dom för att CRT hade 0 inputt lagg och alla proffs spel med CRT till typ 2006-2007 innan det kom OK skärmar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Jaaa, varför bry sig om framerates lilla pappa consolepeasant? Gå och smek din Kexbox nu...

Sony och MS kör sina falska PR marknadsföringar om "4K" för att försöka hålla sig i ajour med utvecklinge och vara relevanta i Console vs PC kriget. Det löjliga är att det de måste uppoffra för att nå sina "4K" inte väger upp själva förbättringen i upplösning. Kolla på IGN's AC: Origins 20 minute gameplay video, pausa videon på lite olika ställen i videon och se hur otroligt nedskalade grafikeffekter är.

Biprodukten av att pusha 4 gånger högre upplösning än förra generatonens konsoller är uppoffringen av ögongodis i form av grafikeffekter. Förra generationen så uppoffrade man bildfrekvenser för att kunna pusha grafikeffekterna så högt som möjligt, denna generation uppoffrar man som sagt grafikeffekterna. Ironiskt på ett löjligt sätt hur dessa konsolmakare och konsolspelsutvecklare håller på.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte att det går emot något av det jag skrev. Påpekar ju innan i tråden att folk som "ser skillnad på t. ex 144 och 120Hz upplever en nossebo-effekt.

Jo, men du beskriver ju också att du anser att 30 fps är något gyllne snitt? Eller misstar jag mig helt nu?

Sen så är studierna från texten du kopierade utförda på filmsekvenser som saknar interaktivitet så jag vet inte hur pass lämpade de är för denna diskussion.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Grumie:

Jo, men du beskriver ju också att du anser att 30 fps är något gyllne snitt? Eller misstar jag mig helt nu?

Sen så är studierna från texten du kopierade utförda på filmsekvenser som saknar interaktivitet så jag vet inte hur pass lämpade de är för denna diskussion.

"Sen så är studierna från texten du kopierade utförda på filmsekvenser som saknar interaktivitet så jag vet inte hur pass lämpade de är för denna diskussion"

Noll verklighets förankring då det har noll med spel göra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

För det är inte fakta för spel vid låga Hz och höga Hz i spel vid 3D / 2D Vy
Länka mig test för det så läser jag annars är det BS.
Du kommer aldrig vinna för jag har minst 50 pers som kan backa upp samma sak.
DU MÅSTE testa det själv du kan inte "länka" fakta på att jag har fel.

Det börjar snarare likna en religion. Du har folk som tror på det du säger, som enligt dig trumfar all fakta och alla studier.. Hör du hur det låter?

Även om jag hittar och länkar studier som visar att man inte ser skillnad i dubbelblinda studier, så kommer ju inte det ändra på att du har 50-60 pers som bekräftar det du vill höra. Då väger ju det tyngre för dig oavsett. Därför menar jag att det är lite som elallergi. Det finns hur mycket studier som helst som visar att det är hittepå, men personer som lider av det lider ändå på riktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är lätt att man sned-tänder lite på den här clickbait-rubriken, men jag tyckte Phil Spencers svar var ganska nyanserat?

Något i stil med "Microsoft låter spelutvecklarna bestämma hur de avväger fps emot alla andra faktorer som finns och så länge spelupplevelsen är najs är det kanske mindre relevant?"

Jag har spelat nedskalade spel i lägre än önskad upplösning som jag älskat, haft fantastiska upplevelser i ca 30 fps och lyssnat på riktigt bra musik i halvdassiga hörlurar. Spelar hellre ett spel i 30 fps som uppslukar mig än ett semi-immersive spel i stabila 60 fps, men det är ju olika antar jag

Permalänk
Medlem

Kan medge att det är ett skapat behov - en gång i tiden lirade man Doom på en 486 SX33 utan att lida nämnvärt av det - men sedan jag skaffade en G-syncskärm märkte jag att inte ens 60 FPS räcker längre. Upptäcktes efter att ha nostalgitrippat lite med Quake 4, som ju är låst till denna uppdateringsfrekvens.

Edit: "nossebo" blev ju dagens garv förresten, låter som nån liten håla i djupaste Tiveden eller nåt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Det börjar snarare likna en religion. Du har folk som tror på det du säger, som enligt dig trumfar all fakta och alla studier.. Hör du hur det låter?

Även om jag hittar och länkar studier som visar att man inte ser skillnad i dubbelblinda studier, så kommer ju inte det ändra på att du har 50-60 pers som bekräftar det du vill höra. Då väger ju det tyngre för dig oavsett. Därför menar jag att det är lite som elallergi. Det finns hur mycket studier som helst som visar att det är hittepå, men personer som lider av det lider ändå på riktigt.

"Du har folk som tror på det du säger"

Nej jag har inte sagt något för dom jag har inte förberett dom på något jag har inte GJORT någonting.

jag har bara ställt två datorer med samma skärmar brevid varandra och sagt testa spela och återkom va du tycker.

jag har inte lagt upp något om att vi testar Hz eller om vi testar gameplay eller om vi testar musen eller om vi testar internet.

Testet är HELT fritt från förklaring av någon form.

Allt är bara för se vad personen i fråga tyckte va skillnad och va dom känner.

Så lägg ner säga jag får folk tro på vad jag säger.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ständigt dessa diskussioner om vad ögat kan uppfatta. Det räcker med ett visst antal FPS för att man ska uppfatta något som en rörelse, men det säger inte att man inte upplever det som en ryckig rörelse, och det säger inte heller att man inte uppfattar ännu högre frekvenser.

30FPS funkar i vissa spel, inte i andra. 60FPS är alltid bättre, men det är inte säkert att 60FPS istället för 30 gör skillnad för ett specifikt spel om grafiken blir för lidande. Jag skulle inte offra grafiken i Uncharted 4 för att få bättre flyt t.ex.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker film såväl som spel flyter på bra i 24fps... Nedåt 18 börjar det väl hacka lite men inte så jag direkt stör mig.

Detta är helt obegripligt för mig och säkert många andra här på forumet. Den gräns som för dig ligger vid 18 fps ligger för mig snarare vid 80–100 fps beroende på spel. Det är dock inget fel med att, som du, tycka att 24 fps i spel "flyter på bra" (även om jag för mitt liv inte kan förstå det), men de övriga påståenden och jämförelser du presenterar är så fel att man inte vet var man ska börja.

Skrivet av Ozzed:

Så du menar att man skulle uppleva saker som mindre "smooth" bara för att man själv påverkar det?

Självklart. Jag kan kolla på film i 24 fps (det är störande lågt, men det funkar), men jag kan absolut inte spela i 24 fps. Det enda jag kan göra i ett spel som rullar i 24 fps är att sitta och skratta åt vilket bildspel det är.

Citat:

Visst kan det bli ett visst "input lag" om det är allt för låg frekvens men 30fps get max input lag på 33,3 milisekunder. Det är långt över de allra flestas reaktionstid så jag ser fortfarande inte att det skulle finnas vetenskapligt bevisbara orsaker.

"Reaktionstid"? "Vetenskapligt bevisbara orsaker"? Snälla, sluta.

30 fps ger enormt faktiskt och upplevt input lag jämfört med 60 fps, som i sin tur ger tungt input lag jämfört med 144 fps.

Det har hänt flera gånger att jag satt mig och spelat konsolspel hos kompisar, bara för att inom kort lägga ifrån mig kontrollen i frustration över det ständiga hackandet. Detta är alltså i långsammare spel än FPS, utan mus och utan att jag visste vilken framerate det var.

Då min mainskärm var en Yamakasi Catleap Q270 2B (2560x1440 @ 110 Hz; detta var alltså innan jag ens hade provat 144 Hz) och jag spelade CS märkte jag att det var något som var fel; det flöt inte bra. Men jag såg ju att det var 110 Hz i Windows, så jag försökte intala mig att jag "såg fel" eller något, men det gick till slut inte. När jag tog tag i problemet visade det sig att man behövde en särskild drivrutin till skärmen för att CS skulle förstå att 110 Hz fanns, annars blev det 60 Hz. Med den drivaren installerad fungerade det som en dröm.

Bara två exempel på hur man ser skillnad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Är lätt att man sned-tänder lite på den här clickbait-rubriken, men jag tyckte Phil Spencers svar var ganska nyanserat?

Något i stil med "Microsoft låter spelutvecklarna bestämma hur de avväger fps emot alla andra faktorer som finns och så länge spelupplevelsen är najs är det kanske mindre relevant?"

Jag har spelat nedskalade spel i lägre än önskad upplösning som jag älskat, haft fantastiska upplevelser i ca 30 fps och lyssnat på riktigt bra musik i halvdassiga hörlurar. Spelar hellre ett spel i 30 fps som uppslukar mig än ett semi-immersive spel i stabila 60 fps, men det är ju olika antar jag

Håller med på detta. Man såg på långt håll att det skulle bli en hetsig diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Haha...

Dessa folk som behöver en trovärdig källa a la socialdemoktratisk anda.

När hela livet är svart på vitt framför dom.

Köttbullar är inte runda, hitta mig en källa på det. Tills dess stämmer det inte. Vill ha ett riktigt test för att övertyga mig. Inte att du säger det. "Gå till matbutiken och kolla" fungerar inte heller.

Ursäkta, men vad i hela friden har "socialdemokratisk anda" med källkritik och göra? Och om det nu har med varandra att göra så är det väl endast positiv? I vilken sne världsbild är det negativt med informerade åsikter och beslut? Det är väl självklart att du inte ska tro på allt du läser bara för att att det står så?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraxx:

För er som inte ser skillnad på 30 och 60 fps borde ni leka runt lite här.
https://frames-per-second.appspot.com/
Ni kommer aldrig bli nöjd med 30 fps efter det.

Varför läste jag ditt inlägg, det här blir dyrt.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Du har folk som tror på det du säger"

Nej jag har inte sagt något för dom jag har inte förberett dom på något jag har inte GJORT någonting.

jag har bara ställt två datorer med samma skärmar brevid varandra och sagt testa spela och återkom va du tycker.

jag har inte lagt upp något om att vi testar Hz eller om vi testar gameplay eller om vi testar musen eller om vi testar internet.

Testet är HELT fritt från förklaring av någon form.

Allt är bara för se vad personen i fråga tyckte va skillnad och va dom känner.

Så lägg ner säga jag får folk tro på vad jag säger.

Fast du har ju helt uppenbart haft någon slags agenda med dina tester. Eller är du bara extremt intresserad av vad folk tycker om olika bilduppdateringsfrekvenser? 100 pers är ju också ett stort antal så din studie måste ju ha tagit mycket tid i anspråk i så fall?

Sen gäller det som sagt absolut inte alla. Jag känner både folk som är som jag att runt 30 duger fint och vissa som påstår att de "måste" ha minst 120Hz för att kunna spela bekvämt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Ursäkta, men vad i hela friden har "socialdemokratisk anda" med källkritik och göra? Och om det nu har med varandra att göra så är det väl endast positiv? I vilken sne världsbild är det negativt med informerade åsikter och beslut? Det är väl självklart att du inte ska tro på allt du läser bara för att att det står så?

I dagens samhälle så har alla som inte bekräftar ens egen världsbild en "agenda" och allt som man inte gillar kan man avfärda som lögner. Källkritik och kritiskt granskande och fakta och sådan där skit är omodernt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gott folk,
Bara jag som tycker att de som skriver här med åsikter, bör så endast göra det OM hen har lagt ner tid på att jämföra spel för egen del på en 4k skärm, blandat mellan (4k+lite godis30fps) och (1080 +max godis 60fps).
Jag har gjort detta och har följande jag vill säga för min upplevelse:
Det blir inte en "vanesak" som vissa säger. lagg/låg fps påverkar din prestation i spel. Det går inte att komma ifrån effekten av sirap. Generellt alla spel som är av intresse att pressa i 4k, når du inte 60fps med utan att investera dyrt i hårdvara om du ska ha allt ögongodis på.
Att säga att det blir en "vanesak" eller "duger" är att underkasta sig.
Det är stor skillnad på "duger" och "bra", tänk på det.

En slutsats jag upplevde efter att ha använt en 4k skärm i ca året nu:
60fps 1080 med max allt.
Jämfört med.
30fps 4k typ low, lite medium details.
Du kommer få en sjukt mycket bättre bild med 1080. Således är det mest sannolikt att du vänjer dig vid den lägre upplösningen för den har mer detaljer, högre fps. Än att du skulle vänja dig vid 30fps högre upplösning, mindre detaljer för att hårdvaran inte orkar.

Snälla bemöt argument med egna erfarenheter i dessa fall. Era åsikter håller inget värde om ni inte ens är insatta i det och har fått utvärdera skillnaderna.

OBS: Missförstå mig inte. 4k med allt på max.... satan vad vackert det är, men på nya titlar är det inte möjligt utan senaste hårdvaran.(om spelet inte är krävande så klart, så gör ingen anmärkning på det tack, det säger sig självt).

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Fast du har ju helt uppenbart haft någon slags agenda med dina tester. Eller är du bara extremt intresserad av vad folk tycker om olika bilduppdateringsfrekvenser? 100 pers är ju också ett stort antal så din studie måste ju ha tagit mycket tid i anspråk i så fall?

Sen gäller det som sagt absolut inte alla. Jag känner både folk som är som jag att runt 30 duger fint och vissa som påstår att de "måste" ha minst 120Hz för att kunna spela bekvämt.

" Eller är du bara extremt intresserad av vad folk tycker om olika bilduppdateringsfrekvenser?"

Helt korrekt, jag har noll agenda för det är helt ointressant för mig.

Jag vill bara testa om folk tycker det är skillnad, sen säger man varför och vad det kostar.

Nog fått 10-15 pers att köpa en 144Hz + skärm utan att jag ens sagt ett ord om att dom kanske ska testa 144Hz.

Dom har själva gått köpt en och sen skrivt att det är som helt nytt spel.
Mest i Overwatch CS:GO, UT, WoW SC2 etc Dota 2 lol.

Jag försöker aldrig övertyga folk om något för jag själv tycker så IRL.

Jag även låtit folk testa min PC på DH med 120Hz 144Hz 3x Surround swift med g-sync och 4-WAY SLI etc och testa på sånt som inte går testa någonstans i Sverige typ.

Och varenda person så som 12 år till 50 + säger att det där hade man velat ha och då har jag aldrig sagt innan vad jag har om dom ska testa den.

När jag hjälper folk IRL med telefoner datorer, paddor internet köp eller mobiler så lägger jag allt mitt tyckande 150 % åt sidan och fokuserar 150% på va personen i fråga eftersöker eller försöker ta reda på vad personen inte vet om men vill ha.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240