Permalänk
Skrivet av GetZX:

Hejsan i Comhem-tråden!

Har under de senaste dagarna haft struligt med nätter här hemma. Då jag bor inneboende hos ett äldre par som inte snackar så värst bra svenska så har jag fått sköta kommunikationen med Comhem.

Så här ser vårt problem just nu ut (som efter flera samtal med Comhems bredbandssupport inte lyckats fixas):
WIFI funkar som det ska via 5Ghz-uppkopplingen
WIFI funkar inte alls på 2,4Ghz-uppkopplingen
När vi prövade att koppla ethernetkabel till deras laptop så funkade nätet galant. (Möjligheten för mig att koppla upp via ethernetkabel finns tyvärr inte).
Kruxet är att den vanliga 2,4Ghz-uppkopplingen "ska" vara uppe och funka, iaf när jag surfar in och kollar statusen på routerhemsidan (när man skriver in sin standardgateway i webbläsaren).

Jag själv kör förövrigt med en WIFI-dongel som stödjer protokoll 802.11n, b och g, alltså inte 5Ghz tyvärr.

Min tanke är att någon kanske har svar på eventuella lösningar, om inte får det bli att köpa en dongel som stödjer ac och se om man kanske kan koppla upp till 5Ghz-linan..

Som det säkert märks så är jag rätt så novis inom området, så all hjälp uppskattas!

Peace så länge!

Skickades från m.sweclockers.com

Testa att byta kanal. 2.4 GHz-bandet har 14 olika kanaler som är 20 eller 40 MHz "breda". Just den kanal som ni valt kanske alla grannar också har valt. Börja med att ladda ner appen WIFI Analyzer och kolla vilken kanal som är mest ledig där du bor, sedan ändrar du i routern så att den använder just den kanalen. Då finns det större chans att du klarar dig från grannar med starkare routers som överröstar din.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Testa att byta kanal. 2.4 GHz-bandet har 14 olika kanaler som är 20 eller 40 MHz "breda". Just den kanal som ni valt kanske alla grannar också har valt. Börja med att ladda ner appen WIFI Analyzer och kolla vilken kanal som är mest ledig där du bor, sedan ändrar du i routern så att den använder just den kanalen. Då finns det större chans att du klarar dig från grannar med starkare routers som överröstar din.

WiFi kanaler överlappar varandra så i realitet så använder man bara kanalerna 1, 6, och 11 , tar du andra så kan du få störningar ändå.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Alltså generellt ger inte comhem support på wifi, inte heller någon annan leverantör. Dom kan svara på grundläggande frågor inte mer, vill du plugga wifi gör det själv i princip. Det är så många saker som påverkar att det är omöjligt att som operatör ansvara för wifi.

Du har om du bor i stan 30 grannar med wifi som alla vill ha det bästa, men 5 av dom har trasiga kablar och 3st har win98.

En har en kinesisk mikrovågsugn som stör ut 4 grannars wifi..

En har en icke ce märkt hårtork som dödar wifi i hela porten 1h/dag.

Funkar internet på kabel så håller comhem vad dom lovat, om du har wifi problem så är det du vs världen typ. Använd kabel är mitt råd om du kan. Annars dra kabel sätt en access punkt i det rum du är i finns inga genvägar

IAF han vs grannarna om rssi är OK det är trångt i etern numera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Twitch

Tjena är det nån som streamar på twitch? Har försökt under flera år att streama men det blir aldrig nått vettigt av det. Det känns som att det är min ISP problemet ligger hos, allting annat fungerar ju lixom bra.. Men att streama till egentligen vilken sida som helst suger röv.

Nån som har problem själv?

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

WiFi kanaler överlappar varandra så i realitet så använder man bara kanalerna 1, 6, och 11 , tar du andra så kan du få störningar ändå.

Stämmer det verkligen att andra kanaler än 1, 6, 11 skulle fungera sämre? Även om de tre kanalerna är fulla av grannars Wifi?
Jag tycker att det borde vara fördelaktigt att lägga sig på kanal 8 eller 9 här exempelvis.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Stämmer det verkligen att andra kanaler än 1, 6, 11 skulle fungera sämre? Även om de tre kanalerna är fulla av grannars Wifi?
Jag tycker att det borde vara fördelaktigt att lägga sig på kanal 8 eller 9 här exempelvis.

Ja det blir sämre.
Om alla kör på 1,6,11 så blir den tillgängliga bandbredden bättre för alla.
Så fort någon använder en annan kanal blir det sämre för alla.
Mer info finns i den i den pinnade Wlan Faq tråden.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Hur bär jag mig åt för att sortera kanaler exakt hur jag vill?

Ingen app man kan ladda ner? Har tivo-box.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Ja det blir sämre.
Om alla kör på 1,6,11 så blir den tillgängliga bandbredden bättre för alla.
Så fort någon använder en annan kanal blir det sämre för alla.
Mer info finns i den i den pinnade Wlan Faq tråden.

Jag vet inte om jag håller med dig om att den pinnade tråden säger det du påstår. En medlem skriver som du (utan källhänvisningar), men i första inlägget står det:

Har du problem med dålig signal och stark signal då och då?
I hemmet brukar man ju ha flera saker som är trådlöst på ett eller annat sätt, ibland blir det tyvärr störningar mellan sakerna och för lösa detta får man ändra kanal.

Gå in i din router via 192.168.1.1,(eller vilket IP din accesspunkt har) logga in och ta "Wireless" eller liknande avdelning. Där kan du välja mellan ett X antal kanaler, bara att testa sig fram på varje kanal tills det funkar.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

@distortion10000:
Ja det är ju lite väl blandad info där antagligen.
Engelska wikipedia har ju en rätt bra genomgång: https://en.m.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11
Kjell har också en del info
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/h...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

@flashgordon
KAN JAG ÄNDRA KANALORDNINGEN I MIN TIVO-BOX?
I dagsläget finns inget stöd för denna funktion i TiVo.
https://www.comhem.se/kundservice/support/tivo/kan-jag-andra-...

Permalänk
Skrivet av Ondrejkaas:

@flashgordon
KAN JAG ÄNDRA KANALORDNINGEN I MIN TIVO-BOX?
I dagsläget finns inget stöd för denna funktion i TiVo.
https://www.comhem.se/kundservice/support/tivo/kan-jag-andra-...

"I dagsläget"....
Ingen ComHem-box har väl haft denna funktion de senaste 10 åren så det lär ju inte komma inom en snar framtid heller om man säger så

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

@distortion10000 att man ska testa sig fram mellan kanalerna är hittepå, det är inte trolleri hur det funkar. för intresse kan man läsa en lite nyare artikel om wifi. https://arstechnica.com/information-technology/2017/03/802-el... som även förklarar varför vissa routrar påstås ha flera gigabit i trådlös hastiget.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondrejkaas:

@flashgordon
KAN JAG ÄNDRA KANALORDNINGEN I MIN TIVO-BOX?
I dagsläget finns inget stöd för denna funktion i TiVo.
https://www.comhem.se/kundservice/support/tivo/kan-jag-andra-...

Blir så trött när man frågar på andra forum får man höra från väldigt många:

"ja du kan skapa egna favoriter"

- går det att sortera favoriterna?

"nej det går inte"

Gif /mod
Visa signatur
Permalänk
Skrivet av deegan:

@distortion10000 att man ska testa sig fram mellan kanalerna är hittepå, det är inte trolleri hur det funkar. för intresse kan man läsa en lite nyare artikel om wifi. https://arstechnica.com/information-technology/2017/03/802-el... som även förklarar varför vissa routrar påstås ha flera gigabit i trådlös hastiget.

Perfekt, det var en sådan källa jag sökte efter. Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Kunde inte hitta hur man byter användarnamn och lösenord på webinterfacet i comhems router Technicolor TG389ac. Så jag kontaktade supporten och fick svaret att det kan man inte...

Hur tänker de här? Jag vill t.ex. inte att comhem ska kunna logga in och ändra inställningar på min router. Eller att barnen ska kunna kolla på skylten på routern för att kunna logga in och ställa om saker såsom begränsad internetåtkomst (om jag skulle aktivera detta i framtiden). Man kan ändra ssid och lösen på wifi men jag vill även säkra upp webbinterfacet.

Bara detta gör att jag skulle vilja slänga bort deras router. Men i övrigt funkar den bra. Förvånansvärt bra wifi och så har jag ju telefoni ut från den också.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Kunde inte hitta hur man byter användarnamn och lösenord på webinterfacet i comhems router Technicolor TG389ac. Så jag kontaktade supporten och fick svaret att det kan man inte...

Hur tänker de här? Jag vill t.ex. inte att comhem ska kunna logga in och ändra inställningar på min router. Eller att barnen ska kunna kolla på skylten på routern för att kunna logga in och ställa om saker såsom begränsad internetåtkomst (om jag skulle aktivera detta i framtiden). Man kan ändra ssid och lösen på wifi men jag vill även säkra upp webbinterfacet.

Bara detta gör att jag skulle vilja slänga bort deras router. Men i övrigt funkar den bra. Förvånansvärt bra wifi och så har jag ju telefoni ut från den också.

Det är ju hål i huvudet att inte kunna byta webbinloggning. Det är väl det första man gör på en ny router/modem.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

@ronnylov

Helt sjukt om det inte går att byta. Precis som distortion10000 säger ovan är det något man ska nya direkt för att öka säkerheten. Det är bara göra en fabriksreset om man glömmer det.

Det sänker säkerheten rejält om det inte går att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kunde inte hitta hur man byter användarnamn och lösenord på webinterfacet i comhems router Technicolor TG389ac. Så jag kontaktade supporten och fick svaret att det kan man inte...

Hur tänker de här? Jag vill t.ex. inte att comhem ska kunna logga in och ändra inställningar på min router. Eller att barnen ska kunna kolla på skylten på routern för att kunna logga in och ställa om saker såsom begränsad internetåtkomst (om jag skulle aktivera detta i framtiden). Man kan ändra ssid och lösen på wifi men jag vill även säkra upp webbinterfacet.

Bara detta gör att jag skulle vilja slänga bort deras router. Men i övrigt funkar den bra. Förvånansvärt bra wifi och så har jag ju telefoni ut från den också.

Även om du kunnat byta lösen så har Comhem ett separat användarnamn/lösen för att komma in i alla kundernas routrar.

Finns ju en anledning till att alla de stora operatörerna valt utrustning från Thomson/Technicolor.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Även om du kunnat byta lösen så har Comhem ett separat användarnamn/lösen för att komma in i alla kundernas routrar.

Finns ju en anledning till att alla de stora operatörerna valt utrustning från Thomson/Technicolor.

Finns inställning "aktivera fjärrhjälp" som är avstängd som standard. Tänker att denna behöver slås på om de ska kunna logga in från comhem, men det kanske de ändå kan göra oavsett. Så jag vet inte varför man inte kan byta lösen själv, fick inget svar på det.

Permalänk
Tele2
Skrivet av ronnylov:

Kunde inte hitta hur man byter användarnamn och lösenord på webinterfacet i comhems router Technicolor TG389ac. Så jag kontaktade supporten och fick svaret att det kan man inte...

Hur tänker de här? Jag vill t.ex. inte att comhem ska kunna logga in och ändra inställningar på min router. Eller att barnen ska kunna kolla på skylten på routern för att kunna logga in och ställa om saker såsom begränsad internetåtkomst (om jag skulle aktivera detta i framtiden). Man kan ändra ssid och lösen på wifi men jag vill även säkra upp webbinterfacet.

Bara detta gör att jag skulle vilja slänga bort deras router. Men i övrigt funkar den bra. Förvånansvärt bra wifi och så har jag ju telefoni ut från den också.

Hej ronnylov,

Det är lite svårare att hitta detta på just den routern, men det går att byta lösenord.

Efter du loggat in i routern klickar du på pilen till höger om assist och väljer ”Change my password”. Byt sedan lösenord enligt rutan som kommer upp.

Vänliga hälsningar
Michael Hansson
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej ronnylov,

Det är lite svårare att hitta detta på just den routern, men det går att byta lösenord.

Efter du loggat in i routern klickar du på pilen till höger om assist och väljer ”Change my password”. Byt sedan lösenord enligt rutan som kommer upp.

Vänliga hälsningar
Michael Hansson
Kundservice

Tackar!

Då fick jag fel svar från supporten innan. Ska kolla på detta ikväll och se om det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Inte lätt att hitta och det ligger inte vid assist utan det är högst uppe till höger när man är inloggad så står det användarnamnet admin och en liten dropdownbox eller nedåtpil precis till höger om namnet admin och där kan man faktiskt ändra lösenordet. Förstår att inte ens supporten hittade det för det var väl undangömt. Jag tyckte det var konstigt om det inte skulle gå att ändra. Finns förbättringspotential i gränssnittet kan man tycka.

Permalänk
Medlem

Fick nyss hem Com Hem WiFi Hub C1 och den är totalt värdelös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zinne:

Fick nyss hem Com Hem WiFi Hub C1 och den är totalt värdelös.

På vilket sätt? Tycker jag har rätt bra täckning här hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ugga: Den började fungera som den skulle efter att jag blockerade tillgång till WiFi för en enhet kallad localhost (routern själv?). Den tog upp nästan hela bandbredden på 5GHz-bandet trots flera resets och lösenordsbyten. Det var 100% inte en enhet som jag själv hade kopplat in. Riktigt skumt, men nu är den faktiskt riktigt snabb över hela huset. Tog bara hela dagen att lista ut problemet.

Permalänk

Hej, jag har problem med mitt Comhem abonnemang. Jag installerade allt som jag skulle, följde installationsguiden till punkt och pricka, men routern/nätverket dök inte upp i listan bland de andra nätverken som finns t. ex. grannar osv. Dock funkade uppkopplingen fast jag inte hade aktiverat routern/nätverket. Nu till problemet, på min stationära dator är det internetikonen med en gul triangel med ett utropstecken och trycker man på ikonen står det "Unidentified network No internet" och på min laptop hittar datorn andra nätverk men inte mitt.
Har sökt runt mycket på google och varit inne och vänt i command prompt ett par gånger utan resultat. Så jag ser detta som en sista utväg till att fixa problemet.

Någon som vet hur man kan lösa detta? Ska kontakta Comhems support också. Funderar på om det hjälper att reseta routern för att på så sätt förhoppningsvis kunna göra om installationen.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har lite problem med att hitta och förstå hur parental control på en Com Hem WiFi Hub C1 fungerar, eller om det ens går att göra?

Har en asus router, och där kan man mot macadress välja tillgång till internet vissa tider och dagar och allt möjligt. Men inte hittat något liknande för denna. Någon som vet hur man gör, är inte så vass på detta känner jag.

Tack.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Väggmontera wifi hub C1?

Jag fick igår hem den nya routern Wifi hub C1. Vill väggmontera den, finns ju två hål för upphängning men till synes går inte själva foten att ta av, vilket verkar konstigt. Någon som väggmonterat denna router eller vet hur man får bort foten från routern?

Permalänk
Medlem

God afton alla!

Är det någon som kan svara på om ComHems modem/router SagemCom WiFi Hub C1 har en fläkt i sig?

Jag har nu Compal CH7284E (ComHems tidigarte modem) i samma rum som jag sover i och jag har verkligen problem med fläktljud när jag ska sova så jag måste stänga av modemet varje kväll, och det vill jag helst slippa.

Storm, ösregn och åska kan jag lätt somna till, men inte fläktljud, så någon slags psykisk åkomma har jag uppenbarligen, men men

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Är det någon som kan svara på om ComHems modem/router SagemCom WiFi Hub C1 har en fläkt i sig?

Jag har nu Compal CH7284E (ComHems tidigarte modem) i samma rum som jag sover i och jag har verkligen problem med fläktljud när jag ska sova så jag måste stänga av modemet varje kväll, och det vill jag helst slippa.

Storm, ösregn och åska kan jag lätt somna till, men inte fläktljud, så någon slags psykisk åkomma har jag uppenbarligen, men men

Jag kan inte svara på det eftersom jag har den äldre Compal. Men de nya modemen har 24/8 eller 32/8 kanaler för att klara 1000/100. Dessutom snabbare Wifi. Högre hastigheter och fler kanaler innebär gissningsvis högre belastning, varmare kretsar och behov av kylning. Om de inte gått över till en ny tillverkningsnod på kretsarna.

Permalänk
Tele2

@smkr: Det sitter inte någon fläkt i vårt nya modem Com Hem WiFi Hub C1.

Vänliga hälsningar
Andreas Lindblom
Com Hem AB