Permalänk

Hur fungerar stadsnät?

Nu när det börjar närma sig att skaffa fiber så undrar jag..

Vilken information kan kommunen se? Jag hade tänkt skaffa bahnhof som av någon anledning går att skaffa i skithålan här. Känns en aning onödigt att skaffa bahnhof om kommunen får reda på lika mycket information som ISP:n?

För att förhoppningsvis få en själ att stanna kvar som egentligen inte vill stanna så.. Jag har telia

Permalänk
Vila i frid

Precis som du säger, stadsnätet kan på order leverera till spanande myndighet utan att blanda in ISP. Använd krypterad VPN och/eller Tor om du vill vara hyffsat inkognito.

Permalänk
Medlem

Ett förtydligande kanske behövs om att stadsnät inte drivs av kommuner utan av företag, möjligtvis ett kommunägt företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

VPN är så löjligt billigt idag så det är mycket värt att köra på det. Själv provar jag runt lite bland VPN leverantörer just nu men kommer nog teckna hos PIA (Private Internet Access) så fort mitt nuvarande löper ut.

PIA har från $3.33/mån om du tecknar 12mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etilaclya:

Känns en aning onödigt att skaffa bahnhof om kommunen får reda på lika mycket information som ISP:n?

Bahnhof ger ut info om det kommer från polisen eller andra polis myndigheter. Normalt så har de flesta stadsnät samma policy när det gäller att ge ut information. Om du tror att Bahnhof är någon form av Robin Hood företag som trotsar svenska rättsväsendet så är du naiv.

När jag arbetade för ett relativt stort öppet nät så övervakade vi nätet, men det handlade mest från ett felsöknings syfte. Alltså hur mycket bandbredd du använder på dygnet, vilka fel som gick på portarna, osv. Vi övervakade inte direkt vad du gjorde på internet, vilka sidor du besöker.

Men om du är paranoid så kan du, som andra skrivit, använda VPN.

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Bahnhof ger ut info om det kommer från polisen eller andra polis myndigheter. Normalt så har de flesta stadsnät samma policy när det gäller att ge ut information. Om du tror att Bahnhof är någon form av Robin Hood företag som trotsar svenska rättsväsendet så är du naiv.

När jag arbetade för ett relativt stort öppet nät så övervakade vi nätet, men det handlade mest från ett felsöknings syfte. Alltså hur mycket bandbredd du använder på dygnet, vilka fel som gick på portarna, osv. Vi övervakade inte direkt vad du gjorde på internet, vilka sidor du besöker.

Men om du är paranoid så kan du, som andra skrivit, använda VPN.

Men Bahnhof raderar loggar efter 24H?

Sen VPN... Opålitligt... Dem kan ju ge ut informationen om det behövs även fast dem säger att dem inte sparar några loggar?

Permalänk
Medlem

VPN hit, TOR dit, Skynet ser dig alltid, så du kan lika gärna lägga dig ner på magen med händerna på rygg redan nu. Om du inte har rent mjöl i påsen

Permalänk

@elBenko: Rent mjöl.. inte rent mjöl.. Låter ingen titta på min mobil även fast det bara är startskärmen som syns.. Väldigt obekväm med att folk ska veta allt..

Skulle kunna återställa min telefon men ingen får röra den ändå ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etilaclya:

Men Bahnhof raderar loggar efter 24H?

Sen VPN... Opålitligt... Dem kan ju ge ut informationen om det behövs även fast dem säger att dem inte sparar några loggar?

Bahnhof spar loggar i max 24 timmar oftast mindre, men viss info som krävs av EU sparas hos ett annat bolag som sedan kan lämna ut den infon om brotten är grova nog. Bahnhofs 24 timmars gäller enbart för att fildelning inte är ett grovt nog brott och företag kan inte begära ut infon etc, sedan är dock bahnhof väldigt strikta även med myndigheter som begär ut och ger inte mer än de måste.

EDIT:
Vidare att spana på vad användarna gör (alltså vilka sidor du är på, kommunikation etc), stadsnät eller ej krävs åklagarbeslut annars är det ett väldigt allvarligt brott utan det. Loggarna är mer, vem hade vilket IP när etc.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Etilaclya: Hehe, ahja spelar ingen roll, Skynet ser dig oavsett

Permalänk
Avstängd

Bahnhof har ju en VPN-lösning också som inte är så dyr och inte borde påverka hastigheten så mycket.