Microsoft "Project Scorpio" heter Xbox One X – får pris och lanseringsdatum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

USB3 på playstation går till och med slöare än Sata2 portarna......
Vet inte hur dom lyckats men så illa är det tyvärr.

Prestandavinsten med Solid state skulle kunna vara enorm med laddningstider på ca 4 sekunder istället för 30-60 som det är nu.
Ett alternativt sätt att lösa priset på är att begränsa spelens storlek till 128gb och låta Spelet föras över i bakgrunden från en HDD till SSD medans man spelar, om inte det sliter för mycket på lagringsmediumet.

Om vi skulle rakt av ändra från HDD till SSD(500GB) så skulle man få lägga på minst 1500Kr men jag menar då att upplevelsen blir väldigt mycket bättre.

500 GB går fint som ett media center som du skall stream Netflix på, eller stream filmer från ditt NAS/Plex-server, men blir snabbt väldigt trångt om du skall ha lite installerade AAA-titlar och DLC:er. 1TB är nog det praktiska minimum som jag skulle rekommendera för PS och XB idag.

Blir rätt dyrt påslag med SSD då. Är inte säker på att marknaden skulle svälja det (finns ju de som klagar på priserna på PS4P och XB1X redan som de är i dag med mekaniska diskar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Mjo. Men om man visar sin nya konsol så vill man väl också på något vis "sälja in" den.

Sälja in de har de ju redan börjat med (inte minst nu på E3).

För att köpa den så är det november månad som gäller som första tillgänglighet (inte innan).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Inte ett ord av vr ,hur blir det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ho, ho!

Jo, helt sant!

Alla vill ha 1080Ti-prestanda, men helst för en tusenlapp.

Precis. Alltid ska det gnällas på något, och gärna innan man ens vet exakt hur saker kommer att bli.

Skrivet av martinot:

Mirialia har en historia att hata på allt med både PS och XB. Det är 100% Nintendo som gäller där (sedan kan jag helt hålla med om att detta är fel tråd för det).

Det visste jag inte. Tack för heads-up.

Tycker att nästintill alla jämförelser mellan PS4/XB och Nintendo Switch är märkliga då det är två ganska olika koncept.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Vill man ha äkta 4k ultra@60FPS oavsett spel får man hosta upp pengarna på PC'n..

Det där kommer alltid att vara ett flytande mål, och inte en exakt definition.

Men du har helt rätt; vill man ha den maximala prestanda som tekniskt går att uppbringa så är det PC som gäller (och ett bra bankkonto/intresse).

Så kommer det nog även att fortsätta att vara för bra många år framåt (även om både Sony och Microsoft ryckt upp sig bra med sina senaste konsoler).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Den är $100 för dyr.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Precis. Alltid ska det gnällas på något, och gärna innan man ens vet exakt hur saker kommer att bli.

Det visste jag inte. Tack för heads-up.

Tycker att nästintill alla jämförelser mellan PS4/XB och Nintendo Switch är märkliga då det är två ganska olika koncept.

Håller med.

Switch är en fantastiskt fin maskin som handhållen konsol, och den med absolut högst prestanda (inte ens de bästa och dyraste iPad kan konkurrera där). Däremot att ha HDMI ut ser jag mer som ett kul koncept och en extra bonusmöjlighet (tex. för att ta med till landet, eller fortsätta spela spel på större skärm som du påbörjat i handhållet läge).

Skall man använda Switch som främst/enbart som stationär så går den, från att vara prestandaledande bärbar, till att bli en mycket svag konsol även jämfört med billigare alternativ som PS4S och XB1S. Jämfört med PS4P och XB1X så är det inte ens en match.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sälja in de har de ju redan börjat med (inte minst nu på E3).

För att köpa den så är det november månad som gäller som första tillgänglighet (inte innan).

Ja och jag hoppas verkligen Microsoft ser till så att det släpps intressanta spel som utnyttjar kraften i Xbox One X. Annars ser jag ingen anledning till att köpa den.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med.

Switch är en fantastiskt fin maskin som handhållen konsol, och den med absolut högst prestanda (inte ens de bästa och dyraste iPad kan konkurrera där). Däremot att ha HDMI ut ser jag mer som ett kul koncept och en extra bonusmöjlighet (tex. för att ta med till landet, eller fortsätta spela spel på större skärm som du påbörjat i handhållet läge).

Skall man använda Switch som främst/enbart som stationär så går den, från att vara prestandaledande bärbar, till att bli en mycket svag konsol även jämfört med billigare alternativ som PS4S och XB1S. Jämfört med PS4P och XB1X så är det inte ens en match.

Så är det.

Dock, precis som du säger, som bärbar är den helt fantastisk. Satt och spelade Mario Kart, Puyo Puyo Tetris och Binding of Isaac med tre andra polare hela lördagen i helgen och vi hade fantastiskt roligt.

Men jag känner mig intresserad av den nya Xboxen också, ser ju ut att kunna fungera som en mycket bra mediamaskin om Microsoft lägger lite kärlek på OS:et.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja och jag hoppas verkligen Microsoft ser till så att det släpps intressanta spel som utnyttjar kraften i Xbox One X. Annars ser jag ingen anledning till att köpa den.

Jag har hör att de endast/främst kommer att satsa på att köra OG Xbox-spel från 2001 i den tidens upplösning.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

4K mediaspelare är mindre intressant för Sony verkar det som..

Frågan är varför?

Skrivet av backfeed:

Sannolikt vill Sony inte konkurrera med sig själva (alternativt att de inte ville skicka med en spelare innan de hunnit fått den att fungera riktigt bra, inklusive spelarprogramvaran):

Sony UBP-X800 (UHD BD-spelare)

Men ja, det är dumt. PS4 Pro borde ha UHD BD-spelare.

Den där är fruktansvärt dyr och frågan är då hur MS kan inkludera en sådan i Xbox One.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

XXX

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

SSD är inte alltid det gör en så stor praktisk skillnad för konsol och spelupplevelsen där. Du kan lätt ansluta en SSD via USB3 om du så önskar, men med är kanske inte alltid är värt det. Det är upp till dig givetvis, men de tester som jag sett indikerar inte så.

Sedan är det givetvis en prisfråga för både Sony och Microsoft. Dels så vill kunder ha hyfsat med lagring (1TB verkar vara praktisk nivå många önskar då 500GB är lite för lite på både PS och XB), och dels så är det redan nu många som klagar på att priserna är för höga på både PS4 Pro och XB1X (bara att läsa denna tråden).

Nja, det är ju så att konsoler hittills inte har inkluderats med SSD så att byta ut själv eller lägga till SSD via usb3 gör inte SSD rättvisa då konsolen i sig inte är optimerad för en SSD. Skulle microsoft inkludera en SSD från början skulle dom självklart optimera med alla funktioner som SSD utnyttjar, laddningstiderna skulle vara helt underbara och spelglädjen skulle vara lika stor som på PC. Och massproduceras det 1tb SSD till spelkonsoler så sjunker givetvis priset, microsoft har gjort bort sig , troligtvis kommer Sony tänka till och ligga ett steg före med detta i sin nästa konsol och inkludera SSD, då har dom kommit ikapp -igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Du får räkna in att vi har den nya elektronikskatten här i Sverige också som sossarna och MP ska rädda världen med. Så här i Sverige kommer samma maskin att kosta 6500 kr och hälften av spelarna kommer köpa maskinen från annat land.
Undrar hur våra kära sossar och MP tänker egentligen. Att frakta saker kommer kosta mer på miljön och butiker i detta land kommer gå ännu sämre.
Undrar hur de tror att elektroniktillverkarna ska bry sig för att en minimal marknad som Sverige med 10 milj invånare läger en extra kostnad på flamskyddsmedel och andra kemikalier. När ska Sverige förstå att marknaden är global.

Vad du egentligen borde fråga dig är hur alliansen tänkte, då det var de som fick idén till skatten.

Permalänk
Avstängd

Xbox One hade också 499 dollar som lanseringspris, så ingen skillnad där. Skillnaden nu är att dollarn låg runt 6.50 då och är uppe på 8.70 nu.

Permalänk
Livsnjutare 😎

För de som missade presskonferensen finns här en sammanfattning jag gjorde tidigt imorse;

För er som missade själva pressreleasen, eller bara vill ha en snabb sammanfattning kommer här själva presentationen i snabba drag:

Nu slår vi på stora trumman... vad skall namnet bli ?


... Aha!, mer X i Xbox! - Xbox One X


Den mest avancerade processorn i en konsol någonsin... säger väl inte så mycket förvisso.
Baserad på 16nm Finfet -teknik


Specs time!
GPU'n körs i 1172 MHz
12GB GDDR5 grafik-minne (inte HBM eller GDDR5X ?... mer X ju!)
Totalt 326GB/s minnesbandbredd


Vanlig traditionell luftkylning räckte tydligen inte denna gången...
Bra för oss konsumenter när det kommer till ljudnivå och storlek tänker jag!


Tydligen har de optimerat energihanteringen mycket, inga detaljer här direkt men utav bilden att dömma tycker jag det ser ut som ut som att de fläskat på med antal faser och lite annat.
Mycket liknar de mer avancerade "power deliviery" funktionerna vi ser på grafikkort från partnertillverkare.


Äkta 4K pratades det mycket om.
HDR
Wide color gamut
Premium Dobly Atmos -ljud
4K UHD Bluray uppspelning (det hade vi nästan förväntat oss efter Xbox One S ?)


Välkommen information var även att samtliga tillbehör som finns idag till Xbox One - kommer stödjas, och kan användas direkt till storebror Xbox One X.


Supersamling implementeras också för att återge väldigt hög detaljrikedom, även för de som inte har en 4K skärm/TV.
Alltså spelen renderas i 4K och sedan skalas ner till 1080P när de skickas ut till äldre enheter/ej 4K.


Förutom att detta sägs bli den mest avancerade konsolen någonsin till dags datum, är det även den minsta Xbox'en någonsin.


Det kommer även komma 30+ gratis uppdateringar till befintliga titlar som får "4K uppdateringar" - alltså Xbox One spel som i sin essens blir Xbox One X -titlar.

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Så cirka 6000kr i svenska butiker? $499 = 5448kr (inkl moms) sen cirka 400kr kemikalieskatt på det.

Rätt dyrt...

Vi får heller inte glömma Copyswede-skiten på 320kr. Den här maskinen kommer att kosta minst 5990kr i Sverige. Blir inte förvånad om lanseringspriset blir 6490kr enbart för att mjölka Xbox-fans på pengar, och att priset kommer gå ner till 5990kr inom några månader.

Inte värt det enligt mig. Idag kan du få tag på ett GTX 1080 för under 5500kr, och med tanke på att i stort sett alla av de exklusiva spelen även släpps till Windows 10 så känns det som att One X kommer att bli ett rejält misslyckande. Sony kommer förmodligen att köra över Microsoft totalt i natt. Om de sänker priset på PS4 Pro till $349 så lär det bli svårt för One X. Om de sänker till $299 så är One X dödsdömd redan nu.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Den där är fruktansvärt dyr och frågan är då hur MS kan inkludera en sådan i Xbox One.

Själva optiska läsaren i sig är nog inte så dyr, särskilt inte för Sony själva (omän de väl delat upp sig i en bunt dotterbolag som förmodligen måste köpa från varandra internt), men gratis är den förstås inte.

Den som MS använder är nog billigaste möjliga OEM-skrot de kunde hitta, för särskilt bra är inte den i Xbox One S - jag har en och den har problem med vissa skivor - jag blev t.ex. tvungen få min Deadpool UHD BD-skiva utbytt till en nyare pressning för att kunna se hela filmen, annars låste sig Xboxen totalt vid ett visst kapitel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vi får heller inte glömma Copyswede-skiten på 320kr. Den här maskinen kommer att kosta minst 5990kr i Sverige. Blir inte förvånad om lanseringspriset blir 6490kr enbart för att mjölka Xbox-fans på pengar, och att priset kommer gå ner till 5990kr inom några månader.

Inte värt det enligt mig. Idag kan du få tag på ett GTX 1080 för under 5500kr, och med tanke på att i stort sett alla av de exklusiva spelen även släpps till Windows 10 så känns det som att One X kommer att bli ett rejält misslyckande. Sony kommer förmodligen att köra över Microsoft totalt i natt. Om de sänker priset på PS4 Pro till $349 så lär det bli svårt för One X. Om de sänker till $299 så är One X dödsdömd redan nu.

Ska du köpa resten av delarna blir det ju några tusenlappar till utöver de 5500kr för bara grafikkortet. Sedan brukar det ju komma rätt bra inbytes erbjudanden när en ny version av konsolerna släpps. Så man kanske kan hamna på 4-4500kr om man har en vanlig one att byta in. Sedan har du ju endel Xbox 360 spel och nu även vanliga Xbox som du kan spela på One. Visst kommer datorn prestera bättre men det är inte lika smidigt att hålla på med en dator, en konsol kan typ alla hantera.

Egentligen tycker jag inte den är så dyr. Folk köper ju utan problem en ny iphone för 8000kr var 24/36 månad. Eller nya grafikkort för 4-8k i vissa fall varje år. Köpte du ex en Xbox one när den kom november 2013 (import) för 4500kr blir det ju knappt 100kr/månad fram till du uppgraderar till en One X och då kan du ju även sälja den gamla för någon tusenlapp. Tror nog en One X är aktuell typ 3-4 år den med men vi får se.

Och sony kommer säkert sänka priset på sin med tanke på hur den presterar. Xbox one X är knappast dödsdömd bara för en konsol med sämre hårdvara är billigare. Men de kanske släpper en Ps4 pro plus eller något.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Du får räkna in att vi har den nya elektronikskatten här i Sverige också som sossarna och MP ska rädda världen med. Så här i Sverige kommer samma maskin att kosta 6500 kr och hälften av spelarna kommer köpa maskinen från annat land.
Undrar hur våra kära sossar och MP tänker egentligen. Att frakta saker kommer kosta mer på miljön och butiker i detta land kommer gå ännu sämre.
Undrar hur de tror att elektroniktillverkarna ska bry sig för att en minimal marknad som Sverige med 10 milj invånare läger en extra kostnad på flamskyddsmedel och andra kemikalier. När ska Sverige förstå att marknaden är global.

Ett tips, läs på lite innan du uttalar dig nästa gång så slipper du framstå som en okunnig snick-snackare. Idén till den här skatten kom ursprungligen varken från S eller Mp, utan från ett parti i alliansen. Hemuppgift blir att ta reda på vilket med hjälp av en enkel googlesökning.

Försvarar inte skatten helhjärtat direkt, men någon ordning får det vara.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska du köpa resten av delarna blir det ju några tusenlappar till utöver de 5500kr för bara grafikkortet. Sedan brukar det ju komma rätt bra inbytes erbjudanden när en ny version av konsolerna släpps. Så man kanske kan hamna på 4-4500kr om man har en vanlig one att byta in. Sedan har du ju endel Xbox 360 spel och nu även vanliga Xbox som du kan spela på One. Visst kommer datorn prestera bättre men det är inte lika smidigt att hålla på med en dator, en konsol kan typ alla hantera.

Sänka priset behöver Sony knappast göra förrän Xbox one X närmar sig. Däremot borde de sätta en UHD blurayspelare i PS4 slim och pro.

PC gaming är dyrare att komma igång med då saker som chassi, nätdel, moderkort etc måste införskaffas, men när man väl har kommit igång så får man betydligt mer "bang for the buck". Radeon RX 480 och 580 som går att få tag på för mellan 2-3000kr ligger på samma prestanda som One X, så man behöver ju inte införskaffa ett high-end kort det första man gör.

Har svårt att se exakt vilken målgrupp den här konsolen riktar in sig på. De som har råd att slänga ut 5-6000kr på en konsol har mest troligt redan en PC. Jag köper konsoler endast för att komma åt de exklusiva titlarna, men de som köper dem för att spela multiplattformarna som BF och COD är ju för det mesta det så kallade "underfolket" som inte vill eller kan spendera tusentals kronor på en spelmaskin. Så vilka kommer att köpa Xbox One X när alla exklusiva spel även kommer till Windows?

Så här i efterhand så var det nog väldigt korkat av Microsoft att sätta in en UHD-spelare i One S, speciellt med tanke på att Sony inte gjorde det med PS4 Pro. Hade inte One S haft en så hade jag mest troligt köpt en One X.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

PC gaming är dyrare att komma igång med då saker som chassi, nätdel, moderkort etc måste införskaffas, men när man väl har kommit igång så får man betydligt mer "bang for the buck". Radeon RX 480 och 580 som går att få tag på för mellan 2-3000kr ligger på samma prestanda som One X, så man behöver ju inte införskaffa ett high-end kort det första man gör.

Har svårt att se exakt vilken målgrupp den här konsolen riktar in sig på. De som har råd att slänga ut 5-6000kr på en konsol har mest troligt redan en PC. Jag köper konsoler endast för att komma åt de exklusiva titlarna, men de som köper dem för att spela multiplattformarna som BF och COD är ju för det mesta det så kallade "underfolket" som inte vill eller kan spendera tusentals kronor på en spelmaskin. Så vilka kommer att köpa Xbox One X när alla exklusiva spel även kommer till Windows?

Så här i efterhand så var det nog väldigt korkat av Microsoft att sätta in en UHD-spelare i One S, speciellt med tanke på att Sony inte gjorde det med PS4 Pro. Hade inte One S haft en så hade jag mest troligt köpt en One X.

Redigerade mitt inlägg medan du skrev så blev lite konstigt.
Finns folk som bara vill ha det väldigt enkelt men ändå "bra" grafik, dessa köper PS4 pro och troligtvis Xbox one X. Sedan är det oftast mycket enklare att komma igång med att spela multiplayer på konsol ex splitscreen är inte möjligt i alla call of duty på Pc medan det är det på Xbox. Därför har inte min HTPC ersatt min Xbox one helt i alla fall trots att spelen i de flesta fallen är mycket snyggare på datorn.

Edit, tror inte det var korkat att sätta UHD spelare i one S, visst några få kanske avstår från One X pga det var enda anledningen till ett köp. Men nu kommer kunderna slippa krånglet när de väljer konsol, nu blir det enbart prestanda och lite design som skiljer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Själva optiska läsaren i sig är nog inte så dyr, särskilt inte för Sony själva (omän de väl delat upp sig i en bunt dotterbolag som förmodligen måste köpa från varandra internt), men gratis är den förstås inte.

Den som MS använder är nog billigaste möjliga OEM-skrot de kunde hitta, för särskilt bra är inte den i Xbox One S - jag har en och den har problem med vissa skivor - jag blev t.ex. tvungen få min Deadpool UHD BD-skiva utbytt till en nyare pressning för att kunna se hela filmen, annars låste sig Xboxen totalt vid ett visst kapitel.

Okej, det visste jag inte :s

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Vad du egentligen borde fråga dig är hur alliansen tänkte, då det var de som fick idén till skatten.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ett tips, läs på lite innan du uttalar dig nästa gång så slipper du framstå som en okunnig snick-snackare. Idén till den här skatten kom ursprungligen varken från S eller Mp, utan från ett parti i alliansen. Hemuppgift blir att ta reda på vilket med hjälp av en enkel googlesökning.

Försvarar inte skatten helhjärtat direkt, men någon ordning får det vara.

Jag tar på mig detta, helt fel av mig.
Jag lovar att läsa på bättre till nästa gång men då det tydligen gått igenom nu så trodde jag att det var sossarna och MP som kommit på denna superide men jag hade tydligen fel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Folk blir aldrig nöjda... När PS4 och Xbox ONE släpptes var det för dålig prestanda, och priset fick gärna vara högre bara prestandan följde med.

Nu när prestandan är betydligt högre och priset likaså, så gnälls det på priset.

Visst är det ironiskt
Är väl lite så att man måste gnälla för att få förbättringar. Tittar du på hur ursprungliga XBOX One skulle ha 24h internet krav, inte kunde dela spel, inte kunde spela 360 spel osv... MS lyssnade. Och verkar ha jobbat hårt på det.

Enda problemen jag ser nu egentligen är att "ONE S" har den peskiga DDR3/SDRAM lösningen. Om de nu ändå gjorde nytt krav där... varför inte slänga ut DDR3 från "ONE" till "ONE S" och ta bort det. Få ner kostnaden på CPUn och iaf köra 256-bit bandbredd GDDR5? Känns som man måste välja mellan en konsol som knappt klarar hantera 1080p/900p eller en som tydligen kör 4K utan problem för 2x pengarna. ONE S kunde blivit bättre "låg nivå"... om de nu ändå tvingar utvecklare att stöda båda.

Tycker dock att det är förvånansvärt mycket prestanda för pengarna i "ONE X" faktiskt. Problemet är den sabla jaguar CPU... som verkligen hållit tillbaka dessa konsoler, men det verkar också som att vid 2.3Ghz så är där nog för att börja få upp en del spel till 60Hz. Och kan det driva Anthem och Metro så snyggt det såg ut, får man väl inte klaga för mycket för 6000kr. Så jag klagar inte på enheten i sig själv där.

Enda jag skulle vilja se är ett 500GB SSD alternativ. Konsolen är trots allt riktad mot "high-end" marknaden med 4k TV och dyrare kyllösning. Så att ha ett alternativ för lite mer där du får 500GB SSD hade inte varit fel, så laddningstiderna gick ner. Om folk ändå är villiga att betala dessa summor så hade en 500GB SSD för kanske 500-700kr mer varit så illa, vilket du lätt borde kunna ordna som OEM pris + ingen HDD kostnad.

Permalänk
Medlem

Tycker prissättningen är lagom.

Folk som går igång utav priset, tänk på att vi snackar om en konsol, där spel oftast optimeras utav hårdvaran det gör inte PC, PC kan man konfigurera hur som helst. PC har större spektrum och Microsoft kommer inte till dig och ska optimera ett specifikt spel bara för just din PC setup med 2x Titan XP. och 4K med den kraften för 499$ cirka över 5000kr och optimerade spel, det ger mig gott förtroende för Microsoft idag 2017.

Alla vi måste blicka tillbaka till Maj 2013 när Xbox One kom ut ur mammas mage och så jämför vi nu, det trodde vi aldrig 2017.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Fan va trött man blir på Svensson, är tamefan världens absolut gnälligaste jävla folk. Antingen är det för lite prestanda och för billigt eller så är det bra prestanda men för dyrt. Helst ska man få 4k@60fps för 2000 kr, gärna gratis. Helst ska man heller inte behöva jobba utan staten ska betala ut 20k i månaden så man kan sitta och spela hela dagarna. Och så fanns det heller ingen SSD....och varför kommer den inte i rosa färg? Hade det funnits SSD hade den kostat 7000 kr, och då hade vart ännu mer gnäll på priset, men nån jävel hade säkert vart nöjd.

Samma sak när det kommer till skärmar, specsen ska gärna vara 4k, HDR, 300hz, g-sync, freesync, gärna ultrawide och 16:9 format i samma skärm samt OLED. Sen när är sån skärm släpps och den kostar 25k så gnälls det på priset (liksom va fan trodde du den skulle kosta?).

Hur som helst så tycker jag det är helt fantastiskt att Microsoft kan leverera sån imponerande hårdvara för 499$. Du får 4k 60fps, bakåtkompabilitet med gamla spel och tillbehör, 4k UHD spelare och bättre prestanda i befintliga spel, va fan finns det att klaga på? Det är för fan julafton. Lägg dessutom till att hårdvaran är mycket bättre optimerad för spel än en PC och att spelen är bättre optimerade också. Du får inte ens samma prestanda med 1080ti som bara den kostar 900$, men det verkar folk snabbt glömma. Folk snackar om hellre PC? Så folk spelar hellre 4k60fps på en PC för 15-20k där du behöver byta grafik för 10k vartannat år än att köpa en konsol som levererar samma prestanda för 6k som håller i 3-4 år, hmmm får inte riktigt ihop den logiken.

Permalänk
Medlem

Kan den snälla komma med stöd för PS4 kontrollen så köper jag två direkt. Pallar inte med Xbox kontrollen. Finns kanske 3rd Party att köpa. Har jag inte undersökt alls...

Visa signatur

// ZooiK

Permalänk
Medlem

@martinot: Möjligt, men eftersom jag redan har HTPC så känns det som ett för liten prestanda hopp om jag går på nuvarande gen. Brukar ofta gå på topp/nyaste gen när jag köper elektronik så att jag kan ha dom längre. XB1X bör få mjukvaruppdateringar längre framåt än nuvarande.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag tar på mig detta, helt fel av mig.
Jag lovar att läsa på bättre till nästa gång men då det tydligen gått igenom nu så trodde jag att det var sossarna och MP som kommit på denna superide men jag hade tydligen fel.

Well taken.

Ha en bra kväll.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti